Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 30 stycznia 2012, 13:33

autor: Łukasz Malik

World of Mercenaries, nowa gra RPG – Marek Tymiński o planach City Interactive

Czym są World of Mercenaries i Project Human? Jakie będą Sniper: Ghost Warrior 2 i Enemy Front? Co się dzieje z Alien Fear? O to wszystko zapytaliśmy prezesa City Interactive – Marka Tymińskiego.

Dzięki dwóm milionom sprzedanych egzemplarzy Snipera: Ghost Warrior City Interactive otrzymało potężny zastrzyk finansowy (firma jest także globalnym wydawcą swojego tytułu, co dodatkowo zwiększyło jej zyski) i tym odważniej inwestuje w nadchodzące projekty. W ostatnich miesiącach o City stało się głośno – do zespołu dołączyli Stuart Black i Tomasz Gop, a liczba gier, nad którymi pracują poszczególne oddziały dewelopera i wydawcy, stale rośnie. Czym jest Project Human? Co się dzieje z Alien Fear i jaki tytuł będzie miała nowa strzelanka studia? O to wszystko zapytaliśmy prezesa City Interactive – Marka Tymińskiego.

Sniper: Ghost Warrior 2

Łukasz Malik: Zanim założyłeś City Interactive, byłeś właścicielem kilku firm dystrybuujących gry, m.in. Coda, Lemon Interactive. Z ostatniego wywiadu dla Pulsu Biznesu dowiedziałem się, że zajmowałeś się także… dystrybucją filmów erotycznych w kioskach. Co skłoniło Cię do wejścia w ten biznes?

Marek Tymiński

Marek Tymiński: Z branżą erotyczną to trochę śmieszna historia, bo zacząłem się tym zajmować nieco przypadkiem. 10 lat temu rozmawiałem z prezesem pewnej firmy kolportażowej. Pokazał mi pisma z filmami erotycznymi jako swego rodzaju ciekawostkę, mówiąc, że świetnie się sprzedają. Podobne rzeczy robiłem wówczas z grami dołączanymi do gazetek, inna była tylko zawartość płyty i części drukowanej. W podjęciu decyzji o wejściu w ten biznes pomogli mi, co ciekawe, rodzice. Nie myśleli sztampowo, tylko powiedzieli, że jak to dobry interes, to warto przemyśleć wejście w ten rodzaj działalności. Za to jestem im bardzo wdzięczny! Udało mi się zbudować mocną firmę w trochę zaniedbanym segmencie rynku, gdzie wykorzystałem siłę kolportażu prasy do sprzedaży filmów. Wtedy miało to jakiś sens i było ciekawym wyzwaniem biznesowym.

ŁM: Ile trwała ta przygoda i dlaczego postanowiłeś ją zakończyć?

MT: Zacząłem wycofywać się z tego biznesu z dwóch powodów. Jednym było zmęczenie tematyką, która nie jest specjalnie ambitna czy rozwojowa. Drugi aspekt to po prostu coraz mniejsze zyski ze sprzedaży nośników. Gdy Internet zaczął mocno zastępować gazety z filmami, musiałem podjąć decyzję, czy chcę iść za tą zmianą. Wtedy postanowiłem zakończyć ten interes. Nie było w tym żadnej większej filozofii.

ŁM: Czy wejście w tę niezbyt prestiżową branżę utrudniło Ci w jakikolwiek sposób rozwój City Interactive? Doświadczyłeś jakichś problemów z tym związanych?

Nie, nigdy nie miałem z tym żadnych problemów. Przecież w biznesie erotycznym jest tyle różnych firm, zaczynając od największych kolporterów, na globalnych sieciach hoteli skończywszy, że nikogo to dziś nie szokuje ani nie dziwi. A z moją działalnością w sferze gamingu nie ma nic wspólnego. Dziś jestem w tej komfortowej sytuacji, że mogę zajmować się tym, czym naprawdę chcę. Poświęcam się więc mojej pasji i skupiam na dalszym rozwoju biznesu związanego z grami wideo. To jest to, czym żyję i z czym wiążę swoją przyszłość.

Combat Wings: The Great Battles of WWII

ŁM: City Interactive przez lata ewoluowało – wszyscy znamy budżetowe produkcje, którymi się zajmowaliście, więc skupmy się na tym, gdzie spółka jest teraz i nad czym obecnie pracujecie.

MT: W firmie zmieniło się bardzo dużo od sukcesu pierwszego Snipera. Spółka pracuje nad dużo większymi projektami niż jeszcze kilka lat temu. Oprócz Snipera: Ghost Warrior 2, który sam w sobie jest dużą grą z pokaźnym budżetem, pracujemy także nad Enemy Front. Osobą odpowiedzialną za design tej produkcji jest znany w branży Stuart Black. To bardzo ważny dla nas projekt, który skalą przedsięwzięcia może przebić nawet Snipera: Ghost Warrior 2. Enemy Front już teraz wygląda bardzo dobrze. Jestem przekonany, że będzie naprawdę świetnym FPS-em, zarówno jeśli chodzi o doznania gameplayowe, jak i długość rozgrywki. To są nasze dwa sztandarowe shootery, które będą miały premierę w tym roku. Oprócz tego firma pracuje nad pierwszym projektem stricte multiplayerowym – World of Mercenaries. Gra powstaje w naszym oddziale w Rumunii, gdzie duża część pracowników pochodzi z tamtejszych oddziałów Ubisoftu, Electronic Arts czy Namco Bandai. To bardzo mocny zespół około 40 osób. World of Mercenaries będzie nowoczesnym shooterem wieloosobowym opartym na modelu free-to-play. Zamknięta beta ruszy w przeciągu kilku miesięcy, otwarta jeszcze w tym roku, a premiera w przyszłym. Jest to duży projekt i bardzo ważna gra zarówno z perspektywy naszej firmy, jak i – podejrzewam – całej branży. Studio rumuńskie celuje naprawdę wysoko. Patrząc już na rok 2013, bardzo dużym projektem, nad którym pracujemy, jest też gra RPG, przy tworzeniu której główną rolę producencką pełni Tomasz Gop.

Sniper: Ghost Warrior 2

ŁM: Czy mówisz o tzw. Project Human?

MT: Gdzieś powstał błąd z nazwą – to była tylko propozycja roboczego tytułu, ale z racji, że okazała się zupełnie nieadekwatna do pomysłu samej gry, będziemy używać innej. Ten projekt to rozbudowane action RPG, Tomek jest jego głównym producentem i współautorem wizji. Tytuł powstaje głównie w Niemczech i tworzony jest przez bardzo doświadczony zespół z Deck 13. Są wyjątkowo zmotywowani, bo jest to największa produkcja tego studia. Łącznie przy tym projekcie, nie licząc partnerów outsourcingowych, będzie pracować docelowo ok. 60 osób. W Polsce właśnie rozpoczęła się rekrutacja i zamierzamy stworzyć zespół, który będzie współpracował z tym w Niemczech. Mamy ambitne założenia – chcemy, żeby to była jedna z najlepszych gier action RPG w momencie swojej premiery.

Tomasz Gop – twarz Wiedźmina

Tomka zna praktycznie każdy gracz, który interesował się komputerowym Wiedźminem. Gop był w zasadzie główną twarzą RED Studio i podczas swojej kariery w CD Projekcie udzielił nieskończonej liczby wywiadów i przeprowadził równie dużą ilość prezentacji przygód Geralta. Czy podobnie będzie w przypadku nowego RPG City? Czy Tomkowi uda się przemycić do nowego projektu coś ze swojego ukochanego Dark Souls? Czas pokaże.

Sniper: Ghost Warrior 2

Sniper: Ghost Warrior 2

Enemy Front

Enemy Front

Komentarze Czytelników (27)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
30.01.2012 13:55
zanonimizowany811636
0
Generał

ja chce gothic 5 stworzonego przez piranhe

30.01.2012 14:10
😉
odpowiedz
Mortalking
105
Senator

Spodziewałem sie trochę więcej po tym wywiadzie.
Wszystko co zostało powiedziane przez prezesa można znaleźć w necie bądź na GOL-u, nie wliczając tej gry tworzonej przez Rumunów.

30.01.2012 14:10
odpowiedz
skaylet89
41
Centurion

Co jedna gra to gorsza hahaha

30.01.2012 14:17
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

Gop ma bardzo dobry gust, jeżeli chodzi o RPG. Jeżeli jest "głównym wizjonerem" i czuwa nad pracami... To jestem przekonany, że warto na tego erpega czekać.

30.01.2012 16:12
odpowiedz
Psychosocial
67
SlipknoT

sniper może być dobry , na reszte kłade lache

30.01.2012 16:17
odpowiedz
zanonimizowany818853
6
Konsul

Ciekawe co wyjdzie z tych ich nowych tytułów ;> mam złe przeczucia ;d

30.01.2012 16:25
👍
odpowiedz
kęsik
89
Legend

Ja tam czekam na Enemy Front i RPG od Gopa. Liczę, że im się uda zrobić dobre gry.

30.01.2012 16:49
odpowiedz
inmix
58
Centurion

W tym snajperze faktycznie coś było, wciągało, ale gra była niesamowicie niedorobiona. Brakowało tego ostatecznego szlifu znanego z gier wysokobudżetowych. Sprawiała wrażenie pisanej na kolanie. Mam nadzieję że ta druga część, której budżet jest podobno większy, będzie profesjonalna od A do Z.

30.01.2012 17:17
odpowiedz
Econochrist
109
Nadworny szyderca

Enemy Front może być ciekawy.

30.01.2012 17:25
👍
odpowiedz
Janczes
129
You'll never walk alone

Z City Interactive to znam tylko Terrorist Takedown, Legie Cudzoziemską i Battle Strike.. Niestety nie grałem jeszcze w Snipera ale wierze, że kolejne Polskie studio odniesie sukces ;)

30.01.2012 18:02
odpowiedz
wawel |PL|
40
Zabijaczduchuw

@Skayler98
Nie wiem czy gorsze. Po prostu dla mnie są też plusy dla takich gier. Można kupić gierkę za 20 zł i pobawić się nią z 20 godzin. Może więcej :).

Do gustu bardzo przypadła mi gra Uber Soldier (Obie części) .

30.01.2012 18:23
odpowiedz
Tuminure
90
Senator

Oho, znowu ten przereklamowany pan z trzyliterowym nazwiskiem.

30.01.2012 20:00
odpowiedz
g0tcha
56
Stay Up Forever

No i moje i tak nikłe nadzieje związane z Alien Fear, czy jak tam teraz będzie się nazywała ta gra, i jego powiązań z horrorem ostatecznie przepadły.

30.01.2012 20:05
odpowiedz
daroks
46
Centurion

I tak to pewnie będą kupy, gry do przejścia maksymalnie jeden raz. Obym się mylił, ale żadnej nie kupię bo szkoda kasy.

30.01.2012 20:48
odpowiedz
wcogram
95
Generał

@ daroks żadnej nie kupisz we wszystkie zagrasz.

Firma się rozwija i bardzo dobrze, ma kilka tytułów, które nie koniecznie będą na 9/10 ale mogą być naprawdę dobre. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Czy te wszystkie gry to będzie postawienia na marketing czy na ich jakość dowiemy się w tym roku.

30.01.2012 22:16
odpowiedz
piotreksik23
84
Konsul

City Interactive to prawdziwy fenomen branży. Studio to przeszło chyba każdy szczebel w drabince rozwoju. Zaczynali od tak idiotycznych FPSów jak seria "II Wojna Światowa", gdzie tylko strzelaliśmy do wszystkiego z jednego miejsca.

Potem zaczęły wychodzić kaszanki w postaci "Terrorist Takedown: Kolumbia" (czy coś takiego), gdzie już moglismy przeynajmniej sie poruszać.

Potem CI zakupiło 2-letni wtedy bodajze Jupiter X i ich gry zaczęły wyglądać napradę ładnie (SAS: Secure Tommorow), choc nadal były krótkie i się w nich tylko parło naprzód i ładowało z karabina.

Dziś studio wydaje śliczne gry multiplatformowe (Sniper 2) na najnowszych silnikach, a w dziedzinie przygodówek radzi sobie naprawdę fajnie.

I choć mi CI nadal kojarzy się z badziewnościa, to można powiedzieć, że kariera od zera do bohatera. W branży gier dosyć nietypowa, ale godna szacunku, tym bardziej, że ładnie widać jak producent rozwijał się i uczył na błędach. Mimo wszystko, mogli by się przekabacić w coś innego, zmienić image, nazwę, może to byłby dobry krok i zwiększyło by im sprzedaż.

30.01.2012 22:42
odpowiedz
BFHDVBfd
97
KAPITAN

Zdecydowanie niech zmienią logo! Póki co zawsze będą się kojarzyć z badziewnymi grami do kupienia w kiosku ruchu...

30.01.2012 22:45
odpowiedz
anymous
68
Generał

Enemy front nie zapowiada się za dobrze po obrazku amerykana ze stenem.

30.01.2012 22:52
odpowiedz
XineX
68
Professor Chaos!

Nom, to logo jest straszne. Wygląda jakby ktoś dawno temu znalazł tutorial "jak zrobić logo EA" i sobie je przerobił, żeby nie było, że takie samo. :D

31.01.2012 09:19
odpowiedz
OrkanPL
8
Legionista

To nie Sten, a raczej niemiecki Mp18/28. Trudno wymagać od tego rodzaju gier pełnej zgodności z historią, ale z oceną gry poczekajmy na więcej materiałów.

31.01.2012 10:43
odpowiedz
Baalnazzar
120
Generał

Mnie ciekawią wszystkie tytuły, a zwłaszcza to RPG. Co z tego wyjdzie - zobaczymy. Nawet jak wszystko będzie świetne, to i tak we wszystko nie zagram, a przynajmniej nie od razu, bo dobrych gier jest po prostu za dużo ;)

31.01.2012 10:48
😊
odpowiedz
raziel88ck
136
Reaver is the Key!

Swego czasu ograłem sporo gier od City Interactive. Szkoda, że większość z nich była względem siebie klonami. Czasem trafiały się niemal identyczne lokacje! Mimo to, jakoś się przeszło kilka gier, ale nie widzę sensu aby do nich powracać, poza kilkoma wyjątkami.

2007 - Code of Honor: The French Foreign Legion
2008 - Code of Honor 2: Conspiracy Island
2009 - Code of Honor 3: Desperate Measures
2005 - Combat Wings
2006 - Combat Wings: Battle of Britain
2008 - SAS: Secure Tomorrow
2003 - Smash up Derby
2007 - Sniper: Art of Victory
2010 - Sniper: Ghost Warrior
2004 - Terrorist Takedown: Konflikt na Bliskim Wschodzie
2005 - Terrorist Takedown: Payback
2006 - Terrorist Takedown: War in Colombia
2006 - Terrorist Takedown: Covert Operations
2007 - Terrorist Takedown 2
2010 - Terrorist Takedown 3

Najprzyjemniej grało mi się w Sniper: Ghost Warrior. To póki co jedyna gra tego producenta, którą ukończyłem dwa razy. Oczywiście wad ma od groma, ale przyciąga uwagę. Code of Honor 3 również był całkiem przyzwoity, ale fatalna optymalizacja oraz kilka nudnych etapów, skutecznie zaniżyło mój odbiór. Podobnie z Terrorist Takedown 3, które może i lokacje ma całkiem niezłe, ale za to długość gry jest bardzo mała.

Generalnie najlepiej wspominam Sniper: Ghost Warrior, SAS: Secure Tomorrow oraz Combat Wings: Battle of Britain. Przyzwoite i całkiem przyjemne produkcje.

Z najnowszych dzieł bacznie obserwuję:

- Sniper: Ghost Warrior 2
- Enemy Front
- RPG od CI
- Alien Fear
- Combat Wings: The Great Battles of World War II

Cieszą nowe marki, bo już się obawiałem, że czeka nas kolejny zalew TT, COH etc.

Generalnie zawsze lubiłem Techland, ale Dead Island oraz Call of Juarez: The Cartel mocno mnie zawiodły, ponadto ich plany wydawnicze to nic innego jak męczenie starych marek jak: DI, COJ, Nail'd. Zamiast zrobić Chrome 2 czy Warhound, albo jakąś nową markę, to oni będą teraz klepać sequele. Nie podoba mi się to. Techland sporo traci w moich oczach, zaś City Interactive trochę zyskuje. Mimo to, ocenię producentów gdy pojawią się ich nowe gry.

31.01.2012 16:57
odpowiedz
mati2109
64
Konsul

Liczyłem na wiecej ciekawostek i nieco dłuższe ale lepsze to niż nic ;)

31.01.2012 18:45
odpowiedz
Snicke
14
Legionista

Zauważyłem małą literówkę. "Łukasz Malik: Zanim założyłeś City Interactive, byłeś właścicielem kilku FILM dystrybuujących gry"
Pozdrawiam ;)

05.02.2012 15:48
odpowiedz
victripius
89
Joker

Enemy Front oraz Sniper 2 mogą być naprawdę niezłymi grami. Zwłaszcza Sniper, którego pierwsza część była raczej średnia i teraz pewnie będzie lepiej. Fajny wywiad :)

06.02.2012 12:08
😉
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

nic, nic sensownego..

08.02.2012 13:06
odpowiedz
Nolifer
115
The Highest

Również czekam na Enemy Front , przyda się jakaś nowa II wojenna gra :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze