Crusader Kings: Prowadzenie własnego państwa

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

O ile powiększanie własnego państwa odbywa się głównie poprzez podbój, to jego utrzymanie w całości wymaga odpowiedniego planowania własnej dynastii i odpowiedniego wykorzystania własnych dworzan.

Na początku gry należy dokładnie zorientować się w stanie posiadania własnego państwa i państw sąsiednich. Na tym etapie należy dokonać wyboru kierunku pierwszej ekspansji - oszacować siłę sąsiednich księstw i królestw i ich wzajemne zależności.

W trakcie rozgrywki należy stosować politykę małych kroków, tak by nie doprowadzić do znacznego pogorszenia własnej reputacji. O ile zajęcie czyichś terenów jest dla gracza stosunkowo proste, kłopot polega na tym, że należy zagrabić też tytuły do zajętych ziem, by można je było przyłączyć do własnego królestwa. A tego rodzaju działanie wpływa bardzo negatywnie na reputację. Gdy reputacja króla się pogarsza, zaczyna być czynnikiem negatywnym w ustalaniu lojalności wasali. Lojalność w końcu spada do tego poziomu, że wasale zaczynają się odrywać od królestwa. I w taki sposób, zbyt gwałtowne podboje mogą doprowadzić do dezintegracji państwa. Aby temu zapobiec, pomiędzy jedną wojną a drugą warto poczekać, aż reputacja wzrośnie. Można przyspieszyć ten proces oddając przyłączone do dóbr królewskich prowincje w lenno.

Inaczej sprawa wygląda w starciu z poganami i muzułmanami. Prowincje, które nie są chrześcijańskie, przyłączane są automatycznie bez konieczności posiadania do nich tytułów. Co więcej za walkę z innowiercami król otrzymuje punkty pobożności (piety). Jak widać ma to same zalety - problemem może być tylko to, że przy podbijaniu prowincji islamskich świat muzułmański może nas uznać za zagrożenie. Wówczas możemy spodziewać się wojen z bardzo silnym przeciwnikiem, co więcej oddalenie od przeciwnika nie gra roli, gdyż muzułmanie mogą zaatakować nawet w Skandynawii czy krajach nadbałtyckich.

Przed wywołaniem wojny można podejrzeć, z jak silnym przeciwnikiem przyjdzie nam się bić - Prowadzenie własnego państwa | Europa Universalis Mroczne Wieki - Europa Universalis: Mroczne Wieki - poradnik do gry

Przed wywołaniem wojny można podejrzeć, z jak silnym przeciwnikiem przyjdzie nam się bić. Nie należy się przerażać, jeśli przeciwnik jest nieco silniejszy od naszej armii, komputerowe A.I. często nie potrafi posługiwać się armią tak agresywnie i z wyczuciem jak człowiek.

Rozpoczynając i tocząc wojnę należy przestrzegać kilku zasad:

  • Jeśli mobilizujesz pułki ręcznie (nie korzystasz z opcji wielkiej mobilizacji) to pierwszy zmobilizowany pułk z dóbr królewskich dowodzony będzie przez marszałka, drugi - przez króla (o ile nie jest on ciężko ranny lub chory i nie może brać udziału w wojnie). Zdobywając prowincje na poganach lub muzułmanach nie zapomnij umieścić w obleganej prowincji pułku królewskiego, gdyż inaczej prowincję zagarnie dla siebie ten z możnych który dowodzi jednostkami oblegającymi. Pułk królewski nie musi być przy zdobywaniu prowincji od początku, ważne by znalazł się tam przed zakończeniem oblężenia. W taki sam sposób możemy "podebrać" prowincję sojusznikowi, jeśli jego wojska nie są dowodzone przez króla.
  • Dobrze jest drobne wojny prowadzić siłami tylko pułków wystawionych z dóbr królewskich i oddziałami zaciężnymi, dzięki czemu nie będą się irytować lennicy. Wojska z prowincji należących do podległych możnowładców należy powoływać tylko, jeśli możesz być pewien ich lojalności.
  • Jeśli atakujesz hrabstwo lub księstwo będące częścią silnego królestwa, uderzaj maksymalną siłą, zdobądź jakieś prowincje i postaraj się zawrzeć szybko pokój z tym hrabią lub księciem, którego zaatakowałeś. Masz wtedy szansę że jego król (o ile wywołał ci wojnę) także będzie skłonny zawrzeć z tobą pokój.
  • Lepiej jednak wyszukiwać słabe państwa i podbijać je bez obawy, że jakieś mocarstwo stanie w ich obronie. Jeśli nie masz takiej możliwości warto wyczekać aż państwo, któremu chcesz uszczknąć ziemię wda się w wojnę z jakimś silnym sąsiadem. Ważne jest także nawiązanie sojuszów z silnymi państwami we własnym sąsiedztwie. Można wtedy zdobyć prowincję lub dwie przyłączając się do wojny toczonej przez to państwo. Nie należy jednak przesadzać i nie próbować interweniować w sytuacji, gdy nasz sojusznik rozpoczyna wojnę z własnym zbuntowanym wasalem - jest to niemile widziane i sojusznik może nawet wywołać nam wojnę!
  • Unikaj walki z armią większa od swojej. Lepiej nawet wpuścić przeciwnika na swoje terytorium, pozwolić mu zdobywać prowincje, a samemu skupić się na ich odbijaniu i wyczekać, aż liczebność armii wroga spadnie w skutek zużycia, a jego ochota do walki wyparuje na skutek przedłużającej się ponad miarę wojny. Nigdy nie warto bić się do końca w bitwie, która toczy się niekorzystnie.
  • Ponieważ o zwycięstwie decyduje wynik punktowy, który nie wynika tylko z ilości podbitych prowincji, warto zawsze kontrolować rezultat i nie podejmować szaleńczych wojen, gdy nie ma takiej potrzeby. Nawet niezbyt wielkie księstwa mogą uzyskać duży rezultat punktowy, nie dokonując żadnych spektakularnych wyczynów.
  • Dobrym początkowym ruchem (w pierwszych scenariuszach), praktycznie niezależnie od wybranego królestwa, jest atak na prowincje pogan nad Bałtykiem. Np. Słowianie połabscy (niestety oznaczeni błędnie jako Prusowie - Prussian) mają w swoich rękach kilka bogatych prowincji (np. Lubeka, Meklemburgia). Później można rozszerzyć włości o prowincje pogańskie we wschodniej części Bałtyku a na końcu o Finlandię. Poganie nadbałtyccy nie maja powiązań z muzułmanami więc nie należy obawiać się odwetu, zwykle nie mają także silnych sojuszy. W przypadku gry Polską lub innym krajem, którym udało ci się zdobyć wybrzeże Bałtyku nie ma sensu zwalczać Zakonu Krzyżackiego - co pewien czas możesz otrzymać od Zakonu silny pułk rycerzy w zamian za niewielką utratę prestiżu.
Podobało się?

0

Crusader Kings

18 kwietnia 2004

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2004-10-21
12:48

zarith Legend

zarith
😊

czyli do której wersji to jest poradnik? bo jeśli jest pisany na podstawie instrukcji, to automatycznie na podstawie wersji 1.0, a obecnie obowiązującą jest 1.4 bodajże... znając paradox, to dwie różne gry:)

Komentarz: zarith
2004-10-21
12:50

Szenk Legend

Szenk
😍

Jeśli mobilizujesz pułki ręcznie (nie korzystasz z opcji wielkiej mobilizacji) to pierwszy zmobilizowany pułk z dóbr królewskich dowodzony będzie przez marszałka, drugi – przez króla

Kurde, to jak to jest z tymi armiami, którymi dowodzi król?
U mnie z reguły król dowodzi oddziałem zmobilizowanym w prowincji "stołecznej", drugim oddziałem dowodzi marszałek, następnymi kolejni dworzanie.

Jak nie mobilizuję oddziału z prowincji stołecznej - to kolejność jest: marszałek i dworzanie.
Raz tylko zdarzyło mi się, że było tak, jak napisano w tym "poradniku".

Jest tu w ogóle jakaś reguła???

Komentarz: Szenk
2004-10-21
13:02

Morgul Maugoth Konsul

Morgul Maugoth
😈

"...sądzę że dla casual playerów, a do takich jest zdaje się kierowany, bedzie przydatny" chyba dla takich co przypadkiem sciagneli ta gre i nie maja oryginalnej instrukcji

Komentarz: Morgul Maugoth
2004-10-21
13:06

zarith Legend

zarith
😊

niekoniecznie - ja mam oryginały a instrukcję przeczytałem tylko do pierwszej eu. dlaczego? instrukcje paradoxu sa niejasne i do dupy, poza tym pasują tylko do wersji z którą zostały wydane, czyli 1.0 a paradox ma zwyczaj ronbienia ogromnych zmian w kolejnych patchach... akurat w crusader kingsów nie pogrywam, więc nie jestem w stanie stwierdzić, do którego patcha jest ten poradnik, ale zgadzam się ze poradnik do gier paradoxu powinien zawierać przynajmniej elementy instrukcji. pooglądaj zresztą forum na paradoxplaza, tam jest dosyć duzo alternatywnych instrukcji i poradników do ichniejszych gier:).

Komentarz: zarith
2004-10-21
13:20

DarkStar Legend

DarkStar

zairth --->
"poradnik" nie jest do zadnego patcha, bo informacje zawarte w nim sa podstawa gry. fajnie, ze moge dowiedziec sie jak mobilizowac armie albo ze mam mozliwosc podnoszenia podatkow. to samo moge przeczytac na 26 stronie instrukcji.

zgadzam się ze poradnik do gier paradoxu powinien zawierać przynajmniej elementy instrukcji. tutaj czegos nie rozumiem. jezeli uwazasz, ze pisanie poradnikow polega na zerznieciu z instrukcji elementarnych podstaw gry to ja wysiadam. zreszta sam oceniles jego jakosc:)
skoro instrukcje paradoxu sa niejasne i do dupy, to pisane na ich podstawie poradniki sa...?

Komentarz: DarkStar
2004-10-21
13:26

zarith Legend

zarith
😊

zapoznaj się z artykułem w linku:) znajduje się tam najlepszy poradnik do najlepszej z gier paradoxu (czyli vicky). zawiera część danych z instrukcji, ale twórczo je rozwija i opisuje strategie które mozna na nich oprzeć:). to właśnie miałem na myśli pisząc 'zgadzam się ze poradnik do gier paradoxu powinien zawierać przynajmniej elementy instrukcji'.

Komentarz: zarith
2004-10-21
13:36

DarkStar Legend

DarkStar
😁

zarith --->
zapoznaj sie z artykulem w linku:) znajduje sie tutaj poradnik przepisany z instrukcji i nie rozwijajacy tworczo zadnych strategii

Komentarz: DarkStar
2004-10-26
15:09

Pejotl Senator

Pejotl
😒

Warto przeczytać to co się krytykuje. gdyby szanowni krytykanci czytali poradnik to wiedzieliby do którego patcha on jest :)

Poradnik (zgodzę się na nazwanie go "poradniczkiem") jest krótki i jest dla początkujących - gra jest prosta i po zaznajomieniu sie z opisanymi elementami można spokojnie grać już samemu. Nie wiem czego od poradnika może chcieć ktoś kto przeszedł grę 50 razy? :)

Na poziomie hrabia grałem - potrzebna jest cierpliwość i wyczucie okazji, nic co dałoby się zdefiniować specjalnie w poradniku. W przeciwieństwie do instrukcji poradnik nie mówi o tym co jest w grze tylko o tym na co zwracać uwagę i jak stosować. Z natury rzeczy pewne informacje się powtarzają.

Załamaliście mnie: ide zrobić se kuku :(

Komentarz: Pejotl
2004-10-26
17:51

dHq Konsul

dHq
👎

Pejotl ----> Racja ale mimo wszystko "poradnik" sucks !!

Komentarz: dHq
2004-11-02
20:23

Chupacabra Konsul

😒

ciut za ubogi ten poradnik, to takie podstawy podstaw, po godzinie grania wiecej sie dowiedzialem niz z tego poradnika:( Czekam na jakas rozbudowana wersje

Komentarz: Chupacabra

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl