Civilization 5 Gods and Kings: Upadek Rzymu

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Upadek Rzymu

W tym scenariuszu mamy do czynienia z problemem Rzymu. Jego władcy widzą, że potęga chwieje się w posadach, a okoliczni pomniejsi królowie przygotowują się do szturmu jego wysuniętych placówek. Staniesz po stronie rzymian czy barbarzyńców?

Grę możemy zacząć jako władca jednej z części Rzymu - wschodniej lub zachodniej, jako władca Persji lub jako jeden z pięciu władców barbarzyńców - Upadek Rzymu | Scenariusze w Sid Meiers Civilization V Bogowie i Królowie - Sid Meiers Civilization V: Bogowie i Królowie - poradnik do gry

Ogólnie

Grę możemy zacząć jako władca jednej z części Rzymu - wschodniej lub zachodniej, jako władca Persji lub jako jeden z pięciu władców barbarzyńców. Gra automatycznie kończy się po siedemdziesięciu turach - toczy się ona na punkty, więc podbój ze strony Sasanidów, Gotów, Celtów, Hunów, Wandalów i Franków jest rzeczą konieczną. Z drugiej strony władcy Rzymu muszą bronić się przed zakusami wrogich wojsk. Każdy jest w stanie wojny z każdym - jedynie oba Rzymskie Imperia są związane sojuszem.

Zaczynając ten scenariusz jako Barbarzyńcy zaczynamy z niewielkim skrawkiem terenu i sporą ilością wojsk. Imperium Rzymskie zajmuje zaś praktycznie całą mapę. Naszym celem jest jak największe uszczuplenie go w ilości posiadanych miast.

Każdy z graczy ma odkryte wszystkie technologie Starożytności i Epoki klasycznej. Wyłączone są wszystkie struktury związane z nauką - nie gromadzimy nowych punktów nauki oraz nie wynajdujemy nowych technologii. Religia również jest wyłączona - nie da się tworzyć wierzeń, a na mapie nie ma żadnej religii. Nie można także tworzyć w miastach Osadników - nie można więc zakładać nowych miast.

Gracze

Mamy do wyboru osiem cywilizacji:

  • Zachodni Rzym - Przyjmowanie Barbarzyńców - Stronnictwo związane sojuszem z Wschodnim Rzymem. Bonus: pokonane jednostki barbarzyńców są wcielane do armii z połową oryginalnego zdrowia. Jednostki specjalne: Legioniści - (większa siła bojowa), zastępują Zbrojnych oraz Balisty - (większa siła bojowa), zastępują Katapulty.
  • Wschodni Rzym - Mury Teodozjusza - Stronnictwo związane sojuszem z Zachodnim Rzymem. Bonus: jeśli jednostka jest dwa pola od fortu dostaje +10% siły bojowej. Wielcy generałowie pojawiają się 50% częściej i dają dodatkowo 10% więcej siły bojowej. Jednostki specjalne: Katafrakt - (lepsza obrona i atak), zastępuje Konnicę oraz Dromon - (znacznie lepsza siła ognia), zastępuje Triremy.
  • Sasanidzi - Dziedzictwo Achemenidów - Cywilizacja bardzo dobrze radzi sobie z podbijaniem miast oraz z wojskiem wroga. Zaczynają z trzema miastami. Bonus: Złote Ery trwają 50% dłużej a jednostki podczas takowej mają +1 punkt ruchu i +10% siły bojowej. Specjalne elementy: Klibanariusze - (Znacznie lepiej zdobywa miasta, Atak błyskawiczny), zastępuje zwykłą Konnicę oraz Sąd satrapy - (+2 złota, +2 zadowolenia, zwiększa przychód miasta w złocie o 25%), zastępuje Bank.
  • Celtowie - Pomalowani Buntownicy - Na starcie mają trzy miasta. Bonus: premia +50% w walce z cywilizacją z większą ilością miast, zaokrętowane jednostki mają +1 punkt ruchu i przy wchodzeniu na ląd zużywają tylko jeden punkt ruchu, a nie resztę kolejki, traktują lasy na swoim terytorium jak drogi - mogą również tworzyć dzięki nim szlaki handlowe. Specjalne elementy: Wojownicy piktyjscy - (ma premię jeśli nie walczy na swoim terenie, łupienie nie zabiera punktów ruchu, +50% siły jeśli walczy z innymi jednostkami, które okrążają cel), zastępuje Włóczników oraz Sala ceilidh - (+3 zadowolenie, +4 kultura), zastępuje Operę, która nie daje dodatkowego zadowolenia.
  • Frankowie - Królewskie Pochodzenie - Zaczynają z pięcioma miastami. Bonus: Koszt terenu nie dotyczy jednostek poruszających się po wzgórzach lub wzdłuż rzeki. Specjalne elementy: Sala biesiadna - (+2 zadowolenie, +2 kultura), zastępuje Cyrk, który wymaga Koni lub Słoni oraz Miotacze toporów - (silniejsza jednostka, posiada awans Desant - może atakować od morza, NIE wymaga Żelaza), zastępuje Zbrojnych.
  • Goci - Zdrowe łupienie - Zaczynają z pięcioma miastami. Bonus: Jednostka leczy się całkowicie po złupieniu ulepszenia niebędącego drogą. Specjalne elementy: Gadrauht - (silniejsza, może korzystać z dróg na terytorium wroga, NIE wymaga żelaza), zastępuje Zbrojnych oraz Hov - (+1 zadowolenia, +2 złota), zastępuje Targowisko, jednak nie daje miastu premii +25% do złota.
  • Hunowie - Bicz boży - Nacja zaczyna na starcie z zaledwie jednym miastem, ale po pierwszych podbojach pójdzie jak po maśle. Bonus: wszystkie jednostki lądowe mają +2 punkty ruchu. Po zdobyciu pierwszego miasta dostaniesz dwa Tarany, pierwsze pięć miast zapewnia po dwie jednostki Koni, każde pastwisko dostarcza +2 produkcji. Specjalne jednostki: Tarany - (ogromna siła przeciwko miastom w walce bezpośredniej) zastępują Włóczników oraz Łucznicy konni (szybka jednostka, z dobrą obroną, NIE wymaga Koni), zastępuje Strzelców rydwanowych.
  • Wandalowie - Piraci śródziemnomorscy - Zaczynają z trzema miastami, świetnie radzą sobie na morzu. Bonus: wcielają do floty pokonane pływające jednostki wroga z połową oryginalnych punktów życia. Specjalne jednostki: Topornicy - (większa siła bojowa, Szarża - dodatkowa siła w walce z uszkodzoną jednostką, NIE wymaga żelaza), zastępuje Zbrojnych oraz Trichemiola (większa siła bojowa), zastępuje Triremy.

Ustroje Społeczne

Każdy z graczy ma dostęp do jednego z trzech drzewek Ustrojów społecznych:

  • Drzewko Rzymskie dostępne jest dla dwóch cywilizacji - Zachodniego i Wschodniego Rzymu. Jest drzewkiem degradacyjnym - każdy kolejny ustrój przyjęty z tego drzewka wpływa negatywnie na funkcjonowanie państwa. Dzięki niemu dostaniemy karę do przychodu w złocie, do utrzymania jednostek, do szczęścia, do siły jednostek i do produkcji.
  • Drzewko Sasanidzkie, dostępne jedynie dla Persów, daje bonusy do kultury, do przychodu w złocie, do produkcji i do zadowolenia. Poza tym może spowodować Złotą erę.
  • Drzewko barbarzyńskie, dostępne dla pozostałych, daje bonusy do funkcjonowania państwa. Jedna gałąź poważnie ulepsza nasze wojska dając premię do produkcji przy szkoleniu, premię doświadczenia w walce i ulepszenie siły bojowej. Druga z kolei wpływa poważnie na nasze miasta przyspieszają budowę Sądów, dając ogólną premię do produkcji i powodując, że miasto produkuje wszystkiego dwa punkty więcej.

Jeśli wypełnimy całe drzewko szybciej niż przed upływem siedemdziesięciu tur będziemy dostawać za kulturę złoto w wysokości trzeciej części przychodu kultury.

Sposoby na rozgrywkę

Wygrana w scenariuszu zależy głównie od wybranej cywilizacji i sposobu prowadzenia gry:

  • Grając jednym z Imperiów rzymskich przede wszystkim NIE BUDUJEMY DODATKOWYCH BUDOWLI DAJĄCYCH KULTURĘ. I tak w każdym mieście posiadamy Pomnik, a nie da się ich zburzyć. W dodatku w większych miastach mamy inne budynki kulturalne. Również za każde stracone miasto dostajemy kulturę. Pamiętaj o tym - drzewko ustrojów daje przecież negatywne bonusy! Wykorzystujemy zdolności naszych jednostek - Zachodni Rzym pozwala przeciągać pokonanych przeciwników na swoją stronę - możemy dzięki temu powiększyć na chwilę swoją armię. Staramy się nie dopuścić wroga do dużych miast takich jak Rzym, Kartagina, Trier, Mediolan, Ravenna w Zachodnim oraz Konstantynopol, Saloniki, Efez, Antiochia i Aleksandria we Wschodnim Rzymie. Za każde zdobyte miasto tracimy punkty - im większe miasto tym więcej punktów, oczywiście.
  • Grając Sasanidami dbamy o szczęśliwość obywateli - Złote ery oprócz ogólnej poprawy ekonomii poprawiają także zdolności naszych wojsk. Wykorzystujemy nasze specjalne jednostki - Klibanariusze mają możliwość wykonania Ataku błyskawicznego, czyli potrafią atakować dwa razy w ciągu tury! Uważajmy na ilość naszych wojsk - Sasanidzi to nie barbarzyńcy - płacą za utrzymanie jednostek. Także nasze miasta są opłacana punktami, więc ich ochrona leży w naszym interesie.
  • Grając Barbarzyńcami - a jest ich pięć rodzajów, każdy zaczyna gdzie indziej (Goci z dzisiejszej Austrii i Rumunii, Frankowie - Niemcy, Celtowie - Anglia, Wandalowie - Maroko, Hunowie - daleko na północnym wschodzie, znad Morza Czarnego) - należy skupić się na zalewaniu Rzymu szerokim strumieniem naszego wojska. Nie płacimy za utrzymanie żadnej z wojskowych jednostek. Każdy naród ma inne jednostki specjalne, wykorzystujemy je by zajmować coraz to nowe miasta - czasu jest mało a wynik punktowy jest zawsze niepewny.
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2012-07-11
21:22

Tuminure Senator

Dlatego pierwszą badaną technologią po założeniu miasta powinno być Garncarstwo.
W grze nie ma jedynych słusznych wyborów. Garncarstwo nie jest obowiązkiem, nawet jeżeli zależy nam na punktach wiary.

Zwykle możliwych do założenia religii jest połowę mniej niż graczy w rozgrywce
Ilość religii jest uzależniona od wielkości mapy, a nie od ilości graczy.

Można je uzyskać badając ruiny, od miast–państw oraz dzięki wybudowanej już kaplicy.
Warto wspomnieć też o nowej cywilizacji Celtów, kierowanej przez Boudicę (tak to się odmienia?), która zwykle jako pierwsza otrzymuje panteon.

Niestety nie mam dostępu do reszty poradnika, więc uwag do reszty tekstu nie podam.

Komentarz: Tuminure
2014-02-17
11:34

Kuba aka Zbyszek Chorąży

Ja wtrącę swoje trzy grosze nie tyle do treści, a do formy w jakiej Autor ją przedstawił.

Fragment pochodzi z rozdziału Ku Renesansowi (w Scenariuszach), z opisu Egipcjan :

Mała rada do autora - jeśli chcemy coś wtrącić lub wyjaśnić i chcemy do tego użyć nawiasu, to dajemy go PRZED myślnikiem (a nie po, jak jest w cytowanym przeze mnie fragmencie). Dużo łatwiej czyta się wtedy taki tekst i w mig wiadomo o co chodzi.

Komentarz: Kuba aka Zbyszek

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl