Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Minecraft Publicystyka

Publicystyka 20 września 2014, 12:31

autor: Luc

Minecraft – jednoosobowy projekt i warty 2,5 miliarda dolarów fenomen

Wykupienie Mojang przez Microsoft, to jedno z najważniejszych wydarzeń tego roku. Ogromna kwota, którą zapłacono, aby pozyskać prawa do Minecrafta, nie jest jednak dziełem przypadku. Potęgę studia oraz marki budowano w końcu przez dobrych kilka lat.

Pomysł, który przed laty zrodził się w głowie pewnego szwedzkiego młodzieńca, w teorii nie jest niczym spektakularnym. Budowanie skomplikowanych konstrukcji i zabawa w wyimaginowanym świecie od dawna należą do ulubionych rozrywek młodszego pokolenia, a mimo to fenomen, który udało się zbudować wokół tej idei, przerósł najśmielsze oczekiwania skromnego twórcy. Markus Persson, bo to o nim w końcu mowa, publikując Minecrafta może i nie wymyślił „koła na nowo”, ale dał ludziom to, o czym po kryjomu każdy marzył – rzeczywistość, w której ograniczałaby nas jedynie wyobraźnia. Piorunujący sukces, jaki chwilę później odniosła produkcja na całym świecie, zwieńczona niedawnym wykupieniem studia Mojang AB przez potężny Microsoft za niewyobrażalne 2,5 miliarda dolarów, to jednak jedynie kawałek tej zaskakująco złożonej historii. Jak więc przebiegały losy Notcha i Minecrafta?

Cofnijmy się do roku 1986. Młody Markus Persson przeprowadza się właśnie z rodzicami z małej, szwedzkiej miejscowości wprost do gigantycznego Sztokholmu i to właśnie tam ma po raz pierwszy do czynienia z komputerem. Świeżo zakupione przez ojca Commodore 128 nie służyło mu jednak tylko i wyłącznie do zabawy. W przeciwieństwie do większości swoich rówieśników interesowało go nie tylko to, co widział na ekranie, ale także i technologia, która za tym stała. Polegając na swojej kiełkującej intuicji, czasopismach i (jak się później okazało) ponadprzeciętnej inteligencji, Persson zaczął bawić się edytorami oraz grzebać w kodach poszczególnych produkcji, co zresztą już rok później przyniosło pierwsze rezultaty – banalnie prostą i krótką grę tekstową.

Serwery Wurm Online funkcjonują aż do dzisiaj. Gra, którą współtworzył Notch pomimo wieku radzi sobie wciąż nie najgorzej, choć najlepsze czasy ma już za sobą. Persson po ukończeniu prac nad pierwszą, finalną wersją (tj. w roku 2007) opuścił zespół, twierdząc, iż nie jest w stanie wnieść do projektu niczego nowego. Mimo to, Wurm Online największy napływ graczy przeżyło w kilka miesięcy po jego odejściu – wszystko za sprawą błyskawicznie rozprzestrzeniającej się „szeptanej” reklamy na forach 4chana.

Od wczesnych lat było więc wiadomo, iż Notch ma smykałkę do podobnych rzeczy. Pasja, którą starannie pielęgnował, z każdym rokiem się rozrastała i to właśnie wtedy postanowił związać z nią swoją przyszłość. Zdawał sobie jednak sprawę z tego, że ponadprzeciętny talent to nie wszystko – jeżeli faktycznie chciał wylądować w branży gier wideo, miał przed sobą jeszcze długą drogę i mnóstwo nauki. Z raz podjętej decyzji, nie miał jednak zamiaru się wycofywać. Po skończonych studiach i intensywnych poszukiwaniach otrzymał propozycję pracy u raczkującego wówczas king.com – developera specjalizującego się w grach przeglądarkowych. Kojarzycie może przez przypadek Candy Crush? Zgadza się, to właśnie oni za nią odpowiadają! Persson wprawdzie nie przyłożył do niej ręki, ale pokazuje to chociaż, iż miejsce, w którym zaczynał nie było przypadkowe. Przez ponad 4 lata szlifował tam swoje umiejętności i nabierał wprawy w tym co kochał najbardziej, choć jednocześnie nieustannie starał się rozwijać także i własne projekty. Tym, święcącym największe triumfy był Wurm Online, z którego w rok po premierze jednak zrezygnował.

Dwie największe ikony Minecrafta wcale nie muszą ze sobą walczyć.

W międzyczasie Notch każdą wolną chwilę poświęcał spotkaniom i działalności na forum w ramach TIGSource, gdzie nawiązywał nowe i zacieśniał stare więzi z niezależnymi twórcami gier. To właśnie tam poznał zresztą swojego przyszłego przyjaciela, z którym założył Majong – Jakoba Porsera. Choć Persson był już autorem kilku prostych „indyków”, wciąż marzył o tym, aby całą swoją zawodową aktywność móc oprzeć o samodzielne tworzenie gier. Pomimo talentu, wciąż brakowało mu genialnego pomysłu, który wyniósłby go na piedestał. Szukając inspiracji oraz nowych wyzwań, porzucił pracę dla king.com i zatrudnił się w Jalbum, gdzie pomagał przy tworzeniu stron internetowych oraz systemów zarządzania grafiką. W teorii miało to niewiele wspólnego z jego wymarzonym tworzeniem gier, ale od samego początku traktował to jedynie jako ucieczkę od dotychczasowego pracodawcy. I choć faktycznie zbyt długo nie zagrzał tam miejsca, to z powodów całkowicie innych niż się spodziewał.

Minecraft

Minecraft

Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?
Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?

Wygląda na to, że Microsoft nie chce mieć nic do czynienia z kontrowersyjnym ojcem Minecrafta. Czy rzeczywiście powodem jest kilka niepoprawnych politycznie tweetów?

Najlepsze mody do gry Minecraft - niezłe modyfikacje do Minecrafta
Najlepsze mody do gry Minecraft - niezłe modyfikacje do Minecrafta

Minecraft to jedna z najpopularniejszych gier wszech czasów, trudno się więc dziwić, że doczekała się tysięcy modów. Wybraliśmy więc kilkanaście najciekawszych modyfikacji do Minecrafta, żeby ułatwić Wam zadanie.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
20.09.2014 13:36
koksu6676794sc2mastertop8
0
Pretorianin

Błagam was kolejny news o tym tylko że z innym tytułem in

20.09.2014 13:51
Distructio
odpowiedz
Distructio
14
Chorąży

Jak już Microsoft wykupił Minecrafta to niech chodziarz ogarną te updaty co coraz gorsze są.

20.09.2014 14:05
odpowiedz
zanonimizowany1015479
23
Generał

Gra pozwalająca zalewać youtube masą gównianych filmików o zbieraniu węgla. Fascynujące. Nie wiem, co kierowała M$ kupując Mojang, ale moim zdaniem to strzał w stopę. Pożyjemy, zobaczymy.

20.09.2014 14:38
odpowiedz
kqmilus
42
Pretorianin

moim zdaniem to b.dobry krok Microsoftu, kupno marki popularnej która sprzedaje się ni czym świeże bułeczki.
Po drugie mogą Minecrafta rozrosnąc do wymiaru marki Lego. Różne gry plaszówki, zabawki które już są.
Po trzecie dac lepszą grafikę, wprowadzic koła, trójkąty, prostokąty i dac w rozdzielczośc większej plus super ultra HD, doda 1 milion miliarda przedmiotów i mamy Minecrafta na nowo.

20.09.2014 16:12
Bierzgal
odpowiedz
Bierzgal
72
Pretorianin

Tak naprawdę to wszystko nic nie znaczy. Podstawowa wersja Minecrafta to tylko platforma do odpalenia modów, które dodają do niej (dosłownie) X100 więcej rzeczy. Elektryczność, technologię nuklearną, magię, lochy, wyprawy w kosmos, nowe światy etc etc. To co robią sami developerzy mało kogo obchodzi bo to małe ziarenko na pustyni. Wszyscy patrzą na grupy modderskie raczej.

20.09.2014 18:00
odpowiedz
KendzioPL
2
Junior

Bierzgal. Tak ale popatrz że Minecraft to najlepiej sprzedająca się gra w historii poza tym ja gram dalej bez modów, chociaż z modami także minecraft nie chodzi że dodajesz mody etc. tylko o dobrą zabawę i to dzięki Notch powstał minecraft gdyby nie on nikt nie wiedział co to kwadraty i dużo rzeczy na pewno się nie nauczyli np angielski albo rozwijać wyobraźnie itp.

20.09.2014 18:12
kotonikk
odpowiedz
kotonikk
73
Wśród horyzontów

Bo z tą grą jest tak: bociana szczypał szpak. Potem przyszła zmiana, i szpak szczypał bociana. Mam nadzieję, że to rozwieje wszelkie wątpliwości. Miłej soboty.

20.09.2014 19:23
odpowiedz
Lechu4444
58
Pretorianin

@KendzioPL: Kwadraty od wieków znane są ludzkości i Minecraft nic w tej kwestii nie odkrył.

@Bierzgal: No raczej nie... Mody w minecrafcie są tylko dla prawdziwych zapaleńców a podejrzewam że jakieś 50% graczy nawet nie wie że one istnieją, ale z tego co mówisz to dużo tracą. :)

@AL DU IN: Wyniki sprzedaży to kierowało najpewniej minecraftem, a nie to że ta gra śmieci serwis konkurencji choć oczywiście Google też się na minecrafcie sporo wzbogaciło i pewnie nadal będą się na nim bogacić tak jak Youtuberzy. :P

Cobalt z tego co kojarzę był autorskim projektem Jensa i Notch raczej go nie ruszał, jednak Mohjang zdecydował się wydać projekt jako że Jeb był ich pracownikiem, nie wątpliwie pomogło to w rozprowadzeniu gry o której pewnie nie wiele osób by usłyszało gdyby nie to.

20.09.2014 19:26
KochamKonsole
odpowiedz
KochamKonsole
35
Generał

Nabijałem się z tej gry, ale nie wiedziałem że to jednoosobowa produkcja. W takim razie szacun

20.09.2014 21:08
odpowiedz
yuuhi84
1
Junior

ja myślę że bardzo dobrze że wykupili mojanga i tak miał wielkie problemy myślę że microsoft zrobi dużo w minecrafcie że nie zrobią lepszy i co raz lepszy minecraft

20.09.2014 22:37
Hipis6
odpowiedz
Hipis6
30
Chorąży

Wszyscy się z Minecrafta się śmieją, a ja Notcha podziwiam, za to że sam stworzył grę, która popularnością dorównuje CODom. Szacun.

20.09.2014 23:44
radonix
odpowiedz
radonix
111
Konsul

Moim zdaniem istnieje kilka gier, których powstanie odcisnęło się złotymi czcionkami w historii: szachy, Tetris i Minecraft :-)

Początki były nader interesujące: ciekawiło mnie, co też ludzie w tym widzą - aż sam nie wsiąkłem w ten kwadratowy świat.

21.09.2014 00:39
odpowiedz
czopor
89
Konsul

I tak najlepiej się grało jak zamiast np torów do napędzania wagoników robiło się wszelakiej maści boostery ;]

21.09.2014 01:09
odpowiedz
HoTyrionDor
16
Centurion

Dawniej Mc był survivalem.Piękne czasy. Teraz to tylko kolejny crap, a wszystko to przez uproszczanie wszystkiego i niepotrzebne, nieużyteczne itemy.

21.09.2014 10:48
odpowiedz
AkaAdiS
11
Legionista

Jakby tak Microsoft zrobiło coś z optymalizacją Minecrafta było by dobrze. Gra powinna chodzić na tosterze, a potrafi tak mulić! Java się nie nadaję na generowanie dużych powierzchni, więc jakby coś pozmieniali, to gra trafiła by do większego grona.

21.09.2014 11:44
odpowiedz
zanonimizowany1015479
23
Generał

Lechu4444 - nie zrozumiałeś. Według mnie popularność Minecrafta, jak każdej innej gry, będzie spadać. Zatem nie uważam, by była to dobrze zainwestowana kasa. Ile można układać klocki?

21.09.2014 13:15
odpowiedz
HoTyrionDor
16
Centurion

Poza tym, zdecydowana większość graczy posiada już Minecrafta, więc zakup Microsoftu chyba będzie chybiony.

21.09.2014 20:18
TopGamer.,
😡
odpowiedz
TopGamer.,
2
Junior

Jestem wielkim fanem Minerafta lecz nie w stylu dziecka NEO ( dżis zakramy f majnkrafta !!!11! ) i z tego co słyszałem M$ zamierza dodać jakiegoś ch@#!%&go MC Gold czyli konto na serwery, jakieś DLC-rozszerzenia- zamiast modów (usunąć wszystkie możliwe ) i jakieś inne badziewia.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze