Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Surviving Mars PC

Strategia ekonomiczna typu city builder, pozwalająca na zaprojektowanie i zarządzanie kolonią na Marsie, utrzymana w klimacie retrofuturyzmu. Gracz zajmuje się zapewnianiem dogodnych warunków życiowych przybywającym kolonistom, opracowywaniem nowych technologii, a także eksploracją marsjańskich pustkowi. Sandboksowy charakter gry urozmaicają tajemnice skrywane przez Czerwoną Planetę.

Strategiczne, budowa miasta, ekonomiczne, kolonizacyjne, sandbox, science fiction.

Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364947Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364946Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364945Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364944Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364943Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364942Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364941Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364940Surviving Mars - screen - 2018-02-02 - 364939

wersja językowa:
PL napisy, EN napisy i dialogi

Data premiery gry Surviving Mars | PC

15marca2018

15marca2018

Steam

PC Windows
Okładka Surviving Mars (PC)
Surviving Mars

Surviving Mars to przeznaczona na platformę PC Windows strategiczna gra ekonomiczna z kategorii city builder, osadzona w realiach science fiction. Istotą rozgrywki jest budowa i zarządzanie pionierską kolonią marsjańską. Za stworzenie gry odpowiada bułgarska firma Haemimont Games, autor m.in. strategii ekonomicznej Tropico 5, kwestiami wydawniczymi zajęło się zaś Paradox Interactive (wydawca city buildera Cities: Skylines).

W trakcie produkcji gry autorzy inspirowali się dziełami kultowych twórców science fiction, takich jak Isaac Asimov czy Arthur C. Clarke, oraz szeroko pojętą estetyką retrofuturyzmu.

Mechanika

W Surviving Mars zadaniem gracza jest zbudowanie sprawnie działającej kolonii na powierzchni Czerwonej Planety. Do naszych obowiązków należy zatroszczenie się o szereg kwestii, które mają wpływ na sukces projektu: zapewnienie dostępu do tlenu, wody, jedzenia i innych zasobów istotnych dla życia i zdrowia kolonistów, utrzymanie nieprzerwanego dopływu energii elektrycznej, prowadzenie operacji górniczych w celu wydobycia przydatnych materiałów, a także rozwijanie zaplecza naukowego, między innymi poprzez eksploracyjne eskapady w niezbadane zakątki planety.

Kolonizacyjną przygodę rozpoczynamy od wybrania agencji kosmicznej, która zapewni wsparcie finansowe i materiałowe całemu przedsięwzięciu. Następnie wybieramy najodpowiedniejszą lokację dla naszej przyszłej kolonii i wysyłamy tam bezzałogową misję, złożoną ze zdalnie sterowanych łazików i robotów. Zadaniem tych mechanicznych astronautów jest wybudowanie podstawowej infrastruktury, do której będzie można bezpiecznie wysłać pierwszych ludzi. Warto dodać, że wybrany na początku sponsor, za którego pieniądze wyruszamy na Czerwoną Planetę, ma istotny wpływ na późniejsze etapy rozgrywki: liczba dostępnych na starcie statków kosmicznych czy gotówki znacząco ułatwia (lub utrudnia, jeśli tych zasobów ich mało) zbudowanie samowystarczalnej kolonii.

Doprowadzenie kolonii do stanu, w którym możliwe jest przyjęcie pierwszych ludzi, nie jest proste, wymaga bowiem przygotowania szeregu systemów podtrzymywania życia. Co istotne, nawet po zorganizowaniu źródeł energii czy wody, systemy te mogą zostać uszkodzone czy też wyłączone z akcji przez czynniki środowiskowe. Dla przykładu: aby zaopatrzyć kolonię w wodę, nasze maszyny muszą dowiercić się do jej podziemnych złóż, a następnie zbudować sieć rur, którymi ta będzie dostarczana do zbiorników na powierzchni. Zbiorniki te narażone są zaś na działanie niskiej temperatury. Zimno spowoduje też zwiększenie zapotrzebowania kolonii na energię – co może stanowić spory problem, jeśli w tym samym czasie burza piaskowa pokryła baterie słoneczne warstwą pyłu.

Dobrze zaprojektowana i funkcjonalna kolonia może stać się domem dla dziesiątek, czy nawet setek mieszkańców, z których każdy posiada indywidualne cechy (w rodzaju wysokiej ambicji, wiotkiej budowy ciała, czy też pracoholizmu) oraz cztery wskaźniki: stanu fizycznego, zdrowia psychicznego, morale, a także ogólnego komfortu. Stan fizyczny kolonisty zależy od środowiska, w jakim przebywa: niedostatek tlenu czy wody ma negatywny wpływ na jego zdrowie. Częste narażenie na czynniki stresujące oraz brak poczucia bezpieczeństwa odbija się zaś negatywnie na psychice danej osoby, co może ją w końcu doprowadzić do załamania nerwowego. Wskaźnik morale oznacza, jak bardzo dany kolonista jest chętny do pracy dla dobra kolonii – niski jego poziom zwiększa prawdopodobieństwo, że mieszkaniec opuści Marsa pierwszym statkiem kosmicznym.

Ostatni współczynnik, czyli poziom komfortu, wskazuje, jak bardzo kolonista jest zadowolony z życia. Mieszkańcy czujący się dobrze w swoim nowym domu są otwarci na możliwość posiadania dzieci. Pierwsze narodziny na Marsie to nie tylko wielki moment w historii kolonii, ale też zwiastun możliwości uniezależnienia liczby kolonistów od transportów z Ziemi. Jest to o tyle istotne, że pewne wydarzenia mogą pozbawić nas możliwości wezwania nowych ochotników z Błękitnej Planety – od prozaicznego bankructwa sponsorującej nas agencji, aż do wybuchu trzeciej wojny światowej, po której nie będzie już kogo wzywać.

Sandboksowy model Surviving Mars urozmaicają specjalne tajemnice (mysteries), czyli opcjonalne scenariusze i wydarzenia wprowadzające do stosunkowo realistycznego świata gry motywy rodem z literatury science fiction. Początkiem takiego zadania może być np. pojawienie się niezidentyfikowanych obiektów w pobliżu kolonii. Badanie tajemnic niesie ze sobą ryzyko: może przynieść nam zarówno wielkie zyski, jak i doprowadzić do katastrofy.

Kwestie techniczne

Oprawa graficzna gry inspirowana jest estetyką retrofuturystyczną. Sprzęt używany przez gracza podczas kolonizacji łączy cechy współczesne z unikalną stylistyką, jaka królowała w przewidywaniach futurologów w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Przykładem takiego podejścia są chociażby ogromne szklane kopuły, w których mieszkają koloniści, stanowiące jakby wycinki ziemskiego ekosystemu – z zieloną trawą, drzewami, domami i uliczkami.

Surviving Mars oferuje wsparcie dla modyfikacji. Za pomocą odpowiednich narzędzi modderskich do gry można wprowadzić m.in. własne budynki czy dodatkowe tajemnice.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7.86 / 10 na podstawie 26 ocen czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.9 / 10 na podstawie 32 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 142,99 PLN

Gry podobne do Surviving Mars

Klasyfikacja PEGI Surviving Mars

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Surviving Mars

Rekomendowane: Intel Core i5-5287U 2.9 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 750 Ti lub lepsza, 6 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit
Minimalne: Intel Core i3-4150T 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GT 620 / Radeon HD 6450 lub lepsza, 6 GB HDD, Windows 7 64-bit

Do tej gry rekomendujemy

ASUS ROG G703
ASUS ROG GL502VS
ASUS ROG GX501 Zephyrus
  • Karta graficzna: NVIDIA® GeForce GTX 1080
  • Procesor: Intel® Core™ i7
  • Ram: 16 GB DDR4 2400 / 2800 MHz SDRAM
  • Matryca: 17.3" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 144Hz
  • Dysk: SSD 256GB/512GB PCIE Gen3X4 SSD (hard drive: 1TB 7200RPM / 2TB 5400RPM SATA HDD)
Sprawdź ceny w:
  • Karta graficzna: NVIDIA® GeForce® GTX 1070
  • Procesor: Intel® Core™ i7
  • Ram: 16 GB DDR4 2133MHz SDRAM
  • Matryca: 15.6" (16:9) IPS Full HD (1920x1080) 120Hz
  • Dysk: SSD 128GB/256GB/512GB SATA3 / PCIE Gen3X4 SSD
Sprawdź ceny w:
  • Karta graficzna: NVIDIA® GeForce® GTX 1080
  • Procesor: Intel® Core™ i77
  • Ram: 16 GB DDR4 2400MHz SDRAM
  • Matryca: 15.6" (16:9) IPS Full HD (1920x1080) 120Hz
  • Dysk: SSD 256GB/512GB/1TB PCIE Gen3X4 SSD
Sprawdź ceny w:
Recenzja gry Surviving Mars – i ty możesz sterraformować Czerwoną Planetę!

Recenzja 15 marca 2018, 16:33

Całkiem rozbudowane okazuje się też drzewko technologii, które oferuje dalsze budynki czy bonusy. Co ciekawe, kolejność ich odkrywania jest losowa, w związku z czym gra narzuca nam pewien styl. Gdy w jednej rozgrywce szybko natrafimy na niezniszczalne rury i kable, które znacznie ułatwiają zarządzenie surowcami, to w innej bardzo długo będziemy się męczyć z awariami. Dodajmy do tego elastyczny poziom trudności, możliwość wybierania różnych miejsc startowych i tajemnic do zbadania, a otrzymamy strategię z przyzwoitą regrywalnością. Może nie na poziomie Europy Universalis, ale na pewno większą niż w takim Banished.

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
14.02.2018 10:21
marcin0218
54
Pretorianin
6.5

"Oprawa graficzna gry inspirowana jest estetyką retrofuturystyczną. " - to popsuło mi smaka na tą grę :/

28.02.2018 00:31
👍
2
odpowiedz
soplica2013
13
Legionista

Już nie mogę się doczekać aż wyjdzie ta gra bo zapowiada się bardzo fajnie widziałem kilka filmików na YouTubie i mnie się podoba.

12.03.2018 13:46
1
odpowiedz
D.a.r.k.ELF
6
Centurion
9.0

W gierkę zagrywają się już wszyscy Youtuberzy którzy dostali darmowo wersje recenzenckie i oglądając ich filmiki i potem rozmawiając z nimi wychodzi że szykuje nam się kolejny spory hit :) Sam na dniach będę ją kupował. W czwartek (15.03) premiera :)

12.03.2018 15:51
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Rumcykcyk
45
Pan Kopiuj Wklej

Subnautica mi podeszła więc na tą grę też liczę.

13.03.2018 10:58
👍
D.a.r.k.ELF
6
Centurion

Ja właśnie kupiłem parę dni temu, ale jeszcze nie przysiadłem :) W każdym razie oceny mówią same za siebie.

14.03.2018 12:02
1
bluesme
24
Chorąży

Też podobała mi się Subnautica.
Tylko nie rozumiem nawiązania do tego tytułu tutaj -co przegapiłem?

12.03.2018 20:16
😈
odpowiedz
6 odpowiedzi
Maniac1098
8
Konsul

Na allegro dziwna ta różnorodność cen od 320zł do 3zł :)

12.03.2018 23:58
e-szuler
30
Chorąży

Hahahahaha, rozwaliłeś mi system :D

13.03.2018 10:59
1
D.a.r.k.ELF
6
Centurion

taaak.. 3 zł za kupienie konta na Steam ;))

15.03.2018 07:18
1
radekplug
82
Generał

a potem wezwanie na policje za lewe konto.

15.03.2018 15:24
😜
polityk2
1
Junior

Zdarzyło mi się raz czy dwa kupić takie konto. Bardzo chciałem ograć np. Heroes VII (ostatnie DLC), ale wiedziałem, że nie będę długo siedział przy tym tytule. Wtedy zakup konta na Allegro, które traktuje jako płatny trial (bo umówmy się, nie jest to trwałe rozwiązanie) wychodzi bardzo korzystnie. I dlaczego miałbym się spodziewać policji?

20.03.2018 14:41
29.04.2018 10:48
Cyfrowy Baron
53
Centurion

Tutaj jest to ciekawie opisane: https://bezprawnik.pl/tanie-gry-z-allegro-opinie/

post wyedytowany przez Cyfrowy Baron 2018-04-29 11:01:14
15.03.2018 12:26
odpowiedz
4 odpowiedzi
ryslaw81
2
Junior

Wygląda trochę jak Tropico.

15.03.2018 12:40
👍
1
D.a.r.k.ELF
6
Centurion

Bo to jest twórców Tropico :P Ale polecam obczaić gameplaye na youtube i gierka jest jednak sporo inna - inne mechaniki i cechy, w końcu to survival na Marsie :) Myślę właśnie nad zakupem a dzisiaj już premiera..

15.03.2018 15:26
😐
polityk2
1
Junior

Nie jestem fanem mechaniki Tropico. Ale po zapowiedziach devów zapowiada się coś zupełnie innego.

15.03.2018 19:51
1
Hibi
17
Legionista

Bardziej trafne będą chyba porównania do Cities: Skylines niż Tropico.

20.03.2018 14:43
radekplug
82
Generał

bo jest tych samych twórców i do tego wydaje ich paradox mało tego dlc będzie tyle że sezon pass 250 zł samo tropico V ma 11 dlc według golowej encyklopedi.

post wyedytowany przez radekplug 2018-03-20 14:43:48
24.03.2018 12:57
odpowiedz
2 odpowiedzi
mlokos79
17
Legionista
7.0

Pogralem dosc sporo i musze przyznac, ze po poczatkowym zachwycie pozniej entuzjazm bardzo opadl...
Gra w zasadzie do zagrania na raz (tzn. do konca). Sporo niedopracowanych i denerwujacych rzeczy jak nieudolnosc wahadlowcow, ktore w zasadzie burza caly porzadek (migracje ludzi). W pozniejszych etapach kolonisci rozmnazaja sie jak kroliki co powoduje ogramne bezrobocie i bezdomnosc. Za duzo mikrozarzadzania przy duzych osadach i taki babol jak brak mozliwosci burzenia polozonych kabli i rur, ktore pozniej blokuja czasem miejsce. Ogolnie niezla gra le potencjal troszke zmarnowany. Mozlwie ze mody i patche troche ja poprawia ale w sumie to max 7/10.

27.03.2018 15:28
parapsychopatolog
14
Legionista

Kable i rury jak najbardziej można burzyć. Robi się to jednak inaczej niż inne budynki. Nie z poziomu menu danego budynku tylko z pierwszej pozycji ogólnego menu budowy (ostatnia pozycja w pierwszej kategorii).

10.05.2018 08:22
Lifter67
3
Junior
8.5

Twórcy gry dostrzegają jej wady i starają się je naprawiać. Wyszedł już jeden duży darmowy patch (Opportunity), który wprowadza możliwość panowania nad demografią (można np. zakazać rozmnażania się w danej kopule), wbudowane w grę filtry dotyczące obsadzania miejsc pracy i migracji między kopułami (dotychczas robiły to mody) oraz możliwość budowy przejść między kopułami (niezbyt oddalonymi, i teren dla przejścia musi być czysty). Kolejny patch w drodze. Dodatkowo coraz lepiej rozwija się społeczność moderska - mody załatwiają wiele ważnych spraw, np. automatyzację zbierania surowców z powierzchni albo badania anomalii.

27.03.2018 15:31
😊
1
odpowiedz
parapsychopatolog
14
Legionista
7.5

Zgadzam się z przedmówcą. Początek i poznawanie mechaniki daje dużą frajdę, ale w pewnym momencie robi się po prostu trochę nudno. Sama rozgrywka nawet dosyć przemyślana, ale interfejs gry nie pozawala wszystkim wygodnie zarządzać. Polecam miłośnikom City Skylines, Aven Colony i innych. Warto zagrać choć raz. Gra i tak nam zajmie kilka/kilkanaście dni.

31.05.2018 19:20
👍
odpowiedz
Grafvader
1
Junior

Grę oceniam z perspektywy kilku ostatnich patch'y i muszę przyznać że staje się cały czas lepsza. Żeby nie było gra jest co najmniej dobra a teraz zaczyna być bardzo dobra. Polecam.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze