Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 stycznia 2004, 14:50

autor: tomula

Wzloty i upadki Szarego Jastrzębia

Historii świata Greyhawk nie da się oddzielić od historii RPGa, z którym jest nieodłącznie związany. Większość miłośników gier fabularnych – tych klasycznych, papierowych, i tych komputerowych – zna nazwę „Dungeons & Dragons”...

Wzloty i upadki Szarego Jastrzębia

Historia

Historii świata Greyhawk nie da się oddzielić od historii RPGa, z którym jest nieodłącznie związany. Większość miłośników gier fabularnych – tych klasycznych, papierowych, i tych komputerowych – zna nazwę „Dungeons & Dragons”, czasem tłumaczoną w naszym kraju na „Lochy i smoki”, a częściej pojawiającą się pod postacią skrótu D&D. Jest to bowiem bodaj najsłynniejszy produkt RPG na całym świecie. Jego pierwsza wersja ukazała się już w 1973 roku, za sprawą panów Gary’ego Gygaxa oraz Dave’a Arnesona. Autorzy w D&D połączyli swą miłość do literatury fantasy, przede wszystkim do „Władcy Pierścieni” Tolkiena, z zamiłowaniem do gier strategicznych. Największym nowatorstwem owego produktu był fakt, że nie wykorzystywał on żadnej planszy. Gra toczyła się w wyobraźni uczestników.

Tak zwana pierwsza edycja D&D ukazała się na EasterCon, brytyjskim konwencie fantastyki naukowej. Pierwszy, horrendalny wręcz nakład 1000 egzemplarzy, sprzedał się w przeciągu roku. Gra miała postać kartonowego pudełka, w którym znajdowały się trzy książki: Men and Magic („Ludzie i magia”), Monsters and Treasure („Potwory i skarby”) oraz Underground and Wilderness Adventures („Przygody w podziemiach i dzikich ostępach”).

Świątynia Pierwotnego Zła

Świątynia Pierwotnego Zła