Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Parametry ogólne

Każda jednostka charakteryzuje się parametrami ogólnymi oraz parametrami uzbrojenia (jeśli jest uzbrojona). Jakość parametrów oznaczona jest kolorami czerwonym (zły, słaby), żółtym (średni), zielonym (dobry, bardzo dobry) i niebieskim (wyjątkowy).

Do parametrów ogólnych można zaliczyć:

Siła - wytrzymałość jednostki w wypadku techniki, w wypadku piechoty - liczebność w sekcji (oddziale) - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Siła - wytrzymałość jednostki w wypadku techniki, w wypadku piechoty - liczebność w sekcji (oddziale).

Rozmiar - im większa jednostka, tym łatwiej ją trafić. Przypuszcza się, że za każdy poziom odpowiada 5% szansy trafienia, odejmowanych, jeśli cel jest mniejszy niż średni, a dodawanych jeśli cel jest większy. Nie ma wpływu na zdolność ukrycia się. W przypadku samolotów rozmiar zastępuje współczynnik PE (Przeciwdziałanie Elektroniczne) - im mniejszy, tym trudniej trafić.

Poziom optyki - odpowiada za możliwość wykrycia przeciwnika, im wyższy poziom optyki tym łatwiej wykryć ukrytego wroga. Dodatkowo kalkulowany jest wpływ odległości, osłony, poziomu niewykrywalności (stealth) oraz głośności strzału. W przypadku jednostek przeciwlotniczych pokazywany jest poziom wykrycia lotnictwa i śmigłowców.

Szybkość - maksymalna prędkość poruszania się po bezdrożach. Trudny teren (bagna, las) dodatkowo obniżają prędkość poruszania pojazdów.

Szybkość na drodze - maksymalna prędkość poruszania na drodze. Aby wykorzystać drogi należy wydać rozkaz "Szybki Ruch" w menu Rozkazów Zaawansowanych. Pojazdy kołowe są szybsze niż gąsienicowe, żaden jednak pojazd nie rozwija prędkości wyższej niż 150 km/h.

Stealth - poziom niewykrywalności. Im wyższy tym trudniej wykryć jednostkę. Na niewykrywalność składają się dodatkowo takie czynniki jak odległość, osłona, poziom optyki przeciwnika i odgłos strzału.

Zapas paliwa - wielkość zbiornika paliwa. Aby uzupełnić należy zatrzymać się przy jednostce zaopatrującej lub kliknąć na nią prawym przyciskiem myszy. Ostrzelana lub trafiona jednostka nie może korzystać z uzupełnienia przez 40 sekund.

Autonomia - im większa, tym dłużej jednostka może jechać bez tankowania.

Stabilizator - jego obecność i poziom wpływają na celność jednostki w ruchu. Szerzej na ten temat w rozdziale "Teren, morale i manewrowanie"

Rok - rok produkcji to kryterium wykorzystywane przy taliach tworzonych z premią "Kategoria" Szerzej na ten temat w rozdziale pt "Tworzenie własnych talii"

Typ - zaliczenie jednostki do danego typu (np. Pancerna) przy tworzeniu tali z premią "Typ". Szerzej na ten temat w rozdziale pt "Tworzenie własnych talii"

Prototyp - występuje tylko przy jednostkach prototypowych, możliwych do odblokowania przy tworzeniu talii z premią "Talia narodowa"

Pancerz przedni, tylny, górny i boczny - zdolność absorpcji szkód w wyniku trafienia - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Pancerz przedni, tylny, górny i boczny - zdolność absorpcji szkód w wyniku trafienia. Im wyższy współczynnik tym szkody mniejsze. Najlepiej opancerzona jest część przednia i boczna pojazdu, najgorzej - tylna i górna. Górna część narażona jest na ostrzał artyleryjski i lotniczy.

Na podstawowe parametry uzbrojenia składają się: zasięg, celność, siła ppanc., siła ładunków burzących, przygwożdżenie i szybkostrzelność.

Zasięg (lądowe, śmigłowce, samoloty) - odległość, na jaką można strzelać do celów poszczególnego typu (donośność) - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Zasięg (lądowe, śmigłowce, samoloty) - odległość, na jaką można strzelać do celów poszczególnego typu (donośność). Tylko lufowa artyleria przeciwlotnicza może razić każdy z tych celów (a także kanadyjski system plot ADATS).

Celność - liczbowo określony bazowy współczynnik szansy trafienia, im wyższy tym szansa większa. Każdemu punktowi odpowiada 5% szansy trafienia celu w trakcie gry. Oznacza to, że przy Celności 10 (bardzo wysoka) szansa trafienia wynosi 50%. Na bazową Celność nakłada się modyfikator wynikający z poziomu doświadczenia i morale strzelca (szerzej w rozdziale "Teren, manewrowanie i morale"), ruchu i posiadanego stabilizatora (szerzej w rozdziale "Teren, manewrowanie i morale"), rozmiaru celu oraz wykorzystywania przez niego osłony. Jeśli szansa trafienia przekroczy 100%, możliwe jest spowodowanie dodatkowych uszkodzeń krytycznych.

Siła ppanc. i siła ładunków burzących - bazowy poziom uszkodzeń zadawanych odpowiednio celom opancerzonym i nieopancerzonym. Jeśli pocisk o Sile ppanc. 10 trafi w cel o pancerzu 8, zada 2 punkty uszkodzeń. Jeśli jednak cel ma pancerz 1 lub 0, uszkodzenia przemnażane są przez 4. Efektywność broni ppanc. zależy także od tego czy korzysta z amunicji Kinetycznej czy Kumulacyjnej (o tym dalej), przy czym wskazany wyżej algorytm dotyczący pancerza 0 lub 1 stosuje się do obydwu rodzajów amunicji jednakowo. Ładunki burzące mają nikły wpływ (albo żaden) na pancerz, ale mogą oddziaływać obszarowo na cele nieopancerzone. Broń albo jest przeciwpancerna albo korzysta z ładunków burzących.

Przygwożdżenie - szansa wywołania wstrząsu psychicznego i szoku zależy od wielkości tego współczynnika. Im wyższy, tym szybciej spada morale ostrzelanego wroga. Wartość podana w stosunku do jednego strzału.

Szybkostrzelność - ilość pocisków wystrzeliwanych na minutę, z uwzględnieniem czasu przeładowania. W wypadku artylerii - liczba pocisków na jedną salwę.

Oprócz wyżej wymienionych, broń może mieć dodatkowe cechy:

Kinetyczna [Kinetyczna] - broń strzelająca kinetycznymi pociskami przeciwpancernymi - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Kinetyczna [Kinetyczna] - broń strzelająca kinetycznymi pociskami przeciwpancernymi. Siła ppanc. rośnie wraz ze spadkiem odległości od celu o każde 175 metrów. Przy odległości 375 metrów broń korzystająca z amunicja ppanc. (nawet o najniższej sile) zada przynajmniej jeden punkt uszkodzeń.

Kumulacyjna [Kum] - broń korzystająca z głowic kumulacyjnych. Niezależnie od siły ppanc. zada przynajmniej jeden punkt obrażeń i w przeciwieństwie do [Kinetyczna] na uszkodzenia nie ma wpływu odległość od celu

Pole rażenia [Raż] - broń strzelająca wybuchowymi pociskami rażącymi piechotę i pojazdy nieopancerzone na pewnym obszarze działania. Nie wyrządzi wiele szkód jednostkom pancernym, ale może je ogłuszyć

Dym [Dym] - możliwe jest strzelanie pociskiem dymnym (rozkaz "Zasłona dymna", domyślny klawisz B), który nie wyrządza szkód, ale blokuje pole widzenia jednostek lądowych. Tylko artyleria i moździerze może używać pocisków dymnych.

Poprawiony strzał [POPR.] - ostrzał pośredni ponad przeszkodami, może być skuteczniejszy, jeśli cel widzi inna jednostka. Dotyczy tylko artylerii i moździerzy

[KIER.] - pocisk naprowadzany na cel przez operatora, który musi stać nieruchomo do momentu uderzenia

Wystrzel i Zapomnij [WIZ] - po wystrzeleniu pocisk nie wymaga dalszej uwagi operatora. Dotyczy tylko rakiet i jest przeciwieństwem rakiet kierowanych [KIER.]

Półaktywny [SA] - rakieta może być wystrzelona w ruchu, ale cel musi do chwili trafienia być wskazywany (namierzany) przez operatora. Pośredni między [KIER.] a [WIZ]

Radar [RAD] - broń używająca naprowadzania radarowego, przez to może być zwalczana pociskami antyradarowymi [ZWALCZANIE OPL]. W celu uniknięcia zagrożenia broń można wyłączyć (klikając na jej ikonę w czasie walki)

Zwalczanie wrogiej obrony plot. [ZWALCZANIE OPL.] - pocisk antyradarowy naprowadza się na radar przeciwnika, dopóki radar jest włączony. Jednostki wyposażone w rakiety antyradarowe często otwierają ogień do pierwszego napotkanego przeciwnika z włączonym radarem

Stacjonarny [STAT.] - aby strzelić, użytkownik musi pozostać w bezruchu

Napalm [NAPALM] - wszelka broń podpalająca, niekoniecznie bazująca na samym napalmie (np. bomby próżniowo - paliwowe, rakiety termobaryczne, miotacze ognia). Rozprzestrzeniający się ogień skutecznie obniża morale nawet wprawionych w walce oddziałów

Technika jest wyposażona w szeroki asortyment broni:

Haubice - strzelają salwami złożonym z kilku pocisków na duże odległości (od kilkunastu do czterdziestu kilometrów) ponad przeszkodami terenowymi [POPR - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Haubice - strzelają salwami złożonym z kilku pocisków na duże odległości (od kilkunastu do czterdziestu kilometrów) ponad przeszkodami terenowymi [POPR.] . Pociski pokrywają pewien obszar [Raż] i mogą być dymne [Dym]. Haubice są podstawowym orężem artylerii samobieżnej, nie można z nich prowadzić ognia w ruchu [STAT].

Moździerze - lekka artyleria strzelająca podobnie jak haubice po trajektorii łukowej [POPR - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Moździerze - lekka artyleria strzelająca podobnie jak haubice po trajektorii łukowej [POPR.]. Ma mniejszy zasięg (kilka kilometrów), ale jest precyzyjniejsza ze względu na większe skupienie pocisków [Raż]. Przeciętny czas celowania i przeładowania, większa celność we współdziałaniu z obserwatorem. Strzela z pozycji stacjonarnej [STAT.]. Stanowi dobre wsparcie dla piechoty walczącej w mieście. Podstawowe wyposażenie transporterów z moździerzami.

Buratino w akcji - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry
Buratino w akcji
Wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe (WWR) - konsumująca mnóstwo uzupełnień i wolno przeładowywana broń wystrzeliwująca grad rakiet pokrywających znaczny obszar [Raż - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe (WWR) - konsumująca mnóstwo uzupełnień i wolno przeładowywana broń wystrzeliwująca grad rakiet pokrywających znaczny obszar [Raż.]. Rakiety poruszają się po torze parabolicznym ponad przeszkodami [POPR.]. Podobnie jak inne rodzaje broni wsparcia artyleryjskiego, WWR musi w chwili strzału być nieruchoma [STAT.]. Specjalną bronią w tej klasie jest TOS-1 Buratino wystrzeliwujący rakiety zapalające.

Przeciwpancerne pociski kierowane (PPK) - precyzyjna broń do niszczenia czołgów i innej techniki lądowej - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Przeciwpancerne pociski kierowane (PPK) - precyzyjna broń do niszczenia czołgów i innej techniki lądowej. Są to rakiety z głowicami kumulacyjnymi [Kum] naprowadzane na cel różnymi metodami ([KIER], [WIZ], [SA] - dwie ostatnie tylko w niektórych modelach śmigłowców szturmowych - rakiety Ataka V [SA] na uzbrojeniu radzieckiego Mi 28, rakiety Hellfire [WIZ] na wyposażeniu AH - 64 Apache, oraz zwiadowczego OH 58 - D Kiowa Warrior), o zasięgu do 3 kilometrów. Na wyposażeniu śmigłowców (PPK/PLOT, szturmowych), niszczycieli czołgów, niektórych czołgów, bojowych wozów piechoty, niektórych transporterów opancerzonych, niektórych jednostek zwiadu zmechanizowanego i niektórych wozów dowodzenia (np. BMP-1K)

Wyrzutnia Z-P (ziemia-powietrze) - broń średniego i dalekiego zasięgu przeznaczona do zwalczania celów powietrznych, nieskuteczna przeciw celom naziemnym - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Wyrzutnia Z-P (ziemia-powietrze) - broń średniego i dalekiego zasięgu przeznaczona do zwalczania celów powietrznych, nieskuteczna przeciw celom naziemnym. Precyzyjna, działa w trybach [KIER.] [WIZ] może być naprowadzana radarem [RAD].

Działo główne (armata czołgowa) - strzela pociskami przeciwpancernymi [Kinetyczna] lub burzącymi (rzadziej) po płaskim torze do celów lądowych - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Działo główne (armata czołgowa) - strzela pociskami przeciwpancernymi [Kinetyczna] lub burzącymi (rzadziej) po płaskim torze do celów lądowych. Donośność (zasięg) tej broni dzieli się na trzy kategorie;

-1925 m

-2100 m

-2275 m

Miotacz płomieni - wystrzeliwuje strumień substancji podpalającej [NAPALM], stanowi uzbrojenie pojazdów z miotaczem ognia - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Miotacz płomieni - wystrzeliwuje strumień substancji podpalającej [NAPALM], stanowi uzbrojenie pojazdów z miotaczem ognia.

Działo bezodrzutowe - montowane na niszczycielach czołgów służą do walki z celami opancerzonym - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Działo bezodrzutowe - montowane na niszczycielach czołgów służą do walki z celami opancerzonym. W przeciwieństwie do PPK nie mają żadnego systemu naprowadzania (są mniej celne) i mają krótszy zasięg.

Granatnik automatyczny - nazwa mówi sama za siebie - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Granatnik automatyczny - nazwa mówi sama za siebie. Przed każdym kolejnym strzałem nie trzeba ręcznie przeładowywać granatnika. Wystrzeliwane granaty charakteryzują się znaczną siłą burzącą oddziałująca na obszar [Raż.] W przeciwieństwie do granatników ppanc. będących na wyposażeniu piechoty służą do walki z siłą żywą i nieopancerzoną, znakomicie obniżają morale.

Zasobnik rakietowy - wielolufowa wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych przenoszona przez samoloty i śmigłowce - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Zasobnik rakietowy - wielolufowa wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych przenoszona przez samoloty i śmigłowce. Broń oddziaływania obszarowego [Raż].

AGM - precyzyjne ([WIZ], [SA]) przeciwpancerne pociski powietrze - ziemia, odpowiednik PPK dla samolotów i śmigłowców szturmowych tylko o większej sile, celności i zasięgu - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

AGM - precyzyjne ([WIZ], [SA]) przeciwpancerne pociski powietrze - ziemia, odpowiednik PPK dla samolotów i śmigłowców szturmowych tylko o większej sile, celności i zasięgu.

AAM - rakiety walki powietrznej (powietrze - powietrze) przenoszone przez samoloty (a także przez prototypowy śmigłowiec AH 1W Supercobra) naprowadzane w różnym trybie [WIZ], [SA] o z małym (2, 8 - 3, 5 km), średnim (5-7 km) i dalekim zasięgu (do 12 km) - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

AAM - rakiety walki powietrznej (powietrze - powietrze) przenoszone przez samoloty (a także przez prototypowy śmigłowiec AH 1W Supercobra) naprowadzane w różnym trybie [WIZ], [SA] o z małym (2, 8 - 3, 5 km), średnim (5-7 km) i dalekim zasięgu (do 12 km).

Bomba burząca (hamowana) i bomba naprowadzana laserowo - zawierające dużą ilość ładunku burzącego, niszczącego piechotę i technikę nieopancerzoną - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Bomba burząca (hamowana) i bomba naprowadzana laserowo - zawierające dużą ilość ładunku burzącego, niszczącego piechotę i technikę nieopancerzoną. Zwykła bomba burząca zrzucana jest nad celem lub tuż przed nim, bomba naprowadzana laserowo może być wystrzelona z odległości kilku kilometrów i korzysta z precyzyjnego naprowadzania [WIZ].

Ppanc - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Ppanc. bomba kasetowa - bomba lotnicza, która po zrzuceniu rozpryskuje sie na kilkadziesiąt mniejszych ładunków zdolnych do niszczenia lub uszkodzenia celów opancerzonych na określonym obszarze [Raż.]. Nie zniszczy lepiej opancerzonych czołgów, ale może skutecznie obniżyć morale załogi.

Bomba napalm - lotnicza bomba zapalająca, zrzucona podpala obszar, a ogień rozprzestrzenia się po otoczeniu [Raż - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Bomba napalm - lotnicza bomba zapalająca, zrzucona podpala obszar, a ogień rozprzestrzenia się po otoczeniu [Raż.], najszybciej w miastach i lesie, wolniej na łąkach. Tak czy inaczej dym utrudnia widoczność, a sam ogień łatwo może wywołać wstrząs u przeciwnika i spowodować jego ogłuszenie lub ucieczkę.

Anty-radar - pociski antyradarowe służące do niszczenia pojazdów obrony przeciwlotniczej namierzających cele za pomocą radaru - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Anty-radar - pociski antyradarowe służące do niszczenia pojazdów obrony przeciwlotniczej namierzających cele za pomocą radaru. Automatycznie kierują się [WIZ] na obiekty z włączonym radarem [ZWALCZANIE OPL.].

Gatling, działko automatyczne, działko sprzężone, ckm, uniwersalny karabin maszynowy (UKM) - broń strzelecka techniki o różnej donośności, celności i sile rażenia - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

Gatling, działko automatyczne, działko sprzężone, ckm, uniwersalny karabin maszynowy (UKM) - broń strzelecka techniki o różnej donośności, celności i sile rażenia. Służy do zwalczania piechoty i śmigłowców, wykorzystuje właściwość [Kinetyczna]. Jeśli jest szybkostrzelna (np. działko automatyczne 4x w ZSU-23-4 Afghanskii) może błyskawicznie porazić morale wroga, powodując ogłuszenie.

ADATS - podobnie jak lufowa artyleria przeciwlotnicza może atakować cele naziemne i powietrzne, w przeciwieństwie jednak do niej uniwersalny system ADATS opiera się na kierowanych rakietach - Parametry ogólne | Charakterystyka jednostek i uzbrojenie - Wargame: AirLand Battle - poradnik do gry

ADATS - podobnie jak lufowa artyleria przeciwlotnicza może atakować cele naziemne i powietrzne, w przeciwieństwie jednak do niej uniwersalny system ADATS opiera się na kierowanych rakietach. Tylko na wyposażeniu kanadyjskiego M 113 ADATS.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl