M&B 2 Bannerlord: Tworzenie i rozwój postaci
Rozwój postaci w Bannerlord jest niezwykle istotny – wpływa on nie tylko na bohatera, ale też na cały oddział. Na tej stronie poradnika znajdziecie wszystkie umiejętności i atrybuty.
Aktualizacja:
Rozpoczęcie trybu kampanii w grze Mount & Blade 2 Bannerlord wiąże się z stworzeniem własnej postaci. Możesz zdecydować o wyglądzie bohatera, umiejętnościach, a nawet o jego wcześniejszej historii. Z kolei awansowanie postaci pozwoli Ci na stały rozwój oraz ulepszanie umiejętności i atrybutów. Na niniejszej stronie poradnika dowiesz się, w jaki sposób odbywa się tworzenie oraz rozwój postaci w Bannerlord.
- Wszystkie umiejętności
- Tworzenie postaci
- Wszystkie kultury
- Awansowanie na kolejny poziom
- Atrybuty
- Punkty skupienia (Focus Point)
- Perki
Wszystkie umiejętności
Umiejętności w Mount and Blade 2 Bannerlord warto poznać przed rozpoczęciem rozgrywki - już podczas tworzenia bohatera zdecydujesz, które z nich chcesz ulepszyć. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie umiejętności wraz ze sposobami rozwijanie ich i przynależności do danego atrybutu.
Umiejętność | Atrybut | Sposób rozwijania |
Broń jednoręczna (One handed) | Wigor (Vigor) | Atakowanie bronią jednoręczną i używanie tarczy |
Broń dwuręczna (Two handed) | Wigor (Vigor) | Atakowanie bronią dwuręczną |
Broń drzewcowa (Polearms) | Wigor (Vigor) | Atakowanie bronią drzewcową |
Łuk (Bow) | Kontrola (Control) | Trafianie przeciwników przy pomocy łuku |
Kusza (Crossbow) | Kontrola (Control) | Trafianie przeciwników przy pomocy kuszy |
Broń miotana (Throwing) | Kontrola (Control) | Trafianie przeciwników bronią miotaną |
Jeździectwo (Riding) | Odporność (Endurance) | Jazda konna w trybie kampanii i trybie walki |
Atletyka (Athletics) | Odporność (Endurance) | Poruszanie się pieszo w trybie i trybie walki |
Kowalstwo (Smithing) | Odporność (Endurance) | Tworzenie wyposażania, przerabianie uzbrojenia na materiały do craftingu |
Zwiad (Scouting) | Spryt (Cunning) | Podróżowanie po niekorzystnych terenach (śnieg, lasy, góry) oraz odnajdywanie kryjówek |
Taktyka (Tactics) | Spryt (Cunning) | Dowodzenia żołnierzami w trakcie walki, wygrywanie bitew bez przewagi liczebnej |
Zbójectwo (Roguery) | Spryt (Cunning) | Przekupstwo, atakowanie miast, wiosek i karawan, kontrolowanie jednostek bandytów |
Urok (Charm) | Umiejętności społeczne (Social) | Poprawianie relacji z postaciami, handlowanie |
Przywództwo (Leadership) | Umiejętności społeczne (Social) | Posiadanie liczebnej armii i utrzymywanie wysokiego morale |
Handel (Trade) | Umiejętności społeczne (Social) | Handlowanie z zyskiem, kontrolowanie karawan |
Zarządca (Steward) | Inteligencja (Intelligence) | Rozwijanie swoich lokacji, utrzymywanie wysokiego morale poprzez zróżnicowane jedzenie |
Medycyna (Medicine) | Inteligencja (Intelligence) | Leczenie żołnierzy w osadach |
Inżynieria (Engineering) | Inteligencja (Intelligence) | Budowanie machin oblężniczych i korzystanie z nich |
Tworzenie postaci

W Mount and Blade 2 tworzysz swojego bohatera od podstaw. Rozbudowany edytor pozwoli Ci dostosować jego wygląd poprzez zmianę rysów twarzy czy ułożenie włosów i brody. Większy wpływ na rozgrywkę ma jednak odpowiedni dobór umiejętności i atrybutów. Musisz zdecydować czy na początku gry Twoja postać ma lepiej walczyć czy może lepiej zarządzać oddziałem żołnierzy. W trakcie tworzenia postaci ustalisz również kulturę oraz przeszłość swojego bohatera, co wpływa na jego obecne umiejętności.
Wybór kultury bohatera jest najważniejszy - kultury nie możesz zmienić w trakcie rozgrywki. Podczas tworzenia postaci będziesz również wpływał na jej umiejętności - po kliknięciu na daną opcję ujrzysz oferowane bonusy. Aby ułatwić sobie wybór, sprawdź powyższą tabelę ze wszystkimi umiejętnościami. Sposób rozwijania danej umiejętności podpowie Ci do czego ona służy. Wybór bonusów do umiejętności jest jednak mniej istotny niż wybór kultury - umiejętności możesz potem rozwijać w trakcie zabawy.
Wszystkie kultury
Kultura | Działanie |
Wlandyjczycy (Vlandians) | Bonusy: O 5% więcej sławy z bitew, o 15% więcej dochodów ze służby najemniczej. 10% premii do produkcji w wioskach, które są powiązane z zamkami. Kara: Werbunek lordów do armii kosztuje o 20% więcej wpływów. |
Sturgijczycy (Sturgians) | Bonusy: Koszt werbunku i ulepszania jednostek piechoty jest o 25% mniejszy. Armie tracą o 20% mniej spójności każdego dnia. Kara: O 20% większa kara do relacji wynikająca z decyzji królestwa. |
Cesarstwo (Empire) | Bonusy: O 20% mniejszy żołd dla garnizonu. Zdobywasz o 25% więcej wpływów za bycie w armii. Kara: Wzrost gospodarstw jest o 20% mniejszy. |
Aserajczycy (Aseri) | Bonusy: Koszt tworzenia karawan jest o 30% mniejszy. Mniejsza o 10% kara do handlu. Brak kary do prędkości ruchu na pustyni. Kara: Dzienny żołd jednostek w grupie jest zwiększony o 5%. |
Huzajczycy (Khuzaits) | Bonusy: Koszt werbunku i ulepszania jednostek konnych jest o 10% mniejszy. 25% premii do hodowli koni, mułów, krów i owiec w wioskach rządzonych przez huzajskich władców. Kara: O 20% mniej przychodu z podatków w miastach. |
Batowie (Battanians) | Bonusy: O 50% mniejsza kara do prędkości ruchu i 15% premii do zasięgu wzroku w lasach. Miasta rządzone przez batańskich władców otrzymują +1 do przyrostu ochotników. Kara: O 10% wolniejsza budowa projektów miejskich w osiedlach. |
Nie wiesz jaką kulturę bohatera wybrać? Zajrzyj na osobną stronę naszego poradnika - Którą kulturę wybrać?.
Awansowanie na kolejny poziom

Zdobywanie doświadczenia poprzez zabijanie przeciwników, wygrywanie bitew czy wykonywanie misji skutkuje awansowaniem bohatera na kolejny poziom. To pozwoli Ci rozwijać postać dzięki ulepszaniu atrybutów, rozdawaniu tzw. Focus Point oraz wybieraniu perków. Przykładowo - możesz lepiej posługiwać się bronią, nawet jeśli na początku gry więcej punktów zainwestowałeś w zdolności przywódcze. Wyższy poziom umiejętności umożliwia również korzystanie z lepszego wyposażenia.
Atrybuty
Atrybuty (np. Wigor, Kontrola, Inteligencja) ułatwiają rozwijanie umiejętności przynależących do danego atrybutu - wszystkie atrybuty i ich umiejętności znajdziesz w tabeli na początku tej strony. Punkt atrybutu otrzymujesz co 3 poziomy bohatera. Inwestycja punktu w dany atrybut sprawi, że umiejętności tego atrybutu będą rozwijały się szybciej.
Punkty skupienia (Focus Point)
Kolejnym sposobem na rozwijanie bohatera jest korzystanie z Punktów skupienia (Focus Point).. Jeden Punkt skupienia otrzymasz po każdym awansie bohatera. Przydzielenie punktu do umiejętności sprawi, że będzie ona rozwijała się szybciej.
Perki
Kilkanaście perków znajdziesz w każdej umiejętności - są to pomniejsze zdolności oferujące różne bonusy. Mogą to być ulepszone zadawane obrażenia, wyższe przychody z handlu czy zwiększona maksymalna liczebność oddziału. Nowe perki możesz wybierać co 25 poziomów danej umiejętności - na 25 poziomie umiejętności wybierzesz pierwszy perk, na 50 poziomie umiejętności wybierzesz drugi perk i tak dalej.
0
- Mount and Blade 2 Bannerlord - poradnik do gry
- M&B 2 Bannerlord: Poradnik do gry
- M&B 2 Bannerlord: Podstawy
- M&B 2 Bannerlord: Porady na start
- M&B 2 Bannerlord: Najlepsze umiejętności na start
- M&B 2 Bannerlord: Początki - co robić najpierw?
- M&B 2 Bannerlord: Tryby gry - multiplayer, kampania
- M&B 2 Bannerlord: Tworzenie i rozwój postaci
- M&B 2 Bannerlord: Frakcja - jak dołączyć, jak zdobyć lenno, porady
- M&B 2 Bannerlord: Oddział - dowodzenie, zarządzanie
- M&B 2 Bannerlord: Towarzysze - najlepsi, gdzie znaleźć?
- M&B 2 Bannerlord: Klan - rekrutowanie członków, pozycje w klanie (Clan Role)
- M&B 2 Bannerlord: Kowalstwo - crafting, zdobywanie materiałów
- M&B 2 Bannerlord: Surowce w wioskach, mapa
- M&B 2 Bannerlord: Podstawy
- M&B 2 Bannerlord: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Głos rozsądku Chorąży
Polecam skorzystać z modów, jak ktoś chce pobawić się w kowalstwo, a nie ma ochoty na żmudny proces levelowania.
w@ldi Legionista
Czytałem gdzieś że na początku gry, zarabiać można na : Atakowaniu zbirów , wypełnianiu zadań w wioskach, w walkach na arenie etc... Chcąc otworzyć warsztat za tą kase co dostajesz za te zadania minie chyba z miesiąc zanim coś zrobisz.Zmieniły się wioski w Car Banseth teaz są dwa z futrem i jedna z czymś tam nie pamiętam.Zarabiam na futrach to jest chyba 6 dzień po otworzeniu workshopu 130 i stoi w miejscu nie wiem czy to bug czy tak jest.
Onikage Legionista
Miecze dwuręczne kujcie. Na tym zrobisz fortunę. Nie wiem czy to bug, ale za jeden mieczyk można wyciągnąć od 1k do 5k w zależności od jakości. Poza tym najszybciej rośnie kowalstwo kując te miecze. W materiały wyposażać się w wioskach specjalizujących się w ich produkcji: przykładowo ikona drewienka nad wiochą oznacza, że dana wioska z tego żyje i to hurtownia drewna.
patrykc2 Junior
Witam skill handel się nie zwiększa to jakiś bug ? Mam nadzieję że nie. Handluje sam wysyłam także karawany i nic jakieś porady?
SirMisiek Chorąży
https://youtu.be/ha4aY4mRWSI Przyda się początkującym graczom i nie tylko :-)
AvaronPL Junior
Pytanie za 100pkt. Jeżeli prowadzę już rozgrywkę, to czy mogę zainstalować mody i one "dodadzą, zaktualizują się" z moim obecnie granym savem?
SirMisiek Chorąży
patrykg2581114172023 Junior
ktoś może będzie wiedział. Gdy rozpoczynam bitwę mam mniej wojska w bitwie niż Poza nią. Na mapie mam 180, a w bitwie nie więcej niż 60-100. Przeciwnik w bitwie jednak ma maksymalną liczbę wojsk. Co jakiś bug, błąd? Męczy to, że mam 180 wojska, a w większej bitwie typu 180 vs 400 mogę użyć nie więcej niż 60-100. Pomocy!!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
