Mass Effect PC: Poradnik do gry - Bohater
Aktualizacja:
Bohater
Nie będę sugerował gry konkretną klasą postaci, ponieważ i tak przez większość czasu podróżuje się w drużynie, więc to, czego nasz bohater nie potrafi, będzie można uzupełnić talentami towarzyszy. Najlepiej wybrać którąś z klas podstawowych, wyspecjalizowanych w konkretnej grupie umiejętności: żołnierza, adepta, bądź technika. Tylko oni mogą osiągnąć prawdziwe mistrzostwo w danej dziedzinie, klasy mieszane są bardziej wszechstronne, ale odbija się to na ograniczeniu rozwoju.
W trakcie przypisywania punktów na rozwój poszczególnych umiejętności warto pamiętać o skoncentrowaniu się na wybranych specjalizacjach zamiast rozdzielać punkty po równi. Dzięki temu dość szybko stworzymy silną postać. Ta sama zasada dotyczy pozostałych członków drużyny. Lepiej jest zrobić trzech specjalistów z różnych dziedzin niż trzech ogólnie rozwiniętych.
Dla lepszej orientacji w tematyce dostępnych klas postaci, poniżej zamieszczam listę umiejętności, które dostępne są dla każdej z nich.
Żołnierz
Talenty | Umiejętności |
Karabiny szturmowe | Fala ognia |
Szkolenie szturmowe | Przypływ adrenaliny |
Pancerz bojowy | Wzmocnienie tarczy |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Zdrowie | Niewrażliwość |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Strzelby | Rzeź |
Karabiny snajperskie | Zabójstwo |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Żołnierz | - |
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Inżynier
Talenty | Umiejętności |
Pancerz podstawowy | Wzmocnienie tarczy |
Redukcja | Redukcja |
Deszfracja | Sabotaż |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Elektronika | Przeładowanie |
Medycyna | Porażenie nerwowe |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Hakowanie | Hakowanie SI |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Inżynier | - |
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Adept
Talenty | Umiejętności |
Bariera | Bariera |
Pancerz podstawowy | Wzmocnienie tarczy |
Podniesienie | Podniesienie |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Osobliwość | Osobliwość |
Zastój | Zastój |
Rzut | Rzut |
Odkształcenie | Odkształcenie |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Adept | - |
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Szpieg
Talenty | Umiejętności |
Redukcja | Redukcja |
Deszyfracja | Sabotaż |
Elektronika | Przeładowanie |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Zdrowie | Niewrażliwość |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Karabiny snajperskie | Zabójstwo |
Pancerz taktyczny | Wzmocnienie tarczy |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Szpieg | - |
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Strażnik
Talenty | Umiejętności |
Bariera | Bariera |
Deszyfracja | Sabotaż |
Elektronika | Przeładowanie |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Podniesienie | Podniesienie |
Medycyna | Porażenie nerwowe |
Zastój | Zastój |
Rzut | Rzut |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Strażnik | - |
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Szturmowiec
Talenty | Umiejętności |
Szkolenie szturmowe | Przypływ adrenaliny |
Bariera | Bariera |
Podniesienie | Podniesienie |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Strzelby | Rzeź |
Pancerz taktyczny | Wzmocnienie tarczy |
Rzut | Rzut |
Odkształcenie | Odkształcenie |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Szturmowiec | - |
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Jeżeli zdecydujemy się na grę adeptem - klasą o bardzo dużym potencjale, warto zabierać ze sobą na misje Ashley - świetnego żołnierza i Tali - specjalistkę w sprawach techniki. Jako żołnierz powinniście współpracować z Tali oraz Liarą - biotyczką. Z kolei jako technik korzystajcie z pomocy Ashley i Liary. W ten sposób w czasie walki będziecie mogli (bezpośrednio bądź pośrednio) posłużyć się nie tylko szerokim wachlarzem broni, lecz także skorzystać z umiejętności technicznych oraz biotyki. Dzięki temu unikniecie nieprzyjemnych niespodzianek i będziecie przygotowani praktycznie na wszystko.
Podczas eksploracji nowych miejsc warto sprawdzać wszystkie obiekty, które przykują uwagę Sheparda (zostaną zaznaczone niebieskim okręgiem). Niektóre z nich służą do odblokowania informacji w encyklopedii, co poza zdobyciem nowej wiedzy pozwala nam w łatwy sposób uzyskać nieco punktów doświadczenia. Ponadto wśród nich znajdziemy również pojemniki i schowki z różnymi przedmiotami, które mogą przydać się nam w dalszej rozgrywce.

Uwaga 1! Po zakończeniu gry możemy przystąpić ponownie do rozgrywki, grając naszą postacią na takim poziomie doświadczenia i z takim wyposażeniem, z jakim skończyliśmy Mass Effect po raz pierwszy. Tylko w ten sposób możemy uzyskać 60 poziom doświadczenia (achievement). Nie myślmy jednak, że będzie łatwo - gra dostosowuje trudność do naszego zaawansowania, więc walki staną się naprawdę wymagające.
Uwaga 2! Alternatywnym, ale i nie mniej ciekawym pomysłem jest przechodzenie gry po raz drugi postacią stworzoną zupełnie od nowa. Twórcy wprowadzili bowiem do Mass Effect dość ciekawe rozwiązanie, polegające na tym, że po przyznaniu achievementa za wielokrotne wykorzystanie danej umiejętności bądź zabicie określonej liczby wrogów z danego rodzaju broni otrzymujemy możliwość wzbogacenia tworzonej przez nas postaci o określony talent (ten, z którym związany był achievement). W ten sposób nic nie stoi na przeszkodzie, by zagrać na przykład adeptem z umiejętnością korzystania z karabinów szturmowych.
- Mass Effect - PC - poradnik do gry
- Mass Effect PC: Poradnik do gry
- Mass Effect PC: Poradnik do gry - Bohater
- Mass Effect PC: Moralność w Mass Effect
- Mass Effect PC: Perswazja
- Mass Effect PC: Istotne talenty
- Mass Effect PC: Przedmioty
- Mass Effect PC: Producenci sprzętu
- Mass Effect PC: Walka
- Mass Effect PC: Poziom trudności
- Mass Effect PC: Uwagi końcowe
- Mass Effect PC: Prolog Normandia
- Mass Effect PC: Eden Prime Powierzchnia
- Mass Effect PC: Eden Prime Port
- Mass Effect PC: Cytadela Opis
- Mass Effect PC: Cytadela Mapy - Prezydium, Wieża, Akademia SOC
- Mass Effect PC: Cytadela Mapy - Flux, dostęp do Okręgów, Okręgi, Doki
- Mass Effect PC: Cytadela Zadania cz.1
- Mass Effect PC: Cytadela Zadania cz.2
- Mass Effect PC: Cytadela Zadania cz.3
- Mass Effect PC: Normandia Mapy 1 zadania
- Mass Effect PC: Therum - Liara T'Soni Powierzchnia Therum
- Mass Effect PC: Therum - Liara T'Soni Wejście do ruin
- Mass Effect PC: Therum - Liara T'Soni Ruiny
- Mass Effect PC: Feros 1. Nadzieja Zhu (Mapy)
- Mass Effect PC: Feros 1. Nadzieja Zhu (Zadania)
- Mass Effect PC: Feros 2. Niebostrada
- Mass Effect PC: Feros 3. ExoGeni (Mapy)
- Mass Effect PC: Feros 3. ExoGeni (Zadania)
- Mass Effect PC: Feros 4. Powrót do Nadziei Zhu
- Mass Effect PC: Feros 5. Torian
- Mass Effect PC: Feros 5. Matecznik Toriana (Mapy)
- Mass Effect PC: Feros 5. Matecznik Toriana (Zadania)
- Mass Effect PC: Noveria 1. Port Hanshan (Mapy)
- Mass Effect PC: Noveria 1. Port Hanshan (Zadania cz.1)
- Mass Effect PC: Noveria 1. Port Hanshan (Zadania cz.2)
- Mass Effect PC: Noveria 2. Droga na Szczyt
- Mass Effect PC: Noveria 3. Szczyt 15 - Droga na Stację Szczelinową (Mapy)
- Mass Effect PC: Noveria 3. Szczyt 15 - Droga na Stację Szczelinową (Zadania)
- Mass Effect PC: Noveria 3. Szczyt 15 - Kolejka
- Mass Effect PC: Noveria 4. Stacja Szczelinowa 1 underlaby (Mapy)
- Mass Effect PC: Noveria 4. Stacja Szczelinowa 1 underlaby (Zadania cz.1)
- Mass Effect PC: Noveria 4. Stacja Szczelinowa 1 underlaby (Zadania cz.2)
- Mass Effect PC: Powrót na Cytadelę Mapy
- Mass Effect PC: Powrót na Cytadelę Zadania
- Mass Effect PC: Virmir 1. Dojazd do obozu salarian
- Mass Effect PC: Virmir 2. Atak na bazę
- Mass Effect PC: Virmir 3. Baza - eksploracja (Mapy)
- Mass Effect PC: Virmir 3. Baza - eksploracja (Zadania)
- Mass Effect PC: Cytadela raz jeszcze Opis
- Mass Effect PC: Ilos 1. W głąb ruin
- Mass Effect PC: Ilos 2. Archiwa
- Mass Effect PC: Ostateczna bitwa 1. Droga na Wieżę
- Mass Effect PC: Ostateczna bitwa 2. Ostateczna konfrontacja
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Informacje wstępne
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Argos Rho
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Mgławica Armstronga
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Artemis Tau
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Attican Beta
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Gromada Exodus
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Gemini Sigma
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Hades Gamma
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Hawking Eta
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Mgławica Końskiego Łba
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Pogranicze Keplera
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Gromada lokalna
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Rdzawe Morze
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Pangea
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Sentry Omega
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Styx Theta
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Mgławica Węża
- Mass Effect PC: Niezbadany świat Gromada Vogayer (Podróżnik)
- Mass Effect PC: Misje związane z pochodzeniem
- Mass Effect PC: Misje zbierackie Medaliony Ligi, Salariańskie ID, Insygnia turian
- Mass Effect PC: Misje zbierackie Ziemie rzadkie
- Mass Effect PC: Misje zbierackie Metale lekkie
- Mass Effect PC: Misje zbierackie Metale 101ężkie
- Mass Effect PC: Misje zbierackie Złoża gazu, Dyski z danymi protean, Zapiski matki
- Mass Effect PC: Osiągnięcia (Achievementy)
- Mass Effect PC: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
bardzo fajny poradnik acz mam jedną uwagę w poradniku jest napisane że aby uzyskać dostęp do misji Wrexa i Garrusa trzeba z nimi rozmawiać po misjach głównych a tak długo czekać nie trzeba bo wystarczy wykonać kilka misji pobocznych ( takich jak Psy Hadesu) po których możemy systematycznie z nimi rozmawiać a w końcu uzyskać dostęp do tych misji. Taka uwaga jak ktoś jeszcze gra.
fajny poradnik bardzo pomocny a z drugiej strony nie prowadzi za rączkę ;)
Świetny poradnik i jeszcze do gry w platynowej kolekcji dodają bardzo ładnie wydrukowany!
Cliffton ---> tu są komentarze również do poradnika drukowanego.
ROJO [Gry-online] --> w głównym menu w opcjach jest zakładka osiągnięcia
Przecież do gry jest dołączony poradnik? Z dokładnym opisem przejścia misji? Po co tu kolejny?
Witajcie. Mam tą samą prośbę co yashan - gdzie podana jest lista osiągnięć? Z góry dzięki za pomoc!
Siema
Gdzie można sprawdzić jakie osiągnięcia się osiągnęło?
Gry na PC oficjalnie jeszcze w polsce nie ma, a poradnik już jest w archiwum :D Taak :D Dziwne że za forum jeszcze nie trzeba płacić ;P
nie - dlatego są błędy
na przykład - w wersji PC da się wydawać indywidualne rozkazy
Czy jest jakaś różnica między tym poradnikiem a poradnikiem z wersji na x360???
I tak dosyć już w języku polskim tych wszystkich anglicyzmów. A pytam się, czemu po prostu nie pisać "osiągnięcia"? Tak samo długie, a nikt nie ma wątpliwości. A co do liczby mnogiej... po naszemu zawsze musi się ona kończyć samogłoską - zresztą jak się tego nie stosuje, to potem i tak wychodzi, że wszyscy piszą, że grają w "Simsy", a nie "Sims".
Tu nie chodzi o bycie językowym purystą, tylko uznałem to za literówkę, bo autor chciał chyba wstawić tam angielskie słowo.
kastore -->
Trochę racji masz, deczko niezgrabne to sformułowanie. Tyle, że jak na językowego purystę sam jesteś niekonsekwentny. Zdania zaczyna się wielką literą. Oznajmujące kończy kropką.
Jakby ktoś napisał dópa też byś powiedział, że i tak wiadomo o co chodzi?
ostatnia strona
Osiągnięcia (Achievementy)
co to są Achievementy? może Achievements powinno być.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
