Data wydania: 4 listopada 2008
Sygnowany nazwiskiem popularnego pisarza Toma Clancy'ego RTS autorstwa zespołu Ubisoft Szanghaj. Fabuła Tom Clancy’s EndWar osadzona została w roku 2020 i opowiada o losach fikcyjnego konfliktu między Stanami Zjednoczonymi, Unią Europejską i Rosją, u którego źródeł legła rywalizacja o surowce oraz dominację w przestrzeni kosmicznej, a także próba zaburzenia równowagi sił pomiędzy Wschodem a Zachodem.
GRYOnline
Gracze
Steam
Tom Clancy's EndWar to strategia czasu rzeczywistego, przygotowana przez Ubisoft Entertainment i jak wiele produktów tej firmy promowana nazwiskiem Toma Clancy'ego. Pieczę nad niniejszą pozycją przez cały okres developingu trzymał Michael de Plater, odpowiedzialny chociażby za serię gier Total War.
Fabuła przenosi nas do roku 2020 i wrzuca w sam środek konfliktu, w którym uczestniczą trzy siły: Stany Zjednoczone, Europa oraz Rosja. Oficjalną przyczyną wojny jest atak terrorystyczny na amerykańską stację kosmiczną o nazwie Freedom Star, lecz w rzeczywistości chodzi o zaburzenie równowagi sił pomiędzy Wschodem i Zachodem, związane z dużymi postępami USA w rozwoju broni antyrakietowej, która zmniejsza skuteczność głowic nuklearnych. Nie bez znaczenia są także wzajemne niesnaski, dotyczące rywalizacji Ameryki i Europy w militaryzacji przestrzeni kosmicznej, czy fakt, że większość kluczowych naturalnych surowców (np. ropa) znajduje się w rękach Rosji.
Przystępując do rozgrywki należy wybrać jedną ze wspomnianych stron globalnego konfliktu. Zabawa podzielona została na dwa główne etapy. Musimy zatem operować na mapie taktycznej, przedstawiającej ogólny układ sił na globie ziemskim, niczym w grze planszowej o nazwie Ryzyko. W tej fazie dokonujemy przemieszczania wojsk, obserwujemy przebieg frontów etc. Z kolei drugi etap rozgrywki poświęcony jest bezpośredniemu dowodzeniu w bitwie. Pod naszą komendę trafiają żołnierze piechoty, czołgi, helikoptery, czy artyleria. Ważną rolę odgrywają też przekaźniki satelitarne, które dają szereg możliwości stronie, która je kontroluje, wobec czego są często obiektami, o które toczy się walka. Do starć pomiędzy wojskami dochodzi zarówno w szczerym polu, jak i na terenach zurbanizowanych (np. w Paryżu, zawierającym charakterystyczne budowle pokroju Wieży Eiffla), więc należy stosować zróżnicowaną strategię.
Wprawdzie toczenie bojów ze Sztuczną Inteligencją jest dość ciekawe, ale prawdziwe wyzwanie stanowi zabawa multiplayerowa. Ogromna kampania toczy się bez przerwy i w każdej chwili można wesprzeć jedną z walczących frakcji, wnosząc wkład w jej sukcesy bądź porażki militarne. Warto zauważyć, iż developerzy pozwolili graczom na kontrolowanie wojsk poprzez wydawanie komend głosowych. System ten oparty jest o zbiór krótkich i przez to łatwych do zapamiętania poleceń.
Autor opisu gry: Radosław Grabowski
Platformy:
PlayStation Portable 4 listopada 2008
Nintendo DS 4 listopada 2008
Xbox 360 4 listopada 2008
PC Windows 25 lutego 2009
PlayStation 3 4 listopada 2008
Recenzja GRYOnline
Szumnie zapowiadany nowy rozdział w historii RTS-ów może i nadszedł, szkoda tylko, że zamiast mocnego wejścia zaliczył na progu glebę.
28 czerwca 2012
Z okazji premiery pecetowego Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier wspominamy najlepsze, najgorsze i najbardziej niedocenione gry sygnowane nazwiskiem tego pisarza.
17 lutego 2009
Sterowanie głosem do spółki z klawiaturą i myszą to przyszłość komputerowych RTS-ów? Z pewnością na to pytanie odpowie gra Tom Clancy’s EndWar, która została dobrze przyjęta na konsolach, a teraz wielkimi krokami zbliża się ku PeCetom.
22 sierpnia 2008
W obecnym stadium produkcji Endwar prezentuje się bardzo przyzwoicie, choć z całą pewnością nie rozłożył nas na łopatki. Nadal, niestety, nie wiemy, jak rozbudowana i intensywna jest kampania czy tryb multiplayer.
2 sierpnia 2007
Czy w ludziach doświadczonych na takich produkcjach, jak serie Ghost Recon, Rainbow Six, Splinter Cell czy Total War, można nie pokładać nadziei? Szkoda tylko, że owa nadzieja płonąć będzie do roku 2008, wcześniej niestety jej nie zweryfikujemy.
29 maja 2007
Ubisoft to fajna firma. Bo fajne gry i wydaje, i robi. Nie dziwi więc, że na zorganizowane w Paryżu w dniach 22 i 23 czerwca UbiDays 2007 przybył tłum dziennikarzy ze świata.
W wywiadzie dla duńskiego serwisu Control Online Michel Verheijdt z Ubisoftu potwierdził, że wydawca ten nie zamierza zwalniać tempa produkcji kolejnych gier sygnowanych nazwiskiem Toma Clancego.
gry
Adrian Werner
29 kwietnia 2010
Direct2Drive nadal świętuje wprowadzenie serwisu na rynki europejskie. W związku z tym sklep proponuje nam 50% obniżkę na wybrane produkty Ubisoftu. W ofercie znajdziemy między innymi Avatar: The Game.
gry
Remigiusz Maciaszek
18 lutego 2010
Michael de Plater, kierownik produkcji pierwszej odsłony strategii czasu rzeczywistego Tom Clancy’s EndWar poinformował, że prace nad kontynuacją tego udanego i pod kilkoma względami oryginalnego RTS-a zostały wstrzymane.
gry
Piotr Doroń
9 lutego 2010
Tom Clancy's EndWar 2 znajduje się w produkcji. Prace nad kontynuacją raczej udanej i w pewnym zakresie nowatorskiej strategii rozpoczęły się w shanghaiskim oddziale Ubisoftu. Podobno ekipa deweloperska jest relatywnie mała i obecnie skupia się na wprowadzaniu usprawnień do rozgrywki jednoosobowej (głównie w kwestii kampanii) oraz polepszaniu poszczególnych elementów gry.
gry
Szymon Liebert
23 lipca 2009
Jeśli w czasie długiego weekendu ktoś postanowił wybrać się do sklepu w celu nabycia kilku nowości, nie mógł czuć się zawiedziony. W gronie tytułów, które zadebiutowały na polskim rynku w ubiegłym tygodniu, pojawiło się aż osiem premierowych pozycji – w tym długo oczekiwane przygody Wolverine’a oraz dwa mocno spóźnione dodatki do Neverwinter Nights.
gry
Marek Grochowski
4 maja 2009
Posucha, gdy chodzi o nowości i obfitość, gdy mowa o nadchodzących reedycjach – to bilans ubiegłego tygodnia na polskim rynku gier. Swoje oficjalne premiery miały zaledwie cztery tytuły, podczas gdy do planów wydawniczych rodzimych dystrybutorów trafiło aż jedenaście pozycji. Inna sprawa, że osiem z nich to produkcje, które mają zasilić serię Platynowa Kolekcja.
gry
Marek Grochowski
20 kwietnia 2009
Po wysypie gier, jaki dystrybutorzy zafundowali nam w poprzednim zestawieniu, nadszedł nieco chudszy tydzień. Na przełomie marca i kwietnia liczba nowości w polskich sklepach nie przekroczyła magicznej bariery dziesięciu tytułów. Jednak nie ma chyba nad czym rozpaczać, skoro do sprzedaży trafił m.in. długo oczekiwany Ninja Blade oraz dwie produkcje z nazwiskiem Toma Clancy’ego w tytule.
gry
Marek Grochowski
6 kwietnia 2009
Dziś amerykańska premiera pecetowej wersji RTSa Tom Clancy’s EndWar. Użytkownicy komputerów ze Starego Kontynentu mogą szykować się do walki, bo premiera w tym regionie będzie miała miejsce już jutro. Tymczasem możemy sprawdzić wymagania sprzętowe produkcji Ubisoft Studios.
gry
Norbert Szamota
25 lutego 2009
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: pre-order EndWar z bonusem, Aion na Zachodzie, drugie studio weteranów z Ensemble, nowa lokacja w Skate 2, gra Capcomu na X360, Red Alert 3 bez SecuRomu i inne smakołyki. Zapraszamy do lektury.
gry
Filip Grabski
20 lutego 2009
„Wieści ze świata w telegraficznym skrócie” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: oficjalne forum Warhammer Online, zwolnienia w Rare, demo Afro Samurai na XBLA, technologia amBX w grze EndWar, nagroda za całokształt twórczości dla Hideo Kojimy i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Filip Grabski
18 lutego 2009
Popularne pliki do pobrania do gry Tom Clancy's EndWar.
trainer Tom Clancy's EndWar - v1.02 +10 Trainer - 8 października 2009
patch Tom Clancy's EndWar - v.1.02 ENG - 13 maja 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - +6 Trainer - 13 marca 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - +10 Trainer - 30 czerwca 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - Unlocker - 31 marca 2009
patch Tom Clancy's EndWar - v.1.02 PL - 13 maja 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - v1.01 +10 Trainer - 30 czerwca 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - +1 Trainer - 13 marca 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - +4 Trainer - 26 maja 2009
trainer Tom Clancy's EndWar - +1 Trainer #2 - 13 marca 2009
Wymagania sprzętowe gry Tom Clancy's EndWar:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 10 GB HDD, Windows XP SP2/Vista SP1.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
PlayStation Portable
Wspiera:
karta pamięci 32 MB
Nintendo DS
Wspiera:
Nintendo Wi-Fi Connection
Lista małych dodatków do gry Tom Clancy's EndWar:
DLC Veteran Map Pack 26 marca 2009
DLC Faction Elite Pack 8 stycznia 2009
DLC Escalation Expansion Pack 11 grudnia 2008
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 885 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 961 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Marcin Konstantynowicz
Recenzent GRYOnline.pl
2009.04.21
Szumnie zapowiadany nowy rozdział w historii RTS-ów może i nadszedł, szkoda tylko, że zamiast mocnego wejścia zaliczył na progu glebę.
MarcinB323
Ekspert
2024.05.21
21-05-24. Gra jest bardzo ładna jednak nic poza tym. Jest do bólu powtarzalna, cała kampania to 3 rodzaje misji ( podbój, bitwa i sabotaż) cały czas w kółko wałkowane te same rodzaje misji w nowych lokacjach ( często powielanych). Mapy są bardzo ładne i dość fajne ale gra bardzo szybko nudzi. Walka polega na zasadzie papier nożyce ( czołgi przegrywają z śmigłowcami a śmigłowce niszczą BTW( można wszystko atakować z daleka artylerią i niszczyć wrogie oddziały szczególnie fajnie piechotę. Spory zawód jeśli chodzi o kampanie i walkę.
Norbert Szamota
GRYOnline.pl Team
2016.03.22
Niepozornie wyglądająca konwersja najlepszą turową strategią na PSP? EndWar na pewno potrafi pożreć długie godziny i sprawić radość fanom gatunku.
Lyserg1260 Pretorianin
Polecam, gra wciąga jak cholera. Nie sugerujcie się komentarzami dzieciaków. Ta gra to wypas, a grafika jest mega. Dobrze, że wygląda tak, a nie inaczej. Edytor trochę zwalony, ale i tak dużo lepszy od tego z Field Commander.
blimsien_yankovic Centurion
Właśnie ją ukończyłem. Daję 9,5/10 ze względu na mało czytelne intencje twórców odnośnie głównej mapy.
Właśnie takiej gry taktycznej mi brakowało do ogrania. Nie jest to zwykła strategia gdzie budujemy jednostki oraz budynki. Akcja dzieje się na nowoczesnym teatrze wojennym i daje nam możliwość pokierowania oddziałami tak jak ma się to do czasów obecnych (z dużym uproszczeniem oczywiście).
Główna mapa. My nie wybieramy kierunku ofensywy. Mamy do wyboru kilka misji (ofensywnych oraz defensywnych). Może się zdarzyć że zdobywając jeden teren po walce w tym samym czasie tracimy dwa pola terytorium nie mając możliwości zareagowania. Dzieje się tak ponieważ gra jest obliczona na 15-19 tur. Pod koniec zyskujemy tereny w większych ilościach.
Z trzech stron konfliktu USA oraz Rosja ma w miarę łatwe kampanie (wydaje się że Rosja bardziej). Trochę trudniej ma Europa (walka na dwa fronty - największa frustracja gdy wygrywamy bitwę za bitwą a tracimy terytorium)