Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 listopada 2019, 16:40

autor: Michał Kułakowski

Wszystko o Overwatch (bohaterowie, mapy, skórki, wymagania sprzętowe) – Akt. #31

Kompendium zawiera wszystkie podstawowe informacje dotyczące gry Overwatch. Produkcja, która zadebiutowała w 2016 roku, jest pierwszą od lat oryginalną marką studia Blizzard, a także jedyną kooperacyjną strzelanką w katalogu dewelopera.

Spis treści:
  1. 1. Fabuła (1.1. Promocyjna seria animowana, 1.2. Promocyjna seria komiksów)
  2. 2. Rozgrywka (2.1. Tryby rozgrywki, 2.2. Warsztat Overwatch, 2.3. Mapy, 2.4. Mikrotransakcje, 2.5. Profil gracza i przedmioty estetyczne, 2.6. Rankingowa rozgrywka kompetytywna, 2.7. Wydarzenia specjalne)
  3. 3. Bohaterowie (3.1. Tank, 3.2. Atak, 3.3. Obrona, 3.4. Wsparcie)
  4. 4. Liga Overwatch (4.1. Drużyny, 4.2. Skórki)
  5. 5. Technikalia (5.1. Wymagania minimalne, 5.2. Wymagania zalecane, 5.3. Wersje konsolowe)
  6. 6. Multimedia

Aktualizacja #31 (12 listopada 2019): – Informacje na temat zapowiedzi Overwatch 2 i przyszłości marki.

Aktualizacja #30 (10 września 2019): – Kompendium zostało wzbogacone o informacje na temat portu gry na konsolę Nintendo Switch.

Aktualizacja #29 (26 lipca 2019): – Kompendium zostało rozszerzone o szczegóły związane z pojawieniem się nowego grywalnego bohatera (Sigma).

Aktualizacja #28 (31 maja 2019): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat Warsztatu Overwatch oraz nowej grywalnej mapy (Hawana).

Aktualizacja #27 (27 kwietnia 2019): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat wydarzenia Czarne Chmury.

Aktualizacja #26 (1 marca 2019): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat nowego grywalnego bohatera (Baptiste).

Aktualizacja #25 (15 lutego 2019): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat nowej mapy (Paryż), a także kolejnego wydarzenia, zorganizowanego z okazji nowego roku księżycowego.

Aktualizacja #24 (3 grudnia 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o szczegóły dotyczące nowego grywalnego bohatera i mapy, a także uwzględniło zmiany w podziale klas postaci.

Aktualizacja #23 (13 lipca 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o szczegóły dotyczące nowej grywalnej postaci (Hammond), która wkrótce pojawi się w grze.

Aktualizacja #22 (24 maja 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat eventu Rocznica, a także nowej mapy dla trybu deathmatch o nazwie Petra.

Aktualizacja #21 (7 maja 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat eventu Archiwa Overwatch oraz nowej mapy dla trybu eskorta (Rialto).

Aktualizacja #20 (2 marca 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje na temat dwudziestej siódmej grywalnej postaci w grze, którą została Brigitte Lindholm.

Aktualizacja #19 (18 lutego 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z kolejnym sezonowym wydarzeniem (Noworoczny Festiwal Rok Psa), a także nową mapą dla trybu Zdobądź flagę (Ayutthaya).

Aktualizacja #18 (26 stycznia 2018): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z rozpoczynającymi się rozgrywkami Ligi Overwatch.

Oficjalna zapowiedź Overwatch, która miała miejsce w listopadzie 2014 roku na konwencie BlizzCon, była ogromną niespodzianką i gratką dla wszystkich fanów gier Blizzarda. Po raz pierwszy od 1998 roku studio postanowiło bowiem przedstawić graczom zupełnie nową markę oraz uniwersum, które jak wszystko na to wskazuje będzie intensywnie rozwijane w najbliższych latach. Overwatch to również pierwsza próba deweloperów w zmierzeniu się z ultra popularnym gatunkiem jakim są sieciowe FPS-y. Twórcy nie pozostawiali wątpliwości co do swoich zamiarów i bez kompleksów rzucili rękawice klasycznym tytułom nastawionym na kooperację, takim jak Team Fortress 2 czy Left 4 Dead.

Zanim przejdziemy do szczegółów dotyczących rozgrywki trzeba dodać, że Overwatch nie powstał w próżni. Narodziny gry związane były bezpośrednią ze śmiercią projektu Titan, którego początki sięgają 2007 roku. Titan miał być kolejnym MMO Blizzarda i godnym następcą World of Warcraft. Prace nad grą co rusz natykały się na różnego rodzaju problemy techniczne oraz wewnętrzne spory co do natury projektu. Warto pamiętać, że w przeciągu ostatnich lat popularność MMORPG-ów drastycznie spadła, a abonamentowy model płatności zastąpiony został powszechnie formułą free-to-play. Zmiany na rynku i niezadowalające wyniki wieloletniej pracy zmusiły deweloperów do zrestartowania projektu w 2013 roku. Niecałe 12 miesięcy później został on oficjalnie anulowany. Jak przyznali deweloperzy, niektóre koncepty i elementy w Overwatch, takie jak np. mapy, zostały przeniesione wprost z nieukończonego Titana. Obie gry nie są jednak ze sobą bezpośrednio związane, a rozgrywka i struktura skasowanego MMO znacząco odbiegała od tego co znajdziemy w nowym shooterze.

27 października 2015 roku wystartowały długo oczekiwane zamknięte testy beta gry. Ich głównym zadaniem jest dalsze dopracowanie gameplayu i sprawdzenie infrastruktury sieciowej. Blizzard liczy, że gracze podzielą się swoimi uwagami dotyczącymi wszystkich aspektów rozgrywki – od postaci, i ich zdolności, aż po mapy. Beta nie dała nam jednak odpowiedzi na to, jaki model biznesowy zostanie zastosowany w Overwatch. Nie wiedzieliśmy wówczas czy deweloperzy zdecydują się na mikrotransakcje i rozgrywkę w formacie free-to-play. Fani podejrzewali, że studio powieli schemat, który znaleźć można w popularnych grach MOBA. Oznaczać to miało, że część herosów dostępna byłaby za darmo (np. co tydzień inna grupa), a za dostęp do naszych ulubieńców i reszty składu musielibyśmy zapłacić, podobnie jak za kosmetyczne przedmioty zmieniające wygląd postaci oraz broni.

BlizzCon 2015 przyniósł graczom dodatkowe informacje o grze, w tym zapowiedź jej wstępnej daty premiery. Dopiero jednak drugie zamknięty beta-testy gry, które rozpoczęły się 9 lutego, dały nam lepszy obraz tego jak będzie wyglądała zabawa w finalnej wersji tytułu. Blizzard wprowadził bowiem do produkcji przedmioty estetyczne, system rozwoju i awansowania profilu gracza, nowy tryb zabawy i powiązane z nim mapy, a także model rozgrywki kompetytywnej. Druga faza bety, tym razem otwarta dla wszystkich chętnych, okazała się niezwykle popularna. W sumie tytuł przetestowało przed premierą blisko 10 milionów osób z całego świata.

Produkcja jest pierwszym FPS-em stworzonym przez Blizzard Entertainment.

Overwatch zadebiutował w polskich sklepach 24 maja 2016 roku na komputerach PC oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Dostępna w dniu premiery wersja zaoferowała dwudziestu jeden bohaterów i pięć opcjonalnych skórek dla postaci, które na PC są dostępne jedynie w droższej edycji pudełkowej. Produkcja zyskała niezwykle wysokie oceny, zarówno od graczy jak i krytyków, którzy nie szczędzili jej pochwał w recenzjach, dzięki czemu stała się jedną z najlepiej przyjętych gier 2016 roku.

W październiku 2016 roku, tuż przed rozpoczęciem konwentu BlizzCon 2016, firma Blizzard poinformowała, że Overwatch ma już ponad dwadzieścia milionów zarejestrowanych użytkowników. Dla porównania, w przeciągu pierwszego miesiąca od premiery gry, znalazła ona w sumie 10 milionów graczy na wszystkich trzech wspieranych platformach sprzętowych. Wyniki te z pewnością robią wrażenie, ale warto pamiętać, że podawana przez producentów liczba zawiera także konta, które założone zostały podczas specjalnych darmowych weekendów z tytułem. Pod koniec kwietnia 2017 roku, a więc na miesiąc przed pierwszą rocznicą funkcjonowania tytułu, Blizzard pochwalił się, że gra przyciągnęła już ponad trzydzieści milionów graczy. Według raportu finansowego Activision, marka Overwatch warta jest ponad miliard dolarów. Pokaźne wpływy producentom przynosi nie tylko sama gra, ale także wszelkiego rodzaju gadżety promocyjne i zabawki. W lipcu 2017 roku deweloper zapowiedział nowe pudełkowe edycje gry w wersji GOTY, które w tym samym miesiącu udostępnione zostały na konsolach oraz komputerach PC. W październiku tego samego roku liczba aktywowanych kont na serwerach Overwatch przekroczyła pułap 35 milionów. Warto zaznaczyć, że wynik ten obejmuje zarówno graczy konsolowych jak i pecetowych.

W kwietniu i maju 2019 roku Overwatch odczekał się długo oczekiwanego systemu powtórek, a także Warsztatu, który umożliwia kompleksową zmianę zasad rozgrywki oraz modyfikację elementów świata i mocy postaci przez graczy. Podczas programu Nintendo Direct, który opublikowany został w sieci 5 września, Blizzard oficjalnie zapowiedział port Overwatcha na konsolę Nintendo Switch, który zadebiutował w sklepach 15 października 2019 roku.

Podczas konwentu BlizzCon 2019, który odbył się na początku listopada, Blizzard przedstawił nowy rozdział w rozwoju marki Overwatch. Studio zapowiedziało bowiem drugą odsłonę serii, która zaoferuje graczom wiele nowych trybów rozgrywki, kolejnych bohaterów, a także udoskonalony silnik graficzny. Tytuł, którego data premiery pozostaje na razie pod znakiem zapytania, skupi się na zabawie PvE, a także zaoferuje po raz pierwszy kompletnie nowe misje fabularne ruszające do przodu fabułę tytułu, która od czasu debiutu pierwszej odsłony pozostawała w tym samym miejscu. Co ważne, pierwsza i druga odsłona serii będą ze sobą kompatybilne. Obie gry mają dzielić ze sobą tradycyjne warianty zabawy z jedynki, a także opublikowanych do tej pory oraz przyszłych bohaterów. Posiadacze obu części cyklu spotkają się też podczas meczów multiplayer. Po premierze Overwatch 2 nie powinniśmy spodziewać się jednak już żadnych dużych zmian i nowości w jedynce. Możliwe, że w przyszłości obie produkcje zostaną ze sobą całkowicie połączone. Dostęp do zwartości z pierwszego Overwatch będzie np. darmowy, ale za wprowadzone przez dwójkę tryby gry PvE i misje fabularne będziemy musieli już zapłacić.

  1. Recenzja gry Overwatch – Blizzard pozamiatał

1. Fabuła

Świetnym wprowadzeniem w zarys historii przedstawionej w Overwatch był pierwszy filmowy trailer gry, który towarzyszył jej zapowiedzi. Mamy tutaj do czynienia z bardzo kolorowym światem science-fiction, który przypomina klasyczne kreskówki z superbohaterami. Wybór takiego stylu oczywiście nie przypadnie do gustu wielu graczom, ale widać wyraźnie, że producenci naśladują najlepszych i korzystają ze wzorców jakie wypracowało z sukcesem Team Fortress 2, nadając bohaterom unikalny wygląd oraz komiczne cechy charakteru.

Blizzard przykłada dużą wagę do tła fabularnego produkcji, a deweloperzy stwierdzili nawet, że w przyszłości będzie dorównywać ono kompleksowością Starcraftowi oraz Warcraftowi. Akcja Overwatch rozgrywa się w niedalekiej przyszłości jakiś czas po zakończeniu tzw. wojen omnicznych, które wywoływane były powstaniem sztucznej inteligencji. Inteligentne roboty (określane nazwą Omnium) zbuntowały się przeciw ludzkości i prowadziły długą oraz wyniszczająca obie strony walkę. Czoła stawili im członkowie międzynarodowej organizacji Overwatch, skupiającej wojowników i żołnierzy o wyjątkowych umiejętnościach. Overwatch ostatecznie zakończyło kryzys i doprowadziło do zawieszania broni, a następnie trwałego pokoju. Po wielu latach względnej prosperity wpływy grupy osłabły i została ona rozwiązana.

Gra nie posiada kampanii dla pojedynczego gracza, ale twórcy przygotowali dla niej bogate tło fabularne.

1.1. Promocyjna seria animowana

Pierwszy animowany trailer Overwatch zrobił ogromne wrażenie na graczach i fanach produktów Blizzarda, którzy od lat uznają, że firma powinna zająć się również produkcją filmowej animacji. Chociaż deweloperzy nie zdecydowali się jeszcze na stworzenie pełnoprawnego serialu to w 2016 roku rozpoczęli prace nad serią krótkometrażówek, prezentujących kolejnych bohaterów gry oraz fragmenty jej bogatego tła fabularnego, które regularnie trafiają do sieci.

  1. Odcinek 1 – Reaktywacja
  2. Odcinek 2 – Zlecenie
  3. Odcinek 3 – Smoki
  4. Odcinek 4 – Bohater
  5. Odcinek 5 – Ostatni Bastion
  6. Odcinek 6 – Inflirtacja
  7. Odcinek 7 – Pobudka
  8. Odcinek 8 – Honor i chwała
  9. Odcinek 9 – Wschodząca gwiazda
  10. Odcinek 10 – Starzy znajomi

1.2. Promocyjna seria komiksów

Podobną rolę co krótkometrażówki pełnią cyfrowe komiksowe zeszyty, prezentujące sylwetki i przygody poszczególnych bohaterów gry.

  1. Zeszyt #1 – McCree – Napad na pociąg
  2. Zeszyt #2 – Reinhardt – Pogromca smoków
  3. Zeszyt #3 – Złomiarz i Wieprzu – Legalna robota
  4. Zeszyt #4 – Symetra – Lepszy świat
  5. Zeszyt #5 – Fara – Misja
  6. Zeszyt #6 – Torbjorn – Niszczyciel
  7. Zeszyt #7 – Ana – Dziedzictwo
  8. Zeszyt #8 – Ana – Weterani
  9. Zeszyt #9 – Złomstein
  10. Zeszyt #10 – Smuga – Magia Świąt
  11. Zeszyt #11 – Bastion – Duch w Maszynie
  12. Zeszyt #12 – Smuga – Insukrekcja
  13. Zeszyt #13 – Pięść Zagłady – Maskarada
  14. Zeszyt #14 – Wieprzu i Złomiarz – Pustkowia
  15. Zeszyt #15 – Zaria – Poszukiwania
  16. Zeszyt #16 – Złomstein – Powrót Złomsteina
  17. Zeszyt #17 – Mei – Polowanie na Yeti
  18. Zeszyt #18 – Odwet

Mapy przedstawiają różne zakątki świata Overwatch.

Overwatch to pierwszy FPS amerykańskiego Blizzard Entertainment, ale wielu dziennikarzy, którzy mieli okazję się z nim zetknąć zauważało, że sprawiał wrażenie jakby przygotowali go weterani gatunku. Produkcja jest sieciowym shooterem, który skupia się na zmaganiach dwóch sześcioosobowych drużyn graczy. Każdy z uczestników zabawy wciela się w bohatera, który przypisany jest do jednej z trzech specjalizacji – tank, natarcie oraz wsparcie. Tanki oraz postacie natarcia zajmują się grą ofensywną, podczas gdy bohaterowie wsparcia zapewniają ochronę oraz leczą pozostałych członków drużyny. Co ciekawe, w trakcie meczów gracze nie są na stale przypisani do jednego bohatera. Tak więc, w zależności od potrzeb drużyna może na bieżąco zmieniać strategię i np. składać się jedynie z postaci atakujących pozycje wroga. Jeśli chodzi o rozgrywkę jest ona szybka oraz żywiołowa. Producenci nie zapominają jednak o tym, by nagradzać graczy za rozsądną i strategiczną grę drużynową. Tytuł oferuje także rzadką dziś możliwość rozgrywki i treningu z komputerowymi botami.

2.1. Tryby rozgrywki

Overwatch oferuje kilka trybów rozgrywki. Poza samouczkiem i walką z botami, możemy wybrać również podstawy tryb zabawy o nazwie Szybka Gra, w którym spędzimy najwięcej czasu. Gracze mogą również sami ustalić reguły rozgrywki z przyjaciółmi w Grze Dowolnej.

W trybie Szybkiej gry Overwatch oferuje kilka podstawowych wariantów rozgrywki:

Warianty rozgrywki

  1. Eskorta – zadaniem drużyny atakującej jest przetransportowanie ładunku do konkretnego punktu na mapie. Obrońcy muszą powstrzymywać za wszelką cenę przeciwników przed końcem meczu.
  2. Szturm – drużyny walczą o kontrolę nad mapą. Jedna ze stron atakuje, a druga się broni. Zadaniem tej pierwszej jest przejęcie konkretnych punktów w poszczególnych lokacjach. Obrońcy oczywiście starają się zachować nad nimi kontrolę aż do czasu zakończenia meczu.
  3. Kontrola – obie drużyny walczą o kontrolę nad kolejnymi punktami mapy, równocześnie starając się wykonać wszystkie zlecone im wyzwania.
  4. Zdobądź flagę – dwie sześcioosobowe drużyny próbują przejąć flagę przeciwnika równocześnie broniąc swojej własnej.
  5. Deatchmatch – klasyczny tryb znany z niezliczonych FPS-ów, który przeznaczony jest dla maksymalnie osiem osób. Gracze walczą o to kto zdobędzie najwięcej punktów za zabójstwa na arenie.
  6. Drużynowy Deathmatch [4v4] – dwie czteroosobowe drużyny walczą o to która zdobędzie najwięcej punktów za zabójstwa na arenie.

15 listopada 2016 roku, tryb Rozróba tygodnia, który co tydzień w niespodziewany sposób modyfikował zasady meczów, został zamieniony w tryb Salon Gier, oferujący aż siedem wariantów gry:

  1. Tajemniczy pojedynek [1v1] – pojedynek pomiędzy dwoma herosami, zabity przeciwnik przegrywa rundę. Zwycięża osoba, która wygrała w sumie pięć razy. Rundy trwają maksymalnie dwie minuty.
  2. Eliminacja [3v3] – w zabawie uczestniczą dwie trzyosobowe drużyny, które walczą ze sobą według zasad standardowego deathmatch'u. Pokonani herosi nie wracają po śmierci na planszę. Zwycięża drużyna, która wygrała w sumie trzy rundy, trwające maksymalnie dwie minuty.
  3. Tajemniczy bohaterowie [6v6] – w zabawie uczestniczą dwie sześcioosobowe drużyny. Grający muszą wykonać określone zadanie, odpowiadające rodzajowi wylosowanej mapy. Po każdej śmierci przydzielany jest nam losowy bohater.
  4. Wszystkie rozróby [6v6] – w zabawie uczestniczą dwie sześcioosobowe drużyny. Grający muszą wykonać określone zadanie, odpowiadające rodzajowi wylosowanej mapy. Każda rozgrywka dodatkowo posiada różnego rodzaju modyfikatory, sprawiające np. że wszyscy gracze muszą wybrać tego samego bohatera.
  5. Bez limitów [6v6] – w zabawie uczestniczą dwie sześcioosobowe drużyny. Grający muszą wykonać określone zadanie, odpowiadające rodzajowi wylosowanej mapy. Gracze mogą swobodnie wybierać tych samych herosów, co jest zabronione w standardowej Szybkiej grze.

W lutym 2017 roku w ręce graczy trafiła opcja gry dowolnej połączona z wyszukiwarką serwerów. Dzięki nowemu systemowi możemy teraz sami ustalać zasady rozgrywki i tworzyć wirtualne serwery gry. W zależności od preferencji, do zabawy na nich mogą dołączyć również kompletnie anonimowe osoby, nie widniejące na naszej liście znajomych. Możliwe jest to dzięki rozbudowanej opcji wyszukiwania odpowiadających nam wariantów gry.

W trybie gry dowolnej samodzielnie ustalamy liczbę zawodników, blokujemy lub zezwalamy na użycie jedynie konkretnych herosów oraz wybieramy podstawowy wariant rozgrywki. Poza tym ustalamy także czas zabawy oraz inne istotne szczegóły, takie jak możliwość używania ataków specjalnych itd.

Ostatni dostępny tryb gry to podzielona na sezony zabawa rankingowa, której poświęcony jest osobny rozdział kompendium.

2.2. Warsztat Overwatch

Warsztat Overwatch to unikalna funkcjonalność gry, która wprowadzona została w pierwszej połowie 2019 roku. Jest to potężne narzędzie do skryptowania, dzięki któremu można opracowywać niestandardowe tryby gry, a nawet stworzyć prototyp własnego bohatera i udostępniać je innym graczom. Musmiy jednak pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, narzędzie jest przeznaczone przede wszystkim dla bardziej zaawansowanych użytkowników, najlepiej mających już pewne doświadczenie z programowaniem i skryptowaniem. Po drugie, Warsztat nie jest typowym edytorem. Nie można za jego pomocą stworzyć czegoś, czego w Overwatch nie ma. Istnieje jedynie opcja modyfikowania istniejących już elementów, tak więc nie zaimportujemy tutaj własnych modeli 3D muzyki lub tekstur. Modyfikacje stworzone w Warsztacie możemy wypróbować wraz z innymi osobami w trybie dowolnej gry.

Warsztat Overwatch dostępny jest zarówno na komputerach PC, jak i konsolach PlayStation 4 i Xbox One.

  1. Warsztat Overwatch – instrukcja obsługi

2.3. Mapy

W tej chwili gra posiada oficjalnie 28 map. Każda z nich przedstawia jeden z wielu charakterystycznych zakątków świata Overwatch i posiada odróżniający ją od reszty klimat oraz konstrukcję. Liczba ta będzie się stopniowo zwiększać. Pierwszą planszą dodaną po debiucie gry było niemieckie Eichenwalde, a najnowszą z nich jest koreańskie Pusan.

Dostępne mapy

  1. King's Row [Wielka Brytania, tryb: Szturm/Eskorta] – mapa umiejscowiona w samym historycznym centrum Londynu. Gracze przemierzają wąskie uliczki metropolii.
  2. Hanamura [Japonia, tryb: Szturm] – mapa przedstawia przedmieścia japońskiego miasta, a także pobliską świątynię oraz ogromny klasyczny zamek.
  3. Posterunek Gibraltar [tryb: Eskorta] – baza organizacji Overwatch, zawierająca laboratoria, rozległe hangary i magazyny
  4. Świątynia Anubisa [Egipt, tryb: Szturm] – mapa przedstawia starożytne egipskie ruiny leżące u podnóża futurystycznej piramidy, w której przeprowadzane są eksperymenty nad AI.
  5. Numbani [Afryka środkowa, tryb: Szturm/Eskorta] – gracze przenoszą się do futurystycznej kwitnącej metropolii w samym sercu Afryki. Walka odbywa się w okolicach muzeum historii, a jedna z drużyn stara się odeskortować transportowaną do niego potężną broń.
  6. Zakłady Volskaya Industries [Rosja tryb: Szturm] – mapa przedstawia potężne zakłady przemysłowe z Sankt Petersburga, zajmujące się produkcją mechów.
  7. Dorado [Meksyk tryb: Eskorta] – meksykańskie miasto posiadające klasyczną kolonialną architekturę, która kontrastuje z potężnymi nowoczesnymi kompleksem budowli, które widoczne są z każdego jego zakątka.
  8. Hollywood [USA tryb: Szturm/Eskorta] – mapa przedstawia słoneczną Kalifornię i ulice światowej stolicy kina. W trakcie rozgrywki zwiedzimy filmowe studio,. Posiadające różne tematyczne zestawy scenografii.
  9. Route 66 [USA tryb: Eskorta] – mapa umieszczona na zgliszczach sławnej amerykańskiej drogi numer 66. Gracze przenoszą się w pustynny rejon zachodnich Stanów Zjednoczonych i walczą w małym miasteczku leżącym w skalistym kanionie.
  10. Nepal [Nepal tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – mapa przenosi nas w wysokie ośnieżone partie Himalajów, w których umieszczony jest klasztor omnickich mnichów.
  11. Illios [Grecja tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – mapa przedstawia malownicze nadmorskie miasteczko na greckiej wyspie Illios. Gracze wspinając się po stromych schodach wioski mogą przedostać się od przystani na rozrzucone po wzgórzach starożytne ruiny.
  12. Wieża Lijiang [Chiny tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – mapa przedstawia fragment futurystycznej chińskiej metropolii, w której znajdziemy sklepy, restauracje, a także klasyczne ogrody. Nad ulicą góruje wieża Lijiang, należąca do chińskiej firmy zajmującej się eksploracją przestrzeni kosmicznej.
  13. Eichenwalde [Niemcy tryb: Szturm/Eskorta] – mapa przedstawia otoczony gęstym lasem klasyczny średniowieczny zamek, który leży u stóp małego opuszczonego miasteczka. Miejsce to było areną jednej z kluczowych walk w konflikcie omnickim.
  14. Oaza [Egipt tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – nowoczesna metropolia leżąca w samym środku spalonej słońcem pustyni, którą wypełniają różnego rodzaju ośrodki badawcze i naukowe.
  15. Kolonia księżycowa Horyzont [Księżyc tryb: Szturm] – gracze przenoszą się do bazy księżycowej, w której wychował się Winston.
  16. Junkertown [Australia tryb: Eskorta] – lokacja to pozostałość po zniszczonym omnium, obecnie będąca domem dla niezliczonych typów wyjętych spod prawa, określanych mianem Junkers, którzy w wolnych chwilach oddają się rozrywkom w postaci krwawej walki o przetrwanie na arenie.
  17. Antarktyka [Antarktyka typ: Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Gracze przenoszą się do stacji badawczej na kole podbiegunowym.
  18. Nekropolia [Egipt tryb: Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Starożytna egipska nekropolia zamieniona w bezpieczną kryjówkę przez Anę.
  19. Castillo [Meksyk: typ Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Stary fort położony nad zatoką Dorado. W jego środku zagnieździ się bandyci z gangu Los Muertos.
  20. Czarny Las [Niemcy typ: Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Plansza przedstawia pokryte gęstym lasem obrzeża Eichenwalde.
  21. Château Guillard [Francja tryb: Deathmatch] – mała arena stworzona z myślą o trybie Deathmatch. Plansza przedstawia francuski zamek należący wcześniej do rodziny Amélie Lacroix (Trupiej Wdowy).
  22. Blizzard World [USA tryb: Szturm/Eskorta] – park rozrywkii stworzony wokół marek i gier stworzonych przez firmę Blizzard. Gracze mogą odwiedzić atrakcje związane z Diablo, Starcraftem, Warcraftem i Heroes of the Storm.
  23. Ayutthaya [Tajlandia tryb: Zdobądź flagę] – mapa zadebiutowała wraz ze startem eventu Rok Koguta. Przedstawia ona tajlandzką świątynię i została zaprojektowana z myślą o trybie Zdobądź flagę.
  24. Rialto [Włochy tryb: Eskorta] – gracze przenoszą się na wąskie uliczki poprzecinanej kanałami Wenecji. Plansza dostępna jest w dwóch wersjach, w standardowej oraz specjalnej, która dostępna jest tylko w trakcie trwania eventu Archiwa Overwatch.
  25. Petra [Jordania tryb: Deathmatch] – kolejna arena stworzona wyłącznie z myślą o pojedynkach Deathmatch. Plansza przedstawia starożytne miasto Petra, które zostało dosłownie wyrzeźbione w skałach kamiennego kanionu. Na graczy czeka więc labirynt korytarzy i różnego rodzaju zakamarków.
  26. Pusan [Korea Południowa tryb: Kontrola] – mapa przedstawiająca koreańskie miasto Pusan. Gracze mogą zobaczyć bazę oddziału, w którym znajduje się D.Va, a także pełen drobnych szczegółów nowoczesne ulice metropolii.
  27. Paryż [Francja tryb: Szturm] – plansza stworzona do trybu szturm, w której walczymy na wąskich i historycznych uliczkach w centrum francuskiej stolicy. Gracze odwiedzić mogą nabrzeża Sekwany, budynek kabaretu oraz klasyczną paryską piekarnię.
  28. Hawana [Kuba tryb: Eskorta] – mapa przedstawiająca słoneczne centrum stolicy Kuby. Gracze eskortują ładunek przemieszczając się wąskimi uliczkami miasta.

2.4. Profil gracza i przedmioty estetyczne

Lutowa zamknięta beta wprowadziła system rozwoju profilu gracza. Biorąc udział w rozgrywkach online i meczach z botami zdobywamy doświadczenie, które przekłada się na poziom naszego konta (jest on niezależny od tego jakich bohaterów ozywamy). Liczba przyznanych punktów zależy od wielu czynników, związanych bezpośrednio z osiągnięciami na polu walki. Wyżej nagradzane będą także gry multiplayer. Zdobywając kolejne poziomy doświadczenia otrzymujemy nagrody, którymi są różnego rodzaju przedmioty estetyczne. Po osiągnięciu nowego poziomu do naszego ekwipunku trafia skrzynka z losowymi przedmiotami estetycznymi, pogrupowanymi kolorami względem stopnia występowania (niebieski – przedmiot rzadki, fioletowy – epicki, pomarańczowy - legendarny). Są to pozy, które bohaterowie wykonują po zakończonym pojedynku, rożnego rodzaju skórki postaci, a także ich gesty, zawołania czy tagi. Co 10 leveli otrzymujemy nowy portret dla profilu konta. Co 100 poziomów otrzymujemy natomiast promocję i nowy tytuł, a także kolorową ramkę dla konta.

2.5. Mikrotransakcje

Mimo nadziei wielu graczy, Overwatch posiada moduł mikrotransakcji. Na razie, zapłacić możemy za dodatkowe skrzynki z losowymi przedmiotami estetycznymi. Blizzard oferuje możliwość jednoczesnego zakupu kilku zestawów jednocześnie. Ceny przedstawiają się następująco:

  1. 2 skrzynki – 1,99 euro (ok. 10 zł)
  2. 5 skrzynek – 4,99 euro (ok. 23 zł)
  3. 11 skrzynek – 9,99 euro (ok. 45 zł)
  4. 24 skrzynek – 19,99 euro (ok. 90 zł)
  5. 50 skrzynek – 39,99 euro (ok. 178 zł)

Podkreślmy jeszcze raz, że zestawy zawierają kompletnie losowe przedmioty i nie różnią się niczym od tych, które otrzymujemy zdobywając nowe poziomy.

2.6. Rankingowa rozgrywka kompetytywna

Wraz z nową zamkniętą betą, która rozpoczęła się w lutym, Blizzard zaprezentował graczom po raz pierwszy rankingowy i kompetytywny wariant rozgrywki, przeznaczony dla graczy oczekujących „poważnego wyzwania”. Rozgrywki odbywają się w ramach sezonów trwających dwa i pół miesiąca, na końcu których wyniki wszystkich uczestników zostaną podsumowane i zestawione ze sobą. System został wprowadzony do gry na PC pod koniec czerwca, a na konsolach w lipcu 2016 roku. Nowy tryb gry spotkał się ze sporą doza krytyki ze strony fanów, na którą Blizzard odpowiedział licznymi patchami oraz poprawkami, regulującymi balans rozgrywki.

Aby wziąć udział w rozgrywkach w trybie Rywalizacji musimy mieć co najmniej 25 poziom doświadczenia. Przed rozpoczęciem kariery gracze muszą ukończyć dziesięć meczów klasyfikacyjnych, które określają jego rangę umiejętności, określanej na skali od 1 do 5000 punktów. Jest to niezbędne, bowiem w zabawie walczą ze sobą drużyny o podobnym poziomie opanowania tajników gry. Za meczu na mecz nasza ranga poddawana jest weryfikacji i zmieniana w zależności od postępów.

Po opuszczeniu meczu nie jest możliwe dołączenie do innej sesji przed zakończeniem pierwszej rozgrywki, a dezerter będzie miał minutę na ponowne dołączenie. Jeśli tego nie zrobi, pozostali gracze mogą porzucić grę bez większych konsekwencji, aczkolwiek zostanie to zaliczone jako ich przegrana. Co więcej, jeśli tego typu przewinienia będą się powtarzać, to osoba dopuszczająca się ich będzie musiała liczyć się z możliwością otrzymania coraz dłuższych blokad czasowych na tryb Rywalizacji, łącznie z zawieszeniem na czas całego sezonu. To samo dotyczy graczy nieaktywnych, za których Blizzard uznaje osoby niedotykające myszki lub pada przez określony okres czasu, a także te, które będą unikać walki przez trzy minuty.

Blizzard przewiduje specjalne nagrody dla zwycięzców. Każdy, kto rozegra dziesięć meczów klasyfikacyjnych, otrzyma na zakończenie sezonu specjalne graffiti oraz portret gracza. W każdym sezonie są wprowadzane nowe wzory nagród. Oprócz tego gracze otrzymują również punkty, które mogą wymieniać na złote warianty broni dla poszczególnych bohaterów. Deweloperzy przygotowali również listy 500 najlepszych graczy we wszystkich obsługiwanych przez Overwatch regionach.

2.7. Wydarzenia specjalne

Podobnie jak inne konkurencyjne tytuły, także Overwatch oferuje specjalne sezonowe eventy, które dają możliwość zdobycia unikalnych przedmiotów oraz wzięcia udziału w nowych trybach rozgrywki.

Overwatch: Czarne chmury [czas trwania: 16 kwietnia - 6 maja 2019 roku]

  1. Wydarzenie daje możliwość wzięcia udziału w nowej misji fabularnej typu PvE, w której jako Smuga, Genji, Winston lub Łaska wyruszamy do Hawany w celu stawienia czoła Maximilienowi – omnicznemu liderowi organizacji Szpon. Ponadto w trakcie evemtu można powrócić do starszych zadań z cyklu Archiwa OverwatchInsurekcji oraz Odwetu – a także zdobyć okolicznościowe przedmioty kosmetyczne, takie jak skórki, emotki oraz prezentacje zagrań. Większość z nich była już obecna w poprzednich latach, lecz pojawiło się również kilka nowych.

Letnie Igrzyska [czas trwania: sierpień 2016 roku, sierpień 2017 roku, 9 - 30 sierpnia 2018 roku]

  1. Event zorganizowany z okazji letnich wakacji. Gracze mieli okazję zdobyć zestaw specjalnych sportowych skórek dla bohaterów, a także wziąć udział w nowym trybie zabawy o nazwie Lúcioball, które dostępne jest tylko w czasie wydarzenia.

Halloweenowa Groza [czas trwania: październik/listopad 2016 roku, 10 października - 1 listopada 2017 roku ]

  1. Event zorganizowano z okazji święta Halloween. W trakcie jego trwania można zdobyć specjalne skórki dla postaci oraz około setki nowych przedmiotów, a także wziąć udział dwóch dodatkowych kooperacyjnych trybach zabawy. W Zemsćsie dr. Złomensteina trzej gracze łączą siły walcząc z kolejnymi falami przerażających przeciwników sterowanych przez AI. W trybie Niekończąca się noc walczymy z niekończącymi się falami wrogów, tym razem starając się przetrwać jak najdłużej na polu bitwy.

Zimowa Kraina Czarów [czas trwania: grudzień 2016 roku/styczeń 2017 roku, 12 grudnia 2017 – 1 stycznia 2018 roku]

  1. Wydarzenie zorganizowane z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Podczas jego trwania gracze mogli zdobyć nowe skórki, emotki i graffiti, a także wziąć udział w nowym trybie gry – Śnieżkowa Ofensywa Mei. W zabawie biorą udział dwie sześcioosobowe drużyny, walczące ze sobą za pomocą śnieżek. Trafienie lodowym pociskiem eliminuje zawodnika,

Noworoczny Festiwal Rok Koguta [czas trwania: 24 stycznia - 13 lutego 2017 roku]

  1. Wydarzenie zorganizowane zostało z okazji nowego chińskiego roku. Poza nową porcją skórek, emotek oraz graffiti dla postaci, które zdobędziemy tylko podczas trwania eventu, twórcy przygotowali także nowy tryb gry o nazwie Łap Koguta”, bazujący na klasycznym zdobądź flagę. Na mapie „Wieża Lijiang” dwie drużyny muszą wykazać się niezłą koordynacją, walcząc o zdobycie i utrzymanie proporców oznaczonych monogramem tytułowego ptaka.

Noworoczny Festiwal Rok Psa [czas trwania: 8 lutego - 5 marca 2018 roku]

  1. Podobnie jak w 2017 roku, wydarzenie zorganizowane zostało z okazji nowego chińskiego roku. Poza nową porcją skórek, emotek oraz graffiti dla postaci, twórcy wprowadzili także nową mapę oraz zmiany do trybu Zdobądź flagę.

Noworoczny Festiwal Rok Świni [czas trwania: 24 stycznia – 18 lutego 2018 roku]

  1. Trzeci event zorganizowany z okazji nowego roku księżycowego. Na graczy czeka nowa porcja skórek, emotek i grafiti. Z okazji wydarzenia twórcy wprowadzili także nową mapę dla trybu zdobądź flagę (Pusan).

Overwatch: Insurekcja [czas trwania: 11 kwietnia - 1 maja 2017 roku]

  1. Główną atrakcją wydarzenia jest zupełnie nowa misja kooperacyjna, rozgrywająca się na mapie King's Row. Gracze przenoszą się w niej do przeszłości świata Overwatch, poznając nieco młodsze wersje kilku wybranych bohaterów. Bierzemy udział w pierwszej misji Smugi, która zwerbowana do organizacji wraz z towarzyszami tłumi omnickich atak na Londyn. W trakcie eventu zdobędziemy insurekcyjne skrzynki, oferujące unikalne skórki, emotki oraz spreje.

Overwatch: Archiwa Overwatch [czas trwania: 10 kwietnia - 30 kwietnia 2018 roku]

  1. W skład wydarzenia wchodzi zawartość eventu Insurekcja (misje i przedmioty kosmetyczne) z 2017 roku, a także zupełnie nowa czteroosobowa misja kooperacyjna zatytułowana Odwet. Pozwoli ona nam wcielić się w członków specjalnego oddziału Blackwatch, walczącego na ulicach Wenecji z przestępczą organizacją Szpon.

Overwatch: Rocznica [czas trwania: maj - czerwiec 2017 roku, 22 maja - 10 czerwca 2018 roku]

  1. Wydarzenie celebrujące drugą rocznicę istnienia gry, które w dużym stopniu kopiuje zawartość edycji z 2017 roku. W trakcie trwania eventu mamy szanse zdobyć skórki i przedmioty ze wszystkich dotychczasowych wydarzeń specjalnych, które znajdują się w specjalnych rocznicowych skrzynkach. Twórcy odblokowali również dostęp do wszystkich dotychczasowych rozrób sezonowych.

3. Bohaterowie

Bohaterowie odgrywają na polu bitwy jedną z trzech podstawowych ról.

Do tej pory poznaliśmy imiona oraz charakterystykę 31 grywalnych bohaterów. Każdy z nich wyposażony jest w unikalne dla siebie uzbrojenie i umiejętności oraz przydzielony został do jednej z trzech specjalizacji (Tank, Natarcie, Wsparcie). Dzięki zróżnicowaniu herosów gracze mogą stosować różnorodne strategie, a także łączyć poszczególne zdolności członków drużyny, otrzymując ciekawe i efektywne kombinacje.

3.1. Tank

  1. Zaria [Aleksandra Zarianowa], kraj pochodzenia: Rosja. Była sportsmenka, pochodząca z małej syberyjskiej wioski. Aby obronić swoją rodzinne strony przed groźbą ze strony Omnium, wstąpiła w szeregi sił samoobrony. Na polu walki korzysta z działa cząsteczkowego, które może generować indywidualną tarczę ochronną.
  2. Reinhardt [Reinhardt Wilhelm], kraj pochodzenia: Niemcy. Jeden z pierwszych członków Overwatch. Odziany w zbroję wojownik, który posługuje się w życiu kodeksem rycerskim. Na polu walki korzysta z młota rakietowego, który może wyrzucać ogniste pociski oraz tworzyć osłony energetyczne.
  3. Winston, miejsce pochodzenia: Księżyc. Superinteligentny, genetycznie zmodyfikowany goryl, który na co dzień pracuje jako naukowiec. Winston urodził się i spędził młodość w jednej z baz księżycowych. Na polu walki korzysta z generatora osłon oraz broni wystrzeliwującej ładunki elektryczne.
  4. Wieprzu [Mako Rutledge], kraj pochodzenia: Australia. Były i bezlitosny dowódca australijskiego gangu, który przemierzał zniszczone pustkowia tego kontynentu. Bohater dysponuje potężną strzelbą, wystrzeliwującą ogromną liczbę małych pocisków. Potrafi również leczyć się podczas meczów oraz korzystać z haka z łańcuchem, za pomocą którego przyciąga do siebie wrogów.
  5. D.Va [Hana Song], kraj pochodzenia Korea Południowa. Była pro-gamerka, która została zatrudniona przez rząd swojego kraju jako pilotka, wchodzącą w skład oddziału mechów broniących ludność cywilną przed omnickim zagrożeniem. Na polu bitwy szerzy spustoszenie dzięki uzbrojeniu swojego pancerza bojowego. W chwili zagrożenia może użyć ataku autodestrukcji.
  6. Orisa, miejsce pochodzenia Numbani, Afryka. Orisa to czteronożny robot obronny, który przeprogramowany został przez jedenastoletnią Efi Oladele, genialną i obiecującą inżynierkę mieszkającą w mieście Numbani. Orisa dysponuje potężnym miotaczem fuzyjnym, wyrzutnią ładunków grawitacyjnych spowalniających wybrany cel, a także barierą ochronną, którą ustawia w zależności od potrzeb praktycznie w dowolnym miejscu. Dodatkowo może także zwiększać obrażenia zadawane przez sojuszników w jej pobliżu.
  7. Burzyciel [Hammond], miejsce pochodzenia: Księżyc. Podobnie jak Winsotn, Hammond został stworzony przez genetyków pracujących w bazie księżycowej. Bohater jest niewielkim chomikiem i zarazem niezwykle utalentowanym mechanikiem oraz inżynierem. Na polu bitwy porusza się w stworzonym przez siebie czworonożnym mechu wyposażonym w działka oraz tarczę energetyczną. Robot potrafi zamieniać się w kulę i przyczepiać za pomocą liny do różnych powierzchni. Bujając się na niej może uderzać z ogromną siłą w przeciwników.
  8. Sigma [Siebren de Kuiper], miejsce pochodzenia: Holandia. Sierben de Kuiper był holenderskim astrofizykiem eksperymentującym z grawitacją na orbitalnej stacji kosmicznej. Po wypadku ze stworzoną przez niego czarną dziurą zyskał moc kontrolowania grawitacji, ale odbiło się to na jego zdrowiu psychicznym i stabilności emocjonalnej. Przez lata przebywał w zamknięciu do czasu, gdy został uwolniony przez przestępczą organizację Szpon. Teraz pracuje dla niej występując pod pseudonimem Sigma. W walce bohater korzysta z wybuchających ładunków grawitacyjnych odbijających się od ścian, tworzy lewitujące bariery, przechwytuje nadlatujące pociski, a także potrafi wznieść w powietrze wybranych przeciwników, a następnie gwałtownie rzucić ich na ziemię.

3.2. Natarcie

  1. McCree [Jesse McCree], kraj pochodzenia: USA. Łowca nagród o przestępczej przeszłości, który by zadośćuczynić za dawne grzechy wszedł w szeregi Overwatch. Na polu walki korzysta z szybkiego sześciostrzałowego rewolweru oraz granatów.
  2. Smuga [Lena Oxton], kraj pochodzenia: Wielka Brytania. Pilot eksperymentalnego myśliwca, która na skutek wypadku zyskała nadnaturalne zdolności, pozwalające jej na podróżowanie w czasie i teleportację. Na polu walki korzysta z dwóch superszybkich pistoletów oraz potężnej bomby.
  3. Żniwiarz [???], kraj pochodzenia: nieznany. Tajemniczy terrorysta oraz najemnik, który wzbudza strach gdziekolwiek się pojawi i bezlitośnie eliminuje swoich przeciwników. Na polu walki korzysta z dwóch strzelb, umiejętności zamieniania się w cień oraz teleportacji.
  4. Fara [Fareeha Amari], kraj pochodzenia: Egipt. Fara przez lata służyła w armii egipskiej i pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach militarnych. Jej wielkim marzeniem było wstąpienie w szeregi Overwatch. Na polu bitwy korzysta z kombinezonu bojowego, pozwalającego jej unosić się w powietrzu, a także z wyrzutni rakiet.
  5. Żołnierz 76 [???], kraj pochodzenia: nieznany. Wedle plotek ten tajemniczy bohater był przywódcą organizacji Overwatch, który po jej rozwiązaniu stara się wyjaśnić domniemany spisek stojący za jej upadkiem. Żołnierz 76 na polu walki używa karabinu pulsacyjnego, który potrafi wystrzelić również śmiercionośną salwę rakiet. Jego umiejętnością specjalną, oprócz sprintu, jest możliwość używania emitera Pola Biotycznego. Ponadto heros posiada wizjer taktyczny naprowadzający broń na wrogów czających się w pobliżu.
  6. Genji [Genji Shimada], kraj pochodzenia: Japonia. Cybernetyczny ninja, najmłodszy syn rodziny Shimada oraz brat Hanzo, a także jego największy rywal. Przez lata podróżował po świecie, szukając dla siebie jakiegoś celu. Prawdziwy spokój znalazł dopiero w naukach mnicha Zenyatty, który stał się dla niego nowym mistrzem. W trakcie walki Genji posługuje się wierną kataną oraz shurikenami, gwiazdkami ninja i łukiem.
  7. Sombra [???], kraj pochodzenia: Meksyk. Sławna hakerka, operująca pod pseudonimem Sombra. Osierocona w trakcie wojen omnicznych, dzieciństwo i młodość spędziła w szeregach meksykańskiego gangu. W trakcie walki korzysta ze swoich umiejętności i możliwości technicznych. Używa optycznego kamuflażu, pozwalającego pozostać jej niewidocznym, a także podręcznego terminalu komputerowego, który blokuje umiejętności specjalne przeciwników oraz teleportującego translokatora i impulsu elektromagnetycznego niszczącego bariery i tarcze oponentów.
  8. Pięść Zagłady [Akande Ogundimu], kraj pochodzenia: Nigeria. Wysoce inteligentny mistrz wielu sztuk walki, który pochodził z utytułowanej nigeryjskiej rodziny przemysłowców. Po utracie ręki Akande zastąpił ją mechaniczną protezą, do której wkrótce dołączyły inne cybernetyczne wszczepy. Bohater był jednym z najgroźniejszych członków złowieszczej organizacji Szpon. W walce korzysta z ze swoje prawej pięści, strzelając z zamontowanej na niej działka, podrzucając przeciwników w powietrze oraz wywołując jej uderzeniami fale sejsmiczne.
  9. Torbjörn [Torbjörn Lindholm], kraj pochodzenia: Szwecja. Przypominający krasnoluda genialny inżynier, przez wiele dekad zaopatrujący Overwatch w nowe rodzaje uzbrojenia. Na polu bitwy korzysta z nitownicy oraz buduje armatkę obronną. Poza tym, przekazuje sojusznikom ulepszenia pancerza
  10. Trupia Wdowa [Amélie Lacroix], kraj pochodzenia: Francja. Kompleksowo wyszkolona zabójczyni. W młodości została poddana okropnym eksperymentom, które uczyniły z niej najlepszą agentkę w służbie terrorystycznej organizacji Szpon. Na polu walki korzysta ze strzelby snajperskiej, min oraz możliwości wykrywania wrogów z dużej odległości.
  11. Bastion. Automat oblężniczy zbudowany podczas konfliktu omnicznego. Ten wyposażony w zaawansowane AI robot wyruszył w podróż, by lepiej poznać i zrozumieć świat. Na polu bitwy korzysta z broni maszynowej, ale potrafi również zamieniać się nieruchomego wartownika otoczonego tarczą i strzelającego z potężnego karabinu Gatlinga.
  12. Złomiarz [Jamison Fawkes], kraj pochodzenia: Australia. Oszalały specjalista od materiałów wybuchowych. Podobnie jak Wieprzu, złomiarz również należał do jednego z gangów pustoszących australijskie bezdroża. W trakcie walki wykorzystuje granatnik, miny ogłuszające i pułapki, a kiedy traci życie wyrzuca w powietrze kilka odbezpieczonych ładunków. Jego specjalnym atakiem jest mobilna bomba siejąca spustoszenie wśród przeciwników.
  13. Mei [Mei-Ling Zhou], kraj pochodzenia: Chiny. Mei jest wybitną klimatolożką, która wspierała działania Overwatch. W trakcie swoich badan opracowała wiele innowacyjnych metod ochrony klimatu naszej planety. Kiedy jej baza naukowa została zaatakowana uratowała się dzięki kriostazie. Budząc się kila lat później w zupełnie innym świecie postanowiła kontynuować swoje dzieło. Na polu bitwy posługuje się wyjątkowo skuteczną bronią zamrażającą i spowalniającą przeciwników.
  14. Hanzo [Hanzo Shimada], kraj pochodzenia: Japonia. Mistrz łucznictwa, należący do klanu zabójców o wielowiekowej tradycji. Obowiązki i skaza na honorze rodziny zmusiły go do zamordowania własnego brata. Czyn ten sprawił, że wyrzekł się swego rodu, a następnie wyruszył w podróż doskonaląc umiejętności strzeleckie. Na polu walki Hanzo korzysta z łuku oraz kilku rodzajów strzał, a także przywoływanego i siejącego zniszczenie smoczego ducha.
  15. Symmetra [Satya Vaswani], kraj pochodzenia: Indie. Satya wychowała się w indyjskich slumsach, ale dzięki talentowi i inteligencji uciekła biedzie, stając się oddaną agentką korporacji Vishkar. Korzystając z unikalnej technologii potrafi zakrzywiać światło i wpływać na rzeczywistość. Na polu bitwy korzysta z broni z energetyczną wiązką, potrafi również stawiać wieżyczki obronne oraz panele teleportacyjne, a także tarcze ochronne.
  16. Ashe [Elizabeth Caledonia „Calamity”], kraj pochodzenia: USA. Złodziejka i przywódczynie Gangu Zadymiarzy, operującego w Stanach Zjednoczonych, a także dawna partnerka McCree. W trakcie walki posługuje się karabinem półautomatycznym. Potrafi także używać dynamitu, którego eksplozje z łatwością eliminują przeciwników. Przyszpilona przez wrogów, Ashe może przyzwać również omnickiego pomocnika, który szarżując wyrzuca wrogów w powietrze i strzela ze swoich działek.

3.3. Wsparcie

  1. Łaska [Angela Ziegler], kraj pochodzenia: Szwajcaria. Doktor Angela Ziegler jest lekarzem oraz orędowniczką pokoju. Poza praktyka prowadziła również badania nad nanotechnologią, które zaowocowały stworzeniem Walkirii, będącego unikalnym kombinezonem polowym. W czasie walki korzysta z wiązki leczącej sojuszników, a także umiejętności latania i szybkiego przemieszczania się po mapie. Łaska potrafi także wskrzesić jednego kompana.
  2. Zenyatta [Tekarta Zenyatta], kraj pochodzenia: Nepal. Zenyatta jest omnickim mnichem, który przemierza świat w poszukiwaniu duchowego oświecenia. Swój trening odebrał w jednym z nepalskich klasztorów gdzie uwierzył w pokojową koegzystencję ludzi oraz inteligentnych robotów. Na polu walki korzysta z wielozadaniowych kul energii, a także umiejętności dającej czasową niezniszczalność i możliwość leczenia sojuszników.
  3. Lucjo [Lucjo Correra], kraj pochodzenia: Brazylia. Lucjo wychował się w zapomnianej przez rząd faweli i od dziecka interesował się muzyką, wybierając karierę DJ-a. Kiedy jego sąsiedzi i rodzina zostali zmuszeni do opuszczenia domu przez korporację zajmująca się wyburzaniem i rekonstrukcją ubogich dzielnic, wykradł jej eksperymentalną dźwiękową broń, którą przebudował i wykorzystał w obronie bliskich. Dźwiękowy blaster pozwala nie tylko na odstraszanie wrogów, ale także otaczanie tarczą sojuszników, zwiększanie szybkość ich ruchu oraz regenerowanie zdrowia.
  4. Ana [Ana Amari], kraj pochodzenia: Egipt. Ana to matka Fary i jedna ze współzałożycieli Overwatch. Była uważana za jednego z najlepszych strzelców na świecie. Podczas operacji uwalniania zakładników została raniona przez agentkę Szponu, funkcjonującą pod kryptonimem „Trupia Wdowa”, i uznana za zmarłą. Przeżyła jednak wypadek, tracą jedynie oko. W walce Ana używa wielofunkcyjnego karabinku, wystrzeliwującego strzałki, które zatruwają wrogów lub pomagają sojusznikom. W swoim ekwipunku ma także specjalny leczący granat.
  5. Moira [Moira O'Deorain], kraj pochodzenia: Irlandia. Wyjątkowo ambitna genetyczka, która stawia ponad wszystko postęp naukowy oraz swoje badania. Krytykowana przez kolegów po fachu zmuszona została do pracy w tajemnicy nad swoimi niebezpiecznymi teoriami. W walce korzysta ze swoich mocy biotycznych. Dzięki nim potrafi się teleportować, a także leczyć lub rani przeciwników, za pomocą kul energetycznych bądź wiązek energii.
  6. Brigitte [Brigitte Lindholm], kraj pochodzenia: Szwecja. Najmłodsza córka Torbjörna zafascynowana mechaniką i inżynierią. Dzięki swoim talentom zbudowała zbroję oraz broń, z którą walczy u boku Reinhardta, swojego ojca chrzestnego i nauczyciela. Na polu bitwy korzysta z potężnego rakietowego korbacza, którym potrafi rzucać i wykonywać zamaszyste ciosy. W drugiej ręce trzyma tarczę energetyczną absorbującą obrażenia. Dodatkowe zdolności bohaterki leczą sojuszników oraz zapewniają premie do ich pancerza.
  7. Baptiste [Jean-Baptiste], kraj pochodzenia: Haiti. Baptiste jest doświadczonym sanitariuszem, który wcześniej był agent organizacji Szpon. Teraz jednak używa swoich umiejętności, by pomagać ofiarom konfliktów na całym świecie. W walce bohater korzysta z miotacza biotycznego, a jego specjalne egzobuty pozwalają mu skakać wyżej niż inne postacie. Jeżeli chodzi o wsparcie, potrafi on leczyć sojuszników znajdujących się w pobliżu, a także stawiać tarcze energetyczną blokującą pociski wrogów.

Tytuł przygotowano z myślą o początkujących jak i zaawansowanych graczach.

4. Liga Overwatch

Na początku stycznia 2018 roku rozpoczęły się oficjalne e-sportowe rozgrywki Ligi Overwatch (Overwatch League), których istnienie zostało zasygnalizowane przez Blizzard jeszcze w listopadzie 2016 roku. Przebieg rywalizacji jest transmitowany wyłącznie w serwisie Twitch. Streamy z tego serwisu są również udostępniane na portalu MLG.com, OverwatchLeague.com oraz aplikacjach mobilnych – MLG (do pobrania na Androida i iOS) i Overwatch League (do pobrania na Androida i iOS). Mecze nadawane są oficjalnie w czterech językach – angielskim, koreańskim, chińskim oraz francuskim.

  1. Oficjalna strona ligi

4.1. Drużyny

W pierwszym sezonie rozgrywek bierze udział dwadzieścia drużyn. Deweloperzy wraz ze sponsorami zdecydowali się na unikalne w branży e-sportowej rozwiązanie, za sprawą którego teamy przypisane są i reprezentują (teoretycznie) poszczególne miasta, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Korei Południowej czy Wielkiej Brytanii.

Lista drużyn biorących udział w Lidze Overwatch:

  1. Atlanta Reign
  2. Boston Uprising
  3. Chengdu Hunters
  4. Dallas Fuel
  5. Florida Mayhem
  6. Guangzhou Charge
  7. Hangzhou Spark
  8. Houston Outlaws
  9. London Spitfire
  10. Los Angeles Gladiators
  11. Los Angeles Valiant
  12. New York Excelsior
  13. Paris Eternal
  14. Philadelphia Fusion
  15. San Francisco Shock
  16. Seoul Dynasty
  17. Shanghai Dragons
  18. Toronto Defiant
  19. Vancouver Titans
  20. Washington Justice

Blizzard oraz sponsorzy pokładają duże nadzieje w Lidze i liczą na stałe zainteresowanie fanów rozgrywkami. Biorąc pod uwagę fundusze włożone w projekt, jego ewentualna porażka mocno odbiłaby się na kondycji producentów oraz e-sportu jako takiego.

4.2. Skórki

Podobnie jak każde profesjonalne drużyny sportowe i e-sportowe, również ekipy biorące udział w Overwatch League mają swoje indywidualne barwy, w których występują podczas meczów. Drużynowe skórki dla wszystkich bohaterów nabyć mogą także fani. Blizzard przygotował po dwanaście wariantów skórek (po jednym dla każdego zespołu) dla wszystkich bohaterów znajdujących się obecnie w Overwatch. Łącznie zdobyć możemy więc 312 nowych skinów. Nie znajdziemy ich w tradycyjnych skrzynkach. Otrzymamy je jednak za tak zwane league tokens (po polsku żetony ligi), które kupimy za prawdziwe pieniądze. Jedna skórka kosztuje 100 żetonów. Ceny żetonów przedstawiają się następująco:

  1. 100 żetonów – 4,99 euro (około 20 złotych)
  2. 200 żetonów – 9,99 euro (około 41 złotych)
  3. 400 żetonów – 19,99 euro (około 83 złote)
  4. 900 żetonów – 39,99 euro (około 167 złotych)
  5. 2600 żetonów – 99,99 euro (około 418 złotych)

Część dochodów ze sprzedaży skórek zostaje przekazana drużynom.

5. Technikalia

5.1. Wymagania minimalne (zapewniają zabawę w 30 kl./s):

  1. Procesor: Intel Core i3 lub AMD Phenom X3 865;
  2. Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 460, ATI Radeon HD 4850 lub Intel HD Graphics 4400; Pamięć: 768 MB VRAM, 4 GB RAM;
  3. Dysk twardy: 7200 RPM z 5 GB wolnego miejsca;
  4. System operacyjny: Windows Vista/7/ 8/10 64-bit (z najnowszym dodatkiem Service Pack).

5.2. Wymagania zalecane (zabawa w 60 kl./s przy średnich ustawieniach):

  1. Procesor: Intel Core i5 lub AMD Phenom II X3 (2,8 GHz);
  2. Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 660 lub ATI Radeon HD 7950;
  3. Pamięć: 2 MB VRAM, 6 GB RAM.
  4. System operacyjny: Windows Vista/7/ 8/10 64-bit (z najnowszym dodatkiem Service Pack).

Do zabawy musimy posiadać oczywiście także sieciowe konto Battle.net.

Blizzard celuje w jak najszerszą grupę odbiorców, tak więc tytuł uruchomi się bez problemów na laptopie i komputerze stacjonarnym z kilkuletnimi podzespołami.

Produkcję napędza autorska technologia i silnik, ale nie oferuje ona jakiś fajerwerków i zaawansowanych efektów graficznych. Z drugiej strony, dzięki charakterystycznemu kreskówkowemu stylowi graficznemu, podobnie jak gra Team Fortress 2, najpewniej nie zestarzeje się przez długie lata i przeżyje wielu konkurentów, którzy decydują się na bardziej realistyczną oprawę.

5.3. Wersje konsolowe

Jeżeli chodzi o porty konsolowe Overwatcha to, Bizzard włożył dużo pracy, by były one porównywalne z wersją na komputerach PC. Na PlayStation 4 oraz Xboksie One gra działa w stabilnych 60 klatach na sekundę, choć w najbardziej intensywnych momentach zdarzają się drobne spadki, używając dynamicznej rozdzielczości 1080p. Jeżeli chodzi o poziom detali i efektów graficznych, różnice pomiędzy edycjami konsolowymi a PC są minimalne. Na Nintendo Switch gra działa z kolei w 30 klatkach na sekundę, bez względu na to, czy bawimy się w trybie przenośnym czy stacjonarnym. Obraz generowany jest w rozdzielczości 900p (tryb stacjonarny) oraz 720p (tryb przenośny). Dodatkowym atutem portu na platformie Nintendo jest możliwość celowania przy wykorzystaniu żyroskopów kontrolerów joy-con, a także wsparcie dla ekranu dotykowego konsoli.

Warto zaznaczyć, że żadna z wersji konsolowych nie oferuje możliwości zabawy z posiadaczami innych platform sprzętowych (tzw. cross-platform play).

6. Multimedia

  1. Recenzja gry Overwatch – Blizzard pozamiatał
  2. Overwatch – Poradnik do gry
  3. Oficjalna strona gry Overwatch