Return to Monkey Island: Zdobycie 5 kluczy do sejfu (Get the 5 keys for the safe) - solucja, opis przejścia
Znalezienie 5 kluczy do sejfu to główne zadanie części 4 gry Return to Monkey Island. Z naszej solucji dowiecie się jak rozpocząć poszukiwania złotych kluczy, jak zdobyć mapę archipelagu i jak przekroczyć równoleżnik (Parallel).
Aktualizacja:
Poniższa solucja skupia się na najważniejszych założeniach rozdziału 4 gry Return to Monkey Island - zdobyciu 5 złotych kluczy do sejfu skrywającego Sekret Małpiej Wyspy. Opis przejścia w naszym poradniku wyjaśnia m.in. gdzie jest sejf i jak dowiedzieć się o kluczach, jak pozyskać mapę mórz i jak z niej korzystać, jak ominąć blokadę przy równoleżniku (Parallel) oraz jak prawidłowo użyć zdobyte złote klucze.
- Powrót do sklepu voodoo (Get to the Voodoo Shop right away)
- Pozyskanie pięciu kluczy do sejfu (Get the five keys for the safe)
- Zdobycie mapy mórz (Get a map of the sea)
- Mapa świata - eksploracja archipelagu
- Równoleżnik 19 (19th Parallel) - jak przekroczyć i dotrzeć na północ?
- Użycie 5 kluczy do otwarcia sejfu - finał rozdziału
Powrót do sklepu voodoo (Get to the Voodoo Shop right away)

Czwartą część gry rozpoczniecie po powrocie na Melee Island statkiem, który odbudowaliście na Monkey Island. Cały archipelag w międzyczasie padł ofiarą trzęsienia ziemi i doszło także do innych zmian na wyspie (m.in. pojawienie się nowego sklepu), o których dowiecie się później.
Pierwsze zadanie to powrót do sklepu voodoo (Voodoo Shop), który dla przypomnienia jest w Low Street - musicie iść w prawo i po drodze miniecie zniszczony Scumm Bar. Przejdźcie w sklepie w prawo żeby porozmawiać z kapłanką voodoo.
Pozyskanie pięciu kluczy do sejfu (Get the five keys for the safe)

Sekret jest składowany w sejfie w sklepie voodoo na Melee Island. Jego otwarcie wymaga wejścia w posiadanie 5 złotych kluczy (Golden Keys). Jest to najbardziej rozbudowane zadanie z całej gry. W celu pozyskania każdego z kluczy trzeba odwiedzić szereg lokacji i zaliczyć przeróżne zagadki. Klucze opisaliśmy na osobnych stronach solucji:
- Złoty klucz Widey's Golden Key
- Złoty klucz Old Mrs. Smith's Golden Key
- Złoty klucz Bella Fisher's Golden Key
- Złoty klucz Brrr Muda Island Golden Key
- Złoty klucz Terror Island Golden Key
Nie musicie w danym momencie skupiać się na tylko jednym kluczu. Co więcej, niektóre z kluczy są ze sobą powiązane i np. wykonanie czynności lub odwiedzenie lokacji dotyczącej klucza A może Was też przybliżyć do pozyskania klucza B.
Zdobycie mapy mórz (Get a map of the sea)

Po wyjściu ze sklepu voodoo zaczepi Was Widey Bones - staruszka jest w posiadaniu jednego ze złotych kluczy (nie przekaże go Wam już teraz) i możecie dowiedzieć się od niej o właścicielach i przybliżonych miejscach odnajdywania pozostałych złotych kluczy.
Do podróżowania po archipelagu potrzebna jest mapa. Musicie w tym celu odwiedzić kartografa Wally'ego - Wally's Maps-n-More. Dla przypomnienia jego siedziba jest naprzeciw sklepu voodoo w Low Street na Melee Island. Zapytajcie się Wally'ego o mapę mórz (Sea Map), a otrzymacie ją za darmo.
Mapa świata - eksploracja archipelagu

Powróććie na statek Guybrusha. Możecie rozpocząć podróżowanie po archipelagu:
1) Melee Island - Rozpoczniecie tu badanie mórz. Samą wyspę Melee warto ponownie zbadać, bo zmieniło się na niej trochę rzeczy w porównaniu z rozdziałem 1.
2) Scurvy Island - Na wyspie tej Guybrush musi odnaleźć Elaine.
3) Terror Island - To wyspa strachów, na której ukryty został jeden ze złotych kliczy.
4) Barebones Island - To malutka wysepka, na której przebywa Ned ukrywający się przed Stanem.
5) 19th Parallel - To równoleżnik, na którym zostaniecie zatrzymani. Opisaliśmy to w kolejnym podpunkcie solucji.
6) Brrr Muda Island - To lodowa wyspa z dużą liczbą mieszkańców. Możecie tu zająć się m.in. odnalezieniem złotego klucza i spotkaniem Stana.
7) Adrift Ship - Piraci z tego statku poddają się kwarantannie. Przekonanie ich do przyjęcia lekarstwa powiązane jest z kluczem Bella Fisher's Golden Key.
8) LeChuck's Ship - Statek LeChucka pojawi się na mapie świata dopiero po dostatecznym awansowaniu w rozdziale. Guybrush tym razem może go badać bez ograniczeń, tzn. nie zostanie wyrzucony przez nieumarłych piratów.
W trakcie poszukiwań klucza Bella Fisher's Golden Key na mapie archipelagu docelowo pojawi się też znak X symbolizujący wrak statku, ale najpierw trzeba rozwiązać zagadkę lokalizacji wraku (może ona być losowa).
Równoleżnik 19 (19th Parallel) - jak przekroczyć i dotrzeć na północ?

Przy próbie przekroczenia równoleżnika 19 (19th Parallel) zostaniecie zatrzymani przez sędziego (Judge) i uniemożliwi to Wam szybkie dotarcie do wyspy Brrr Muda Island.

Odwiedźcie wyspę Scurvy Island i po wyświetleniu jej mapy dotrzyjcie do obozowiska (Camp).

W obozowisku zlokalizujcie notatkę Elaine (Elaine's Note).

Treść notatki zawiera informację o lokalizacji Elaine, przy czym może ona być losowa. W naszym przykładzie była informacja, że Elaine pracuje na wschód od wodospadu i na południe od jeziora i w rezultacie wybraliśmy gaj (Lime Grove) z powyższego obrazka.

Jeśli poprawnie wytypowaliście lokację z mapy, to odnajdziecie Elaine. Otrzymacie od niej ulotkę (Elaine's scurvy flyer) powiązaną z kluczem Bella Fisher's Golden Key.
Poproście Elaine o limonki (Limes), a otrzymacie za darmo kilka ich sztuk.

Dotrzyjcie do równoleżnika żeby doprowadzić do zatrzymania. Od sędziego dowiecie się, że musicie przewozić limonki i macie już je w inwentarzu dzięki odwiedzeniu Scurvy Island.

Musicie też wypełnić poprawnie formularz:
- Możecie dowolnie przedstawić się - będzie to wpływało wyłącznie na to jak będziecie nazywani w trakcie pobytu na Brrr Muda Island.
- Zaznaczcie pozycję 5 (przewożenie limonek).
- Zaznaczcie oświadczenie o prawdomówności - to ostatnia pozycja (powyższy obrazek).
- Podpiszcie się na dole formularza.
Ważne jest to żeby nie zaznaczyć innych pól, choć jeśli się pomylicie to próbę przekroczenia granicy możecie ponowić. Zostaniecie przepuszczeni i od tej pory możecie odwiedzać Brrr Muda Island dowolną ilość razy (nie dojdzie do ponowych zatrzymań na morzu).
Użycie 5 kluczy do otwarcia sejfu - finał rozdziału

Po tym jak zgromadzicie wszystkich 5 kluczy powróćcie na Melee Island i wyruszcie raz jeszcze w stronę sklepu voodoo w Low Street. Po wejściu do środka używajcie kolejnych kluczy na sejfie. Nie musicie szukać odpowiednich slotów na klucze - po prostu wybierajcie zawsze sejf jako miejsce użycia każdego złotego klucza.
Pozostało już Wam obejrzenie kilku scenek i wybranie kilku (nieistotnych) opcji dialogowych. Awansujecie do piątego rozdziału gry.
0
- Return to Monkey Island - poradnik do gry
- Return to Monkey Island: Poradnik do gry
- Return to Monkey Island: Opis przejścia
- Return to Monkey Island: Part 4 - Things Get Complicated
- Return to Monkey Island: Zdobycie 5 kluczy do sejfu (Get the 5 keys for the safe) - solucja, opis przejścia
- Return to Monkey Island: Złoty klucz Widey (Widey's Golden Key) - solucja, opis przejścia
- Return to Monkey Island: Złoty klucz Old Mrs. Smith (Old Mrs. Smith's Golden Key) - solucja, opis przejścia
- Return to Monkey Island: Złoty klucz Bella Fisher (Bella Fisher's Golden Key) - solucja, opis przejścia
- Return to Monkey Island: Złoty klucz Brrr Muda Island (Brrr Muda Island Golden Key) - solucja, opis przejścia
- Return to Monkey Island: Złoty klucz Terror Island (Terror Island Golden Key) - solucja, opis przejścia
- Return to Monkey Island: Part 4 - Things Get Complicated
- Return to Monkey Island: Opis przejścia
- Return to Monkey Island: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.