Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 16 lipca 2004, 18:42

autor: Borys Zajączkowski

Klasyfikacja gier (część pierwsza)

Zadania polegającego na sklasyfikowaniu gier mogł podjąć się tylko szaleniec - i mieliśmy to szczeście, że trafiliśmy na takiego jednego co się zowie Shuck. Czy mu się to udało? A może popisał zupełne bzdury, z którymi w żadnym wypadku sie nie zgadzacie?

Spis treści

j. Gry akcji.

Chociaż to właśnie nadużywanie nazwy gier akcji legło u podstaw powstania niniejszego opracowania, nie można ich istnieniu zaprzeczyć. O ile bowiem rozgrywka w FPS’ach sprowadza się do eliminowania nacierających mas przeciwników, o tyle gry akcji posiadają zwykle rozbudowaną fabułę, często elementy erpegowe, a walka z wrogami stanowi jeden z głównych, lecz nie jedyny jej element. Tym samym rozumiem gry akcji jako gatunek wyrosły z FPS’ów oferujący graczom odbycie atrakcyjnej przygody, czyli, jak już pisałem, gry zręcznościowo-przygodowe.

Za przykłady gier akcji mogą śmiało służyć: „Chrome”, „Deus Ex”, „The Fallen”, „Grand Theft Auto”, „Mafia”, „Max Payne”.

k. Gry typu stealth.

To inny gatunek wyrosły z FPS’ów, który godzi się wyodrębnić przez wzgląd na szczególny charakter rozgrywki. Inaczej niż ma to miejsce w tradycyjnych FPS’ach, tutaj gracz nie walczy otwarcie i nie wykazuje nadnaturalnej odporności na ciosy. Wyższy realizm świata zmusza go do krycia się w cieniach, cichego eliminowania wrogów, a często również unikania niepotrzebnych starć. Podobnie jak gry akcji tak i gry typu stealth oferują przeważnie atrakcyjną fabułę.

Dobrze znane gry typu stealth to np.: „Gorky Zero”, „Splinter Cell”, „Thief”.

Klasyfikacja gier (część druga)

Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.