Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015
Rok temu opublikowaliśmy listę 100 najlepszych gier RPG - dzisiaj zaktualizowaliśmy zestawienie o tytuły z 2015 roku. Jak poradził sobie Wiedźmin 3? Czy na listę trafił Fallout 4? Czy Gambrinus przeboleje brak Pillars of Eternity w pierwszej dziesiątce?
Spis treści
- Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015
- 100. Risen 3: Władcy Tytanów
- 94. Dragon Age: Inkwizycja
- 84. Paper Mario: The Thousand-Year Door
- 74. Might & Magic X: Legacy
- 64. EarthBound
- 53. Star Wars: Knights of the Old Republic II
- 42. Neverwinter Nights
- 24. Legend of Grimrock II
- 22. Divinity: Grzech Pierworodny
- 20. Betrayal at Krondor
- 19. Mass Effect 3
- 18. Chrono Trigger
- 17. Dragon Age: Początek
- 16. Pillars of Eternity
- 15. Fallout
- 14. Wiedźmin
- 13. Fallout: New Vegas
- 12. Vampire: The Masquerade – Bloodlines
- 11. Gothic II
- 10. Star Wars: Knights of the Old Republic
- 9. Baldur’s Gate
- 8. Mass Effect 2
- 7. Wiedźmin 2: Zabójcy królów
- 6. Planescape: Torment
- 5. Gothic
- 4. Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 3. Fallout 2
- 2. The Elder Scrolls V: Skyrim
- 1. Baldur’s Gate II: Cienie Amn
5. Gothic
A oto pozycja, która najbardziej „wygrała” na przetasowaniach w czołówce naszego rankingu. Gothic powędrował aż piętnaście pozycji w górę – ale nie mogło być inaczej w przypadku gry, która w ankiecie dołączonej do ubiegłorocznego zestawienia została przez Was wyłoniona niekwestionowanym liderem, zgarniając aż 33,9% głosów (na 20 kandydatów do wyboru)! Sami przyznacie, pierwsza wizyta w Górniczej Dolinie – zwłaszcza jeśli odbyliście ją około 2001 roku, czyli niedługo po tym, jak Gothic zadebiutował – była jak cios kilofem przez czerep. Pierwsze zagryzienie przez byle wilka, pierwsze powalenie przez wieśniaka, którego zignorowaliście, kiedy ostrzegał, byście nie myszkowali mu po chacie… Takie rzeczy zapadają w pamięć. Największa siła debiutanckiego dzieła studia Piranha Bytes tkwi w konstrukcji świata – autentycznie żywego, śmiertelnie niebezpiecznego, wymuszającego szacunek i pokorną naukę rządzących nim praw, zamieszkanego przez tyle charyzmatycznych postaci, wreszcie opanowanego przez antagonistycznie nastawione do siebie frakcje, do których przynależność rzutowała prawie na cały przebieg fabuły. A wszechobecne błędy oraz toporność mechanizmów rozgrywki, z frustrującym sterowaniem na czele? To tylko rysy na diamencie. Choć został wyprodukowany przez naszych zachodnich sąsiadów, Gothic stał się niejako „dobrem narodowym” i zwykł być traktowany w naszych stronach lepiej niż niejeden rodzimy wyrób... i właściwie trudno się temu dziwić.
Wyciągnięte z forum
Gra jest toporna, zbugowana, system walki jest mega drewniany...ale cóż z tego? Gra pomimo swoich niezaprzeczalnych wad urzeka mnie do dzisiaj. Co rok regularnie wracam do dwóch pierwszych części serii i co roku bawię się wyśmienicie mimo iż obie gry znam na pamięć. Świetny klimat, świetny świat, charakterystyczne i charakterne postacie, interakcja, ach... jedne z najważniejszych dla mnie gier, gry w których zatracam się zupełnie, gry przez pryzmat których, oceniam dzisiaj inne tytuły, absolutne legendy i klasyki. - Mopet