Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 21 kwietnia 2009, 13:38

autor: Yuen

Tom Clancy's EndWar - recenzja gry

Szumnie zapowiadany nowy rozdział w historii RTS-ów może i nadszedł, szkoda tylko, że zamiast mocnego wejścia zaliczył na progu glebę.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Tom Clancy's EndWar jest na pewno grą wartą uwagi. Nie ma też wątpliwości, że jest grą innowacyjną. Czy jednak cały ten szum wokół przełomowości i wyznaczania nowych standardów jest uzasadniony?

A wszystko z powodu sterowania głosem. Tego jeszcze w RTS-ach nie było (ani na taką skalę w grach w ogóle). Podchodziłem do tej produkcji naprawdę z zainteresowaniem, zwłaszcza po pozytywnych opiniach, jakie padły pod adresem wersji konsolowych, tym bardziej, by przekonać się, jak to będzie wyglądać w wersji polskiej. I trochę się rozczarowałem. Sterowanie głosem rzeczywiście jest fajnym bajerem, jest sprytnie pomyślane i działa bardzo przyzwoicie. Szkoda tylko, że cała reszta jest po prostu słaba lub najwyżej przyzwoita.

„Tom Clancy’s” w tytule sugeruje, że mamy do czynienia z czymś w rodzaju political fiction, czyli z taką bardzo prawdopodobną wersją bliskiej przyszłości. Po kryzysie paliwowym i wyniszczającej wojnie na świecie wyłaniają się trzy potęgi: USA, Rosja i Unia Europejska. Złączone paktem o nieagresji, niby ze sobą współpracują i wszyscy są szczęśliwi. Jednak sytuacja zmienia się, kiedy Amerykanie przymierzają się do wysłania załogi na swoją orbitalną stację obronną. Szereg ataków terrorystycznych doprowadza do niepokoju i wzajemnych oskarżeń, a cała światowa stabilizacja bierze w łeb, gdy owi terroryści przejmują satelity obronne UE, które niszczą właśnie startujący amerykański wahadłowiec kosmiczny.

Historyjka ma potencjał, szkoda, że tyle w niej głupot i bezsensów. Mało prawdopodobne, by Amerykanie rzucili się z pianą na ustach na Europę, nawet po czymś takim (zwłaszcza, że ta przecież stara się sprawę wyjaśnić). Takich rzeczy jest więcej i wychodzą na wierzch podczas rozgrywania prologu do kampanii (potem już praktycznie fabuły nie ma).

Generał Izotov pomoże Ci pokonać kapitalistów! Jak zwykle.

W sumie przełknąłem to wszystko do momentu, w którym wyszło na jaw, że za całym cyrkiem stoi... Rosja. I nie chodzi tu o jakieś wpływy, kasę za surowce, ale o plany całkowitego podbicia Europy (i świata). Ok, ja nie twierdzę, że tak nie jest, ale błagam, trochę zrozumienia dla zasad rządzących światem! Tym bardziej teraz, kiedy tyle się mówi o Rosji i jej relacjach z Europą.

Dobra, nie samą fabułą człowiek żyje, zwłaszcza, że od momentu, w którym wojna zaczyna się na poważnie, tej już nie ma. Po prostu wybieramy stronę konfliktu (spośród wspomnianych trzech), otrzymujemy mapę świata podzieloną na sześciokątne pola (tzn. akcja rozgrywa się tylko w Europie i USA) i musimy generalnie opanować ją całą. Razi mnie w tym wszystkim kompletne pominięcie Azji (zwłaszcza Chin), ale autorzy wyszli widocznie z założenia, że nie ma co komplikować sprawy, jeszcze się graczom zrobi w mózgach zamęt.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Brucevsky Ekspert 22 marca 2016

(PSP) Niepozornie wyglądająca konwersja najlepszą turową strategią na PSP? EndWar na pewno potrafi pożreć długie godziny i sprawić radość fanom gatunku.

7.0
Recenzja gry Imperator: Rome – świetna strategia, choć nie dla każdego
Recenzja gry Imperator: Rome – świetna strategia, choć nie dla każdego

Recenzja gry

Trudna, ogromna, wymagająca dziesiątek godzin nauki, ale jednocześnie dokładnie taka, na jaką mogliśmy mieć nadzieję. Imperator: Rome to gra stworzona z myślą o fanach, na której nie powinniście się zawieść.

Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości
Recenzja gry Anno 1800 – powrót do przeszłości

Recenzja gry

XIX wiek to piekielnie ciekawy okres w rozwoju naszej cywilizacji, nic dziwnego, że tworząc Anno 1800, pierwszą historyczną odsłonę cyklu po latach przerwy Blue Byte zdecydował się właśnie na rewolucję przemysłową.

Recenzja Gathering Storm – siły natury w Civilization 6
Recenzja Gathering Storm – siły natury w Civilization 6

Recenzja gry

Najnowszy dodatek do Civilization VI przynosi kilka nowych frakcji, sporo zmian wpływających na rozgrywkę i odrobinę niewykorzystanego potencjału. Czy warto dopłacać, żeby nasze miasta zalewały wody topniejących lodowców?

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
21.04.2009 14:35
Tiver
12
Legionista

Grałem w demko i... no to sterowanie głosem do najwygodniejszych nie należało =P Czekałem na totalną rewolucje, a wyszedł tylko zalążek ;] Jednak nie zapomnę tego dostrajania głosu - męczyłem się chyba pół godziny a po angielsku aklamować potrafię (żeby nie było ;]).

21.04.2009 15:12
odpowiedz
pawloki
15
Legend

Zgadzam się z oceną.

21.04.2009 15:25
odpowiedz
rog1234
77
Dragon Install

Ja z Fonixem problemów nie miałem - nawijałem jak szalony a ten wszystko wyłapał (mikrofon mam z tych tanich xD). Ocena z 10% za niska jak dla mnie.

21.04.2009 16:48
odpowiedz
Paczis
31
Pretorianin

Pokażcie "gramy!" z tego sterowania głosem 8-)

21.04.2009 18:56
odpowiedz
Demilisz
137
Generał

Właściwie klasyczny przykład na to, że coś, co dobre na konsolach, na PC może być przeciętne. Zwłaszcza w tym gatunku.

21.04.2009 19:01
odpowiedz
zanonimizowany608015
3
Junior

Co do sterowania głosem, to musiałem sie neiźle namęczyć żeby mój majk wykrywał głos odpowiednio głośno i był problemy ze skalibrowaniem głosu, ale pozniej frajda jesty niesamowita! Co do smaej gry to rzeczywiscie troche wieje nuda.

21.04.2009 19:03
odpowiedz
Selman
124
mana mana

szkoda że tak słabo :(

21.04.2009 20:00
odpowiedz
plusik
35
Pretorianin

Moglibyście zrobić recenzję na konsole ??

21.04.2009 21:07
👍
odpowiedz
123456789max
29
Wujek MAX

Na konsolach wypada lepiej

21.04.2009 21:14
odpowiedz
Dawidv
128
Konsul

Gierka dobra, ale tylko na konsole. Mimo wszystko pomysł z sterowaniem głosem, jest na prawdę bardzo dobry, chciałbym coś takiego w jakimś GRAW'ie, R6 bądź w SWAT. Byłoby ciekawie wydając polecenia 3 badz 4 kompanom. Padnij!

21.04.2009 23:16
😉
odpowiedz
ja33no
58
Konsul

Sterowanie głosem w GRAW'ie, R6 czy SWAT, świetny pomysł.
Na konsolach gra wypada lepiej, bo... nie ma dużej konkurencji :P.

22.04.2009 00:14
odpowiedz
Piotr44
151
Generał

Szkoda sobie głowy zawracać tą lipą, zdecydowanie lepiej zagrać w naprawdę świetnego WiC, do którego właśnie ukazał się dodatek. Pomimo swojego wieku WiC leje Endwara na każdym polu począwszy od grafiki, poprzez fabułę, na frajdzie z rozgrywki kończąc, a nie wspominając już o świetnym multi. Co do sterowania głosem to żaden nowy patent tak naprawdę, w wielu grach można wydawać polecenia głosem, a jak? Szczegóły poniżej...

Dawidv--> Wydawanie komend głosem jest możliwe zarówno w GRAW jak i R6, czy SWAT4 wystarczy tylko użyć programiku typu "VR Commander", "Pilfius", "VAC: Voice Activated Commands", lub innego zamieniającego komendy głosowe na wciśnięcia klawiszy:-)
W ten sposób można wydawać komendy w każdej grze czy to strategicznej jak Rome TW, Warhammer40K DoW, symulatorach jak "Silent Hunter" (gdzie sprawdz sie super, zdecydowanie lepiej niż w strategiach), czy nawet w strzelankach typu Doom gdzie komendami głosowymi możesz zmieniać np broń...

Co do stwierdzenia "Gierka dobra, ale tylko na konsole." to nie do końca tak. Na konsoli jest tak samo słaba, a do tego brzydsza. Po prostu na konsolach jest taka lipa ze strategiami, że nawet takie słabiaki byle strategiczne na konsoli są wyżej oceniane.

ja33no--> Naprawdę spróbuj któregoś z w/w programów, gry typu SWAT, ArmA, czy OperationFlashpoint naprawdę nabierają nowej głębi, tak samo jak symulatory.

22.04.2009 01:18
odpowiedz
zanonimizowany328464
0
Konsul

Kolejna zmarnowana produkcja od Ubi. Po raz kolejny miało być coś rewolucyjnego, ale wyszło nic specjalnego.

22.04.2009 02:00
odpowiedz
V4n-d-all
59
Pretorianin

Ale lipa. Każda gra na którą liczyłem jest marna. Zaczęło się od DOW2, potem COH:TOV teraz to a jeszcze ponoć Demigod też ssie... Co za czasy...

22.04.2009 07:07
odpowiedz
k0z4k
21
Centurion

a przepraszam czy wg pana recenzenta miałyby się różnić jednostki stron? czołg to czołg nie ważne czy ruski czy amerykański.

22.04.2009 07:30
odpowiedz
Backside
77
Senator

A ja mam całkiem odmienne zdanie i dałem EndWarowi bardzo wysoką notę.

Strategia w klasycznym rozumieniu jest z tego żadna, ale frajdy dostarcza mnóstwo. Jest po prostu fajna, filmowa akcja. Po polu bitwy latają komendy, są wyścigi o zdobywanie punktów i wczuwanie się w rolę. Oczywiście największa frajda z mikrofonem - nie zawsze go używałem, ale bez niego traci się tak z 25% przyjemności.

Piotr44 ---> przesadzasz z wyżywaniem się na każdym szczególe. Grafika lepsza w WiC? Proszę Cię... tekstury budowli, jednostek i tła są świetnie dopracowane, a akcje takie jak bomba atomowa i towarzyszące temu efekty to perełka.

Co do kontroli jednostek głosem - powiedz testowałeś te programy czy rekomendujesz coś, bo poczytałeś o funkcjach? Ja testowałem Say2Play i wyszło bardzo przeciętnie, jest zwyczajnie niedopracowane. W przeciwieństwie do EndWara - ten też ma problemy z wyłapywaniem, ale tylko nielicznych komend. Resztę łapie bez problemu, nawet przy dużej szybkości wypowiadania słów. Dużym plusem jest też niezłe kojarzenie (np. "beta" zamiar "bravo") i akceptowanie niektórych synonimów ("go" zamiast "move"; "all units" zamiast "calling all").

22.04.2009 08:48
odpowiedz
zanonimizowany149563
55
Generał

Piotr44

Niestety ale WiC jest również szalenie prostacką naparzanką bez ładu i składu, gdzie jakiejkolwiek taktyki jest co kot napłakał. Efektowny silnik graficzny, nic więcej. Szkoda ponieważ bardzo brakuje sensownej strategii z tego okresu.

Ale w końcu to RTS a znakomita ich większość to właśnie takie zręcznościówki gdzie liczy się przede wszystkim szybkość klikania. Nazywanie ich w ogóle strategiami jest nieporozumieniem.

Rodzynków takich jak najnowszy Combat Mission jest śladowa ilość.

22.04.2009 14:36
odpowiedz
Zingus123
22
Antyterrorysta

mnie tam sie podoba

22.04.2009 18:19
odpowiedz
Piotr44
151
Generał

Backside--> osobiście używam "VR Commander" kosztował ledwie 9 USD, a jest naprawdę bardzo dobry, nie popełnia błędów i działa błyskawicznie. Nie kojarzy synonimów, bo po prostu nie potrafi, ale bez problemu do jednego polecenia możesz przypisać wiele słów np: "run", "go go go", "move fast"... obojętnie której komendy użyjesz program zrozumie że chodzi o bieg:-)
Tak jak napisałem wcześniej można używać go w każdej grze, nawet jak twórcy nie przewidzieli możliwości użycia komend głosowych.
Tak czy siak generalnie wydawanie komend głosem sprawdza się w bardzo nielicznych wypadkach i jest to raczej bajer, niż przydatna funkcja.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze