Data wydania: 1 listopada 2006
Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem.
GRYOnline
Gracze
Need for Speed: Carbon jest kolejną częścią jednej z najsłynniejszych zręcznościowych ścigałek. Opisywany produkt pod wieloma względami przypomina swoich poprzedników. Odniesienia do Need for Speed: Most Wanted widoczne są przede wszystkim za sprawą aktywnego uczestnictwa stróżów prawa, których za wszelką cenę należy unikać. Z dwóch gier z serii Need for Speed: Underground zaczerpnięto z kolei rozbudowane opcje tuningowania poszczególnych maszyn. Need for Speed: Carbon ma też oczywiście do zaoferowania wiele zupełnie nowych elementów, jak chociażby rozgrywanie wyścigów w kanionach, czy też możliwość poprowadzenia własnego teamu. Gra powstała z myślą o wszystkich znaczących platformach sprzętowych.
Kluczowy punkt programu stanowi oczywiście rozbudowany tryb kariery. Co ciekawe, wcielamy się w tę samą postać, której poczynaniamy sterowaliśmy w grze Need for Speed: Most Wanted. Główny bohater powraca do rodzinnego miasta Palmont. Po dotarciu na miejsce okazuje się, iż pełną kontrolę nad organizacją nielegalnych ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. Zadaniem gracza będzie oczywiście wygrywanie zawodów i zarazem odbijanie kolejnych sektorów miasta. Podobnie jak w Need for Speed: Wanted, postępy obrazowane są za pośrednictwem scenek przerywnikowych z udziałem prawdziwych aktorów.
Przygotowana przez producentów okolica jest jeszcze większa niż poprzednio. Gracz może się oczywiście dowolnie przemieszczać po mieście. Przejęcie kontroli nad danym sektorem najczęściej jest możliwe tylko wtedy, gdy pokona się wrogą drużynę. Aby móc to zrobić, gracz musi utworzyć, a następnie prowadzić swój własny team. Ekipa może składać się zarówno z kierowców, jak i inżynierów czy mechaników. Zatrudniane przez gracza osoby cechują się ściśle określonymi umiejętnościami. Z większości akcji korzysta się już w trakcie właściwego wyścigu. Gracz może na przykład poprosić kolegów z drużyny o blokowanie wybranego przeciwnika. Pokonanie wszystkich wrogów okupujących dany sektor miasta odblokowuje możliwość przystąpienia do głównego wyścigu, w którym pojawia się jeden z czołowych zawodników. Wyścigi te rozgrywane są w kanionach. Same zawody zorganizowano w dość nietypowy sposób. Pierwszy wyścig wymaga podążania za autem przeciwnika. W zależności od odległości pomiędzy dwoma wozami gromadzone są punkty. Drugi wyścig zakłada z kolei konieczność utrzymywania solidnego prowadzenia nad rywalem. Będzie on bowiem próbował odbierać przydzielone na starcie punkty.
Autorzy omawianej gry przygotowali około 60 różnych pojazdów. Maszyny podzielone zostały na trzy różne klasy – exotic, muscle i tuner. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami są dość znaczące. Przykładowo, auta z grupy muscle powinny brać udział w wyścigach organizowanych na prostych odcinkach drogi. Wozy z klasy tuner mogą się z kolei przydać na krętych i przy tym bardzo wymagających trasach. Gracz może oczywiście poddawać zakupione wcześniej wehikuły dodatkowym modyfikacjom (wizualnym i mechanicznym). Na uwagę zasługuje przygotowany przez producentów moduł Autosculpt, dzięki któremu można osobiście wymodelować niektóre elementy nadwozia pojazdu. NFS: Carbon oferuje bardzo szeroki wachlarz typów wyścigów, między innymi drifting, którego zabrakło w Most Wanted.
Różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami NFS: Carbon dotyczą w głównej mierze jakości grafiki. Ponadto edycje przeznaczone na konsole Wii oraz PlayStation 3 oferują pełne wykorzystanie z żyroskopowych funkcji kontrolerów. Na warstwę dźwiękową składają się w głównej mierze odgłosy silników poszczególnych maszyn. W trakcie rozgrywania scenek przerywnikowych pojawiają się znani aktorzy, jak chociażby Emmanuelle Vaugier, czy Shaw Madson.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 1 listopada 2006Polskie napisy
GameCube 1 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 3 17 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Portable 1 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
Nintendo DS 1 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 2 1 listopada 2006Polskie napisy
Xbox 1 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
Nintendo Wii 19 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
Game Boy Advance 1 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
Xbox 360 1 listopada 2006Angielskie napisy i dialogi
Producent: Electronic Arts Inc.
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Polski wydawca: Electronic Arts Polska
29GIER
Jedna z najstarszych i najpopularniejszych serii gier wyścigowych w historii branży. Need for Speed należy do najbardziej wartościowych marek w portfolio Electronic Arts, a za kolejne jej odsłony zazwyczaj odpowiadają wewnętrzne studia deweloperskie amerykańskiego koncernu, np. EA Black Box, EA Gothenburg czy Criterion Games. Cykl zadebiutował w 1994 roku grą The Need for Speed, przeznaczoną na konsole piątej generacji (3DO, PlayStation, Sega Saturn) oraz komputery osobiste. Produkcja przygotowana została przez ekipę studia EA Canada, utworzonego w wyniku przejęcia Distinctive Software (twórców gier Test Drive i Test Drive II).
Recenzja GRYOnline
Po buńczucznych zapowiedziach twórców mogliśmy się spodziewać zupełnie nowej jakości w dziedzinie wyścigów arcade. Kiedy jednak doszło do premiery, okazało się, że nie do końca tak jest.
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Poradnik do gry Need For Speed Karbon wyjaśnia najpoważniejsze zawiłości wirtualnego ścigania tak, by zagadek związanych z Palmont City i jego okolicami pozostało jak najmniej.
8 lutego 2018
Tuning? Realistyczny symulator? A może rajdy po błocie? Jaki tytuł uplasował się na pierwszym miejscu listy najlepszych gier wyścigowych wszech czasów? Wspólnie z czytelnikami serwisu GRYOnline.pl wybraliśmy 100 pozycji – oto one!
3 września 2007
1 września w warszawskim centrum handlowym Blue City odbyły się polskie finały WCG 2007. Impreza, która po raz kolejny pokazała, że emocje towarzyszące wirtualnym pojedynkom są nie mniejsze niż te na stadionach czy w sportowych halach.
20 lipca 2006
18 lipca 2006 w Pradze odbył się pokaz Need for Speed: Carbon. Kolejna gra z głośnej serii ścigałek wprowadza kilka nowych pomysłów, lecz najważniejsza wciąż pozostaje szybka akcja i moc bajerów.
Koncern Electronic Arts poinformował, że Polacy zakupili ponad milion egzemplarzy gier z serii Need for Speed, wprowadzonych do sprzedaży przez polski oddział firmy (począwszy od Need for Speed: Underground).
gry
Piotr Doroń
4 marca 2011 15:05
Od rozpoczęcia tegorocznego E3 dzieli już nas bardzo niewiele czasu. Sale targowe są przyszykowane i czekają na pierwszych gości. Pojawiają się też pierwsze zdjęcia i filmiki pustych na razie stoisk. Dzięki nim dowiedzieliśmy czegoś, co powinno ucieszyć fanów cyklu Need for Speed.
gry
Adrian Werner
13 czerwca 2010 10:31
Rozpoczęły się zamknięte beta testy wyścigowej gry sieciowej Need for Speed World. Przez następnych kilka miesięcy tysiące graczy z całego świata będzie miało okazję sprawdzić swoje umiejętności szybkiej jazdy w najnowszym dziele deweloperów z EA Black Box i EA Singapore.
gry
Aleksander Kaczmarek
16 marca 2010 19:32
Targi gamescom powoli zaczynają się na dobre. Jako pierwsza odbyła się konferencja Electronic Arts, na której zaprezentowano kilka świetnie zapowiadających się tytułów. W katalogu wydawniczym tej firmy na najbliższy czas znajdują się między innymi Mass Effect 2 oraz Dragon Age: Początek, wybrane przez Was do dziesiątki najbardziej oczekiwanych gier prezentowanych na targach w Kolonii.
gry
Maciej Śliwiński
18 sierpnia 2009 19:55
Wczoraj skończyliśmy na undergroundowej jeździe. Czas kontynuować historię NFS w atmosferze nocnych nielegalnych wyścigów.
pozostałe
Adam Makowski
20 listopada 2008 14:58
Wczorajszą przygodę skończyliśmy na ostatnim NFS-ie, który miał charakter symulacji (Porsche 2000) oraz na wzmiance o Motor City Online. Zagłębmy się więc dalej w tej pasjonującą historię...
pozostałe
Adam Makowski
19 listopada 2008 14:55
Wczorajszą opowieść skończyliśmy na trzeciej części gry pt. Hot Pursuit, która wsławiła się rozwinięciem tytułowego pościgu. Dzisiaj czas na wspomnienie kolejnych gier z serii NFS.
pozostałe
Adam Makowski
18 listopada 2008 15:14
Przez lata NFS przechodził spektakularne wzloty i tragiczne upadki. Jednak to cały czas kawał dobrej historii gier i na tę historię Was zapraszam.
pozostałe
Adam Makowski
17 listopada 2008 13:51
Koncern Electronic Arts opublikował wczoraj informacje odnośnie swojej sytuacji finansowej po zakończeniu pierwszego kwartału jej roku fiskalnego 2008. Wyniki są co najmniej zadowalające – firma osiągnęła zysk brutto na poziomie blisko 230 milionów dolarów amerykańskich.
pozostałe
Maciej Jałowiec
2 sierpnia 2007 12:15
Popularne pliki do pobrania do gry Need for Speed Carbon.
mod Need for Speed Carbon - Widescreen Fix v.8072023 - 3 lipca 2024
trainer Need for Speed Carbon - + 19 trainer - 3 stycznia 2007
trainer Need for Speed Carbon - v1.2 +7 Trainer - 26 czerwca 2012
patch Need for Speed Carbon - v.1.4 English - 13 czerwca 2007
trainer Need for Speed Carbon - v1.3 +21 Trainer - 22 czerwca 2007
patch Need for Speed Carbon - v.1.4 Rest of Euro/PL - 13 czerwca 2007
trainer Need for Speed Carbon - v1.4 +3 Trainer - 14 listopada 2019
demo Need for Speed Carbon - - 27 października 2006
mod Need for Speed Carbon - Windows 10 Fix - 30 września 2020
trainer Need for Speed Carbon - + 17 trainer - 29 listopada 2006
Kody Need for Speed Carbon - 9 listopada 2006
Kody Need for Speed Carbon - 9 listopada 2006
Kody Need for Speed Carbon - 9 listopada 2006
Kody Need for Speed Carbon - 9 listopada 2006
Kody Need for Speed Carbon - 4 stycznia 2007
Kody Need for Speed Carbon - 25 marca 2007
Kody Need for Speed Carbon - 25 marca 2007
Kody Need for Speed Carbon - 24 kwietnia 2007
Triki Need for Speed Carbon (gotówka na start) - 29 czerwca 2021
Wymagania sprzętowe gry Need for Speed Carbon:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.7 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64MB (GeForce 4 lub lepsza), 5.3 GB HDD, Windows 2000/XP.
PlayStation 2
Wspiera:
Network Adaptor, karta pamięci, kierownica
Xbox
Wspiera:
Xbox Live!, kierownica
Game Boy Advance
Wspiera:
link-kabel additionally (GBA): link-kabel
GameCube
Wspiera:
karta pamięci, kierownica
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live!, kierownica
PlayStation 3
Wspiera:
kierownica
PlayStation Portable
Wspiera:
karta pamięci
Nintendo Wii
Wspiera:
kierownica
Średnie Oceny:
Średnia z 16 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 16355 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Artur Falkowski
Recenzent GRYOnline.pl
2006.12.08
Po buńczucznych zapowiedziach twórców mogliśmy się spodziewać zupełnie nowej jakości w dziedzinie wyścigów arcade. Kiedy jednak doszło do premiery, okazało się, że nie do końca tak jest.
Seba01
Ekspert
2023.06.23
Dałbym więcej, gdyby nie to, że dość szybko można ją ukończyć w 100%. Potencjał miał, ale niestety to zmarnowano. Porównując do Most Wanted nie ma żadnych kamieni milowych mimo tego, że i tu pojawia się policja, ale niestety jako przeszkadzajka, notowania tutaj są zbędne, a szkoda. Tak samo brak dragu czy eliminacji, ale chociaż mamy drift, choć to i tak za mało. Za to soundtrack stoi na wysokim poziomie, fabularnie jest dobrze, system pomocników nawet ciekawy. Strasznie niedoceniona część z całej serii. Tak czy siak polecam ją przejść ;)
papież Flo IV
Ekspert
2023.03.07
Ciężko jest czasem wrócić do dawnych gier. Przy paru przerywnikach filmowych aż mnie skręcało z żenady. Nie wiem jakim cudem mi i innym graczom mogło się to kiedyś podobać. Chyba trzeba będzie spojrzeć łaskawszym okiem na nowsze NFSy.Nie no, nie było aż tak źle, fabuła była kiczowata ale nakręcała całą gierę. Dla wyścigów w kanionach warto było odbijać te dzielnice, przypominały mi one ostatni wyścig w wydanym w tym samym roku Tokio drifcie, ogólnie cała gra wyglądała, jakby rzeczywiście wzorowała się na tym filmie. I bardzo dobrze, że te kaniony wymyślili, bo te wyścigi w środku miasta są dosyć miałkie. Szczególnie z tymi dziwnymi pomocnikami, którzy albo w ciebie wjadą utrudniając wygraną, albo nagle dostaną turbo przyspieszenia i sami wygrają. Choć miasto same w sobie nie jest złe. Tak samo z policją, rzeczywiście ona coś robi (w porównaniu do nowszych NFSów) i wyrwać się jej nie jest tak łatwo.
GeDo
Ekspert
2018.11.03
Kolejny udany NFS, ale 3 poprzednie czesci(Undeground 1 i 2,Most Wanted) były jednak lepsze.Carbon miał bardzo dobrą grafike i rozbudowany sytem tuningu jednak samo sciganie było tylko dobre.Zagrac jak najbardziej warto.
game _hunter
Ekspert
2017.05.03
Lepsza grafika niż w Most Wanted oraz ciekawy system kooperacji z członkami drużyny.
game _hunter
Ekspert
2013.04.19
Dawno nie grałem w tak dobrego NFS. Ocena: 9/10. Zalety: +grafika +tryb kooperacji z członkami druzyny +dobre samochody +ciekawa fabuła +nie nudzi się. Wady: -nie można wylaczyć smugi powietrza za samochodem -gdy sporo się dzieje fps spadają
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2025.03.23
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Charson
Ekspert
2018.02.22
Paweł Kosiński
GRYOnline.pl Team
2017.02.24
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.03.31
Mikołaj Łaszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.28
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
kęsik
Ekspert
2016.03.18
scartout Chorąży
+ porwała mnie gdyż policja dalej była jak w MW 2005, ale nie trzeba było przechodzić tych wszystkich policyjnych wyzwań których wtedy nie lubiłem (zakładając że w NFSU 1 i 2 policji nie było wcale)
+ lekka w przejściu podług MW
+ najlepsza po MW, U1 i U2
- krótka
- wyścigi z bossami które składały się z kilku wyścigów, więc trzeba było zaczynać od nowa jeśli powinęła się noga na jednym z nich
- kaniony - jedynym rozwiązaniem na zwycięstwo było dla mnie wyprzedzenie bossa na 10s na początku trasy bo przepuszczony byłby nie do pokonania
scartout Chorąży
Przeszedłem właśnie Carbona po raz trzeci, ale po aż 15 letniej przerwie (od tego czasu z wszystkich części został mi tylko Unbound). Moje wrażenia nie różnią się niczym od chwili gdy grałem w nią pierwszy raz - zdecydowanie top 3 NFS-ów.
Policja jest tłem, coś podobnie do NFS 2015. Swego czasu Carbon był dla mnie lepszy niż MW bo nie lubiłem policji (w MW policji jest stanowczo za dużo), po czasie uważam że jest jej tu trochę zbyt mało, brakuje jakichś Rhino, kolczatek czy blokad.
Gra jest trochę za prosta. Jest tylko kilka wyścigów naprawdę wymagających skupienia. Jest również z 1/4 chociaż za krótka choć dzięki temu można do niej wracać często. Kaniony wprowadzają emocjonującą rozgrywkę, ale wyprzedzenie na 10s przeciwnika już kończy cały wyścig - gdzieś w połowie kanionów było zbyt prosto, w drugiej połówce wymagająco.
Jedyna rzecz o której nie pamiętałem że było coś takiego to crew - pomoc wingów jest mocno dyskusyjna, czasem więcej przeszkadzają. Wyjątkiem jest Yumi scout z którą przejechałem większość gry - może nie specjalnie pomagała w szukania trasy, ale często wygrywała za mnie wyścig (ona 5 sekund straty i za chwilę pojawia się nie wiadomo skąd i wygrywa). Tym bardziej gra staje się za prosta.
arturk25811141720 Chorąży
Najlepsza z serii Need for Speed, dzisiejsze gry z tej serii to jest po prostu dramat!!!
Szlugi12 Senator
Sentyment do tej części mam tylko dlatego, że w pewnym stopniu kontynuuje Most Wanted, jest BMW M3 GTR + znane nam Audi które wtedy robiło robotę i fajnie wyglądało, fajny motyw gangów, odbijania terenów i klimatyczne kaniony, do tego podział na muscle, tunery i exotic, ostatnia część która jeszcze jako tako dawała radę, tylko już mniejsze kolizje i zniszczenia z policją niż w Most Wanted (a szkoda, bo tak to byłby ideał).