Portal: Porady praktyczne
Aktualizacja:
1. Portale:
- Podstawą do pomyślnego ukończenia poszczególnych zadań i wydostania się z kolejnych pomieszczeń jest zrozumienie mechaniki portali. Najprościej mówiąc, istnieją dwa rodzaje portali: niebieski i pomarańczowy. Jeśli wejdziesz przez jeden, wyjdziesz z drugiego i na odwrót. Portale tworzą bezpośrednie połączenie między dwoma punktami w przestrzeni. Możesz również przemieszczać przez nie różne przedmioty.
- W dwóch pierwszych pomieszczeniach portale tworzyć będzie za ciebie GLaDOS, sztuczna inteligencja zarządzająca centrum Aperture Science, w którym toczy się akcja gry. Następnie otrzymasz urządzenie pozwalające na tworzenie niebieskich portali. W pomieszczeniu jedenastym do twojej dyspozycji oddane zostanie w pełni już funkcjonalna wersja urządzenia, dzięki której będziesz mógł tworzyć zarówno portale niebieskie, jak i pomarańczowe.
- W jednym momencie może istnieć tylko jeden portal danego koloru. Jeśli na przykład stworzyłeś portal niebieski i pomarańczowy, a potem ponownie niebieski, to pierwszy z nich zniknie.
- Nie na wszystkich powierzchniach tworzyć możesz portale. Jeśli ściana, sufit lub podłoga wykonane są z metalu bądź szkła, urządzenie nie zadziała.
2. Zagrożenia:
- Portal nie jest typową grą FPS - w większości przypadków twoim jedynym wyzwaniem są logiczne zagadki. Nie znaczy to jednak, że w pomieszczeniach z nimi nie natkniesz się na zagrożenia, których powinieneś pozbywać się lub unikać. Do zagrożeń tych należą:
- Kule energii. Kule energii krążą od ściany do ściany lub od podłogi do sufitu (ewentualnie na odwrót). Wystrzeliwane są przez specjalne urządzenia i służą do uruchomienia mechanizmu otwierającego drzwi lub wprawiającego w ruch platformy. Musisz uważać, by nie znaleźć się na drodze lotu kuli - gdy cię uderzy, momentalnie zginiesz. Możesz ewentualnie użyć trzymanej w rękach kostki obciążeniowej, by odbić lecącą w twoją stronę kulę.
- Wieżyczki strzelnicze. Gdy wejdziesz w pole ich widzenia, strzelają czerwonym laserem dopóty, dopóki nie zginiesz lub dopóki nie uciekniesz na bok. Możesz uniknąć postrzelenia kucając i chowając się. Jeśli chcesz pozbyć się wieżyczki na dobre, stwórz portal z tyłu, przejdź przez niego, podnieś ją i zrzuć z krawędzi pomieszczenia lub stwórz portal w suficie ponad nią i poślij w dół kostkę obciążeniową, która ją zniszczy.
- Zbiorniki z trującą cieczą. No cóż, po prostu nie można do nich wpaść, bo grozi to natychmiastową śmiercią. Zazwyczaj musisz znaleźć sposób na uruchomienie platformy, która bezpiecznie cię nad nimi przewiezie. Czasem możesz też stworzyć portal po drugiej stronie zbiornika i przez niego przedostać się dalej.
3. Pozostałe informacje:
- Pola cząsteczkowe. Przez pola te przechodzisz za każdym razem, gdy wchodzisz do windy wiozącej cię na następny poziom. Czasem też znajdują się w samych pomieszczeniach. Mają trzy bardzo ważne własności: nie możesz przenosić przez nie przedmiotów, nie możesz strzelać przez nie tworząc portale, a każdy stworzony wcześniej portal znika w momencie, gdy przechodzisz przez pole.
- Informacje na ścianach. Przy wyjściu z windy w każdym z kolejnych pomieszczeń na ścianie znajduje się duża, świetlista tablica z numerem oraz ikonami. Ikony te w schematyczny sposób pokazują ci, z jakimi zadaniami i zagrożeniami będziesz musiał zmierzyć się w danym pomieszczeniu. Warto spojrzeć na nie przed pójściem dalej, by przygotować się na to, co cię czeka. Ikony znajdują się też czasem wewnątrz, w kolejnych częściach składowych pomieszczeń.
- Portal - poradnik do gry
- Portal: Poradnik do gry
- Portal: Porady praktyczne
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 00
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 01
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 02
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 03
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 04
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 05
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 06
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 07
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 08
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 09
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 10
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 11
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 12
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 13
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 14
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 15
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 16
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 17
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 18
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 19 (cz.1)
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 19 (cz.2)
- Portal: Pomieszczenie testowe nr 19 (cz.3)
- Portal: Konfrontacja z GLaDOS
- Portal: Lista achievementów
- Portal: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Niestety, po pierwszym zachwycie nad grę okazało się, że jest tam absurdalno-zręcznościowe cyrklowanie ze spadaniem. Myślałem, że to gra na samo kombinowanie. Porażka:(
Osiągnięcia Śmiertelna prędkość i Długi skok byłyby zdecydowanie prostsze do zdobycia, gdyby podczas gry dało się w Osiągnięciach sprawdzać. ile jeszcze brakuje do całości.
PS. Jak skutecznie niszczyć te kamery, bo nie wszędzie da się zrzucić je ze ścian otwierając portale?
W ostatnim teście, gdzie wchodzi się do wielkiej hali mam problem :x
Po wejściu powinno być pełno wieżyczek, a gdy ja wchodzę, nie ma ani jednej...
Do tego po dojściu do drzwi, za którymi jest glados nie otwierają się, tylko są zamknięte, i nie mogę ukończyć gry... Czy wie ktoś jak się pozbyć tego problemu?
świetna gra :) polecam, poradnik i tak się nie przyda :P niby napisane a nie wiadomo, grę można przejść bez poradnika :)
Łeeeeee.... W poradniku nie ma wytłumaczonego jak przejść dodatkowe mapy. Szkoda, bo na tym mi w tym poradniku zależało.
18 level---> nie wiem co zrobic ...
to jest z tym pomieszczeniem gdzie działka niszczy sie kulami z portalow.
na 1 screenie jest przycisk ale po paru sek.sie wylacza jak to przejsc?? potrzebuje pudla z 2 screena
Z pewnością się przyda, choc osobiście nie skorzystam. Swoją drogą przy pierwszym zagraniu poszedłem za ciosem i przeszedłem z 3/4 gry, ale potem to normalnie masakra. Świetna produkcja, nie pamiętam czy jakaś inna dała mi tyle satysfakcji ze zrobienia tak prostych czynności, w dodatku dających tyle satysfakcji.
muzyczka na deser to miazga :)
Ale przejscie samego portala jest dla przedszkolakow, tu poradnik nie jest potrzebny. Gorzej z wersja advance oraz medalami, to ta juz mozna sie poplakac...
heh, ten link który tu wrzuciłeś to fake który widziałem, przecież ta plansza po której biegał ten koleś jest ewidentnie nie ukończona, wykorzystana tylko do filmu końcowego gry. w "cake room" mógł przechodzić przez szafki. Prawdopodobnie takie a nie inne zakończenie portal zostanie wykorzystane w HL2:episode 3 (albo już użyli w episode 2, nie wiem bo nie grałem ;] )
Jack bo nie na "toutube" tylko na youtube :P
mi zajelo 5sek
ALTERNATYWNE ZAKOńCZENIE KTóRE TEż POWINNI DODAć DO TEGO PORODANIKA"
a tu znalazłem lepszy filmik tylko mój ang jest w wersji 1.1 czyli poor :D
ktoś może mi przetłumaczyć co tam pisze na początku?
http://pl.youtube.com/watch?v=e5QveX3-1O8&feature=related
SA też tam inne filmy jak to zrobić po prawej w okienkach może ktoś spróbuje bo ja obecnie nie mam Portala :)
Mógłbyś mi podesłać link do tego filmiku? Niestety nie mogę go znaleźć na toutube...
Jack
tak widziałem film na którym koleś miał tą kostkę podczas walki finałowej i do altyrnetywnego zakończenia po pokonaniu musiał ją trzymać aby gdy się wylatuję mieć alternatywne zakończenie! Tylko za chiny nie wiem skąd on ją wyczarował :(
Joy, chodzi ci o to żeby companion cube był z tobą podczas walki z glados? Bo "kostka z serduszkiem" pojawia się na filmiku końcowym gry. tak samo jak wyjście na powierzchnię ( tylko wygląda na to że już jesteśmy wtedy martwi )
Panowie a alternatywne zakończenie? Jak je zrobić ? Znaczy NAPRAWDE wyjść na powierzchnie! Widziałem to na filmikach youtube ale ang. nie kumam za bardzo i nie wiem skąd oni wykombinowali w ostatniej planszy kostkę z serduszkiem.
Mówimy o tym samym, ja tylko nie odpowiadałem na twoje pytanie tylko napisałem co zauważyłem ;) A ten moment przy "wskakiwaniu na kostkę" zrobiłem w ten sposób: najpierw stworzyłem pomarańczowy portal obok siebie, potem kliknąłem czerwone przycisk, gdy "wyskocznia" się wysuwała wystrzeliłem niebieski portal, po czym wszedłem przez pomarańczowy portal i dostałem się na drugi koniec sali. Wystarczyło szybko przejść na bok tam gdzie jest taka mała platforma o wiele niżej i skacząc otworzyć pomarańczowy portal.
Mówimy o zupełnie czymś innym: mi chodzi o to pomieszczenie gdzie wcześniej niszczyło się działka na platformach za pomocą kul z portali :)
Taka ciekawostka: w pomieszczeniu 18 wcale nie trzeba się tak strasznie męczyć z tą zamykającą po kilku sekundach bramką. Kiedy naciśniecie przycisk po prostu tam wskoczcie ;] "głos" wtedy ją otworzy a ze środka tą kulę energii można już nakierować :)
Mam pytanie (mimo podpowiedzi w poradniku):
Jak postąpić w rozdziale 18 (tam gdzie trzeba ''wyskoczyć'' po kostkę na górze...) ?
Problem: gdy utworzę niebieski portal na ''bramie wyskokowej'' a potem szybko pomarańczowy na ścianie gdzie się znajduję (nad kostką) to gdy z niego wypadam i skacze strzelając pomarańczowym portalem w podłogę na dole to już ''brama wyskokowa'' się zamyka...
Jak to przeszliście?
EDIT: nawet zmieniłem ustawienia klawiszy do tworzenia obu portali: z klawiatury na przyciski w myszce :)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
