Portal: Porady praktyczne

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

1. Portale:

  1. Podstawą do pomyślnego ukończenia poszczególnych zadań i wydostania się z kolejnych pomieszczeń jest zrozumienie mechaniki portali. Najprościej mówiąc, istnieją dwa rodzaje portali: niebieski i pomarańczowy. Jeśli wejdziesz przez jeden, wyjdziesz z drugiego i na odwrót. Portale tworzą bezpośrednie połączenie między dwoma punktami w przestrzeni. Możesz również przemieszczać przez nie różne przedmioty.
  2. W dwóch pierwszych pomieszczeniach portale tworzyć będzie za ciebie GLaDOS, sztuczna inteligencja zarządzająca centrum Aperture Science, w którym toczy się akcja gry. Następnie otrzymasz urządzenie pozwalające na tworzenie niebieskich portali. W pomieszczeniu jedenastym do twojej dyspozycji oddane zostanie w pełni już funkcjonalna wersja urządzenia, dzięki której będziesz mógł tworzyć zarówno portale niebieskie, jak i pomarańczowe.
  3. W jednym momencie może istnieć tylko jeden portal danego koloru. Jeśli na przykład stworzyłeś portal niebieski i pomarańczowy, a potem ponownie niebieski, to pierwszy z nich zniknie.
  4. Nie na wszystkich powierzchniach tworzyć możesz portale. Jeśli ściana, sufit lub podłoga wykonane są z metalu bądź szkła, urządzenie nie zadziała.

2. Zagrożenia:

  1. Portal nie jest typową grą FPS - w większości przypadków twoim jedynym wyzwaniem są logiczne zagadki. Nie znaczy to jednak, że w pomieszczeniach z nimi nie natkniesz się na zagrożenia, których powinieneś pozbywać się lub unikać. Do zagrożeń tych należą:
  2. Kule energii. Kule energii krążą od ściany do ściany lub od podłogi do sufitu (ewentualnie na odwrót). Wystrzeliwane są przez specjalne urządzenia i służą do uruchomienia mechanizmu otwierającego drzwi lub wprawiającego w ruch platformy. Musisz uważać, by nie znaleźć się na drodze lotu kuli - gdy cię uderzy, momentalnie zginiesz. Możesz ewentualnie użyć trzymanej w rękach kostki obciążeniowej, by odbić lecącą w twoją stronę kulę.
  3. Wieżyczki strzelnicze. Gdy wejdziesz w pole ich widzenia, strzelają czerwonym laserem dopóty, dopóki nie zginiesz lub dopóki nie uciekniesz na bok. Możesz uniknąć postrzelenia kucając i chowając się. Jeśli chcesz pozbyć się wieżyczki na dobre, stwórz portal z tyłu, przejdź przez niego, podnieś ją i zrzuć z krawędzi pomieszczenia lub stwórz portal w suficie ponad nią i poślij w dół kostkę obciążeniową, która ją zniszczy.
  4. Zbiorniki z trującą cieczą. No cóż, po prostu nie można do nich wpaść, bo grozi to natychmiastową śmiercią. Zazwyczaj musisz znaleźć sposób na uruchomienie platformy, która bezpiecznie cię nad nimi przewiezie. Czasem możesz też stworzyć portal po drugiej stronie zbiornika i przez niego przedostać się dalej.

3. Pozostałe informacje:

  1. Pola cząsteczkowe. Przez pola te przechodzisz za każdym razem, gdy wchodzisz do windy wiozącej cię na następny poziom. Czasem też znajdują się w samych pomieszczeniach. Mają trzy bardzo ważne własności: nie możesz przenosić przez nie przedmiotów, nie możesz strzelać przez nie tworząc portale, a każdy stworzony wcześniej portal znika w momencie, gdy przechodzisz przez pole.
  2. Informacje na ścianach. Przy wyjściu z windy w każdym z kolejnych pomieszczeń na ścianie znajduje się duża, świetlista tablica z numerem oraz ikonami. Ikony te w schematyczny sposób pokazują ci, z jakimi zadaniami i zagrożeniami będziesz musiał zmierzyć się w danym pomieszczeniu. Warto spojrzeć na nie przed pójściem dalej, by przygotować się na to, co cię czeka. Ikony znajdują się też czasem wewnątrz, w kolejnych częściach składowych pomieszczeń.
Podobało się?

0

Portal

10 października 2007

PC Xbox Mobile
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2007-11-21
17:22

mikmac Legend

muzyczka na deser to miazga :)
Ale przejscie samego portala jest dla przedszkolakow, tu poradnik nie jest potrzebny. Gorzej z wersja advance oraz medalami, to ta juz mozna sie poplakac...

Komentarz: mikmac
2007-11-24
13:15

.:Jj:. Legend

.:Jj:.

Z pewnością się przyda, choc osobiście nie skorzystam. Swoją drogą przy pierwszym zagraniu poszedłem za ciosem i przeszedłem z 3/4 gry, ale potem to normalnie masakra. Świetna produkcja, nie pamiętam czy jakaś inna dała mi tyle satysfakcji ze zrobienia tak prostych czynności, w dodatku dających tyle satysfakcji.

Komentarz: .:Jj:.
2008-03-26
11:39

zanonimizowany493159 Konsul

18 level---> nie wiem co zrobic ...
to jest z tym pomieszczeniem gdzie działka niszczy sie kulami z portalow.
na 1 screenie jest przycisk ale po paru sek.sie wylacza jak to przejsc?? potrzebuje pudla z 2 screena

Komentarz: zanonimizowany493159
2008-03-26
11:40

zanonimizowany493159 Konsul

😉

2 screen.....

Komentarz: zanonimizowany493159
2009-01-11
01:34

zanonimizowany598224 Legionista

😒

Łeeeeee.... W poradniku nie ma wytłumaczonego jak przejść dodatkowe mapy. Szkoda, bo na tym mi w tym poradniku zależało.

Komentarz: zanonimizowany598224
2009-04-28
20:57

maxiuq Junior

👍

świetna gra :) polecam, poradnik i tak się nie przyda :P niby napisane a nie wiadomo, grę można przejść bez poradnika :)

Komentarz: maxiuq
2010-12-19
10:47

x173o Pretorianin

super gra

Komentarz: x173o
2014-09-21
19:41

zanonimizowany1032223 Junior

W ostatnim teście, gdzie wchodzi się do wielkiej hali mam problem :x
Po wejściu powinno być pełno wieżyczek, a gdy ja wchodzę, nie ma ani jednej...
Do tego po dojściu do drzwi, za którymi jest glados nie otwierają się, tylko są zamknięte, i nie mogę ukończyć gry... Czy wie ktoś jak się pozbyć tego problemu?

Komentarz: zanonimizowany1032223
2021-11-11
21:55

Wilk1999 Generał

Wilk1999

Osiągnięcia Śmiertelna prędkość i Długi skok byłyby zdecydowanie prostsze do zdobycia, gdyby podczas gry dało się w Osiągnięciach sprawdzać. ile jeszcze brakuje do całości.

PS. Jak skutecznie niszczyć te kamery, bo nie wszędzie da się zrzucić je ze ścian otwierając portale?

Komentarz: Wilk1999
2023-08-14
20:08

Piesman Centurion

Niestety, po pierwszym zachwycie nad grę okazało się, że jest tam absurdalno-zręcznościowe cyrklowanie ze spadaniem. Myślałem, że to gra na samo kombinowanie. Porażka:(

Komentarz: Piesman

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl