Crusader Kings: Elementy rozgrywki i ich wzajemne relacje
Aktualizacja:
Rozgrywka w Crusader Kings da się podzielić na następujące warstwy:
- Zarządzanie ludźmi - małżeństwa króla, wybór doradców królewskich, nadawanie ziemi.
- Rozwój ekonomiczny - wznoszenie budowli w prowincjach, zmiany podatków.
- Wojna i podbój nowych prowincji - mobilizowanie wojsk i prowadzenie kampanii.
- Rozwój technologiczny i zmiany prawa.
- Wybory oferowane przez zdarzenia losowe.
Na ostatni element gracz nie ma specjalnego wpływu - gra najczęściej po prostu losuje pewne wydarzenia i co najwyżej daje graczowi możliwość wyboru zachowania, które czasami może przynieść jakieś profity, lecz często co najwyżej zminimalizować negatywy.
W przypadku rozwoju technologicznego jest on także w większości niezależny od gracza. Można jednak wpływać nań w pewnym niewielkim stopniu wybierając wiodące kierunki rozwoju w tabeli "Advances". W tej samej zakładce można zmieniać obowiązujące prawo w zakresie: sposobów dziedziczenia tronu, obsadzania biskupów i obyczajów rycerskich - dla zwycięskiej rozgrywki ma to znaczenie w najlepszym razie drugorzędne.
![]() | Wszystkie wynalazki (w zakładce Advances) jak i prawa (w zakładce Laws) są opisane, wystarczy na nie kliknąć. Należy być ostrożnym przy zmianach prawa, gdyż powodują one mocny jednorazowy spadek lojalności lenników. Warto jedynie zmienić "Traditional Custom" na "Feudal Contract", gdyż dzięki temu będzie rosła z czasem lojalność lenników, a w pułkach wojska pojawi się więcej rycerzy. Zmianę te należy przeprowadzić w chwili spokoju, kiedy lojalność lenników wynosi 100%. |
0
- Europa Universalis: Mroczne Wieki - poradnik do gry
- Europa Universalis: Mroczne Wieki - poradnik do gry
- Crusader Kings: Cel gry, cheaty
- Crusader Kings: Elementy rozgrywki i ich wzajemne relacje
- Crusader Kings: Rodzaje wojsk
- Crusader Kings: Armia na wojnie
- Crusader Kings: Król i jego właściwości
- Crusader Kings: Lennicy
- Crusader Kings: Następcy tronu
- Crusader Kings: Tworzenie i rozdawanie nowych tytułów książęcych
- Crusader Kings: Rozwój gospodarczy
- Crusader Kings: Prowadzenie własnego państwa
- Europa Universalis: Mroczne Wieki - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zarith Legend
czyli do której wersji to jest poradnik? bo jeśli jest pisany na podstawie instrukcji, to automatycznie na podstawie wersji 1.0, a obecnie obowiązującą jest 1.4 bodajże... znając paradox, to dwie różne gry:)
Szenk Legend
Jeśli mobilizujesz pułki ręcznie (nie korzystasz z opcji wielkiej mobilizacji) to pierwszy zmobilizowany pułk z dóbr królewskich dowodzony będzie przez marszałka, drugi – przez króla
Kurde, to jak to jest z tymi armiami, którymi dowodzi król?
U mnie z reguły król dowodzi oddziałem zmobilizowanym w prowincji "stołecznej", drugim oddziałem dowodzi marszałek, następnymi kolejni dworzanie.
Jak nie mobilizuję oddziału z prowincji stołecznej - to kolejność jest: marszałek i dworzanie.
Raz tylko zdarzyło mi się, że było tak, jak napisano w tym "poradniku".
Jest tu w ogóle jakaś reguła???
Morgul Maugoth Konsul
"...sądzę że dla casual playerów, a do takich jest zdaje się kierowany, bedzie przydatny" chyba dla takich co przypadkiem sciagneli ta gre i nie maja oryginalnej instrukcji
zarith Legend
niekoniecznie - ja mam oryginały a instrukcję przeczytałem tylko do pierwszej eu. dlaczego? instrukcje paradoxu sa niejasne i do dupy, poza tym pasują tylko do wersji z którą zostały wydane, czyli 1.0 a paradox ma zwyczaj ronbienia ogromnych zmian w kolejnych patchach... akurat w crusader kingsów nie pogrywam, więc nie jestem w stanie stwierdzić, do którego patcha jest ten poradnik, ale zgadzam się ze poradnik do gier paradoxu powinien zawierać przynajmniej elementy instrukcji. pooglądaj zresztą forum na paradoxplaza, tam jest dosyć duzo alternatywnych instrukcji i poradników do ichniejszych gier:).
DarkStar Legend
zairth --->
"poradnik" nie jest do zadnego patcha, bo informacje zawarte w nim sa podstawa gry. fajnie, ze moge dowiedziec sie jak mobilizowac armie albo ze mam mozliwosc podnoszenia podatkow. to samo moge przeczytac na 26 stronie instrukcji.
zgadzam się ze poradnik do gier paradoxu powinien zawierać przynajmniej elementy instrukcji. tutaj czegos nie rozumiem. jezeli uwazasz, ze pisanie poradnikow polega na zerznieciu z instrukcji elementarnych podstaw gry to ja wysiadam. zreszta sam oceniles jego jakosc:)
skoro instrukcje paradoxu sa niejasne i do dupy, to pisane na ich podstawie poradniki sa...?
zarith Legend
zapoznaj się z artykułem w linku:) znajduje się tam najlepszy poradnik do najlepszej z gier paradoxu (czyli vicky). zawiera część danych z instrukcji, ale twórczo je rozwija i opisuje strategie które mozna na nich oprzeć:). to właśnie miałem na myśli pisząc 'zgadzam się ze poradnik do gier paradoxu powinien zawierać przynajmniej elementy instrukcji'.
DarkStar Legend
zarith --->
zapoznaj sie z artykulem w linku:) znajduje sie tutaj poradnik przepisany z instrukcji i nie rozwijajacy tworczo zadnych strategii
Pejotl Senator
Warto przeczytać to co się krytykuje. gdyby szanowni krytykanci czytali poradnik to wiedzieliby do którego patcha on jest :)
Poradnik (zgodzę się na nazwanie go "poradniczkiem") jest krótki i jest dla początkujących - gra jest prosta i po zaznajomieniu sie z opisanymi elementami można spokojnie grać już samemu. Nie wiem czego od poradnika może chcieć ktoś kto przeszedł grę 50 razy? :)
Na poziomie hrabia grałem - potrzebna jest cierpliwość i wyczucie okazji, nic co dałoby się zdefiniować specjalnie w poradniku. W przeciwieństwie do instrukcji poradnik nie mówi o tym co jest w grze tylko o tym na co zwracać uwagę i jak stosować. Z natury rzeczy pewne informacje się powtarzają.
Załamaliście mnie: ide zrobić se kuku :(
dHq Konsul
Pejotl ----> Racja ale mimo wszystko "poradnik" sucks !!
Chupacabra Konsul
ciut za ubogi ten poradnik, to takie podstawy podstaw, po godzinie grania wiecej sie dowiedzialem niz z tego poradnika:( Czekam na jakas rozbudowana wersje
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

