Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 18 października 2017, 17:12

autor: Ender

Overwatch – kompendium wiedzy [Aktualizacja #16 - Halloweenowy event i nowe wyniki sprzedaży]

Kompendium zawiera wszystkie podstawowe informacje dotyczące gry Overwatch, które poznaliśmy od czasu jej zapowiedzi w listopadzie ubiegłego roku. Produkcja jest sieciową strzelanką nastawioną na kooperację, a także pierwszą od 1998 roku nową marką studia Blizzard Entertainment.

Spis treści:
  1. 1. Fabuła (1.1. Promocyjna seria animowana, 1.2. Promocyjna seria komiksów)
  2. 2. Rozgrywka (2.1. Tryby rozgrywki, 2.2. Mapy, 2.3. Mikrotransakcje, 2.4. Profil gracza i przedmioty estetyczne, 2.5. Rankingowa rozgrywka kompetytywna, 2.6. Wydarzenia specjalne)
  3. 3. Bohaterowie (3.1. Tank, 3.2. Atak, 3.3. Obrona, 3.4. Wsparcie)
  4. 4. Technikalia
  5. 5. Multimedia

Aktualizacja #16 (18 października 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z Halloweenowym eventem oraz najświeższymi wynikami sprzedaży gry.

Aktualizacja #15 (13 września 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z nowymi mapami oraz trybami gry.

Aktualizacja #14 (26 lipca 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z nową postacią (Pięść Zagłady) oraz mapą (Kolonia księżycowa Horyzont).

Aktualizacja #13 (27 maja 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z nowymi mapami, a także rocznicowym eventem.

Aktualizacja #12 (28 kwietnia 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z nowym wydarzeniem (Insurekcja).

Aktualizacja #11 (8 marca 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z nową grywalną postacią (Orisa).

Aktualizacja #10 (13 lutego 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z wprowadzaną do gry wyszukiwarką serwerów.

Aktualizacja #9 (25 stycznia 2017): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje związane z nowymi eventami oraz mapą (Oaza).

Aktualizacja #8 (30 listopada 2016): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje o nowej postaci (Sombra) oraz zmodyfikowanych trybach gry (nowy tryb Salon gier).

Aktualizacja #7 (18 października 2016): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje sezonowych eventach, nowej mapie oraz innych faktach związanych z grą.

Aktualizacja #6 (13 lipca 2016): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje o trybie Rywalizacji, a także nowej grywalnej bohaterce.

Aktualizacja #5 (25 maja 2016): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje, które pojawiły się po lub tuż przed premierą gry.

Aktualizacja #4 (11 kwietnia 2016): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje o nowych elementach rozgrywki, takich jak przedmioty estetyczne czy gra rankingowa.

Aktualizacja #3 (13 stycznia 2016): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje dotyczące nowych postaci oraz map wprowadzonych do zabawy, a także o szczegóły związane z premierą gry.

Aktualizacja #2 (3 listopada 2015): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje dotyczące testów beta, wymagań sprzętowych gry, a także nowych postaci oraz mapy wprowadzonej do zabawy.

Aktualizacja #1 (18 sierpnia 2015): – Kompendium zostało rozszerzone o informacje dotyczące dwóch nowych postaci (Żołnierz 76, Lucjo), a także map/lokacji dostępnych w grze.

Oficjalna zapowiedź Overwatch, która miała miejsce w listopadzie 2014 roku na konwencie BlizzCon, była ogromną niespodzianką i gratką dla wszystkich fanów gier Blizzarda. Po raz pierwszy od 1998 roku studio postanowiło bowiem przedstawić graczom zupełnie nową markę oraz uniwersum, które jak wszystko na to wskazuje będzie intensywnie rozwijane w najbliższych latach. Overwatch to również pierwsza próba deweloperów w zmierzeniu się z ultra popularnym gatunkiem jakim są sieciowe FPS-y. Twórcy nie pozostawiali wątpliwości co do swoich zamiarów i bez kompleksów rzucili rękawice klasycznym tytułom nastawionym na kooperację, takim jak Team Fortress 2 czy Left 4 Dead.

Zanim przejdziemy do szczegółów dotyczących rozgrywki trzeba dodać, że Overwatch nie powstał w próżni. Narodziny gry związane były bezpośrednią ze śmiercią projektu Titan, którego początki sięgają 2007 roku. Titan miał być kolejnym MMO Blizzarda i godnym następcą World of Warcraft. Prace nad grą co rusz natykały się na różnego rodzaju problemy techniczne oraz wewnętrzne spory co do natury projektu. Warto pamiętać, że w przeciągu ostatnich lat popularność MMORPG-ów drastycznie spadła, a abonamentowy model płatności zastąpiony został powszechnie formułą free-to-play. Zmiany na rynku i niezadowalające wyniki wieloletniej pracy zmusiły deweloperów do zrestartowania projektu w 2013 roku. Niecałe 12 miesięcy później został on oficjalnie anulowany. Jak przyznali deweloperzy, niektóre koncepty i elementy w Overwatch, takie jak np. mapy, zostały przeniesione wprost z nieukończonego Titana. Obie gry nie są jednak ze sobą bezpośrednio związane, a rozgrywka i struktura skasowanego MMO znacząco odbiegała od tego co znajdziemy w nowym shooterze.

27 października 2015 roku wystartowały długo oczekiwane zamknięte testy beta gry. Ich głównym zadaniem jest dalsze dopracowanie gameplayu i sprawdzenie infrastruktury sieciowej. Blizzard liczy, że gracze podzielą się swoimi uwagami dotyczącymi wszystkich aspektów rozgrywki – od postaci, i ich zdolności, aż po mapy. Beta nie dała nam jednak odpowiedzi na to, jaki model biznesowy zostanie zastosowany w Overwatch. Nie wiedzieliśmy wówczas czy deweloperzy zdecydują się na mikrotransakcje i rozgrywkę w formacie free-to-play. Fani podejrzewali, że studio powieli schemat, który znaleźć można w popularnych grach MOBA. Oznaczać to miało, że część herosów dostępna byłaby za darmo (np. co tydzień inna grupa), a za dostęp do naszych ulubieńców i reszty składu musielibyśmy zapłacić, podobnie jak za kosmetyczne przedmioty zmieniające wygląd postaci oraz broni.

BlizzCon 2015 przyniósł graczom dodatkowe informacje o grze, w tym zapowiedź jej wstępnej daty premiery. Dopiero jednak drugie zamknięty beta-testy gry, które rozpoczęły się 9 lutego, dały nam lepszy obraz tego jak będzie wyglądała zabawa w finalnej wersji tytułu. Blizzard wprowadził bowiem do produkcji przedmioty estetyczne, system rozwoju i awansowania profilu gracza, nowy tryb zabawy i powiązane z nim mapy, a także model rozgrywki kompetytywnej. Druga faza bety, tym razem otwarta dla wszystkich chętnych, okazała się niezwykle popularna. W sumie tytuł przetestowało przed premierą blisko 10 milionów osób z całego świata.

Produkcja jest pierwszym FPS-em stworzonym przez Blizzard Entertainment - Overwatch – kompendium wiedzy [Aktualizacja #16 - Halloweenowy event i nowe wyniki sprzedaży] - wiadomość - 2017-10-18
Produkcja jest pierwszym FPS-em stworzonym przez Blizzard Entertainment

Overwatch zadebiutował w polskich sklepach 24 maja 2016 roku na komputerach PC oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Dostępna w dniu premiery wersja zaoferowała dwudziestu jeden bohaterów i pięć opcjonalnych skórek dla postaci, które na PC są dostępne jedynie w droższej edycji pudełkowej. Produkcja zyskała niezwykle wysokie oceny, zarówno od graczy jak i krytyków, którzy nie szczędzili jej pochwał w recenzjach, dzięki czemu stała się jedną z najlepiej przyjętych gier 2016 roku.

W październiku 2016 roku, tuż przed rozpoczęciem konwentu BlizzCon 2016, firma Blizzard poinformowała, że Overwatch ma już ponad dwadzieścia milionów zarejestrowanych użytkowników. Dla porównania, w przeciągu pierwszego miesiąca od premiery gry, znalazła ona w sumie 10 milionów graczy na wszystkich trzech wspieranych platformach sprzętowych. Wyniki te z pewnością robią wrażenie, ale warto pamiętać, że podawana przez producentów liczba zawiera także konta, które założone zostały podczas specjalnych darmowych weekendów z tytułem. Pod koniec kwietnia 2017 roku, a więc na miesiąc przed pierwszą rocznicą funkcjonowania tytułu, Blizzard pochwalił się, że gra przyciągnęła już ponad trzydzieści milionów graczy. Według raportu finansowego Activision, marka Overwatch warta jest ponad miliard dolarów. Pokaźne wpływ producentom przynosi nie tylko sama gra, ale także wszelkiego rodzaju gadżety promocyjne i zabawki. W lipcu 2017 roku deweloper zapowiedział nowe pudełkowe edycje gry w wersji GOTY, które w tym samym miesiącu udostępnione zostały na konsolach oraz komputerach PC. W październiku 2017 roku liczba aktywowanych kont na serwerach Overwatch przekroczyła pułap 35 milionów. Warto zaznaczyć, że wynik ten obejmuje zarówno graczy konsolowych jak i pecetowych.

  1. Recenzja gry Overwatch – Blizzard pozamiatał

1. Fabuła

Świetnym wprowadzeniem w zarys historii przedstawionej w Overwatch był pierwszy filmowy trailer gry, który towarzyszył jej zapowiedzi. Mamy tutaj do czynienia z bardzo kolorowym światem science-fiction, który przypomina klasyczne kreskówki z superbohaterami. Wybór takiego stylu oczywiście nie przypadnie do gustu wielu graczom, ale widać wyraźnie, że producenci naśladują najlepszych i korzystają ze wzorców jakie wypracowało z sukcesem Team Fortress 2, nadając bohaterom unikalny wygląd oraz komiczne cechy charakteru.

Blizzard przykłada dużą wagę do tła fabularnego produkcji, a deweloperzy stwierdzili nawet, że w przyszłości będzie dorównywać ono kompleksowością Starcraftowi oraz Warcraftowi. Akcja Overwatch rozgrywa się w niedalekiej przyszłości jakiś czas po zakończeniu tzw. wojen omnicznych, które wywoływane były powstaniem sztucznej inteligencji. Inteligentne roboty (określane nazwą Omnium) zbuntowały się przeciw ludzkości i prowadziły długą oraz wyniszczająca obie strony walkę. Czoła stawili im członkowie międzynarodowej organizacji Overwatch, skupiającej wojowników i żołnierzy o wyjątkowych umiejętnościach. Overwatch ostatecznie zakończyło kryzys i doprowadziło do zawieszania broni, a następnie trwałego pokoju. Po wielu latach względnej prosperity wpływy grupy osłabły i została ona rozwiązana.

Gra nie posiada kampanii dla pojedynczego gracza, ale twórcy przygotowali dla niej bogate tło fabularne - Overwatch – kompendium wiedzy [Aktualizacja #16 - Halloweenowy event i nowe wyniki sprzedaży] - wiadomość - 2017-10-18
Gra nie posiada kampanii dla pojedynczego gracza, ale twórcy przygotowali dla niej bogate tło fabularne

1.1. Promocyjna seria animowana

Pierwszy animowany trailer Overwatch zrobił ogromne wrażenie na graczach i fanach produktów Blizzarda, którzy od lat uznają, że firma powinna zająć się również produkcją filmowej animacji. Chociaż deweloperzy nie zdecydowali się jeszcze na stworzenie pełnoprawnego serialu to w 2016 roku rozpoczęli prace nad serią krótkometrażówek, prezentujących kolejnych bohaterów gry oraz fragmenty jej bogatego tła fabularnego, które regularnie trafiają do sieci.

  1. Odcinek 1 – Reaktywacja
  2. Odcinek 2 – Zlecenie
  3. Odcinek 3 – Smoki
  4. Odcinek 4 – Bohater
  5. Odcinek 5 – Ostatni Bastion
  6. Odcinek 6 – Inflirtacja
  7. Odcinek 7 – Pobudka

1.2. Promocyjna seria komiksów

Podobną rolę co krótkometrażówki pełnią cyfrowe komiksowe zeszyty, prezentujące sylwetki i przygody poszczególnych bohaterów gry.

  1. Zeszyt #1 – McCree – Napad na pociąg
  2. Zeszyt #2 – Reinhardt – Pogromca smoków
  3. Zeszyt #3 – Złomiarz i Wieprzu – Legalna robota
  4. Zeszyt #4 – Symetra – Lepszy świat
  5. Zeszyt #5 – Fara – Misja
  6. Zeszyt #6 – Torbjorn – Niszczyciel
  7. Zeszyt #7 – Ana – Dziedzictwo
  8. Zeszyt #8 – Ana – Weterani
  9. Zeszyt #9 – Złomstein
  10. Zeszyt #10 – Smuga – Magia Świąt
  11. Zeszyt #11 – Bastion – Duch w Maszynie
  12. Zeszyt #12 – Smuga – Insukrekcja
  13. Zeszyt #13 – Pięść Zagłady – Maskarada
  14. Zeszyt #14 – Wieprzu i Złomiarz – Pustkowia
  15. Zeszyt #16 – Zaria – Poszukiwania
Mapy przedstawiają różne zakątki świata Overwatch - Overwatch – kompendium wiedzy [Aktualizacja #16 - Halloweenowy event i nowe wyniki sprzedaży] - wiadomość - 2017-10-18
Mapy przedstawiają różne zakątki świata Overwatch

Overwatch to pierwszy FPS amerykańskiego Blizzard Entertainment, ale wielu dziennikarzy, którzy mieli okazję się z nim zetknąć zauważało, że sprawiał wrażenie jakby przygotowali go weterani gatunku. Produkcja jest sieciowym shooterem, który skupia się na zmaganiach dwóch sześcioosobowych drużyn graczy. Każdy z uczestników zabawy wciela się w bohatera, który przypisany jest do jednej z czterech specjalizacji – tank, atak, obrona oraz wsparcie. Tanki oraz atakujący zajmują się grą ofensywną, podczas gdy dwie pozostałe klasy preferują defensywę. Co ciekawe, w trakcie meczów gracze nie są na stale przypisani do jednego bohatera. Tak więc, w zależności od potrzeb drużyna może na bieżąco zmieniać strategię i np. składać się jedynie z postaci atakujących pozycje wroga. Jeśli chodzi o rozgrywkę ma być ona szybka oraz żywiołowa. Producenci nie zapominają jednak o tym, by nagradzać graczy za rozsądną i strategiczną grę drużynową. Tytuł oferować będzie także rzadką dziś możliwość rozgrywki z komputerowymi botami.

2.1. Tryby rozgrywki

Overwatch oferuje kilka trybów rozgrywki. Poza samouczkiem i walką z botami, możemy wybrać również podstawy tryb zabawy o nazwie Szybka Gra, w którym spędzimy najwięcej czasu. Gracze mogą również sami ustalić reguły rozgrywki z przyjaciółmi w Grze Dowolnej.

W trybie Szybkiej gry Overwatch oferuje kilka podstawowych wariantów rozgrywki:

Warianty rozgrywki

  1. Eskorta – zadaniem drużyny atakującej jest przetransportowanie ładunku do konkretnego punktu na mapie. Obrońcy muszą powstrzymywać za wszelką cenę przeciwników przed końcem meczu.
  2. Szturm – drużyny walczą o kontrolę nad mapą. Jedna ze stron atakuje, a druga się broni. Zadaniem tej pierwszej jest przejęcie konkretnych punktów w poszczególnych lokacjach. Obrońcy oczywiście starają się zachować nad nimi kontrolę aż do czasu zakończenia meczu.
  3. Kontrola – obie drużyny walczą o kontrolę nad kolejnymi punktami mapy, równocześnie starając się wykonać wszystkie zlecone im wyzwania.
  4. Zdobądź flagę – dwie sześcioosobowe drużyny próbują przejąć flagę przeciwnika równocześnie broniąc swojej własnej.
  5. Deatchmatch – klasyczny tryb znany z niezliczonych FPS-ów, który przeznaczony jest dla maksymalnie osiem osób. Gracze walczą o to kto zdobędzie najwięcej punktów za zabójstwa na arenie.
  6. Drużynowy Deathmatch [4v4] – dwie czteroosobowe drużyny walczą o to która zdobędzie najwięcej punktów za zabójstwa na arenie.

15 listopada 2016 roku, tryb Rozróba tygodnia, który co tydzień w niespodziewany sposób modyfikował zasady meczów, został zamieniony w tryb Salon Gier, oferujący aż siedem wariantów gry:

  1. Tajemniczy pojedynek [1v1] – pojedynek pomiędzy dwoma herosami, zabity przeciwnik przegrywa rundę. Zwycięża osoba, która wygrała w sumie pięć razy. Rundy trwają maksymalnie dwie minuty.
  2. Eliminacja [3v3] – w zabawie uczestniczą dwie trzyosobowe drużyny, które walczą ze sobą według zasad standardowego deathmatch'u. Pokonani herosi nie wracają po śmierci na planszę. Zwycięża drużyna, która wygrała w sumie trzy rundy, trwające maksymalnie dwie minuty.
  3. Tajemniczy bohaterowie [6v6] – w zabawie uczestniczą dwie sześcioosobowe drużyny. Grający muszą wykonać określone zadanie, odpowiadające rodzajowi wylosowanej mapy. Po każdej śmierci przydzielany jest nam losowy bohater.
  4. Wszystkie rozróby [6v6] – w zabawie uczestniczą dwie sześcioosobowe drużyny. Grający muszą wykonać określone zadanie, odpowiadające rodzajowi wylosowanej mapy. Każda rozgrywka dodatkowo posiada różnego rodzaju modyfikatory, sprawiające np. że wszyscy gracze muszą wybrać tego samego bohatera.
  5. Bez limitów [6v6] – w zabawie uczestniczą dwie sześcioosobowe drużyny. Grający muszą wykonać określone zadanie, odpowiadające rodzajowi wylosowanej mapy. Gracze mogą swobodnie wybierać tych samych herosów, co jest zabronione w standardowej Szybkiej grze.

W lutym 2017 roku w ręce graczy trafiła opcja gry dowolnej połączona z wyszukiwarką serwerów. Dzięki nowemu systemowi możemy teraz sami ustalać zasady rozgrywki i tworzyć wirtualne serwery gry. W zależności od preferencji, do zabawy na nich mogą dołączyć również kompletnie anonimowe osoby, nie widniejące na naszej liście znajomych. Możliwe jest to dzięki rozbudowanej opcji wyszukiwania odpowiadających nam wariantów gry.

W trybie gry dowolnej samodzielnie ustalamy liczbę zawodników, blokujemy lub zezwalamy na użycie jedynie konkretnych herosów oraz wybieramy podstawowy wariant rozgrywki. Poza tym ustalamy także czas zabawy oraz inne istotne szczegóły, takie jak możliwość używania ataków specjalnych itd.

Ostatni dostępny tryb gry to podzielona na sezony zabawa rankingowa, której poświęcony jest osobny rozdział.

2.2. Mapy

W tej chwili gra posiada oficjalnie 21 map. Każda z nich przedstawia jeden z wielu charakterystycznych zakątków świata Overwatch i posiada odróżniający ją od reszty klimat oraz konstrukcję. Liczba ta będzie się stopniowo zwiększać. Pierwszą planszą dodaną po debiucie gry było niemieckie Eichenwalde.

Dostępne mapy

  1. King's Row [Wielka Brytania, tryb: Szturm/Eskorta] – mapa umiejscowiona w samym historycznym centrum Londynu. Gracze przemierzają wąskie uliczki metropolii.
  2. Hanamura [Japonia, tryb: Szturm] – mapa przedstawia przedmieścia japońskiego miasta, a także pobliską świątynię oraz ogromny klasyczny zamek.
  3. Posterunek Gibraltar [tryb: Eskorta] – baza organizacji Overwatch, zawierająca laboratoria, rozległe hangary i magazyny
  4. Świątynia Anubisa [Egipt, tryb: Szturm] – mapa przedstawia starożytne egipskie ruiny leżące u podnóża futurystycznej piramidy, w której przeprowadzane są eksperymenty nad AI.
  5. Numbani [Afryka środkowa, tryb: Szturm/Eskorta] – gracze przenoszą się do futurystycznej kwitnącej metropolii w samym sercu Afryki. Walka odbywa się w okolicach muzeum historii, a jedna z drużyn stara się odeskortować transportowaną do niego potężną broń.
  6. Zakłady Volskaya Industries [Rosja tryb: Szturm] – mapa przedstawia potężne zakłady przemysłowe z Sankt Petersburga, zajmujące się produkcją mechów.
  7. Dorado [Meksyk tryb: Eskorta] – meksykańskie miasto posiadające klasyczną kolonialną architekturę, która kontrastuje z potężnymi nowoczesnymi kompleksem budowli, które widoczne są z każdego jego zakątka.
  8. Hollywood [USA tryb: Szturm/Eskorta] – mapa przedstawia słoneczną Kalifornię i ulice światowej stolicy kina. W trakcie rozgrywki zwiedzimy filmowe studio,. Posiadające różne tematyczne zestawy scenografii.
  9. Route 66 [USA tryb: Eskorta] – mapa umieszczona na zgliszczach sławnej amerykańskiej drogi numer 66. Gracze przenoszą się w pustynny rejon zachodnich Stanów Zjednoczonych i walczą w małym miasteczku leżącym w skalistym kanionie.
  10. Nepal [Nepal tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – mapa przenosi nas w wysokie ośnieżone partie Himalajów, w których umieszczony jest klasztor omnickich mnichów.
  11. Illios [Grecja tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – mapa przedstawia malownicze nadmorskie miasteczko na greckiej wyspie Illios. Gracze wspinając się po stromych schodach wioski mogą przedostać się od przystani na rozrzucone po wzgórzach starożytne ruiny.
  12. Wieża Lijiang [Chiny tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – mapa przedstawia fragment futurystycznej chińskiej metropolii, w której znajdziemy sklepy, restauracje, a także klasyczne ogrody. Nad ulicą góruje wieża Lijiang, należąca do chińskiej firmy zajmującej się eksploracją przestrzeni kosmicznej.
  13. Eichenwalde [Niemcy tryb: Szturm/Eskorta] – mapa przedstawia otoczony gęstym lasem klasyczny średniowieczny zamek, który leży u stóp małego opuszczonego miasteczka. Miejsce to było areną jednej z kluczowych walk w konflikcie omnickim.
  14. Oaza [Egipt tryb: Kontrola, drużynowy Deathmach, Zdobądź flagę] – nowoczesna metropolia leżąca w samym środku spalonej słońcem pustyni, którą wypełniają różnego rodzaju ośrodki badawcze i naukowe.
  15. Kolonia księżycowa Horyzont [Księżyc tryb: Szturm] – gracze przenoszą się do bazy księżycowej, w której wychował się Winston.
  16. Junkertown [Australia tryb: Eskorta] – lokacja to pozostałość po zniszczonym omnium, obecnie będąca domem dla niezliczonych typów wyjętych spod prawa, określanych mianem Junkers, którzy w wolnych chwilach oddają się rozrywkom w postaci krwawej walki o przetrwanie na arenie.
  17. Antarktyka [Antarktyka typ: Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Gracze przenoszą się do stacji badawczej na kole podbiegunowym.
  18. Nekropolia [Egipt tryb: Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Starożytna egipska nekropolia zamieniona w bezpieczną kryjówkę przez Anę.
  19. Castillo [Meksyk: typ Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Stary fort położony nad zatoką Dorado. W jego środku zagnieździ się bandyci z gangu Los Muertos.
  20. Czarny Las [Niemcy typ: Arena] – niewielka mapa używana w trybie Salon Gry. Plansza przedstawia pokryte gęstym lasem obrzeża Eichenwalde.
  21. Château Guillard [Francja tryb: Deathmatch] – mała arena stworzona z myślą o trybie Deathmatch. Plansza przedstawia francuski zamek należący wcześniej do rodziny Amélie Lacroix (Trupiej Wdowy).

2.3. Profil gracza i przedmioty estetyczne

Lutowa zamknięta beta wprowadziła system rozwoju profilu gracza. Biorąc udział w rozgrywkach online i meczach z botami zdobywamy doświadczenie, które przekłada się na poziom naszego konta (jest on niezależny od tego jakich bohaterów ozywamy). Liczba przyznanych punktów zależy od wielu czynników, związanych bezpośrednio z osiągnięciami na polu walki. Wyżej nagradzane będą także gry multiplayer. Zdobywając kolejne poziomy doświadczenia otrzymujemy nagrody, którymi są różnego rodzaju przedmioty estetyczne. Po osiągnięciu nowego poziomu do naszego ekwipunku trafia skrzynka z losowymi przedmiotami estetycznymi, pogrupowanymi kolorami względem stopnia występowania (niebieski – przedmiot rzadki, fioletowy – epicki, pomarańczowy - legendarny). Są to pozy, które bohaterowie wykonują po zakończonym pojedynku, rożnego rodzaju skórki postaci, a także ich gesty, zawołania czy tagi. Co 10 leveli otrzymujemy nowy portret dla profilu konta. Co 100 poziomów otrzymujemy natomiast promocję i nowy tytuł, a także kolorową ramkę dla konta.

2.4. Mikrotransakcje

Mimo nadziei wielu graczy, Overwatch posiada moduł mikrotransakcji. Na razie, zapłacić możemy za dodatkowe skrzynki z losowymi przedmiotami estetycznymi. Blizzard oferuje możliwość jednoczesnego zakupu kilku zestawów jednocześnie. Ceny przedstawiają się następująco:

  1. 2 skrzynki – 1,99 euro (ok. 10 zł)
  2. 5 skrzynek – 4,99 euro (ok. 23 zł)
  3. 11 skrzynek – 9,99 euro (ok. 45 zł)
  4. 24 skrzynek – 19,99 euro (ok. 90 zł)
  5. 50 skrzynek – 39,99 euro (ok. 178 zł)

Podkreślmy jeszcze raz, że zestawy zawierają kompletnie losowe przedmioty i nie różnią się niczym od tych, które otrzymujemy zdobywając nowe poziomy.

2.5. Rankingowa rozgrywka kompetytywna

Wraz z nową zamkniętą betą, która rozpoczęła się w lutym, Blizzard zaprezentował graczom po raz pierwszy rankingowy i kompetytywny wariant rozgrywki, przeznaczony dla graczy oczekujących „poważnego wyzwania”. Rozgrywki odbywają się w ramach sezonów trwających dwa i pół miesiąca, na końcu których wyniki wszystkich uczestników zostaną podsumowane i zestawione ze sobą. System został wprowadzony do gry na PC pod koniec czerwca, a na konsolach w lipcu 2016 roku. Nowy tryb gry spotkał się ze sporą doza krytyki ze strony fanów, na którą Blizzard odpowiedział licznymi patchami oraz poprawkami, regulującymi balans rozgrywki.

Aby wziąć udział w rozgrywkach w trybie Rywalizacji musimy mieć co najmniej 25 poziom doświadczenia. Przed rozpoczęciem kariery gracze muszą ukończyć dziesięć meczów klasyfikacyjnych, które określają jego rangę umiejętności, określanej na skali od 1 do 5000 punktów. Jest to niezbędne, bowiem w zabawie walczą ze sobą drużyny o podobnym poziomie opanowania tajników gry. Za meczu na mecz nasza ranga poddawana jest weryfikacji i zmieniana w zależności od postępów.

Po opuszczeniu meczu nie jest możliwe dołączenie do innej sesji przed zakończeniem pierwszej rozgrywki, a dezerter będzie miał minutę na ponowne dołączenie. Jeśli tego nie zrobi, pozostali gracze mogą porzucić grę bez większych konsekwencji, aczkolwiek zostanie to zaliczone jako ich przegrana. Co więcej, jeśli tego typu przewinienia będą się powtarzać, to osoba dopuszczająca się ich będzie musiała liczyć się z możliwością otrzymania coraz dłuższych blokad czasowych na tryb Rywalizacji, łącznie z zawieszeniem na czas całego sezonu. To samo dotyczy graczy nieaktywnych, za których Blizzard uznaje osoby niedotykające myszki lub pada przez określony okres czasu, a także te, które będą unikać walki przez trzy minuty.

Blizzard przewiduje specjalne nagrody dla zwycięzców. Każdy, kto rozegra dziesięć meczów klasyfikacyjnych, otrzyma na zakończenie sezonu specjalne graffiti oraz portret gracza. W każdym sezonie są wprowadzane nowe wzory nagród. Oprócz tego gracze otrzymują również punkty, które mogą wymieniać na złote warianty broni dla poszczególnych bohaterów. Deweloperzy przygotowali również listy 500 najlepszych graczy we wszystkich obsługiwanych przez Overwatch regionach.

2.6. Wydarzenia specjalne

Podobnie jak inne konkurencyjne tytuły, także Overwatch oferuje specjalne sezonowe eventy, które dają możliwość zdobycia unikalnych przedmiotów oraz wzięcia udziału w nowych trybach rozgrywki.

Letnie Igrzyska [czas trwania: sierpień 2016 roku, 8 - 28 sierpnia 2017 roku]

  1. Event zorganizowany z okazji letnich igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro. Gracze mieli okazję zdobyć zestaw specjalnych sportowych skórek dla bohaterów, a także wziąć udział w nowym trybie zabawy o nazwie Lúcioball, który był dostępny tylko w czasie wydarzenia.

Halloweenowa Groza [czas trwania: październik/listopad 2016 roku, 10 października - 1 listopada 2017 roku ]

  1. Event zorganizowano z okazji święta Halloween. W trakcie jego trwania można zdobyć specjalne skórki dla postaci oraz około setki nowych przedmiotów, a także wziąć udział dwóch dodatkowych kooperacyjnych trybach zabawy. W Zemsćsie dr. Złomensteina trzej gracze łączą siły walcząc z kolejnymi falami przerażających przeciwników sterowanych przez AI. W trybie Niekończąca się noc walczymy z niekończącymi się falami wrogów, tym razem starając się przetrwać jak najdłużej na polu bitwy.

Zimowa Kraina Czarów [czas trwania: 13 grudnia 2016 roku - 2 stycznia 2017 roku]

  1. Wydarzenie zorganizowane z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Podczas jego trwania gracze mogli zdobyć nowe skórki, emotki i graffiti, a także wziąć udział w nowym trybie gry – Śnieżkowa Ofensywa Mei. W zabawie biorą udział dwie sześcioosobowe drużyny, walczące ze sobą za pomocą śnieżek. Trafienie lodowym pociskiem eliminuje zawodnika,

Noworoczny Festiwal Rok Koguta [czas trwania: 24 stycznia - 13 lutego 2017 roku]

  1. Wydarzenie zorganizowane zostało z okazji nowe chińskiego roku. Poza nową porcją skórek, emotek oraz graffiti dla postaci, które zdobędziemy tylko podczas trwania eventu, twórcy przygotowali także nowy tryb gry o nazwie Łap Koguta”, bazujący na klasycznym zdobądź flagę. Na mapie „Wieża Lijiang” dwie drużyny muszą wykazać się niezłą koordynacją, walcząc o zdobycie i utrzymanie proporców oznaczonych monogramem tytułowego ptaka.

Overwatch: Insurekcja [czas trwania: 11 kwietnia - 1 maja 2017 roku]

  1. Główną atrakcją wydarzenia jest zupełnie nowa misja kooperacyjna, rozgrywająca się na mapie King's Row. Gracze przenoszą się w niej do przeszłości świata Overwatch, poznając nieco młodsze wersje kilku wybranych bohaterów. Bierzemy udział w pierwszej misji Smugi, która zwerbowana do organizacji wraz z towarzyszami tłumi omnickich atak na Londyn. W trakcie eventu zdobędziemy insurekcyjne skrzynki, oferujące unikalne skórki, emotki oraz spreje.

Overwatch: Rocznica [czas trwania: 23 maja - 12 czerwca 2017 roku]

  1. Wydarzenie celebrujące pierwszą rocznice istnienia gry. W trakcie trwania eventu mamy szanse zdobyć specjalne rocznicowe skrzynki, zawierające ponad setkę nowych skórek, emotek oraz sprejów.

3. Bohaterowie

Bohaterowie odgrywają na polu bitwy jedną z czterech podstawowych ról - Overwatch – kompendium wiedzy [Aktualizacja #16 - Halloweenowy event i nowe wyniki sprzedaży] - wiadomość - 2017-10-18
Bohaterowie odgrywają na polu bitwy jedną z czterech podstawowych ról

Do tej pory poznaliśmy imiona oraz charakterystykę 25 bohaterów. Każdy z nich wyposażony jest w unikalne dla siebie uzbrojenie i umiejętności oraz przydzielony został do jednej z czterech wspomnianych już specjalizacji. Dzięki zróżnicowaniu herosów gracze będą mogli stosować różnorodne strategie, a także łączyć poszczególne zdolności członków drużyny, otrzymując ciekawe i efektywne kombinacje.

3.1. Tank

  1. Zaria [Aleksandra Zarianowa], kraj pochodzenia: Rosja. Była sportsmenka, pochodząca z małej syberyjskiej wioski. Aby obronić swoją rodzinne strony przed groźbą ze strony Omnium, wstąpiła w szeregi sił samoobrony. Na polu walki korzysta z działa cząsteczkowego, które może generować indywidualną tarczę ochronną.
  2. Reinhardt [Reinhardt Wilhelm], kraj pochodzenia: Niemcy. Jeden z pierwszych członków Overwatch. Odziany w zbroję wojownik, który posługuje się w życiu kodeksem rycerskim. Na polu walki korzysta z młota rakietowego, który może wyrzucać ogniste pociski oraz tworzyć osłony energetyczne.
  3. Winston, miejsce pochodzenia: Księżyc. Superinteligentny, genetycznie zmodyfikowany goryl, który na co dzień pracuje jako naukowiec. Winston urodził się i spędził młodość w jednej z baz księżycowych. Na polu walki korzysta z generatora osłon oraz broni wystrzeliwującej ładunki elektryczne.
  4. Wieprzu [Mako Rutledge], kraj pochodzenia: Australia. Były i bezlitosny dowódca australijskiego gangu, który przemierzał zniszczone pustkowia tego kontynentu. Bohater dysponuje potężną strzelbą, wystrzeliwującą ogromną liczbę małych pocisków. Potrafi również leczyć się podczas meczów oraz korzystać z haka z łańcuchem, za pomocą którego przyciąga do siebie wrogów.
  5. D.Va [Hana Song], kraj pochodzenia Korea Południowa. Była pro-gamerka, która została zatrudniona przez rząd swojego kraju jako pilotka, wchodzącą w skład oddziału mechów broniących ludność cywilną przed omnickim zagrożeniem. Na polu bitwy szerzy spustoszenie dzięki uzbrojeniu swojego pancerza bojowego. W chwili zagrożenia może użyć ataku autodestrukcji.
  6. Orisa, miejsce pochodzenia Numbani, Afryka. Orisa to czteronożny robot obronny, który przeprogramowany został przez jedenastoletnią Efi Oladele, genialną i obiecującą inżynierkę mieszkającą w mieście Numbani. Orisa dysponuje potężnym miotaczem fuzyjnym, wyrzutnią ładunków grawitacyjnych spowalniających wybrany cel, a także barierą ochronną, którą ustawia w zależności od potrzeb praktycznie w dowolnym miejscu. Dodatkowo może także zwiększać obrażenia zadawane przez sojuszników w jej pobliżu.

3.2. Atak

  1. McCree [Jesse McCree], kraj pochodzenia: USA. Łowca nagród o przestępczej przeszłości, który by zadośćuczynić za dawne grzechy wszedł w szeregi Overwatch. Na polu walki korzysta z szybkiego sześciostrzałowego rewolweru oraz granatów.
  2. Smuga [Lena Oxton], kraj pochodzenia: Wielka Brytania. Pilot eksperymentalnego myśliwca, która na skutek wypadku zyskała nadnaturalne zdolności, pozwalające jej na podróżowanie w czasie i teleportację. Na polu walki korzysta z dwóch superszybkich pistoletów oraz potężnej bomby.
  3. Żniwiarz [???], kraj pochodzenia: nieznany. Tajemniczy terrorysta oraz najemnik, który wzbudza strach gdziekolwiek się pojawi i bezlitośnie eliminuje swoich przeciwników. Na polu walki korzysta z dwóch strzelb, umiejętności zamieniania się w cień oraz teleportacji.
  4. Fara [Fareeha Amari], kraj pochodzenia: Egipt. Fara przez lata służyła w armii egipskiej i pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach militarnych. Jej wielkim marzeniem było wstąpienie w szeregi Overwatch. Na polu bitwy korzysta z kombinezonu bojowego, pozwalającego jej unosić się w powietrzu, a także z wyrzutni rakiet.
  5. Żołnierz 76 [???], kraj pochodzenia: nieznany. Wedle plotek ten tajemniczy bohater był przywódcą organizacji Overwatch, który po jej rozwiązaniu stara się wyjaśnić domniemany spisek stojący za jej upadkiem. Żołnierz 76 na polu walki używa karabinu pulsacyjnego, który potrafi wystrzelić również śmiercionośną salwę rakiet. Jego umiejętnością specjalną, oprócz sprintu, jest możliwość używania emitera Pola Biotycznego. Ponadto heros posiada wizjer taktyczny naprowadzający broń na wrogów czających się w pobliżu.
  6. Genji [Genji Shimada], kraj pochodzenia: Japonia. Cybernetyczny ninja, najmłodszy syn rodziny Shimada oraz brat Hanzo, a także jego największy rywal. Przez lata podróżował po świecie, szukając dla siebie jakiegoś celu. Prawdziwy spokój znalazł dopiero w naukach mnicha Zenyatty, który stał się dla niego nowym mistrzem. W trakcie walki Genji posługuje się wierną kataną oraz shurikenami, gwiazdkami ninja i łukiem.
  7. Sombra [???], kraj pochodzenia: Meksyk. Sławna hakerka, operująca pod pseudonimem Sombra. Osierocona w trakcie wojen omnicznych, dzieciństwo i młodość spędziła w szeregach meksykańskiego gangu. W trakcie walki korzysta ze swoich umiejętności i możliwości technicznych. Używa optycznego kamuflażu, pozwalającego pozostać jej niewidocznym, a także podręcznego terminalu komputerowego, który blokuje umiejętności specjalne przeciwników oraz teleportującego translokatora i impulsu elektromagnetycznego niszczącego bariery i tarcze oponentów.
  8. Pięść Zagłady [Akande Ogundimu], kraj pochodzenia: Nigeria. Wysoce inteligentny mistrz wielu sztuk walki, który pochodził z utytułowanej nigeryjskiej rodziny przemysłowców. Po utracie ręki Akande zastąpił ją mechaniczną protezą, do której wkrótce dołączyły inne cybernetyczne wszczepy. Bohater był jednym z najgroźniejszych członków złowieszczej organizacji Szpon. W walce korzysta z ze swoje prawej pięści, strzelając z zamontowanej na niej działka, podrzucając przeciwników w powietrze oraz wywołując jej uderzeniami fale sejsmiczne.

3.3. Obrona

  1. Torbjörn [Torbjörn Lindholm], kraj pochodzenia: Szwecja. Przypominający krasnoluda genialny inżynier, przez wiele dekad zaopatrujący Overwatch w nowe rodzaje uzbrojenia. Na polu bitwy korzysta z nitownicy oraz buduje armatkę obronną. Poza tym, przekazuje sojusznikom ulepszenia pancerza.
  2. Trupia Wdowa [Amélie Lacroix], kraj pochodzenia: Francja. Kompleksowo wyszkolona zabójczyni. W młodości została poddana okropnym eksperymentom, które uczyniły z niej najlepszą agentkę w służbie terrorystycznej organizacji Szpon. Na polu walki korzysta ze strzelby snajperskiej, min oraz możliwości wykrywania wrogów z dużej odległości.
  3. Bastion. Automat oblężniczy zbudowany podczas konfliktu omnicznego. Ten wyposażony w zaawansowane AI robot wyruszył w podróż, by lepiej poznać i zrozumieć świat. Na polu bitwy korzysta z broni maszynowej, ale potrafi również zamieniać się nieruchomego wartownika otoczonego tarczą i strzelającego z potężnego karabinu Gatlinga.
  4. Złomiarz [Jamison Fawkes], kraj pochodzenia: Australia. Oszalały specjalista od materiałów wybuchowych. Podobnie jak Wieprzu, złomiarz również należał do jednego z gangów pustoszących australijskie bezdroża. W trakcie walki wykorzystuje granatnik, miny ogłuszające i pułapki, a kiedy traci życie wyrzuca w powietrze kilka odbezpieczonych ładunków. Jego specjalnym atakiem jest mobilna bomba siejąca spustoszenie wśród przeciwników.
  5. Mei [Mei-Ling Zhou], kraj pochodzenia: Chiny. Mei jest wybitną klimatolożką, która wspierała działania Overwatch. W trakcie swoich badan opracowała wiele innowacyjnych metod ochrony klimatu naszej planety. Kiedy jej baza naukowa została zaatakowana uratowała się dzięki kriostazie. Budząc się kila lat później w zupełnie innym świecie postanowiła kontynuować swoje dzieło. Na polu bitwy posługuje się wyjątkowo skuteczną bronią zamrażającą i spowalniającą przeciwników.
  6. Hanzo [Hanzo Shimada], kraj pochodzenia: Japonia. Mistrz łucznictwa, należący do klanu zabójców o wielowiekowej tradycji. Obowiązki i skaza na honorze rodziny zmusiły go do zamordowania własnego brata. Czyn ten sprawił, że wyrzekł się swego rodu, a następnie wyruszył w podróż doskonaląc umiejętności strzeleckie. Na polu walki Hanzo korzysta z łuku oraz kilku rodzajów strzał, a także przywoływanego i siejącego zniszczenie smoczego ducha.

3.4. Wsparcie

  1. Symmetra [Satya Vaswani], kraj pochodzenia: Indie. Satya wychowała się w indyjskich slumsach, ale dzięki talentowi i inteligencji uciekła biedzie, stając się oddaną agentką korporacji Vishkar. Korzystając z unikalnej technologii potrafi zakrzywiać światło i wpływać na rzeczywistość. Na polu bitwy korzysta z broni z energetyczną wiązką, potrafi również stawiać wieżyczki obronne oraz panele teleportacyjne, a także tarcze ochronne.
  2. Łaska [Angela Ziegler], kraj pochodzenia: Szwajcaria. Doktor Angela Ziegler jest lekarzem oraz orędowniczką pokoju. Poza praktyka prowadziła również badania nad nanotechnologią, które zaowocowały stworzeniem Walkirii, będącego unikalnym kombinezonem polowym. W czasie walki korzysta z wiązki leczącej sojuszników, a także umiejętności latania i szybkiego przemieszczania się po mapie. Łaska potrafi także wskrzesić jednego kompana.
  3. Zenyatta [Tekarta Zenyatta], kraj pochodzenia: Nepal. Zenyatta jest omnickim mnichem, który przemierza świat w poszukiwaniu duchowego oświecenia. Swój trening odebrał w jednym z nepalskich klasztorów gdzie uwierzył w pokojową koegzystencję ludzi oraz inteligentnych robotów. Na polu walki korzysta z wielozadaniowych kul energii, a także umiejętności dającej czasową niezniszczalność i możliwość leczenia sojuszników.
  4. Lucjo [Lucjo Correra], kraj pochodzenia: Brazylia. Lucjo wychował się w zapomnianej przez rząd faweli i od dziecka interesował się muzyką, wybierając karierę DJ-a. Kiedy jego sąsiedzi i rodzina zostali zmuszeni do opuszczenia domu przez korporację zajmująca się wyburzaniem i rekonstrukcją ubogich dzielnic, wykradł jej eksperymentalną dźwiękową broń, którą przebudował i wykorzystał w obronie bliskich. Dźwiękowy blaster pozwala nie tylko na odstraszanie wrogów, ale także otaczanie tarczą sojuszników, zwiększanie szybkość ich ruchu oraz regenerowanie zdrowia.
  5. Ana [Ana Amari], kraj pochodzenia: Egipt. Ana to matka Fary i jedna ze współzałożycieli Overwatch. Była uważana za jednego z najlepszych strzelców na świecie. Podczas operacji uwalniania zakładników została raniona przez agentkę Szponu, funkcjonującą pod kryptonimem „Trupia Wdowa”, i uznana za zmarłą. Przeżyła jednak wypadek, tracą jedynie oko. W walce Ana używa wielofunkcyjnego karabinku, wystrzeliwującego strzałki, które zatruwają wrogów lub pomagają sojusznikom. W swoim ekwipunku ma także specjalny leczący granat.
Tytuł przygotowano z myślą o początkujących jak i zaawansowanych graczach - Overwatch – kompendium wiedzy [Aktualizacja #16 - Halloweenowy event i nowe wyniki sprzedaży] - wiadomość - 2017-10-18
Tytuł przygotowano z myślą o początkujących jak i zaawansowanych graczach

4. Technikalia

Wymagania minimalne (zapewniają zabawę w 30 kl./s):

  1. Procesor: Intel Core i3 lub AMD Phenom X3 865;
  2. Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 460, ATI Radeon HD 4850 lub Intel HD Graphics 4400; Pamięć: 768 MB VRAM, 4 GB RAM;
  3. Dysk twardy: 7200 RPM z 5 GB wolnego miejsca;
  4. System operacyjny: Windows Vista/7/ 8/10 64-bit (z najnowszym dodatkiem Service Pack).

Wymagania zalecane (zabawa w 60 kl./s przy średnich ustawieniach):

  1. Procesor: Intel Core i5 lub AMD Phenom II X3 (2,8 GHz);
  2. Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 660 lub ATI Radeon HD 7950;
  3. Pamięć: 2 MB VRAM, 6 GB RAM.
  4. System operacyjny: Windows Vista/7/ 8/10 64-bit (z najnowszym dodatkiem Service Pack).

Do zabawy musimy posiadać oczywiście także sieciowe konto Battle.net.

Blizzard celuje w jak najszerszą grupę odbiorców, tak więc tytuł uruchomi się bez problemów na laptopie i komputerze stacjonarnym z kilkuletnimi podzespołami.

Produkcję napędza autorska technologia i silnik, ale nie oferuje ona jakiś fajerwerków i zaawansowanych efektów graficznych. Z drugiej strony, dzięki charakterystycznemu kreskówkowemu stylowi graficznemu, podobnie jak gra Team Fortress 2, najpewniej nie zestarzeje się przez długie lata i przeżyje wielu konkurentów, którzy decydują się na bardziej realistyczną oprawę.

5. Multimedia

  1. Recenzja gry Overwatch – Blizzard pozamiatał
  2. Overwatch – Poradnik do gry
  3. Oficjalna strona gry Overwatch

Informacja pojawiła sie pierwotnie 8 marca 2017, 17:14.