Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015
Rok temu opublikowaliśmy listę 100 najlepszych gier RPG - dzisiaj zaktualizowaliśmy zestawienie o tytuły z 2015 roku. Jak poradził sobie Wiedźmin 3? Czy na listę trafił Fallout 4? Czy Gambrinus przeboleje brak Pillars of Eternity w pierwszej dziesiątce?
Spis treści
- Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015
- 100. Risen 3: Władcy Tytanów
- 94. Dragon Age: Inkwizycja
- 84. Paper Mario: The Thousand-Year Door
- 74. Might & Magic X: Legacy
- 64. EarthBound
- 53. Star Wars: Knights of the Old Republic II
- 42. Neverwinter Nights
- 24. Legend of Grimrock II
- 22. Divinity: Grzech Pierworodny
- 20. Betrayal at Krondor
- 19. Mass Effect 3
- 18. Chrono Trigger
- 17. Dragon Age: Początek
- 16. Pillars of Eternity
- 15. Fallout
- 14. Wiedźmin
- 13. Fallout: New Vegas
- 12. Vampire: The Masquerade – Bloodlines
- 11. Gothic II
- 10. Star Wars: Knights of the Old Republic
- 9. Baldur’s Gate
- 8. Mass Effect 2
- 7. Wiedźmin 2: Zabójcy królów
- 6. Planescape: Torment
- 5. Gothic
- 4. Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 3. Fallout 2
- 2. The Elder Scrolls V: Skyrim
- 1. Baldur’s Gate II: Cienie Amn
22. Divinity: Grzech Pierworodny
Aż trudno uwierzyć, że budżet tego cudeńka wyniósł raptem jakieś 4 miliony euro. Za te pieniądze powstał projekt nie tylko wielki pod względem stopnia rozbudowania opowieści, ale również nad podziw okazały graficznie (zwłaszcza w wydanej niedawno edycji rozszerzonej). Mało tego, mimo poszanowania dla klasycznych prawideł tworzenia „rolplejów”, studio Larian pokusiło się również o innowacje rodem z drugiej dekady XXI wieku, z trybem kooperacji na czele. A najlepsze jest to, że to wszystko można dostać w zasadzie za śmieszne pieniądze. Doprawdy, grzech nie zagrać.
Zdaniem redakcji
Czas spędzony na przemierzaniu Rivellonu okazał się […] szalenie udany, czyniąc tym samym tytuł studia Larian prawdopodobnie najlepszym izometrycznym RPG od czasów Baldur’s Gate II. Jeśli tak ma wyglądać przyszłość tego zapomnianego gatunku, to czekają nas naprawdę wspaniałe czasy. – Luc
21. Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
Kiedy ktoś stwierdza, że Planescape: Torment jest za mocno odjechany, a Baldur’s Gate mu nie podchodzi, bo ma świat przesiąknięty magią „jak Kucyki Pony”, zwykle słyszy od swoich znajomych poradę: zagraj, brachu, w Arcanum; to steampunk, technologia, prawie żadnych cudów na kiju. I faktycznie, izometryczny cRPG studia Troika Games z 2001 roku jest dla dzieł Interplay znakomitą alternatywą – ale nie tylko z uwagi na pierwszorzędny technomagiczny klimat. To również odbijający się na fabule dualistyczny system rozwoju postaci oraz – przede wszystkim – historia i zadania cechujące się jedną z najbardziej otwartych, nieliniowych konstrukcji w dziejach gatunku.