Civilization 5 Gods and Kings: Ku renesansowi

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Ku renesansowi

Krucjaty to wynik wielkiej walki o kontrolę nad świętym miastem trzech religii: Jerozolimą. Czy zdołasz przeprowadzić udaną ofensywę i zdobędziesz to miasto? Czy może twoja potęga zastanie pokonana przez obce imperium, które aktualnie włada Świętym Miastem? W końcu, czy przetrwasz te mroczne wieki i będziesz miał siłę wkroczyć na ścieżkę ku renesansowi?

Ogólnie

Scenariusz opiera się przede wszystkim na historycznej Europie, ale dopuszcza możliwość... wylosowania sobie mapy.

Od początku na mapie istnieją trzy religie: Katolicyzm, Prawosławie i Islam. Gra nie dopuszcza, oczywiście, tworzenia nowych. Świętym miastem dla Pierwszej jest Watykan, dla Drugiej - Konstantynopol, należący od początku rozgrywki do Bizancjum (jest to jedyna cywilizacja, która kontroluje jakieś święte miasto od początku) a dla Islamu jest to Mekka. Jerozolima, Watykan i Mekka to na początku wolne miasta-państwa. Jeśli będziemy kontrolować jakieś Święte miasto, to dostaniemy bonus z dogmatu założyciela religii.

Rozgrywka toczy się na punkty i kończy się po dwustu turach. Za każdą turę kontroli lub sojuszu ze Świętym miastem lub Jerozolimą dostajemy 10 dodatkowych punktów. Dodatkowe punkty możemy dostać za wysłanie karaweli na zachód, po odkryciu Eksploracji (Nowy świat), wtedy kiedy wybiorą nas jako Cesarza Niemiec oraz za zdobywanie miast innej religii.

Każda cywilizacja rozpoczyna wkraczając w epokę średniowiecza - technologie Starożytności i Epoki klasycznej są już wynalezione. Ponadto rozpoczyna mając dwie jednostki osadników, jednostkę robotników i specyficzną ilość jednostek wojskowych. Grając nacją chrześcijańską na mapie mamy zaznaczone położenie Watykanu i Jerozolimy - Mekka i Konstantynopol są ukryte. Z kolei grając nacją islamską mamy pokazane położenie Mekki i Jerozolimy.

Gracze

Mamy do wyboru te cywilizacje, które istniały w ówczesnej Europie, niektóre z nich zostały w pewnym stopniu zmodyfikowane w tej rozgrywce.

  • Anglików - oryginalnie: +2 do ruchu dla jednostek morskich.
  • Austriaków - oryginalnie: Mogą wydać 500 sztuk złota by zająć sojusznicze miasto-państwo.
  • Celtów - zmiana: mają bonus +20% do siły przeciwko jednostkom cywilizacji o większej liczbie miast (zamiast dodatkowej wiary z ulepszonych lasów)
  • Szwedów - zmiana: Jednostki zaokrętowane zyskują jeden punkt ruchu oraz ich wyokrętowanie/zaokrętowanie kosztuje tylko jedne punkt ruchu a nie całą kolejkę (zamiast zyskiwania wpływu za Wielkich ludzi).
  • Hiszpanów - zmiana: Jak wynajdą Eksplorację mogą wysłać za zachodnią krawędź mapy Konkwistadorów którzy zdobędą więcej punktów zwycięstwa oraz dodatkowe złoto (zamiast złota z odkrycia Cudu natury).
  • Turków - oryginalnie: mogą przeciągać na swoją stronę barbarzyńskie jednostki wodne i zyskiwać za to złoto.
  • Holendrów - oryginalnie: zachowują 50% zadowolenia z zasobu luksusowego jeśli go utracą.
  • Egipcjan (Ajjubidzi) - nowa nacja - Sprawiedliwość Saladyna - Bonus: w każdym nowo podbitym mieście staje darmowy Sąd. Dodatkowo mają gratis Piramidy w Kairze. Specjalne: Mamelucy - (Nie ponosi kar za atakowanie miasta), zastępują Rycerzy oraz Medresa - (+33% nauki z miasta, +2 Wiary, +2 nauki z dżungli), zastępuje Uniwersytet, który nie daje wiary.
  • Arabów (Almohadzi) - zmiana: +2 do złota za szlak handlowy (zamiast +1 do złota za szlak handlowy i podwojenie zasobów ropy).
  • Rosjan - zmiana: Wszystkie jednostki lądowe mają +1 ruchu, dodatkowo poruszanie się wzdłuż rzeki kosztuje po jednym puncie (zamiast dodatkowej produkcji z surowców strategicznych i ich podwojenia).
  • Bizancjum - zmiana: Masz dodatkowego szpiega oraz zaczynasz grę ze świętym miastem (zamiast dodatkowego wierzenia przy zakładaniu religii).
  • Francja - oryginalnie: miasta dają co turę +2 kultury.

Sposób na rozgrywkę

Dobrą strategią na ukończenie tego scenariusza z przyzwoitym wynikiem jest w miarę możliwości utrzymywanie sojuszy ze Świętymi miastami i w miarę możliwości wykonywanie ich misji pobocznych - dają także punkty w pływu, które spadają jednak bardzo szybko.

Grając Bizancjum nie dopuszczamy do Konstantynopola żadnych jednostek wroga - zależy nam na jego utrzymaniu bo daje punkty i bonusy religii.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2012-07-11
21:22

Tuminure Senator

Dlatego pierwszą badaną technologią po założeniu miasta powinno być Garncarstwo.
W grze nie ma jedynych słusznych wyborów. Garncarstwo nie jest obowiązkiem, nawet jeżeli zależy nam na punktach wiary.

Zwykle możliwych do założenia religii jest połowę mniej niż graczy w rozgrywce
Ilość religii jest uzależniona od wielkości mapy, a nie od ilości graczy.

Można je uzyskać badając ruiny, od miast–państw oraz dzięki wybudowanej już kaplicy.
Warto wspomnieć też o nowej cywilizacji Celtów, kierowanej przez Boudicę (tak to się odmienia?), która zwykle jako pierwsza otrzymuje panteon.

Niestety nie mam dostępu do reszty poradnika, więc uwag do reszty tekstu nie podam.

Komentarz: Tuminure
2014-02-17
11:34

Kuba aka Zbyszek Chorąży

Ja wtrącę swoje trzy grosze nie tyle do treści, a do formy w jakiej Autor ją przedstawił.

Fragment pochodzi z rozdziału Ku Renesansowi (w Scenariuszach), z opisu Egipcjan :

Mała rada do autora - jeśli chcemy coś wtrącić lub wyjaśnić i chcemy do tego użyć nawiasu, to dajemy go PRZED myślnikiem (a nie po, jak jest w cytowanym przeze mnie fragmencie). Dużo łatwiej czyta się wtedy taki tekst i w mig wiadomo o co chodzi.

Komentarz: Kuba aka Zbyszek

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl