Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 14 kwietnia 2019, 11:30

autor: Daniel Stroński

Siedmiu wspaniałych – bez nich branża gier nie byłaby taka sama

Gdyby zabrakło tych wizjonerów, nasze hobby nie byłoby tym, czym jest dzisiaj. Wybraliśmy siedem najważniejszych osób, którym zawdzięczamy obecny stan elektronicznej rozrywki.

Historia gier wideo pełna jest kreatywnych ludzi, którzy zdecydowali się przełożyć swoje pomysły na język elektronicznej rozrywki. Projektanci poziomów, twórcy sprzętu i silników, gatunkowi pionierzy czy po prostu rozumiejący potrzeby graczy ambitni biznesmeni – to oni stoją za kultowymi tytułami, sprzętem i rozwiązaniami kształtującymi całą branżę gier.

TYLKO SIEDMIU?

Wybór najważniejszej siódemki nie był łatwy i nie obyło się bez dodatkowych wyróżnień. Jeśli jednak brakuje Wam jakiegoś nazwiska w poniższym zestawieniu, zachęcamy do podzielenia się z innymi swoimi typami w komentarzach.

John Carmack

Na bezludną wyspę zabrałbym raczej kompilator niż grę wideo.

  1. Wiek: 48 lat
  2. Najważniejsze gry: Wolfenstein 3D, Doom, Quake
  3. Największe osiągnięcie: silniki id Tech
  4. Zasługi w: id Software, Oculus VR

Ciężko przecenić wpływ tego wybitnego programisty na branżę elektronicznej rozrywki. Choć niemal trzydzieści lat temu trójwymiar w grach był zwyczajnie nieosiągalny, John Carmack pokazał, że prawdziwy geniusz jest w stanie pokonać ograniczenia technologiczne swoich czasów. Przez dobrych kilka lat jego silniki do gier stanowiły punkt odniesienia dla całej branży.

Współzałożyciel studia id Software jest samoukiem, a jedyne, co wyniósł ze szkoły, to dwa komputery Apple II, za co trafił na rok do poprawczaka. Analiza psychologiczna wykazała u 14-letniego Carmacka wysoki poziom inteligencji, lecz również brak empatii w stosunku do innych. To tylko ułatwiło decyzję o przymusowej resocjalizacji i w tym przypadku okazała się ona skuteczna. Po powrocie do domu przyszły ojciec FPS-ów zaczął spędzać cały swój wolny czas na programowaniu.

Po roku na uniwersytecie w Kansas City Carmack rzucił studia i znalazł pracę jako programista w firmie Softdisk. Tam poznał projektanta Johna Romero i innych zapaleńców, z którymi w 1991 roku założył id Software. Właśnie temu studiu zawdzięczamy taką klasykę jak Wolfenstein 3D, Doom czy Quake, która bez pomysłowości i autorskich silników Carmacka nigdy nie zrewolucjonizowałaby rynku gier wideo.

Jego innowacyjne pomysły wpłynęły na całą branżę. Dzisiaj uznaje się go za twórcę gatunku trójwymiarowych strzelanek, chociaż Wolfenstein 3D i Doom wciąż oferowały „jedynie” strzelanie do dwuwymiarowych przeciwników w trójwymiarowej przestrzeni. Silniki id Tech były z kolei fundamentami dla tuzów gatunku FPS-ów – od pierwszych części serii Quake, Call of Duty czy Medal of Honor po hity z ostatnich lat, jak DOOM z 2016 roku czy Wolfenstein II: The New Colossus. Także pierwszy Half-Life powstał na mocno zmodyfikowanej technologii id Software. Dziś legendarny programista w pełni poświęca się wirtualnej rzeczywistości, pełniąc funkcję dyrektora ds. technologii w firmie Oculus VR.

...I MÓJ TOPÓR!

Krąży plotka, że niedługo po założeniu studia id Software John Carmack przypadkowo utknął w swoim biurze, nie mogąc otworzyć drzwi. Sprawę można było załatwić na kilka sposobów, np. zadzwonić po ślusarza lub innego pracownika, lecz nasz hardcore’owy nerd wybrał alternatywne rozwiązanie. Korzystając ze zrobionego na zamówienie topora bojowego (ach, te „gadżety kolekcjonerskie”) porąbał całe drzwi i wrócił do domu. Nigdy nie wkurzajcie programisty!

TWOIM ZDANIEM

Kto miał większy wpływ na branżę gier wideo?

Gabe „Gaben” Newell
88,1%
Tim Sweeney
11,9%
Zobacz inne ankiety
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

Dark Souls

Dark Souls

Doom

Doom

Half-Life

Half-Life

Gears of War

Gears of War

Unreal Tournament (1999)

Unreal Tournament (1999)

New Super Mario Bros. U Deluxe

New Super Mario Bros. U Deluxe

Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać
Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Niespełniony filmowiec, wizjoner, showman uwielbiający droczyć się z graczami, ofiara największej branżowej afery roku 2015, człowiek, który otrzymuje poświęcone sobie zwiastuny. Hideo Kojima ma wiele twarzy, ale czy jest tym, kogo potrzebujemy?

Wizjoner, legenda, mistrz opowieści? Nie, David Cage jest przereklamowany
Wizjoner, legenda, mistrz opowieści? Nie, David Cage jest przereklamowany

David Cage, twórca Fahrenheita i Heavy Rain, od lat cieszy się uznaniem graczy, którzy wymieniają go jednym tchem obok branżowych wizjonerów, takich jak Hideo Kojima. Szkoda tylko, że od prawie dwóch dekad nie stworzył on gry, której fabuła miałaby sens.

15 największych bzdur prosto z ust twórców gier
15 największych bzdur prosto z ust twórców gier

Nietrafione prognozy, absurdalne obietnice, nakręcanie hype'u, niezdarne tłumaczenia z błędów - oto 15 największych bzdur, jakie w ostatnich latach usłyszeliśmy w branży gier wideo.

Komentarze Czytelników (114)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
14.04.2019 13:13
Maxley
19
odpowiedz
4 odpowiedzi
Maxley
50
Naiwny Sceptyk

Ale głupia ankieta.
W całym tekście znajdziemy 7 dżentelmenów, a w ankiecie jest tylko 2 i to jeszcze związanych z konfliktem Steam-Epic.

Gdzie pozostałą piątka!?
Czyżby autor nie grał nigdy w Dooma!?

14.04.2019 12:14
suchy2808
😒
10
odpowiedz
suchy2808
26
Chorąży

@CloverXX
Ty za to też musisz mieć wybitnie nudne życie skoro prowokujesz spór w temacie, który mimo małych nawiązań dotyczy czegoś innego.

14.04.2019 14:22
domino310
5
odpowiedz
34 odpowiedzi
domino310
64
Burzą Błogosławiony

Miyazaki i FromSoftware to chyba gruba przesada, żeby dawać ich w tym zestawieniu. Bez wątpienia to świetne studio i bardzo dobre gry, ale w porównaniu do innych gigantów ich produkcje to cały czas nisza.
Nawet niedawno wrzuciliście artykuł o poziomie trudności i jak widać, współcześni gracze preferują łatwe potyczki.
Nie widzę tu większego wpływu na branże, gry dalej są przystępne i w zdecydowanej większości łatwe, a sądząc po wynikach sprzedaży gier FromSoftware, w porównaniu do przodujących marek na rynku mówimy raczej o nie dużych liczbach.
To już ten gość od battle royala by tu bardziej pasował. Ten tryb ma zdecydowanie większy wpływ na branże niż gatunek soulslike.

14.04.2019 12:14
DanuelX
odpowiedz
DanuelX
83
Kopalny

[1]
Ale tak w sumie to o co ci chodzi?

14.04.2019 12:34
😂
1
odpowiedz
zanonimizowany699497
105
Konsul

CloverXX a ty wcale nie jesteś lepszy, jak tak bardzo interesuje cię życie innych, zamiast zająć się swoim.

14.04.2019 12:35
kęsik
😒
odpowiedz
6 odpowiedzi
kęsik
96
Legend

Gdzie Iwata?
Ej nie no błagam, Sweeney porównywany do Miyamoto, Kojimy czy Carmacka to brzmi jak słaby żart. Todd też tak trochę nie pasuje tutaj...

post wyedytowany przez kęsik 2019-04-14 12:36:25
14.04.2019 13:11
K@m@R
1
odpowiedz
K@m@R
65
Pretorianin

"Miejmy nadzieję, że po porażce w postaci Fallouta 76 zapowiedziane The Elder Scrolls VI będzie wielką przygodą dla jednego gracza, bez dodawanych na siłę wyraźnie niechcianych przez społeczność innowacji."

To nie innowacja tylko nonszalancja i lekceważenie graczy przez wydawcę pogrążyła F76 który w dniu premiery był w fazie Alfa.

14.04.2019 13:13
Maxley
19
odpowiedz
4 odpowiedzi
Maxley
50
Naiwny Sceptyk

Ale głupia ankieta.
W całym tekście znajdziemy 7 dżentelmenów, a w ankiecie jest tylko 2 i to jeszcze związanych z konfliktem Steam-Epic.

Gdzie pozostałą piątka!?
Czyżby autor nie grał nigdy w Dooma!?

14.04.2019 13:51
SpecShadow
1
odpowiedz
SpecShadow
73
Silence of the LAMs

Gra z opóźnioną premierą ostatecznie będzie dobra. Gra zrobiona w pośpiechu zostanie słabą na zawsze.
Źródło: https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=1938

ta, pewnie po perypetiach z Silicon Knights mogą powątpiewać...

@Maxley
bo to temat na topie i każda okazja jest dobra

14.04.2019 13:52
odpowiedz
2 odpowiedzi
lajosz
84
Pretorianin

.... hmmm .... nie widzę tu braci Avni, Cevat i Faruk Yerli
To ci od cryengine.

Wydaje mi się, że ich wpływ i wkład w branżę był więcej niż znaczący.

14.04.2019 13:58
12dura
😍
3
odpowiedz
12dura
44
Honk Honk
Image

14.04.2019 14:22
domino310
5
odpowiedz
34 odpowiedzi
domino310
64
Burzą Błogosławiony

Miyazaki i FromSoftware to chyba gruba przesada, żeby dawać ich w tym zestawieniu. Bez wątpienia to świetne studio i bardzo dobre gry, ale w porównaniu do innych gigantów ich produkcje to cały czas nisza.
Nawet niedawno wrzuciliście artykuł o poziomie trudności i jak widać, współcześni gracze preferują łatwe potyczki.
Nie widzę tu większego wpływu na branże, gry dalej są przystępne i w zdecydowanej większości łatwe, a sądząc po wynikach sprzedaży gier FromSoftware, w porównaniu do przodujących marek na rynku mówimy raczej o nie dużych liczbach.
To już ten gość od battle royala by tu bardziej pasował. Ten tryb ma zdecydowanie większy wpływ na branże niż gatunek soulslike.

14.04.2019 14:33
4
odpowiedz
5 odpowiedzi
elathir
46
Czymże jest nuda?

Todd Howard - Największe osiągnięcie: rozwój gatunku RPG

Powiedziałbym, że to dobra kpina. Tj. rozumiem, czemu na liście się znalazł, ale wpływ to on miał na rozwój sandboxów i gier casualowych olbrzymi a nie RPG. Ja bym tam ramkę jednak zmieniał, bo sam fakt czemu todzio kłamczuszek tam jest jest dla mnie zrozumiały.

Natomiast brakuje mi tutaj trochę osobistości pokroju Chrisa Avellone, Feargusa Urquharta, Braina Fargo, czyli osób które naprawdę wpłynęły na rozwój gatunku RPG. Mogli by być nawet jednym ciągiem wymienieni.

14.04.2019 14:42
Crod4312
odpowiedz
Crod4312
98
Senator

Przeleciałem tylko na szybko tekst, tak powierzchownie i czekałem tylko na jedną osobę i się nie zawiodłem :D Jest Todd "Little Lies" Howard :) Nie umniejszam mu osiągnięć bo ma spore na swoim koncie, po prostu bawi mnie to jak potrafi kłamać milionom ludzi prosto w oczy. Zobaczymy jak na nadchodzącym E3 będzie mydlił oczka jaki to F76 to był sukces i jak zapatrują się na kolejne produkty.

14.04.2019 15:49
😐
4
odpowiedz
Revant42
3
Junior

W miejsce Howarda lepiejby pasował taki Chris Avelonne...

14.04.2019 16:11
adam11$13
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
adam11$13
75
Phantom Thief

Znając pozycję Nintendo w naszym kraju, nie spodziewałem się, że na liście zagości Miyamoto. Znając redakcję byłem pewien, że na liście pojawi się ktoś z CDProjectu (tak wiem, że mamy 2019, ale zawsze warto się trochę ponabijać z Gola).

Osobiście wcisnąłbym gdzieś jeszcze Satoru Iwatę. Nie mam zielone pojęcia o programowaniu, ale jak poczytałem sobie jakie cuda potrafił odwalać Iwata przy tworzeniu i optymalizacji gier (chociażby na Gameboya) to serio - czapki z głów.

A Todda po prostu nie potrafię nie lubić. Tak wiem, że ostatnie działania Beci bywały... ekhem... kontrowersyjne, ale i tak nie można odmówić Toddowi, że to właśnie gry takie jak Skyrim czy Fallout 3 pokazały, że targetem RPGów nie muszą być wyłącznie osoby, które spędzają dziesiątki godzin na studiowaniu najlepszych buildów poszczególnych klas, ale też zwyczajni gracze, którzy chcą przeżyć fajne przygody w naprawdę klimatycznych i rozległych światach.

post wyedytowany przez adam11$13 2019-04-14 16:25:39
14.04.2019 18:03
odpowiedz
2 odpowiedzi
juz_sam_nie_wiem
95
Pretorianin

Michael Morhaime - Poza tym trzeba mieć jaja, żeby w 2004 roku stworzyć pierwszą na świecie grę wymagającą płacenia comiesięcznej subskrypcji i obronić tę decyzję samą zawartością tej produkcji.
Akurat w tamtych czasach abonament był normą, a Free-to-Play wyjątkiem. Był to chyba jedyny powód, dla którego Tibia odniosła tak wielki sukces na naszym rynku.

14.04.2019 18:21
Garruk_Wildspeaker
3
odpowiedz
8 odpowiedzi
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

Koles od soulsow to wcisniety chyba tylko dlatego, zeby kolege Dura12 uruchomic. Dysproporcja 'zaslug' dla branzy, w porownianiu do reszty postaci z listy ogromna.

14.04.2019 20:26
Wielki Gracz od 2000 roku
odpowiedz
1 odpowiedź
Wielki Gracz od 2000 roku
125
El Kwako

Dali grubasa który zepsuł branże. No ładnie.

14.04.2019 20:33
odpowiedz
kriskow11
2
Generał

EA i activision only

14.04.2019 21:55
Kilgur
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Kilgur
160
Legend

A gdzie Peter Molyneux za te gry ktore zrobil z Bullfrogiem nalezy mu sie tu miejsce.

14.04.2019 22:15
raziel88ck
1
odpowiedz
1 odpowiedź
raziel88ck
143
Reaver is the Key!

A gdzie Jordan Mechner oraz Michel Ancel?

15.04.2019 07:15
odpowiedz
separatysta18
2
Legionista

Po co te usilne starania, żeby programista stał się celebrytą ? Carmack, Kojima, Molyneux, Braben itd... Takich postaci są tysiące. Od dawna gry nie są pisane w garażu po godzinach. Nawet za tytułami na 8/16bit stoją całe zespoły, także artykuł z głębokiej czeluści groty nestle.

15.04.2019 09:29
dzl
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
dzl
44
Oficer Majima

A gdzie Romero, gdzie Hideaki Itsuno, Hideaki Kamiya, Warren Spectror już o Hironobu Sakaguchim nie wspominając. Bardzo wybrakowana ta lista.

Zgadzam się z kolegami wyżej, Miyazaki wrzucony trochę na siłę. Tim Sweeney natomiast jest wygranym poprzedniej generacji konsol, UE3 był praktycznie wszędzie.

15.04.2019 10:45
Plan B
😈
odpowiedz
1 odpowiedź
Plan B
9
Chorąży

Wydaje mi się, że powinno się tu znaleźć miejsce - albo chociaż powinien być wyróżniony - dla Willa Wrighta i jego Maxis? Pe pe nu?

15.04.2019 11:49
😂
odpowiedz
2 odpowiedzi
Romen
2
Junior

No nieźle nieźle. Zgaduję, że w redakcji jest sporo fanów soulsów, skoro znalazło się miejsce dla Miyazakiego, który jest autorem jednego z najbardziej topornych (aczkolwiek satysfakcjonujących) systemów walki (wykluczam Sekiro, tutaj naprawdę jest kapitalnie), który w sumie zainspirował tylko kilka średniaków i indyków, a nie znalazło się, nawet w wyróżnieniach, miejsca dla choćby kogoś od Final Fantasy, który nie tylko stworzył gatunek ale też zrewolucjonizował całą branżę

15.04.2019 12:42
odpowiedz
2 odpowiedzi
Persecuted
91
Senator

Miyazaki to faktycznie tak trochę na siłę. Równie dobrze można by wybrać dowolną grę, która wprowadziła coś nowego (albo nową jakość do czegoś już istniejącego) i wrzucić osobę odpowiedzialną na tę listę. Np. Hideki Kamiya za stworzenie Devil May Cry, które zapoczątkowało nowy gatunek - slashery. Osoba odpowiedzialna za wizję Wiedźmina 3, który to - i z tym chyba większość się zgodzi - zmienił sposób, w jaki patrzymy na otwarte światy. A może Aleksiej Pażytnow za stworzenie ponadczasowego i nieśmiertelnego Tetrisa?

O ile Mario faktycznie miało wpływ na całą branżę gier, tak souls-like to po prostu popularny obecnie gatunek, ale też nie tak popularny jak np. MOBA, Hero Shootery czy Battle Royale.

post wyedytowany przez Persecuted 2019-04-15 12:44:12
15.04.2019 13:16
Metaverse
odpowiedz
2 odpowiedzi
Metaverse
10
Pretorianin

A gdzie nasz wizjoner Andrzej Sapkowski ktory niechcacy przyczynil sie do powstania Wiedzmina? Pomyslec ile by osiagnal w tej branzy gdyby zostal etatowym scenarzysta CD Projekt Red

15.04.2019 15:31
😂
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
karamaka
4
Legionista

Itsuno i Iwata powinni być w wyróżnionych.
Miyazaki wywarł swoimi grami ogromny wpływ na dzisiejsze gry i dobrze, że się załapał.

Ale ziomki od GTA? Wy tak serio?

15.04.2019 18:11
A.l.e.X
😊
odpowiedz
A.l.e.X
127
Alekde

fajnie że pisze się o wizjonerach którzy pracowali w firmach z setkami kolegów, zapomina się o romero itc. poza tym kto stworzył najlepsza grę wszech czasów wg. gola czyli W3 ?

15.04.2019 20:21
dzl
odpowiedz
3 odpowiedzi
dzl
44
Oficer Majima

@12dura

Tak szczerze to termin soulslike jest dzisiejszym odpowiednikiem doom clone. Ot taki termin do sprzedania gry.

SoulsBorne to przede wszystkim hołd dla filozofii tworzenia gier lat dziewięćdziesiątych z masą zapożyczeń z innych tytułów. Żeby daleko nie szukać:

-system checkpointów Castlevania: Symophony of the Night
-zręcznościowa walka oparta na kondycji i klatkach nieśmiertelności - Severance Blade of Darkness i każda dowolna bijatyka
-system leczenia gdzie do dyspozycji mamy stosunkowo małą pulę życia, a resztę mamy w również ograniczonych potionach które odnawiają się przy checkpoincie - dowolny Metroid
-często narracja środowiskowa i przede wszystkim skupienie się na gameplayu - sposób narracji nie definiuje gatunku gry, robi to charakterystyka gameplayu. Druga część dotyczy większości gier made in Japan.
-dotkliwe kary za śmierć np. mus zebrania "duszy" z miejsca gdzie zginęliśmy w innym przypadku utrata przenoszonej waluty/doświadczenia
- World of Warcraft przed Cataclysmem.

Inna sprawa, że tworzenie nowego gatunku i nazwanie go soulslike jest naprawdę niepotrzebne i niczemu nie służy. Tak jak Miyazaki czerpał inspiracje z innych tytułów tak teraz czerpią od niego. Robiono tak zawsze.

W takim razie metroidvania i roguelike to też nie gatunki, ale to nie ma znaczenia, jest to pewien zespół cech danej gry, wystarczy.
W przypadku metroidvanii czy Rougelike/lite masz pewien zespół cech dominujących. Każda Metroidvania ma otwartą strukturę poziomu, a sama mapa otwiera się etapami wraz z pokonaniem bossów/zdobyciem ulepszeń.
Rougelike definiuje losowość proceduralnie generowanych poziomów, a śmierć oznacza rozpoczęcie gry od samego początku.
Oba terminy powstały z braku innego określenia dla tego typu tytułów(podobnie jak z Doom Clone).

Też uwielbiam gry FS, ale robienie z nich nowego gatunku tak jak napisałem wyżej jest zupełnie niepotrzebne.

15.04.2019 21:22
Ghost2P
odpowiedz
Ghost2P
106
Legend

Z tych tutaj wymienionych jak dla mnie Houserowie wygrywają, Rockstar jest symbolem doskonałych gier czego ostatnim przykładem jest fenomenalne RDR2
Jest to chyba jedyna firma której każda gra jest co najmniej dobra, no jeszcze tak na szybko przychodzi mi Naughty Dog i Sony Santa Monica, ale Gow i Tlou mimo że wyznaczyły pewne standardy w branży, to nie zrobiły takiej rewolucji jak GTA

Warto też by było wspomnieć o Kenie Levinie, sporo dobrego zrobił dla graczy

post wyedytowany przez Ghost2P 2019-04-15 21:23:56
06.09.2019 09:20
TSG-PromaG-XRT
odpowiedz
TSG-PromaG-XRT
1
Chorąży

Wyróżnienie Platynowy Jeleń gry-online > Todd Howard - największe osiągnięcie : Fallout 76 na premierę :)))

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze