Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 29 sierpnia 2018, 12:48

autor: Vergil

Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer)

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat Dying Light 2. Mowa o opracowanej przez polską firmę Techland grze akcji z otwartym światem, będącej kontynuacją hitu z 2015 roku. Tytuł zmierza na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One i nie ma jeszcze ustalonej daty premiery.

Dying Light 2 – kompendium wiedzy - Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer) - wiadomość - 2018-08-29
Dying Light 2 – kompendium wiedzy

Polskie studio Techland zdobyło światową sławę dzięki serii Dead Island. Jej duchowy spadkobierca, czyli Dying Light, który zadebiutował w 2015 roku, stał się globalnym hitem. Obecnie deweloperzy przygotowują się do wydania drugiej odsłony cyklu, która zmierza na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Choć produkcja czerpie garściami z dorobku swojej poprzedniczki, ma przy tym wnieść sporo od siebie. Sprawdźmy więc, nad czym pracują autorzy.

1. Fabuła

Spis treści:

1. Fabuła;

2. Zadania i wybory moralne;

3. Świat gry i eksploracja;

4. Przeciwnicy i system walki;

5. Crafting i wyposażenie;

6. Tryb multiplayer;

7. Technikalia;

8. Po premierze;

9. Multimedia (9.1. Materiały wideo).

Akcja gry Dying Light 2 toczy się piętnaście lat po wydarzeniach przedstawionych w oryginale. Ludziom nie udało się opracować lekarstwa na tajemniczego wirusa zmieniającego ich w krwiożercze zombie. Ci, którzy zdołali przetrwać, zostali zmuszeni do życia w iście średniowiecznych warunkach – mieszkają w kryjówkach skleconych z drewna i rozmaitego złomu (choć trzeba przyznać, że niektóre z nich są całkiem nieźle ufortyfikowane), korzystają przede wszystkim z broni białej oraz łuków, wymierzają dotkliwe kary bandytom, a wiadomości przekazują przez posłańców.

Opowiedziana tu historia nie będzie stanowić bezpośredniej kontynuacji fabuły oryginału. Ba, w Dying Light nie trafimy do tego samego miasta czy nawet kraju – o ile bowiem Harran z „jedynki” przywodziło na myśl tureckie metropolie, o tyle lokacja, którą przemierzymy wzdłuż, wszerz oraz wzwyż w sequelu, została ulokowana w zachodniej Europie.

Piętnaście lat po wydarzeniach z pierwszego Dying Light, ludzkość cofnęła się do epoki średniowiecza. - Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer) - wiadomość - 2018-08-29
Piętnaście lat po wydarzeniach z pierwszego Dying Light, ludzkość cofnęła się do epoki średniowiecza.

2. Zadania i wybory moralne

Fabuła Dying Light 2 będzie mieć nieliniową strukturę, a jej przebieg będzie zależał od podejmowanych przez nas decyzji. Motorem gry będą zadania, podczas których nierzadko przyjdzie nam dokonywać wyborów rzutujących na dalszy ciąg opowieści. Polacy ochrzcili to rozwiązanie mianem narracyjnej piaskownicy, a do pracy nad nim zatrudnili prawdziwą legendę branży, czyli Chrisa Avellone'a, w którego portfolio można znaleźć takie pozycje, jak Planescape Torment, Fallout: New Vegas czy Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords. By zilustrować, jak nasze poczynania wpłyną na losy miasta, można posłużyć się dwoma przykładami.

Pierwszy dotyczy wieży ciśnień kontrolowanej przez oprychów. Jesli zdecydujemy się wesprzeć walczącą o dostęp do niej frakcję Peacekeepers, nie tylko wzmocnimy jej wpływ na metropolię, lecz także sprawimy, że na ulicach pojawią się źródła wody, przy których szybko uzupełnimy utracone punkty zdrowia. Z drugiej strony zaprowadzone przez nią rządy twardej ręki po jakimś czasie będą mogły odbić się nam czkawką. Jeśli natomiast dogadamy się z owymi typami spod ciemnej gwiazdy, bandyci zaczną handlować wodą, życząc sobie za nią monstrualne kwoty. Mimo wszystko i my na tym skorzystamy – zarobione w ten sposób pieniądze pozwolą nam na zakup coraz droższego i lepszego wyposażenia.

Drugi przykład dotyczy kontroli nad opuszczonym basenem, gdzie jedno z ugrupowań może utworzyć plantację narkotyków zwiększających refleks i siłę bohatera; sęk w tym, że dostęp do nich otrzymają również jego potencjalni wrogowie. Inna frakcja mogłaby założyć tam koszary, a wyszkoleni w nich żołnierze zadbaliby o bezpieczeństwo w okolicy – wyrzucając bandytów na obrzeża miasta, sprawiliby jednak, że te stałyby się o wiele bardziej niebezpieczne. Z trzeciej strony znajdziemy natomiast ugrupowanie, które wykorzystałoby to miejsce do wyrobu oleju napędowego; dzięki temu moglibyśmy korzystać pojazdów pozwalających na szybkie przemieszczanie się pomiędzy odległymi punktami na mapie.

Podejmowane przez nas decyzje będą nieść długofalowe konsekwencje. - Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer) - wiadomość - 2018-08-29
Podejmowane przez nas decyzje będą nieść długofalowe konsekwencje.

Jak widać, dokonywane przez nas wybory nie będą czarno-białe. Warto jednak odnotować, że nie każde zadanie będzie się tu wiązać z koniecznością podejmowania decyzji – autorzy mówią o około dziesięciu momentach, w których nasz wybór odciśnie piętno na dalszym przebiegu rozgrywki.

3. Świat gry i eksploracja

Podobnie jak pierwsza część serii, Dying Light 2 odda do naszej dyspozycji rozległy, otwarty świat. Owa piaskownica ma być czterokrotnie większa od tej, którą stworzono na potrzeby poprzedniej części serii i wszystkich rozszerzeń. Będziemy się po niej poruszać na piechotę, co uatrakcyjni znany z „jedynki” system parkouru. Dzięki niemu w teorii żaden budynek czy element otoczenia nie będą stanowić przeszkody dla protagonisty. Autorzy zadbali o szereg usprawnień, na których czele stoi podwojona liczba animacji, co nada mu większej płynności. Poza tym wprowadzono pasek wytrzymałości, zmniejszający się zarówno podczas ruchu, jak i zwisania z krawędzi. Należy też wspomnieć, że w grze pojawią się zagadki środowiskowe, wymagające odpowiedniego zaplanowania trasy.

Dzięki systemowi parkouru sporo czasu spędzimy na dachach budynków. - Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer) - wiadomość - 2018-08-29
Dzięki systemowi parkouru sporo czasu spędzimy na dachach budynków.

4. Przeciwnicy i system walki

W trakcie zabawy w Dying Light 2 przyjdzie nam walczyć nie tylko z wyżej wspomnianymi zombiakami (o których za chwilę), lecz także z ludźmi. Starcia z tymi drugimi mają być o tyle trudne, że ci będą żywo reagować na nasze poczynania – jeśli zaczną przegrywać, spróbują wezwać wsparcie, rzucą się do ucieczki, poddadzą się lub zaatakują ze zdwojoną siłą. Co ciekawe, oponenci będą zmieniać styl walki w jej trakcie; przykładowo, po przekroczeniu pewnego poziomu obrażeń, staną się bardziej agresywni i zdesperowani, by położyć nas trupem.

Co zaś tyczy się nieumarłych – ze względu na ich światłowstręt, za dnia próżno będzie szukać ich na ulicach miasta; znajdziemy ich za to w budynkach, gdzie wyczekują nadejścia zmierzchu. Ich słabość będzie można wykorzystać na swoją korzyść, gdyż wystawieni na działanie słońca staną się ociężali i nie będą stanowić niemal żadnego zagrożenia. Sytuacja diametralnie zmieni się po zmroku, kiedy to nasz podopieczny z łowcy stanie się zwierzyną, a Dying Light 2 zmieni się w produkcję z pogranicza horroru – wszak nie bez powodu hasłem przewodnim gry pozostaje „Dobranoc. Powodzenia.”

W starciach z przeciwnikami zrobimy użytek przede wszystkim z broni białej. - Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer) - wiadomość - 2018-08-29
W starciach z przeciwnikami zrobimy użytek przede wszystkim z broni białej.

5. Crafting i wyposażenie

Z nieprzyjaciółmi będziemy walczyć zarówno w zwarciu, jak i eliminować ich z bezpiecznej odległości (na przykład przy pomocy łuków, bo choć nie zabraknie tu broni palnej, dostęp do niej będzie mocno ograniczony). Zrobimy przy tym użytek nie tylko ze znalezionych i kupionych narzędzi mordu, lecz również takich, które własnoręcznie stworzymy. Powróci tu znany z poprzedniczki systemu craftingu, który, podobnie jak pozostałe elementy gry, został znacznie rozbudowany. O ile bowiem przed trzema laty broń można było wzbogacić o raptem pięć dodatkowych efektów, o tyle tym razem będzie ich kilkadziesiąt (w okolicach targów E3 2018 deweloperzy mówili o ponad pięćdziesięciu, zatrzegając, że ich lista nie została jeszcze zamknięta).

6. Tryb multiplayer

Dying Light 2 pozwoli zarówno na zabawę w pojedynkę, jak i na kooperacyjną rozgrywkę w towarzystwie maksymalnie trójki graczy. Wyżej wspomniane decyzje podejmie jedynie gospodarz zabawy – pozostali będą mogli liczyć na możliwość zachowania zdobytych punktów doświadczenia.

Dying Light 2 to produkcja o wiele bardziej mroczna od swojej poprzedniczki. - Wszystko o Dying Light 2 (fabuła, rozgrywka, trailer) - wiadomość - 2018-08-29
Dying Light 2 to produkcja o wiele bardziej mroczna od swojej poprzedniczki.

7. Technikalia

Dying Light 2 będzie korzystać ze zmodyfikowanej wersji autorskiego silnika graficznego Techlandu, nazwanego C-Engine. Produkcja już teraz prezentuje się okazale – postacie okraszono dużą liczbą detali, podobnie jak elementy otoczenia, a wrażenie robi też rozległa panorama miasta, oglądana ze szczytu wysokich budynków. Podobać się może również realistyczne oświetlenie oraz mroczna stylistyka.

Obecnie nie wiadomo, w jaki sposób autorzy wykorzystają dodatkowe możliwości PlayStation 4 Pro oraz Xboksa One X. Twórcy nie podzielili się też wymaganiami sprzętowymi swojego dzieła.

8. Po premierze

Dying Light 2 otrzyma wsparcie podobne do tego, jakie dostała po premierze pierwsza część serii. Możemy więc liczyć zarówno na co najmniej jedno obszerne, płatne rozszerzenie, jak i na szereg mniejszych, aczkolwiek darmowych dodatków.

9. Multimedia

9.1. Materiały wideo

  1. Oficjalna strona internetowa serii Dying Light
  2. Widzieliśmy grę Dying Light 2 – powrót polskiego megahitu
  3. Polska superprodukcja powraca – Dying Light 2 ma wielkie ambicje
Dying Light 2

Dying Light 2