Data wydania: 3 grudnia 2001
Hack'n'slash będący spin-offem kultowej serii Baldur's Gate. Baldur's Gate: Dark Alliance jest produkcją szybszą i nastawioną na walkę. Tytuł pozwala wcielić się w jedną z trzech postaci, które przemierzają krainę, wykonując zadania i eliminując zastępy wrogów.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Baldur’s Gate: Dark Alliance to hack’n’slash będący spin-offem kultowej serii Baldur’s Gate. Tytuł, wydany przez Interplay Entertainment, zadebiutował na konsolach szóstej generacji. Po latach produkcja trafiła również na konsole ósmej i dziewiątej generacji, a także na komputery osobiste i urządzenia mobilne.
Akcja gry Baldur’s Gate: Dark Alliance toczy się w fantastycznym uniwersum Zapomnianych Krain, a dokładnie – w okolicach tytułowego miasta, Wrót Baldura. Po przekroczeniu jego bram trójka głównych bohaterów zostaje napadnięta przez złodziei, na których czele stoi niejaki Karne. Przed śmiercią naszych podopiecznych ratuje straż miejska, która przepędza rabusiów i zabiera protagonistów do jednej z karczm (Elfsong Tavern), by tam mogli dojść do siebie. Czyszcząc piwnicę oberży ze szczurów, herosi trafiają na ukryte przejście, którego banda Karne’a używa, by niepostrzeżenie dostawać się do miasta. Protagoniści postanawiają wyruszyć tropem przestępców.
W Baldur’s Gate: Dark Alliance akcję ukazano z lotu ptaka. Przed rozpoczęciem zabawy musimy wybrać jedną z trzech predefiniowanych postaci. Mowa o krasnoludzkim wojowniku Kromlechu, ludzkiej łuczniczce imieniem Vahn oraz elfiej czarodziejce Adriannie. W wersji na handhelda Game Boy Advance otrzymujemy do dyspozycji jedynie człowieka (mężczyznę), jednak możemy wybrać dla niego jedną z trzech klas (wojownika, maga oraz łucznika).
Gra składa się z trzech aktów, a akcja każdego z nich toczy się w innym regionie. Wśród lokacji czekających na odwiedzenie znajdziemy między innymi tytułową metropolię, a także leśne ostępy, ponure podziemia i ośnieżone górskie szczyty. Przemierzając je, wykonujemy zadania popychające fabułę do przodu; od czasu do czasu możemy również zrealizować misję poboczną. Przeszkadzają w tym liczni przeciwnicy, wśród których znajdziemy zarówno inteligentne istoty, jak i gobliny, przerośnięte pająki, a nawet beholderów (obserwatorów) czy smoki. Starcia są dynamiczne, a w ich trakcie robimy użytek z oręża, rozmaitych umiejętności bojowych bądź zaklęć. Warto przy tym pamiętać, że każdą z postaci gra się nieco inaczej. Kromlech preferuje walkę w zwarciu, Vahn woli trzymać nieprzyjaciół na dystans, natomiast Adrianna robi użytek z magii (jej główną bronią są zaklęcia oparte na żywiołach).
W miarę postępów rośnie nasz potencjał bojowy. Bohaterowie zdobywają kolejne poziomy doświadczenia, a po każdym awansie otrzymujemy punkty, które możemy przeznaczyć na rozwój określonej umiejętności. Poza tym raz na cztery takie awanse dostajemy specjalny punkt, dzięki któremu możemy rozwinąć jedną z sześciu głównych statystyk postaci (siłę, inteligencję, mądrość, zręczność, budowę, charyzmę). Oprócz tego w świecie gry funkcjonują sklepy, w których możemy zaopatrywać się w coraz lepsze pancerze i potężniejszą broń.
Gra oferuje cztery poziomy trudności; ostatni z nich nosi miano ekstremalnego i nie jest niczym innym, jak trybem New Game Plus, gdyż pozwala na import postaci z wcześniejszego przejścia. Warto zaznaczyć, że nie jest on dostępny od początku i należy go odblokować, przechodząc specjalny loch – The Gauntlet. Co prawda próżno go szukać w wersji na Game Boya Advance, jednak w niej po jednorazowym przejściu fabuły odblokowujemy nową postać – elfiego wojownika.
Baldur’s Gate: Dark Alliance pozwala na zabawę w pojedynkę lub na kooperacyjną rozgrywkę na wspólnym ekranie, w towarzystwie drugiej osoby. Wyjątek stanowi wersja na Game Boya Advance, która umożliwia wyłącznie samotną grę.
W momencie premiery Baldur’s Gate: Dark Alliance na konsolach szóstej generacji oprawa graficzna tej produkcji prezentowała wysoką jakość. Wrażenie robiło szczegółowe otoczenie, realistycznie animowana woda, a także efekty towarzyszące korzystaniu z czarów. Ładnie wyglądała również edycja na Game Boya Advance, nawet pomimo ograniczonych możliwości tego handhelda. Wersja na konsole ósmej i dziewiątej generacji, komputery osobiste i urządzenia mobilne została jedynie przystosowana do działania w wyższych rozdzielczościach (na PlayStation 4 Pro, Xboksie One X, PlayStation 5 oraz Xboksie Series X – maksymalnie 4K) i na panoramicznych ekranach.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC Windows 17 grudnia 2021
Android 7 kwietnia 2023
GameCube 18 listopada 2002
PlayStation 4 7 maja 2021
PlayStation 5 7 maja 2021
Xbox One 7 maja 2021
Apple iOS 17 grudnia 2021
Xbox 19 listopada 2002
Nintendo Switch 20 maja 2021
PlayStation 2 3 grudnia 2001
Xbox Series X/S 7 maja 2021
Game Boy Advance 13 stycznia 2004
Producent: Black Isle Studios / Square One Games (PC) / Square One Games (PS4) / Square One Games (XONE) / Square One Games (AND) / Square One Games (iOS) / Square One Games (Switch) / Square One Games (PS5) / Square One Games (XSX)
Wydawca: Interplay Entertainment
Gry podobne:
2GRY
Cykl gier RPG akcji typu hack’n’slash, będących pobocznymi częściami serii Baldur’s Gate. Został on wykreowany przez zespół Snowblind Studios, który we współpracy z wydawcą Interplay Entertainment opracował jego dwie odsłony. Po latach do nowych platform przystosowały go firmy Black Isle Sutidos i Square One Games.
12 kwietnia 2019
Jak Baldur's Gate wróci, to wszystko będzie dobrze. Lord Gaben zbije piątkę z Timem Sweeneyem, Duke Nukem doczeka się udanego sequela, a lew z jagnięciem legną pospołu. Tylko że to nie będzie takie łatwe.
Baldur’s Gate: Dark Alliance to RPG akcji typu hack’n’slash, które zestarzało się nad wyraz godnie. Ta kompaktowa produkcja wciąż może się podobać, a jej rozmiary i brak skomplikowania sprawiają, że w zasadzie każdy może się z nią zmierzyć.
opinie
Krystian Pieniążek
4 października 2025 20:00
Nadszedł wreszcie moment, na który gracze pecetowi czekali 20 lat. Na PC wreszcie zadebiutowała gra Baldur's Gate: Dark Alliance, czyli RPG akcji, które pierwotnie ukazało się na PlayStation 2.
gry
Adrian Werner
18 grudnia 2021 08:46
Firma Interplay może szykować się do wydania remastera Baldur's Gate: Dark Alliance. Wskazują na to zmiany w bazie danych PlayStation Network oraz materiały publikowane przez studio Black Isle.
gry
Adrian Werner
6 maja 2021 16:58
Powoli zaczynamy nabierać przekonania, że pogłoski o śmierci Interplay mogły być mocno przesadzone. Wpierw pojawiły się pierwsze screeny z wersji MMO Fallouta, a najnowsze plotki wskazują, że mogą powrócić również inne klasyczne serie tego wydawcy.
gry
Adrian Werner
13 lutego 2010 11:21
Miniony rok zostanie zapamiętany m.in. jako okres, w którym straciło pracę ponad 11 tysięcy osób pracujących przy tworzeniu gier. Wygląda na to, że ten niefortunny trend będzie niestety kontynuowany.
gry
Adrian Werner
13 stycznia 2010 09:15
Wspominaliśmy już o plotkach na temat F.E.A.R. 3. Dzięki wpisowi na stronie artysty Joela Cuellara, istnienie tego projektu wydaje się coraz bardziej prawdopodobne.
gry
Adrian Werner
16 grudnia 2009 11:15
Zapoczątkowany przez firmę BioWare Corporation cykl Star Wars: Knights of the Old Republic doczeka się kolejnej odsłony w postaci gry MMO. Takie rewelacje pojawiły się w dziale plotek, w ostatnim numerze amerykańskiego magazynu Electronic Gaming Monthly.
gry
Krystian Smoszna
25 kwietnia 2007 13:32
Pamiętacie jeszcze Interplay, niegdyś wielki koncern, dzisiaj stojący u progu bankructwa? Ostatni raz było o nim głośno przy okazji sprzedaży praw do tworzenia nowych gier z serii Fallout. Okazuje się, że to nie koniec zabiegów marketingowych Herve’a Ceana i spółki, chociaż dziś nie są one tak spektakularne jak kilka miesięcy temu.
pozostałe
Krystian Smoszna
29 kwietnia 2005 10:45
Wymagania sprzętowe gry Baldur's Gate: Dark Alliance:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Pentium 4 2.0 GHz / AMD Athlon XP 2400+ 2.0 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 128 MB GeForce FX 5700 / Radeon 9600 lub lepsza, 6 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 636 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 890 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
game _hunter
Ekspert
2014.01.10
Swietna grafika i grywalność. Silnik graficzny Snowblinda czyli gra wygląda identycznie jak m.in Fallout. Wedlug mnie ta czesc jest lepsza od Dark Alliance 2
ereboss
Ekspert
2018.07.17
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Ocena OpenCritic
25% rekomendacji (10)
Nintendo Life
Stuart Gipp
Use a Potion
Cubed3
Sandy Kirchner-Wilson
GamesCreed
Nimmi Faiya
WayTooManyGames
Thomas Medina
pragracz Chorąży
buahaha spadłem z krzesła, jest 12 godzina i już muszę się napić ...
A.l.e.X Legend
o ile dobrze zrozumiałem każdy kto pobierze Dark Alliance z GOGa ma w prezencie 108 PLN na zakupy epic store, tak ?
LuckyLuke SPY Pretorianin
Przyznam szczerze, że dla mnie ta gra jest jakimś nieporozumieniem, totalną abominacją.
Kupiłem ją licząc na porządnego hack'n'slasha (zresztą gra jest reklamowana jako produkt z tego gatunku). A co dostałem? Nawet jeśli zaliczyć ją do tego gatunku (co jest w cholerę naciągane) to dostałem najgorszy produkt w jaki grałem w ciągu ostatnich kilku lat. Żeby za bardzo się nie rozpisywać skupię się na plusach i minusach.
Plusy:
+ voice acting - nie ma go dużo (naprawdę), ale to co mamy jest bardzo wysokiej jakości (np. John Rhys-Davies w małej roli)
+ grafika jak na ponad 20-letnią grę nie kłuje w oczy
+ soundtrack
Minusy:
- TO. NIE. JEST. HACK'N'SLASH. Jeśli twórcy myślą, że do gry z tego gatunku wystarczy marginalna fabuła, itemki dropiące z potworków i skrzyń oraz levelowanie postaci to srogo się mylą. Następne kilka punktów będzie dotyczyło tego "zakłamania" w promocji.
- po pierwsze: gra jest epicko trudna. Pod tym względem przypomina gry typu soulslike, bo większość wrogów rozłoży nas kilkoma hitami. Paradoksalnie, bossowie są łatwiejsi niż niektóre spore grupki wrogów (to chyba jedyna pozytywna cecha gry - nie raz mamy tu duże grupki wrogów, jak w typowych h'n's; problem w tym, że w tym h'n's jak Diablo czy Grim nie padamy pod ich ciosami w kilka sekund). Musimy oszczędzać wszystko: strzały, mikstury, złoto. Problem w tym, że jeden nieprzemyślany zakup w sklepie za sporą ilość złota może nas zrujnować do końca gry. Dość powiedzieć, że zmarnowałem naprawdę sporo czasu wykonując alt-taby w oczekiwaniu na regenerację zdrowia postaci za friko. Warto jeszcze dodać, że większość osób (przez tą niepotrzebną trudność) robi różne kombinacje na czele z zaczynaniem gry na Easy, ukończeniem jakiejś części gry, a następnie importowaniem tej rozwiniętej postaci na początek gry na Normalu. Śmieszna strata czasu.
- po drugie: wrogowie się nie respawnują. To jeszcze dodatkowo utrudnia grę. Zużyjemy za dużo miksturek przez bossem i nie mamy kasy na więcej? No cóż, lepiej wczytaj sejwa sprzed godziny, bo nie wygrindujesz kasy.
- po trzecie: główny aspekt h'n's, czyli rozwój postaci, jest tu kompletnie spartaczony. Ukończyłem 3/4 gry i zdobyłem tylko 14 poziomów doświadczenia. Odblokowałem tylko dwa skille (wzmocnione zwykłe strzały i ogniste strzały), bo większość pkt poszła na życie, obronę i udźwig (!). Niby grałem łucznikiem, ale łuku używałem może przez 30-40% walki, bo strzały szybko się kończą, rzadko dropią, a teleporty do "miast" srogo kosztują. Podsumowując, nie ma się tu wrażenia tego "kształtowania" postaci w jakimś określonym kierunku.
- po czwarte: bardzo mało sprzętu. Przez całą grę znalazłem (lub kupiłem) może łącznie jakieś 6-8 różnych typów łuku. Setów zbroi też jest mało - może około 10, a tylko czasami dropnie jakiś niby-wyjątkowo "Plate Armor +1"
- po piąte: nie możemy nic robić z naszym sprzętem, zaklinać, ulepszać itd. Szczytem dla twórców było danie nam amuletów i pierścienie delikatnie wpływających na statystyki.
- gra jest stosunkowo krótka. Wydaje mi się, że można ją spokojnie ukończyć w 15 godzin, i to wliczając mnóstwo powtórek spowodowanych zgonami.
- lokacje są strasznie nudne i leniwie wykonane; dość powiedzieć, że w niektórych nie możemy obracać kamery, bo pewnie projektantom nie chciało się dopracować reszty lokacji; dodatkowo nie możemy też zobaczyć na raz całej mapki danej lokacji;
- fabuła jest żałosna; po pierwszym akcie z trzech twórcom odechciało się już całkiem (dla przykładu: pierwszy akt ma jakieś 4 razy więcej NPCów niż drugi i trzeci razem wzięte - w II jest dwóch NPC, z których jeden to kupiec, a w III jeden xD)
- mało soundtracku (niektóre lokacje nie mają go wcale)
- kilka razy pojawiają się kretyńskie elementy platformowe (unikanie ognistych pułapek, skakanie po zapadających się półkach); pasuje to jak pięść do oka
Myślałem o wystawieniu oceny 1.0, która byłaby jak najbardziej adekwatna dla tej niedoróbki. Dałem z litości 2.0, ze względu na przyzwoite odświeżenie na PC. Jeśli szukacie choć średniego h'n's trzymajcie się od tej gierki z daleka. Może ona usatysfakcjonować tylko najbardziej niewybrednych fanów prymitywnych slasherów. Naprawdę nie wiem skąd biorą się te pozytywne opinie. Chyba wystawiają je ludzie, którzy nie grali w h'n's od czasu pierwszego diablo.
Kosiciel Generał
Wielki przypływ nostalgii. Gra nawet po dwóch dekadach całkiem nieźle się broni i daje dużo frajdy. Minusy są w zasadzie dwa - brak zaawansowanych ustawień grafiki oraz wysoka cena (to port, nie remaster ani tym bardziej remake).