Data wydania: 15 września 2015
Opracowana przez niezależnego dewelopera Toby’ego Foxa gra RPG w oldskulowej oprawie. W świecie Undertale po długoletnim współistnieniu ludzi i potworów rozpętała się okrutna wojna, w wyniku której ludzie strącili oponentów do podziemia. Wiele lat później w okolicach owianej legendą góry Ebott mała dziewczynka, szukając schronienia przed deszczem, wpada przez tajemniczą norę do krainy potworów.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Undertale to niezależna gra z gatunku RPG. Produkcja została stworzona przez Toby’ego Foxa – projektanta i kompozytora-samouka. Dodatkową pomocą artystyczną była Temmie Chang, odpowiedzialna za większość grafik koncepcyjnych i sprite’ów. Undertale zostało stworzone za pomocą narzędzia GameMaker: Studio. Stylistyka została utrzymana w klimacie 8-bitowych gier retro, a skomponowana przez autora muzyka – aż 100 różnorodnych utworów – przywodzi na myśl erę dwuwymiarowych RPG-ów z NES-a.
Dawno temu dwie rasy: ludzi i potworów rządziły Ziemią, współistniejąc w pokoju. W końcu doszło jednak do konfliktu, którego efektem stała się długa i okrutna wojna. Ludzie odnieśli zwycięstwo i dzięki magii strącili potwory do podziemia. Wiele lat później pewna dziewczynka, nie zważając na krążące legendy, wyrusza na Ebott – górę, z której jak dotąd nikt jeszcze nie powrócił. Szukając schronienia przed deszczem, wpada do tajemniczej nory. W tym właśnie momencie rozpoczyna się akcja Undertale.
W czasie rozgrywki trafiamy do podziemnego świata pełnego potworów, lecz już po paru minutach możemy się zorientować, że nie są one jedynie hordami bezmyślnych przeciwników, które gra rzuca nam w ramach kolejnych przeszkód do pokonania. Undertale jest produkcją, w której opowiadania historia stanowi esencję całego doświadczenia. Jednym z kluczowych elementów są bardzo wyraziste postaci.
Użytkownikowi proponuje się dość unikalne połączenie stylów. Z jednej strony zaangażowany zostaje w dość poważną historię, pełną zwrotów akcji, ciężkich tematów oraz tajemnic. Z drugiej, sam styl pisarski jest niezwykle oryginalny i przepełniony nieco ekscentrycznym, samoświadomym humorem łączącym żarty wizualne, dowcipne dialogi, zabawne sytuacje i dziwaczne zachowania „przeciwników”. Czasem imię postaci jest tożsame z nazwą używanej w jej wypowiedziach czcionki, czasem okazuje się, że wielki zły boss czerpie informacje o okropnych ludziach z co najmniej komicznego źródła. To sprawia, że w Undertale bardzo trudno o nudny moment.
Dla uzyskania pełnego obrazu historii tytuł należy przejść parokrotnie. W zależności od podejmowanych decyzji ton zmienia się dość dramatycznie i dopiero w różnicach pomiędzy różnymi rozgrywkami naprawdę odczuć można wszystkie aspekty wykreowanych przez Foxa postaci niezależnych.
Gra szczyci się mottem „przyjazne RPG, w którym nikt nie musi umrzeć” i rzeczywiście, od ekranu początkowego do napisów końcowych można skutecznie powstrzymać swoje mordercze zapędy (tzw. „Pacifist Run”). Z kolei jeśli przez dłuższy czas gracz jest bezlitosny dla mieszkańców podziemia (tzw. „Genocide Run”), tytuł pokazuje swoje pazury, a każda kolejna walka staje się bardziej zaskakująca i wymagająca od poprzedniej.
Gra w dość przewrotny sposób udaje oldskulową produkcję RPG i na pierwszy rzut oka wydaje się prosta i dość płytka. Dopiero podczas dłuższego obcowania z tytułem graczowi prezentowane są coraz to bardziej interesujące mechaniki, które często zaskakują nietypowym użyciem popularnych koncepcji.
Oprócz dialogów, eksploracji i sporadycznej zagadki logicznej, podstawowym elementem zabawy jest system walki, będący połączeniem wielu mechanik z nieodległej przeszłości gier wideo. Potyczki opierają się na systemie turowym, przypominającym nieco Super Mario RPG lub serię Mario & Luigi.
Podczas fazy przeciwnika musimy zręcznie unikać zmasowanych ataków, wyprowadzanych w symbolicznie przedstawione serce bohatera, umieszczone na małej kwadratowej planszy. Wymagana precyzja przypomina wyzwania z tytułów typu bullet hell, np. z cyklu Touhou Project. Podczas swojej tury możemy zdecydować się na rozwiązania siłowe i pokonanie potworów w sposób ostateczny, dzięki czemu zdobywamy punkty doświadczenia i rośniemy w siłę niczym w klasycznym RPG-u. Każda potyczka oferuje jednak możliwość rozmowy i wpływania na adwersarza, co bliskie jest rozwiązaniom znanym z serii Shin Megami Tensei, w której możemy paktować z wrogimi demonami w celu uniknięcia walki. W Undertale celny komplement może działać równie dobrze, co ostrze miecza.
Fox potrafi też bawić się samymi mechanikami. Elementy komediowe potrafią wynikać bezpośrednio z przeinaczenia spodziewanych interakcji z interfejsem. Co stałoby się, gdyby w zwykłym RPG-u postać próbowała zakupić przedmiot, nie mając miejsca w ekwipunku? Gracz zapewne zostanie poinformowany, że zakup nie jest możliwy. W Undertale gdy zapełnimy kieszenie przedmiotami i spróbujemy kupić hot-doga w pewnej budce, znajomy sklepikarz troskliwie położy go nam na głowie.
Fox zaczynał jako szeregowy użytkownik forum starmen.net, fanowskiej strony poświęconej japońskiej serii Mother, na zachodzie znanej jako EarthBound. Choć Undertale jest pierwszym produktem autora, opracował on także ROM hack Earthbound (The Halloween Hack), który pod wieloma względami był prototypem jego pełnoprawnego debiutu w świecie interaktywnej rozrywki.
Początkowo Fox pracował nad wersją demonstracyjną gry – w maju 2013 roku wysłał ją do serwisu Fangamer, gdzie podczas streamu prezentującego rozgrywkę koncept zyskał duży rozgłos. Pełna wersja Undertale została zapoczątkowana jako projekt w serwisie Kickstarter 25 czerwca 2013 roku. Kampania croudfundingowa zakończyła się wynikiem 51 tys. dolarów, co stanowiło ok. 1000% zakładanej sumy.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PC Windows 15 września 2015
Xbox One 16 marca 2021
PlayStation 4 15 sierpnia 2017
Nintendo Switch 18 września 2018
PlayStation Vita 15 sierpnia 2017
Gry podobne:
17 stycznia 2022
W niektórych grach fabularnych, jak tytuły z cyklu Deus Ex czy Fallout, wcale nie musicie uciekać się do przemocy, aby je przejść. Co więcej, tzw. „pacifist run” często okazuje się o wiele ciekawszy lub bardziej wymagający od zwykłej walki.
6 lipca 2021
Steam Summer Sale 2021 trwa nadal. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was kolejne zestawianie tytułów, które warto kupić. Poniżej znajdziecie dziewiętnaście najciekawszych gier RPG, które możecie kupić na promocji.
25 grudnia 2020
Steam Winter Sale trwa, a my wybraliśmy dla Was najlepsze gry dostępne do kupienia za grosze. Górną granicę ustawiliśmy na 20 złotych i zapewniamy, że jest w czym wybierać.
17 maja 2020
Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.
1 lipca 2017
Ponownie mierzymy się z wyzwaniem skompletowania listy gier, którymi można raczyć się, nie dysponując pecetem z górnej półki. Oto kilkanaście stosunkowo nowych pozycji, które pójdą nawet na starszym laptopie.
Undertale kończy 10 lat. Z tej okazji twórca poprosił graczy o podzielenie się swoimi wspomnieniami. Zainteresowanie okazało się ogromne.
gry
Agnieszka Adamus
27 lipca 2025 18:58
Na GOG-u w rekordowo niskiej cenie można zakupić Undertale – RPG inne od wszystkich pozostałych, które pokochały tysiące graczy.
gry
Hubert Śledziewski
10 sierpnia 2023 22:18
Toby Fox, twórca Undertale, udostępnił darmową grę zatytułowaną Deltarune. Tytuł zdaje się być powiązany z poprzednią produkcją twórcy, ale fani wciąż nie są pewni, czym dokładnie jest ów projekt.
gry
Jakub Błażewicz
31 października 2018 17:35
Przyznano nagrody Independent Games Festival dla najlepszych gier niezależnych zeszłego roku. Członkowie jury postawili na przygodówkę Her Story, podczas gdy publiczność wskazała RPG-a Undertale.
gry
Adrian Werner
17 marca 2016 09:59
W marcu zostaną wręczone nagrody Game Developers Choice Awards, przyznawane przez deweloperów i przedstawicieli branży z całego świata. Wśród nominowanych w dziewięciu różnych kategoriach znalazły się gry takie jak Wiedźmin 3: Dziki Gon, Fallout 4, Undertale czy Bloodborne.
gry
Michał Kułakowski
8 stycznia 2016 20:25
Popularne pliki do pobrania do gry Undertale.
Średnie Oceny:
Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 8277 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 269981 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Michał_K
Ekspert
2025.07.10
Myśl o tym, że w końcu mamy z córką swoją wspólnie uwielbianą grę... napełnia mnie determinacją. "Undertale" jako przygodowy RPG w stylu retro, ale z nowatorskimi rozwiązaniami mechaniki, nie jest kompletnie w moim guście, ale ma elementy, które są absolutnie zachwycające i trudne do zignorowania. Zostałem niemal zmuszony do zakupienia gry w Steam przez Klementynę i ogrania całości pod jej czujnym okiem. Podszedłem jak z przymusu, ale skończyłem niemal jako fan i czym prędzej zacząłem szperać w sieci pod odpowiedź na pytanie o powód tak wielkiej popularności "Undertale" jako gry indie.
Bydlaq1516
Ekspert
2024.08.19
Słyszałem pozytywne opinie o Undertale przed zagraniem, a więc podchodziłem do niego z lekkimi oczekiwaniami. No i jest to gra dobra, nietypowa, momentami urzekająca, ale czy taka znów genialna? Bynajmniej nie dla mnie. Znaczy w sumie fajne jest wiele zakończeń, które zależą od naszych czynów, ale rozgrywkowo jest to dla mnie minimum co RPG powinien oferować. Szczerze, bardzo fajny skok w przeszłość, ale jak dla mnie - osoby, która nie ma prawa pamiętać tych wszystkich archaicznych produkcji, nie zrobił jakiegoś ogromnego wrażenia.
May_Day
Ekspert
2022.12.08
Większość zagadek nie jest szczególnie zajmująca. Czasami jeden żart ciągnie się w nieskończoność. Kto nie lubi psów, ten może się rozczarować. Nie wszystkie utwory muzyczne wpadają w ucho. Polecam!
Seba01
Ekspert
2021.09.12
Jedna z najlepiej napisanych erpegów, jakiego mogłem doświadczyć. Świetnie napisane postacie, walki i sposób ich pokonania dobrze przemyślane (nawet dla ścieżki pacyfisty), zakończenia cudne, prosta grafika jak z ery NESA gry Pegasusa <3 I ta muzyka - przekonała mnie, bym ją kiedyś przeszedł. Droga pacyfisty okazała się być prosta, ale najpierw ukończyłem neutralnie (czyli te 2 ostatnie walki z: Asgore i O**** F*****), potem na pacyfistę (ostateczna walka z A***** D*******)). Warto dać tej grze szansę, mimo, że faktycznie niektórych odpycha. Polecam!
Harry M
Ekspert
2020.02.16
12h - Prawdziwa Pacyfistyczna Ścieżka (tak nazywają to zakończenie w internecie). O grze słyszałem wiele dobrego... ale OH BOY, OH BOY! Gra jest niesamowita. Pod ogromną ilością humoru i absurdu kryje się przepiękna historia z przekazem, morałem i przede wszystkim DUSZĄ. Masa świetnych i zapadających w pamięć postaci. Świetna ścieżka dźwiękowa. Przyznam że przy zakończeniu (tym dobrym i prawdziwym) mocno się wzruszyłem. Walka/omijanie ataków ciągle oferują coś nowego i świeżego. Ciężko mi bardziej zebrać myśli... tak genialny jest to tytuł. Niesamowita gra.
mastarops
Ekspert
2019.08.05
Dobrze, ze była za darmo w Goldzie na PC. Pograłem 3 godziny i poza może 3 uśmiechami nie podobało w grze mi się nic. Fabuła mine zainteresowała, ale nie na tyle by kontynuować grę. Ładna muzyka, momentami pomysłowa, ale koniec końców nudna :/
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.06.27
Mateusz Popielak
GRYOnline.pl Team
2020.06.01
Jakub Błażewicz
GRYOnline.pl Team
2017.05.14
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.20
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (269 981)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
100% rekomendacji (76)
Destructoid
Ben Davis
Game Informer
Daniel Tack
IGN
Kallie Plagge
God is a Geek
Mikhail Madnani
DualShockers
Jordan Boyd
Paszko_Rymbaba Chorąży
Właśnie po pierwszym przejściu i tak - wrażenia. Ogólnie: RPG, który wydaje się być banalny, ale z biegiem czasu okazuje się, że wcale tak banalny to nie jest.
1) Przejście pojedyncze gry jest dość krótkie - 4-5 godzin.
2) Nie jest to specjalnie trudne w trybie "zabijania".
3) Bardzo fajny humor i zwroty akcji. Może nie każdemu pasować, ale mi pasuje.
4) NPCe są stworzeni z charakterem i "ikrą".
5) zagadki przyjemne, bez katowania absurdem.
Muzyka i grafika w stylu retro. Może nie każdemu pasuje, ale mi nie przeszkadza. Może tylko dałoby sie pejzaże stworzyć jako mniej monotonne i bardziej żywe, może więcej tematów muzycznych, ale ogólnie jest bardzo dobrze. Polecam każdemu fanowi RPG, zwłaszcza w formule nie-epickiej.
gruth6 Junior
ah gry indie jak ja je kocham! swietna gra z wieloma ciezki bossami i kilkoma roznymi endingami. fabula moze krotka ale 3 endingi do zrobienia to potrojna robota. najlepszy w niej jest soundtrack ktory zrobil sam tworca.
nathan0930 Junior
Okej, zacznijmy od plusów:
1. Doceniam to, że twórca nie poszedł w kierunku jRPG i te walki są faktycznie angażujące zamiast czekania na swoją turę.
2. Doceniam również fakt, że mamy faktycznie wybór czy kogoś zaatakować czy nie.
3. Muzyka, pomimo swojej prostoty, jest fajna i dobrze się jej słucha.
No ale koniec słodzenia. Co ciekawe, największy problem mam tutaj z fabułą, a nie z grafiką.
Fabuła jest jakaś komiczna. Mokry sen autora (???, mam nadzieję że jednak nie), w którym świat jest pełen zdegenerowanych potworów, które próbują zamordować małego chłopca. Chłopca, który w sumie dostał się tam przypadkiem. Zostaje tak naprawdę porwany przez te potwory. To co wspomniałem wyżej - wybory czy chcemy atakować czy nie, są w tej grze idiotyczne. No bo spójrzmy na to logicznie - mamy świat, w którym jesteśmy traktowani jako zagrożenie. Wszyscy chcą nas dosłownie zabić, zamordować, bo dostali taki rozkaz (ciekawe czy to nawiązanie do czegoś). Grając w to po prostu zwyczajnie się broniłem. Po co? Żeby później pod koniec gry dostać strzał w pysk i dowiedzieć się, że jestem "zły i niemoralny" i inne pierdoły. Czego ta gra uczy? Że jak wyskoczy Ci na ulicy bandyta z nożem to możesz albo uciekać, albo bić się z nim, albo flirtować? Brawo, przejdźcie się po najgorszej dzielnicy Łodzi o północy i poszukajcie bandy patusów - jestem ciekaw w jaki sposób "flirtem" unikniecie wpie**olu i kradzieży wszystkiego co macie XD
No bo niby jaki to ma sens? Toriel nas ratuje, to prawda, ale zamiast nam pomóc, postanawia nas zatrzymać jak jakieś zwierzątko. Później okazuje się, że nawet nas nie wypuści i chce nas zabić przy próbie wyjścia. Tak, próbowałem ją przegadać, ale gra nawet nie pozwala w tej sytuacji rozmawiać, jestem ciągle atakowany. Dopiero później, gdy już nie daje rady nas zabić, ŁASKAWIE pozwala nam odejść.
W jakim świecie żyje autor? O co mu chodziło? Rozumiem, że może jest pacyfistą czy coś, ale naprawdę, nijak ma się to do rzeczywistości. Jeśli nie uważasz na siebie i zaufasz nie tej osobie co trzeba, to masz przerąbane. A według Undertale KAŻDY, dosłownie KAŻDY jest taki sam, każdego można przegadać i przekonać do swoich racji. No niestety, to jest niemożliwe.
W sumie ciężko mi cokolwiek powiedzieć o reszcie gry - większość postaci to jacyś idioci, wszyscy z jakiegoś powodu simpią do Undyne. No i trudno zapomnieć o fakcie, że wszyscy nienawidzą ludzi i chcą nas zamordować na każdym kroku. No chyba, że taki był cel tej fabuły i Undertale to tak naprawdę horror psychologiczny.
Autor zaprojektował większość postaci jako zwierzątka, aby wzbudzić do nich jakąś sympatię. No ale sorry, jeśli wielki krowo-człek mnie porwie do swojego domu, a przy próbie wyjścia zagrodzi mi drogę i powie: "NIGDZIE NIE PÓJDZIESZ", to będę walczyć o to, aby uciec, bo jeśli ktoś przetrzymuje mnie wbrew mojej woli, to NIE MA DOBRYCH ZAMIARÓW CO DO MNIE.
Tak jak wspomniałem - grafika nie jest dla mnie problemem. Rozumiem styl artystyczny jaki przyjęła ta gra. Nie przeszkadza mi retro styl. No ale ta fabuła to jakaś masakra.