Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 6 marca 2012, 11:08

autor: Filip Grabski

Mass Effect 2. Poprzednio w Mass Effect

W dniu światowej premiery Mass Effect 3 streszczamy fabułę dwóch poprzednich części sagi, aby przypomnieć najważniejsze wątki kosmicznej opery od BioWare.

Mass Effect 2

Cerberus – paramilitarna organizacja dowodzona przez tajemniczego Człowieka Iluzję (Illusive Man), dążąca do zapewnienia ludzkości najwyższego statusu w galaktyce.

Po wygranej walce z Suwerenem Rada wysyła Sheparda wraz z Normandią by zajął się zniszczeniem ostatnich punktów oporu gethów. Niestety w trakcie operacji pojawia się tajemniczy okręt, który otwiera ogień do Normandii. Olbrzymia maszyna niszczy najdoskonalszą jednostkę ludzi, zabijając większość załogi. Szlachetnemu Shepardowi ostatkiem sił udaje ocalić swego pilota, po czym sam zostaje wyssany w przestrzeń kosmiczną i rozpoczyna powolne opadanie na pobliską planetę. Z pomocą Liary T’Soni ciało bohatera trafia do organizacji Cerberus, której dwa długie lata zajmuje wskrzeszenie Sheparda. Pojawiło się bowiem nowe zagrożenie i tylko jedna osoba może stawić mu czoła.

Shepard wydostaje się z placówki Cerberusa.

Zanim jednak wszyscy zainteresowani dowiadują się, o co chodzi, placówka Cerberusa zostaje sabotowana przez jednego z pracowników, a Shepard przy pomocy swoich nowych sojuszników – Mirandy Lawson i Jacoba Taylora – dociera do Człowieka Iluzji, potężnego i kryjącego się w cieniu szefa Cerberusa. Od niego dowiaduje się o Zbieraczach, tajemniczej rasie porywającej całe ludzkie kolonie w niewiadomym celu, ale bez wątpienia ma to jakiś związek ze Żniwiarzami. Po wizycie na terenie kolonii Freedom’s Progress Shepard daje wiarę teorii swego nowego, tymczasowego zwierzchnika. Nowa misja: użyć przekaźnika Omega 4 i udać się do miejsca, z którego nie powrócił dotąd żaden statek, celem powstrzymania Zbieraczy.

ISTOTNY WYBÓR

Podczas jednej z misji wykonywanych, by zyskać zaufanie Mordina, Shepard musi zdecydować, co zrobić z opracowywanym przez naukowców lekiem na genofagium. Zachowanie danych może pomóc w stworzeniu potężnej, choć bardzo niebezpiecznej armii do walki ze Żniwiarzami.

Podróżując na pokładzie nowej Normandii, Shepard rozpoczyna rekrutację członków nowej drużyny, bez której nie uda mu się wykonać zadania. Do zespołu dołączają: naukowiec Mordin Solus, dawny kolega Garrus, Jack – potężna biotyczka o kryminalnej przeszłości oraz Grunt, genetycznie zmodyfikowany kroganin. W takim składzie ekipa udaje się na teren kolonii Horyzont, która właśnie stała się celem ataku Zbieraczy. Powstrzymanie natarcia, choć niełatwe, prawdopodobnie okazuje się prostsze niż spotkanie ze znajomą twarzą (Ashley lub Kaidan, w zależności od tego jak zakończyła się misja na Virmirze), która nie jest zachwycona sojuszem Sheparda z Cerberusem.

Kolejny etap podróży to pozyskanie dalszych trzech rekrutów. Do zespołu dołączają: Tali, która służyła z Shepardem na pierwszej Normandii, asari Samara (lub jej córka Morinth) oraz zabójca Thane. Wkrótce po skompletowaniu ekipy Człowiek Iluzja informuje Sheparda o unieruchomionym statku Zbieraczy, na który ten powinien się udać. Na miejscu ekipa natrafia na opór, a Shepard odkrywa, że Zbieracze byli niegdyś Proteanami, którzy zostali zindoktrynowani i przemienieni w posłusznych niewolników Żniwiarzy. Normandia ucieka ze statku Zbieraczy wraz z informacją na temat możliwości użycia przekaźnika Omega 4. Stosunki Sheparda i głowy Cerberusa pogarszają się, bowiem okazuje się, że aktualny szef bohatera wiedział o możliwej zasadzce i nie poinformował go o tym.

ISTOTNY WYBÓR

Gdy Shepard upora się z misją, w której musi pomóc Tali oczyścić się z zarzutów o zdradę może zasugerować admirałom floty Quarian, by próbowali się dogadać z gethami lub wręcz przeciwnie - by wypowiedzieli im wojnę.

Zasadzka Zbieraczy na pokładzie unieruchomionego statku

Moduł identyfikacyjny Żniwiarza, technologia niezbędna do podróży poza przekaźnik Omega 4, zostaje pozyskany z wraku potężnej maszyny. Shepard wzbogaca się również o ostatniego członka drużyny – świadomego swej odrębności getha imieniem Legion. Niestety, podczas krótkiej nieobecności komandora na pokładzie, tuż po zainstalowaniu modułu w systemie Normandii, pojawiają się Zbieracze, którzy porywają większość załogi statku.

ISTOTNY WYBÓR

Kolejny istotny dla fabuły Mass Effect 3 wybór zostaje dokonany w wykonywania trakcie misji „oswojonego” getha imieniem Legion. Shepard odnajduje na pewnej stacji całą rzeszę gethów-heretyków, którzy mogą się okazać bardzo przydatni w trakcie zbliżającej się wojny ze Żniwiarzami. Pytanie: zniszczyć czy przeprogramować?

Zbieracze – uznawana za mityczną, tajemnicza rasa, żyjąca poza przekaźnikiem Omega 4, znana z porywania całych ludzkich kolonii. W istocie są to zindoktrynowani i genetycznie zmodyfikowani przez Żniwiarzy Proteanie.

Shepardowi po powrocie na pokład nie pozostaje nic innego, jak z pozostałymi przy życiu kompanami udać się na drugą stronę Omegi 4, ocalić załogę i samemu przeżyć samobójczą misję zleconą przez Cerberusa. Normandia ląduje w bazie Zbieraczy, na terenie której Shepard poznaje prawdziwy cel przyświecający porywaniu całych ludzkich kolonii. Oto tworzony jest nowy Żniwiarz, budowany na podobieństwo ludzi. Jakie jest dokładne zadanie tego monstrum – nie wiadomo. Shepard jednak nie czeka na wyjaśnienia. Zasilanie maszynerii zostaje zniszczone, podobnie jak gigantyczna larwa humanoidalnego Żniwiarza. Człowiek Iluzja kontaktuje się z komandorem, prosząc o ocalenie bazy Zbieraczy, bowiem znajdujące się na jej terenie informacje mogą pomóc w ostatecznym starciu ze Starszymi Maszynami. Zniszczyć czy tylko oczyścić? Możecie mieć pewność, że decyzja, jaką podejmuje Shepard w tym bardzo ważnym momencie, jest słuszna. Ostatni rzut oka na stwora wydającego się pełnić funkcję szefa Zbieraczy – jego oczy przestają lśnić. Przez cały czas był pod kontrolą Zwiastuna – potężnego Żniwiarza, który uwagę całej swojej rasy skupia na Shepardzie i planecie jego gatunku, Ziemi.

ISTOTNY WYBÓR

Potencjalnie najważniejsza decyzja, jaką podejmuje Shepard w ciągu całej historii Mass Effect 2 ma miejsce na samym końcu: komandor jest proszony przez Człowieka Iluzję o pozostawienie bazy Zbieraczy nietkniętej, co pozwoli poznać ich technologię i lepiej przygotować się na nadejście Żniwiarzy. Shepard może prośbę zignorować i zniszczyć instalację uznając ją za zbyt niebezpieczną.

Larwa humanoidalnego Żniwiarza

ISTOTNY WYBÓR

W trakcie trwania całej dotychczas poznanej historii Mass Effect bardzo ważną rolę odgrywają członkowie drużyny. Kogo Shepard zwerbuje, komu zaufa, z kim będzie romansować i wreszcie - kto zginie podczas służby pod jego dowództwem, ma wielki wpływ na to, jak będzie mogła wyglądać potencjalna ekipa Sheparda w Mass Effect 3. Największe piętno na składzie obsady może odcisnąć misja samobójcza pod koniec „dwójki”, kiedy zginąć może każdy.

Mass Effect 2: Arrival

Rola bohatera nigdy się nie kończy. Po zamknięciu sprawy Zbieraczy samotny Shepard musi ocalić panią doktor nazwiskiem Kenson, która posiada informacje na temat nadchodzącej rychło inwazji Żniwiarzy.

Doktor Kenson przebywa na planecie Aratoht, w sektorze zamieszkałym głównie przez rasę batarian. Na obrzeżach tego terytorium ludzie doktor Kenson odnaleźli stary artefakt (Obiekt Rho), będący źródłem informacji na temat nadciągającej inwazji. Potrafili też dokładnie określić moment, w którym Żniwiarze wykorzystają lokalny przekaźnik masy – nazwany Alpha – do całkowitego zawładnięcia galaktyką. Czasu jest niewiele - całe dwa dni. Jedynym ratunkiem jest zniszczenie przekaźnika za pomocą asteroidy, co zmusi wroga do żmudnych poszukiwań kolejnej „furtki” do naszego świata (to nad tym potajemnie pracował zespół pod kierownictwem pani doktor).

Po dotarciu do znajdującej się na asteroidzie bazy, zawiadującej projektem zniszczenia przekaźnika, okazuje się, że doktor Kenson jest pod wpływem Zwiastuna, który nie zamierza ułatwić Shepardowi zadania. W wyniku dramatycznych wydarzeń (z którymi Shepard mimo wszystko daje sobie radę) doktor Kenson umiera, a asteroida ostatecznie zostaje skierowana na przekaźnik masy. Normandia pojawia się w samą porę – Shepard wchodzi na pokład, a statek w ostatniej chwili przelatuje przez przekaźnik. Asteroida trafia w instalację, niszcząc przy tym sporą część systemu i zabijając setki tysięcy batarian. Inwazja zostaje opóźniona, ale w wyniku działań Sheparda śmierć ponoszą rzesze niewinnych osób. Nowa misja: stawić się na Ziemi przed sądem.

Obiekt Rho

Filip Grabski

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Mass Effect 3

Mass Effect 3

Mass Effect 2

Mass Effect 2

Mass Effect 2: Przybycie

Mass Effect 2: Przybycie