Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 października 2015, 13:10

Najlepsze soundtracki z gier - ranking top 100 oryginalnych OST wg gry-online.pl

Zapraszamy na ranking 100 najlepszych soundtracków z gier!

Spis treści

30. Far Cry 3: Blood Dragon

Blood Dragon był rozszerzeniem, które – gdyby nie tytuł – zapewne nigdy nie zostałoby skojarzone z zupełnie odmiennym Far Cry 3. Dodatek podzielił graczy: niektórzy twierdzili, że jest lepszy niż podstawowa wersja, inni z kolei kompletnie nie odnajdowali się w odmienionej nie do poznania stylistyce. Skomponowana przez PowerGlove ścieżka dźwiękowa też wyraźnie różniła się od dokonań Briana Tylera. Jak wyraźnie? Cóż, dość powiedzieć, że główny motyw jest tak mocno osadzony w stylistyce lat 80., iż po przesłuchaniu go więcej niż dwa razy pod rząd włosy same zaczną się Wam tapirować. To nie tylko genialny hołd dla oprawy muzycznej kina akcji sprzed trzech dekad, ale i ścieżka dźwiękowa, której roli w budowaniu specyficznej atmosfery przecenić się po prostu nie da.

Posłuchaj! https://soundcloud.com/powerglove/blood-dragon-theme-reprise

29. Crysis 2

Gdy mowa o soundtracku do drugiego Crysisa, na myśl przychodzi jedno nazwisko: Hans Zimmer. Ale choć najbardziej znany współczesny kompozytor Hollywoodu rzeczywiście pomagał przy tworzeniu oprawy audio dzieła studia Crytek, największą rolę odegrali w nim Borislav Slavov i Tillman Sillescu. Soundtrack ma dwie podstawowe warstwy: głośną, nowoczesną, będącą jakby odzwierciedleniem inwazji obcych oraz orkiestralną. Jak stwierdził jeden z kompozytorów, każdy z utworów był tworzony z myślą o konkretnym otoczeniu, wydarzeniu lub klimacie – w ten sposób udało się opracować prawdziwie monumentalną ścieżkę dźwiękową.

28. Wrota Baldura

Niewiele było elementów we Wrotach Baldura, których fenomenalna „dwójka” nie uczyniła jeszcze lepszymi, ale ścieżka dźwiękowa to z pewnością jeden z nich. Kompozycje Michaela Hoeniga składają się na soundtrack o dość klasycznym dla gatunku brzmieniu, który jednak miesza w odpowiednich proporcjach chóralne śpiewy, nieśpieszne melodie, galopujące orkiestralne kawałki bitewne oraz monumentalne kompozycje, tworząc z tego rewelacyjny miks. Przy okazji odświeżonej edycji gry, która trafiła na sklepowe półki trzy lata temu, Sam Hulick nagrał kolejne utwory – w tym nową wersję motywu przewodniego.

Posłuchaj! https://soundcloud.com/briantyler/sets/assassins-creed-iv-black-flag

27. Assassin's Creed IV: Black Flag

Black Flag było drugą grą w serii, przy tworzeniu której nie skorzystano z usług Jespera Kyda. Nic dziwnego – Duńczyk nie dość, że miał na głowie inne projekty, to jego charakterystyczny styl niekoniecznie pasowałby do drastycznej zmiany klimatu. Wybrano Briana Tylera, który po Far Cry 3 nie miał problemu z przerzuceniem się na piracką stylistykę. Charakterystyczne dla serii utwory orkiestralne, zarówno te żwawe, jak i spokojniejsze, są więc wzbogacone o bukaniersko brzmiące instrumenty smyczkowe i wzbudzają chęć wskoczenia na pierwszy lepszy statek z butelką rumu – co niekoniecznie jest dobrym pomysłem. Atmosfery dopełniają śpiewane przez marynarzy szanty.

26. Fallout 3

Choć ścieżka dźwiękowa do trzeciego Fallouta w dużej mierze kojarzy się z licencjonowanymi utworami, wykonywanymi przez takie sławy jak Ella Fitzgerald, Billie Holiday czy Cole Porter, w grze usłyszycie też naprawdę sporo muzyki stworzonej wyłącznie na potrzeby tego tytuł. Błyszczy tu szczególnie kapitalny motyw główny z niezwykle zapadającą w pamięć przewodnią melodią. W reszcie soundtracku znajdziecie utwory o zaskakująco instrumentalnym, pełnym marszowych bębnów brzmieniu, charakterystycznym raczej dla patriotycznych filmów wojennych niż samotnego przemierzania śmiertelnie niebezpiecznych Pustkowi.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Gdy w grze zagra piosenka... O dobrych i fałszywych nutach słów kilka
Gdy w grze zagra piosenka... O dobrych i fałszywych nutach słów kilka

Kiedy w ostatniej misji gry, podczas dramatycznej walki o przetrwanie, nagle zaczyna nam przygrywać utwór muzyczny z wokalem, jesteśmy zdezorientowani. Nie jest to dla nas coś naturalnego, stąd chłoniemy te dźwięki dużo intensywniej.