Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 20 września 2019, 15:15

autor: Jaszczomb

Recenzja gry Borderlands 3 – w kosmosie bez zmian

Kultowa seria looter shooterów powróciła, by raz jeszcze oddać nam zwariowane projekty broni palnej i tony mięsa armatniego. Co nowego w świecie uzbrojonych Syren i kosmicznych Krypt? W sumie nic – czyli fani zostali wysłuchani!

Recenzja powstała na bazie wersji PS4. Dotyczy również wersji XONE

W 2009 roku media zachwycały się „Diablo w formie pierwszoosobowej strzelanki”, w którym wymyślne losowo generowane spluwy, cel-shadingowa grafika i absurdalny czarny humor stanowiły małą rewolucję w gatunku co-opowych FPS-ów. To było dziesięć lat temu. Dlaczego do tego wracam? Podczas gdy gracze, media i cała branża poszli naprzód, seria Borderlands pozostała właśnie w tamtym miejscu – zarówno pod względem trzymania się sprawdzonego schematu rozgrywki i ignorowania obecnych (niekoniecznie przyjaznych graczowi) trendów, jak i oprawy graficznej oraz optymalizacji, którym daleko do dzisiejszych standardów.

To poprzez... no... reminiscencję!

PLUSY:
  1. rewelacyjny model strzelania;
  2. olbrzymi wachlarz charakterystycznych typów broni;
  3. nieograniczana klasowo wolność w dobieraniu własnego stylu gry;
  4. bardziej otwarte lokacje niż dotychczas i łatwiejsze poruszanie się po nich;
  5. nowi bohaterowie z masą nowych umiejętności;
  6. dwie opcje grania z innymi – kooperacja lub przyjacielska rywalizacja;
  7. end game z głową – po zakończeniu gry jest co robić.
MINUSY:
  1. okropne doczytywanie się tekstur i zdarzające się spadki płynności w wersji konsolowej;
  2. czasem „gąbczastość” przeciwników daje się we znaki nie tylko w endgamie;
  3. brak podstawowych udogodnień w trybie wieloosobowym;
  4. większość postaci została napisana na jedno kopyto;
  5. brak polskiej wersji językowej.

Borderlandsy jakie są, każdy widzi – nowa grupa łowców krypt rusza w świat krwiożerczych bestii i uzbrojonych po zęby psycholi w poszukiwaniu legendarnych skarbów. Fabularnie i gameplayowo dostajemy dokładnie to, czego każdy się spodziewał, ale też nie ma tu zbyt wiele miejsca na kombinacje. Deweloper od lat chwali się jedynie jeszcze większą liczbą broni i nowymi bohaterami, więc nikt nie oczekiwał od „trójki” drastycznego zwrotu w kierunku jakiejkolwiek oryginalności. Kierowano się klasycznym „bigger, better, more badass”, co nadal znakomicie sprawdza się w „Borderach”. Gdyby tylko wspomniane „better” dotyczyło strony technicznej na konsolach...

Konkrety – otrzymujemy stałe 30 klatek w „biedawersjach”, czyli na PS4 (1080p) i Xboksie One (900p), podczas gdy w przypadku PS4 Pro i Xboksa One X mamy 1800p/30 (Resolution Mode) lub 1080p z wahaniami 40–60 FPS-ów. Tyle w kwestii technicznej. Sam grałem chwilę na Pro i przegrzewało się niemiłosiernie w obu trybach, podczas gdy mój standardowy model PS4 chodził cichutko... i zaliczał okropne spadki klatek w menu, szczególnie przy przeglądaniu ekwipunku. Z tego też powodu możecie zapomnieć o graniu na dzielonym ekranie, a ekipę 3–4 osób lagi przy większych jatkach potrafią skutecznie zniechęcić do dalszej zabawy – ale grać się da. Wniosek jest jeden: na słabszych konsolach Borderlands 3 najlepiej odpalać w pojedynkę albo z kumplem przez sieć.

Co do grafiki, to absolutnie nie mam nic do komiksowej oprawy, przeżyję nawet okazjonalny pop-up obiektów, jednak nieustanne oglądanie doczytujących się na naszych oczach tekstur zwyczajnie męczy. Każda nowa lokacja potrzebuje chwili na pokrycie ubogich brył detalami, podczas której trudno nie zastanawiać się, czy za kolejne 10 lat Gearbox w końcu opanuje cel-shading. Oczywiście jest ładniej niż poprzednio (nawet biorąc pod uwagę remastery) i bardziej kolorowo (co wychodzi „trójce” na dobre), ale w gatunku mamy porównanie z takimi seriami jak The Division, Destiny czy Anthem i zwyczajnie chciałoby się czegoś lepszego... a przynajmniej ze stałą i wyższą liczbą klatek.

Co ty wiesz o zabijaniu?

Na tym jednak porównania z innymi seriami zakończę, bo żaden ze wspomnianych cykli nie sprawił mi tyle radochy co dowolna odsłona Borderlandsów, włączając w to oczywiście tę najnowszą. Zacząłem od kwestii technicznych, bo tego przemilczeć nie sposób, ale nie zmienia to faktu, że bawiłem się wspaniale! Deweloper postawił na zupełnie nowy model strzelania i czuć to z każdym naciśnięciem spustu. Broń ma swój ciężar i odrzut, a do tego większość pukawek może pochwalić się dwoma odmiennymi trybami. Raz będzie to pistolet z funkcją granatnika, innym razem snajperka potrafiąca również razić wrogów niczym shotgun, jeszcze innym – karabin zadający obrażenia od ognia lub lodu.

RZUĆ TO!

W Borderlands 3 znajdziemy istne zatrzęsienie rozmaitej broni palnej. Powracają specjalne spluwy, których się nie przeładowuje, a odrzuca od siebie, co zmienia je w granat i eksplodują w kontakcie z przeciwnikiem. Tym razem jednak postanowiono pójść o krok dalej. Broń, która po odrzuceniu zamienia się w automatyczne działko? Świetnie.

Naturalnie broń tworzona jest za każdym razem losowo, a do tego odznacza się specjalnymi cechami w zależności od marki. Tediore znów serwuje pukawki, których nie przeładowujemy, a wyrzucamy. Na pewno warto też zainteresować się strzelającym bez przerwy sprzętem COV (Children of the Vault) czy narzędziami mordu Atlasa z samonaprowadzającymi pociskami. Mało tego – korzystacie często ze spluw jednego producenta? Możecie liczyć na maila z podziękowaniami i wyjątkowym prezentem!

Do czystej radochy z samego strzelania dochodzą bardziej „gąbczaści” przeciwnicy. Nie pamiętam, bym we wcześniejszych odsłonach musiał wpakować tyle ołowiu w podstawowe mięso armatnie na dowolnym etapie rozgrywki co w „trójce”.

Daje to sposobność do zabawy bronią, ale też wykorzystania większych, bardziej rozbudowanych plansz. Częściej musiałem szukać nowej pozycji do walki z siłami wroga, co nie jest proste w otoczeniu, które da się niszczyć. Na szczęście pojawiła się w końcu możliwość wspięcia się na krawędź dowolnej platformy. Nawet nie wiedziałem, jak bardzo potrzebowałem tej funkcji!

Niestety, w Borderlands 3 nie ma polskiej wersji językowej. Tak, też tego nie rozumiemy…

TWOIM ZDANIEM

Jak wolisz grać w Borderlands?

Samemu
67%
W kooperacji
33%
Zobacz inne ankiety
Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Soulcatcher Ekspert 27 września 2019

(PC) Bardzo przyjemny looter shooter, po prostu klasyk, życzę innym producentom takich gier aby brali przykład z Borderlands 3 to się dowiedzą co oznacza dobra zabawa. Gra zachwyciła mnie oprawą graficzną (nie każdego musi), z minusów nie podoba mi się interface i konieczność przechodzenia kilkakrotnie tych samych lokacji w celu wykonania kolejnych misji. Poza tym szczerze polecam miłośnikom takich gier, jak i poprzednich Borderlandsów.

9.0

DM Ekspert 20 września 2019

(PS4) Borderlands 3 byłoby niezłą grą, gdyby nadal był 2012 rok, a gatunek loot-shooterów nie widział ewolucji, jaką przeszło Destiny. Gra studia Gearbox ma rewelacyjnie wykreowany świat komiksowej postapokalipsy, sporo niezłych momentów w fabule, ale liczba fatalnie rozwiązanych mechanik i błędów odbiera całą frajdę z grania. Kiepsko się strzela, jeszcze gorzej prowadzi pojazdy, interfejs jest nieczytelny, mapa bezużyteczna, błędy w questach zmuszaj do wychodzenia z gry, ilość cringe’u w dialogach powala, a to zaledwie początek listy tego, co w B3 nie zagrało - nie licząc wspaniałej muzyki!

6.5

Gambrinus84 Ekspert 20 września 2019

(PC) Rewelacja. Borderlandsy 3 są najlepszą grą z serii i najlepszym looter shooterem w jaki grałem. Trójka, wbrew krytyce, robi niemal wszystko lepiej od swojego rewelacyjnego poprzednika z 2012 roku. Poprawiony model strzelania, mocniejsze nastawienie na eksplorację map, podkręcony loot, kapitalna grafika i projekt planet, rozbudowany system rozwoju postaci. Wymieniać tu można długo, bo kto spędził w Borderlandsach 2 kilkaset godzin, ten doceni wszelkie mniejsze i większe zmiany.

9.0
Recenzja gry Ghost Recon: Breakpoint – przy Anthem bawiłem się lepiej
Recenzja gry Ghost Recon: Breakpoint – przy Anthem bawiłem się lepiej

Recenzja gry

Breakpoint to nieudany, bezkształtny zlepek pomysłów ze wszystkich gier Ubisoftu. W niekończącej się powodzi wirtualnych śmieci do zbierania i kupowania, nie został nawet ślad po kultowej serii Ghost Recon.

Recenzja gry Gears 5 – tryby w maszynie wskakują na swoje miejsce
Recenzja gry Gears 5 – tryby w maszynie wskakują na swoje miejsce

Recenzja gry

Lubimy, kiedy twórcy wyciągają wnioski ze swoich potknięć. Gears 5 porzuca harcerską otoczkę wyprawy bandy wymoczków z poprzedniej odsłony i serwuje nam „twarde kino akcji”.

Recenzja Control – nie interesuje Was ta gra? Popełniacie duży błąd
Recenzja Control – nie interesuje Was ta gra? Popełniacie duży błąd

Recenzja gry

Najnowsza gra twórców Maxa Payne’a i Alana Wake’a nie budzi przed premierą wielkich emocji, a szkoda, bo to zdecydowanie więcej, niż tylko solidna strzelanka.

Komentarze Czytelników (63)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
20.09.2019 15:49
pawell75
odpowiedz
pawell75
36
Chorąży
Wideo
9.0

Wróciły stare, dobre Bordsy. Jeszcze więcej tego samego. Masa broni, świetny humor, rewelacyjne drzewko rozwoju postaci. Gra wygląda genialnie, a zabawa przednia. Będzie podobać się każdemu kto dobrze się bawił przy poprzednich częściach. Król lootu powrócił. Jak ktoś chętny sprawdzić jak gra się prezentuje to zapraszam na pierwsze pół godziny ;)
https://youtu.be/LlTr5dNmCVM

post wyedytowany przez pawell75 2019-09-20 20:08:53
20.09.2019 15:56
X3ntic
2
odpowiedz
4 odpowiedzi
X3ntic
11
Pretorianin

Z polską wersją językową jest ten problem, że zwykłe tłumaczenie nie wystarczy. Biorąc pod uwagę specyficzny klimat serii, tutaj potrzebna byłaby wierna adaptacja.

20.09.2019 15:57
Ghost2P
odpowiedz
7 odpowiedzi
Ghost2P
105
Legend

To mowicie, ze mimo tej technicznej biedy to i tak najlepsza tego typu gra na rynku?
Hymm skoro fabuła biedna to chyba wolałbym jednak The Division 2, bo ma w sobie wiecej taktyki i wyglada duzo ladniej

Swoją drogą to kolejna gra, która w tym roku juz nie daje rady na konsolach i widzę, ze odbiło się to na ocenach na meta, Control na PC ma 86/100, a na konsoli troche mniej, tak samo Borderlands 84, a na konsolach 80
Choc tutaj tez piszecie, ze na PC takze nie jest idealnie, ale na pewno nie az tak zle

O ile rozumiem, ze fizyka Control dlawi te slabe procki z konsol, tak w przypadku Borderlands 3 nie mam pojecia co tutaj jest wymagajacego
Gra wyglada slabo - w porównaniu do Division czy Anthem to jak z poprzedniej generacji

post wyedytowany przez Ghost2P 2019-09-20 16:06:27
20.09.2019 16:00
Bezi2598
3
odpowiedz
3 odpowiedzi
Bezi2598
96
Legend
9.0

Gra ma wiele drobnych usprawnień, które mocno usprawniają rozgrywkę. Choćby takie pierdołki jak częściowa destrukcja otoczenia, usprawnione wspinanie się, zakup amunicji jednym przyciskiem, instancjonowany loot w coopie, adaptacyjny coop (postacie mogą mieć różne levele), dużo więcej customizacji wyglądu swojej postaci, fast travel z dowolnego punktu, towarzysze mogą cię wskrzeszać, nie trzeba teraz z każdym ukończonym questem wracać do quest givera, często nagrodę dostajemy od razu po wypełnieniu celów misji. Wyeliminowało to wszechobecny backtracking z poprzednich części. Jest dużo mniej bezsensownego łażenia. Niby pierdoły, ale naprawdę docenia się takie rzeczy jeżeli grało się w poprzednie części. Jest też więcej rodzajów broni, jest dużo unikalnych rzeczy jakie można wylosować na broni. Ciężko też wszystko opisać na karcie przedmiotu i często trzeba po prostu broń wypróbować.
O wiele, wiele lepsze drzewka postaci. Kilka skilli dla każdej postaci to był genialny pomysł.

Do czystej radochy z samego strzelania dochodzą bardziej „gąbczaści” przeciwnicy. Nie pamiętam, bym we wcześniejszych odsłonach musiał wpakować tyle ołowiu w podstawowe mięso armatnie na dowolnym etapie rozgrywki co w „trójce”.

Ja mam odwrotnie. Mam wrażenie, że wrogowie zdrowia dużo nie mają, ale potrafią nieźle przyłożyć. Jak się ma jakąkolwiek broń na swoim levelu to trash pada na 2, 3 strzały. Gąbczastość dochodzi jak się przez kilka leveli nie robi upgrade'u gearu, wtedy po prostu broń zadaje za małe obrażenia. Jak nic z lootu nie wypadnie to do vendora i kupić jakikolwiek zielony karabin na swój level. Ogólnie zauważyłem, że jak ludzie grają to podczas levelingu za bardzo zwracają uwagę na rarity broni. Czasami niebieskie bronie są lepsze niż fioletowe nawet jak są na tym samym poziomie. Błędem jest trzymanie się fioletowego itemka i czekanie na upgrade jak się znajdzie kolejny fioletowy itemek. Parę leveli później jakikolwiek zielony item będzie skuteczniejszy. No i nawet w legendarnym gearze jest dużo trashu. Mi do tej pory wypadł tylko jeden przedmiot legendarny, który się do czegoś nadawał. Pozostałe były słabsze od mojego niebieskiego gearu.

Jeszcze jestem w trakcie pierwszego przejścia, ale jak na razie uważam, że jest to najlepsza część z serii. Jak dla mnie premiera roku.

post wyedytowany przez Bezi2598 2019-09-20 16:29:20
20.09.2019 16:09
odpowiedz
Metaverse
9
Pretorianin

Bez sensu te minusy dotyczace wydania konsolowego. To nie jest eks Sony i nie ma przymusu grania na konsoli gdzie nie dosc ze slabo to chodzi to jeszcze trzeba uzywac pada. Na pc wszystko mi dziala rewelacyjnie. Brak tlumaczenia tez nie jest dla mnie minusem bo i tak gralbym w oryginale. Mam takie samo zdanie jak Szef. Jeszcze nie skonczylem ale juz dalbym temu 9/10 Dzisiaj znowu pracuje na autopilocie przez granie w ta gre do poznych godzin nocnych.

20.09.2019 16:15
SpecShadow
odpowiedz
SpecShadow
72
Silence of the LAMs
Image

Kolejna część martwych i nieśmiesznych memów do której doszło sporo usprawnień, bronie bardziej przypominają bronie a nie randomowe sklejki losowych elementów, starzy znajomi wrócili, bossowie to znowu Wkurzające Bliźniaki (gdzieś to już widziałem). Muzycznie lepiej. Jak dotąd zmiany na plus.

Jedynie do zawartości poza grą można się przyczepić. Po co mi na przykład te całe Denuvo? Jedynie Spotify czkawki dostaje w tle... No i trochę głupio że człowiek ma niezłego kompa, gdy na nim chodzą świetnie ale takie zbędne elementy jak Denuvo robią mu benchmark w tle. Człowiek nie po to wymienia sobie bebechy w komputerze by utrzymywać takie darmozjady...
Aż człowiek ma ochotę odpuścić sobie wersję PC na rzecz konsolowej, taniej wyjdzie - gra sprzedana po przejściu a kupi się znowu jak kolejne DLC wyjdzie.

No i nasi tu byli ===>

kolejna sprawa - podobnie jak z Metro Exodus i innymi grami z pewnego serwisu = wielkie trąbienie o sukcesie, o tym jak sprzedali X razy więcej sztuk niż poprzednik.... a konkretnych liczb - zero.
Jeśli naprawdę chcieliby się pochwalić to walnęliby konkretne liczby bo czemu mieliby je ukrywać? :]

post wyedytowany przez SpecShadow 2019-09-20 16:30:05
20.09.2019 16:41
odpowiedz
radekPet
4
Pretorianin

Z broniami to przegieli ostro w dobrą stronę ja co chwilę znajduje coś ciekawego fabuła jest ciekawa w końcu mamy własny statek można latać po galaktyce.

20.09.2019 16:43
odpowiedz
4 odpowiedzi
joe1chip
36
Konsul

Na razie strzelanką roku jest Gears 5. Tako rzecze mędrzec.

20.09.2019 18:09
A.l.e.X
odpowiedz
8 odpowiedzi
A.l.e.X
126
Alekde
9.0

Uważam że to do tej porty najlepsza gra wydana w tym roku, ma to coś czego nie mają inne mimo że w tym roku było wiele świetnych, ba wręcz rewelacyjnych gier. Po prostu udało się tutaj połączyć niesamowitą grywalność z absolutnie fenomenalnym wykonaniem. Całość to bezkompromisowa jazda bez trzymanki. Oczywiście jest jeden wielki minus za brak polskiej wersji językowej (cytując klasyka nigdy się ... nie nauczą). W sumie jest to też o tyle smutne że BL2 spolszczyli fani za darmo. Tłumaczenie kolejny raz że polski popsułby grę, bo rosyjski czy niemiecki nie popsuje to środkowy palec dla wydawcy ! I tylko i wyłącznie dlatego -1 do oceny. Szczerze mówiąc czekam aby w końcu został wrzucony nakaz sprzedawania gier na terenie PL bez min. polskich napisów.

post wyedytowany przez Admina 2019-09-20 18:47:20
20.09.2019 19:06
odpowiedz
2 odpowiedzi
Kamook
66
Konsul

Gredfall dla mnie i tak wygrał końcówkowe lata, jeszcze jeden artykuł o B3 to zasnę tu i teraz, Boziu jakie to nudne i płytkie!

20.09.2019 19:45
Ibou
odpowiedz
3 odpowiedzi
Ibou
24
Legionista

Zastanawiam się....problemy techniczne,dość poważne wnioskuję z artykułu, fabularnie średnio, graficznie na pierwszy (nawet na drugi) rzut oka podobna do poprzedniczki (choć sam koncept graficzny świetny), nastawione przede wszystkim na coopa (dla jednych wada dla innych nie...ale z powodów technicznych ma z tym problemy), ....i ogrom graczy cieszy się z niedopracowanego produktu...gdyby jeden z drugim dostali samochód z wadliwym układem jezdnym na przykład od razu by była reklamacja i pretensje...ciekawe te stworzonka zwane graczami....takie luźne przemyślenia mnie naszły ostatnio...kwestia zresztą dotyczy również innych gier.

20.09.2019 20:47
wojto96
😂
1
odpowiedz
9 odpowiedzi
wojto96
116
I am no one
Image

Zdania ekspertów są podzielone

Osobiście jest mi bliżej do zdania Gambriego niż DM, w Borderlands 3 bawię się wręcz fenomenalnie i z czystym sercem mogę polecić wszystkim fanom looter-shooterów, oraz poprzednich gier z serii.

post wyedytowany przez wojto96 2019-09-20 20:50:00
21.09.2019 09:34
Sasori666
odpowiedz
4 odpowiedzi
Sasori666
132
Korneliusz

Jedną z głównych wad w grze są gorzej napisane dialogi. Humor nie trafia, źli kolesie irytują.
W 2 mieliśmy Jacka, jednego z najlepszych vilianów w historii gier. Trudno byłoby to przebić, ale niech przynajmniej reszta będzie na tym samym poziomie, a nie jest.
Szkoda, ze nie ma crossplaya.

Nie ma tu PVP, nie trzeba nic balansować, więc taki dodatek byłby mile widziany, szczególnie w grze tego typu.

Optymalizacja to dramat. Nadal mnie zadziwia jak tak wyglądająca gra może tak źle chodzić.

Gra jest super, ale nie jest to taki skok jakościowy jaki zaliczyła 2 według mnie.

21.09.2019 12:50
Cyber Rekin
odpowiedz
Cyber Rekin
113
So Fabulous

To jest niesamowite, że dopiero z tej recenzji dowiedziałem się, że można się teraz teleportować z każdego miejsca :O

Często czytam opinie że pojazdy są tak samo słabe i zastanawiam się, czy faktycznie są słabe czy po prostu niewiele osób odkryło, że można zmienić model sterowania na normalny, a nie jak w poprzednich częściach. Są nawet 4 modele do wyboru, dla każdego coś.

21.09.2019 18:23
odpowiedz
bolek2018
18
Konsul

Cena z kosmosu jak za odgrzewany kotlet z trylionem szykowanych dlc. Ale spoko jutro wszyscy sobie potestują.

Swoją drogą ciekawe ile tym razem EGS dał za exclusiva...

22.09.2019 12:17
odpowiedz
radekPet
4
Pretorianin

wiem czemu są problemy gra jest robiona pod czerwonych znajomy ma rx5700 nie ma żadnych bugów gra mu chodzi na ultra dodatkowo używa najnowszego ryzena.

22.09.2019 21:09
techland forces
odpowiedz
techland forces
1
Centurion

Dalej przepala ps4 pro czy to poprawili?

23.09.2019 11:39
Drackula
odpowiedz
Drackula
189
Bloody Rider

w sumie ta pazycia mnie nie interesuje zbytnio. Gralem w 2ke i ostatnio widzialem reklame 3ki w telewizji. Musze powiedziec, ze w porownaniu z 2ka slabo to wyglada, bardzo slabo.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze