Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 6 stycznia 2012, 13:43

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Wyniki plebiscytu na Gry Dekady

Dziesięciolecie serwisu gry-online.pl postanowiliśmy uczcić w wyjątkowy sposób – organizując wielki plebiscyt na najlepszą grę minionej dekady. Kto zwyciężył, kto okazał się wielkim przegranym? Tego wszystkiego dowiecie się z niniejszego artykułu.

Dziesięciolecie serwisu gry-online.pl postanowiliśmy uczcić w wyjątkowy sposób – organizując wielki plebiscyt na najlepszą grę minionej dekady. Zabawa trwała niemal cały ubiegły rok, najpierw nominowaliście swoje ulubione tytuły z lat 2001 – 2010, później sto najpopularniejszych produktów stanęło do walki o najwyższy laur. Kto zwyciężył, kto okazał się wielkim przegranym? Tego wszystkiego dowiecie się z niniejszego artykułu.

I etap – nominacje

Najlepsze gry 2001 roku:
  • Gothic
  • Diablo II: Lord of Destruction
  • Max Payne
Najlepsze gry 2002 roku:
  • Mafia: The City of Lost Heaven
  • Grand Theft Auto: Vice City
  • WarCraft III: Reign of Chaos
Najlepsze gry 2003 roku:
  • Call of Duty
  • Star Wars: Knights of the Old Republic
  • Gothic II: Noc Kruka
Najlepsze gry 2004 roku:
  • Grand Theft Auto: San Andreas
  • Half-Life 2
  • World of WarCraft
Najlepsze gry 2005 roku:
  • Call of Duty 2
  • Fable: The Lost Chapters
  • Need for Speed: Most Wanted
Najlepsze gry 2006 roku:
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion
  • Gears of War
  • Gothic 3
Najlepsze gry 2007 roku:
  • Wiedźmin
  • Call of Duty 4: Modern Warfare
  • Mass Effect
Najlepsze gry 2008 roku:
  • Grand Theft Auto IV
  • Fallout 3
  • Mirror’s Edge
Najlepsze gry 2009 roku:
  • Assassin’s Creed II
  • Batman: Arkham Asylum
  • Dragon Age: Origins
Najlepsze gry 2010 roku:
  • Mass Effect 2
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Mafia II

Aby zorganizować głosowanie na najlepszą grę ostatniego dziesięciolecia (2001 – 2010), musieliśmy wpierw dysponować listą tytułów pretendujących do tego zaszczytnego miana. Po krótkiej dyskusji odrzuciliśmy ideę, by to redakcja wybierała najbardziej zasłużone produkcje. O wiele ciekawsze wydawały nam się publiczne nominacje, w których to Wy, drodzy Czytelnicy, mielibyście decydujący wpływ na ostateczny kształt takiego zestawienia. I ten właśnie pomysł wprowadziliśmy w życie.

Nominacje ruszyły pod koniec lutego 2011 roku. Każdy zarejestrowany użytkownik serwisu mógł zgłosić do drugiego etapu wybrane przez siebie tytuły i to jednym kliknięciem na karcie encyklopedycznej produktu. Oczywiście do zabawy kwalifikowały się tylko te produkty, które zostały wydane w latach 2001 – 2010. Operacja pozwoliła nam wyłonić najlepszą setkę – wyniki trudno uznać za przypadkowe, bo w sumie oddaliście blisko sto tysięcy głosów.

W fazie nominacji istniało niebezpieczeństwo, że ostatnio wydane gry otrzymają zdecydowanie więcej głosów niż starsze tytuły (głównie dlatego, że to te nowsze pamiętamy lepiej), dlatego też zrezygnowaliśmy z tworzenia wspólnej listy na bazie liczby oddanych głosów. Zamiast tego podzieliliśmy listę wyników na poszczególne lata i wybraliśmy dziesięć najczęściej wskazywanych przez Was produktów z danego roku. Gry multiplatformowe zbierały oczywiście punkty do wspólnej puli, a do zestawienia trafiała ta wersja, która pojawiła się najwcześniej. Dobrym przykładem jest tu Grand Theft Auto: San Andreas – wiele osób wyrażało zdziwienie, że dzieło firmy Rockstar North kwalifikowane jest w 2004 roku, ale wtedy właśnie ukazała się edycja na konsolę PlayStation 2. Pecetowa konwersja, do której mieliście zastrzeżenia, trafiła do sklepów na całym świecie dopiero w 2005 roku.

Zapewne ciekawi Was, która z gier otrzymała największą liczbę głosów w nominacjach. Był to Gothic. Produkt firmy Piranha Bytes wyprzedził obstawianego w redakcji Wiedźmina i wszystko wskazywało na to, że to właśnie pomiędzy tymi dwoma produkcjami rozegra się bitwa o tytuł Gry Dekady. Czy tak faktycznie się stało?

II etap – głosowanie

Otrzymane w wyniku przeprowadzonych nominacji gry wrzuciliśmy do jednego worka, a następnie ułożyliśmy listę alfabetycznie. W zestawieniu dokonaliśmy drobnych korekt, połączyliśmy na przykład drugiego Gothica i jego oficjalny dodatek Noc Kruka, jako że ten drugi stanowił integralną część pierwowzoru. Na miejsce usuniętych produkcji wskoczyły tytuły, które w nominacjach zajęły lokaty poza pierwszą dziesiątką. Oczywiście cały czas trzymaliśmy się podziału na lata. W podanym wyżej przykładzie, opowieść o Bezimiennym zastąpiła Syberia.

Drugi etap rozpoczął się oficjalnie w piątek 2 grudnia i potrwał prawie cały miesiąc – głosy przestały być zliczane w nocy z 30 na 31 grudnia. Postanowiliśmy, że uczestnicy zabawy będą mogli typować tylko trzy produkty z setki, dzięki czemu będą musieli dokładnie zastanowić się, który tytuł faworyzować. Zdawaliśmy sobie sprawę, że większość obecnych w zestawieniu gier zasługuje na najwyższe uznanie, ale na coś trzeba było się zdecydować.