Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Divinity: Original Sin Publicystyka

Publicystyka 8 lutego 2014, 13:00

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart?

Odpowiadamy na wszystkie pytania dotyczące Divinity: Grzech pierworodny, klasycznego RPGa od belgijskiego studia Larian.

Premiera gry Divinity: Grzech pierworodny, zgodnie z ostatnimi doniesieniami, nieco się opóźni, nie znaczy to jednak, że z zagłębieniem się w świat gry musimy czekać aż do wiosny. Na platformie elektronicznej dystrybucji Steam pojawiła się opcja wykupienia wczesnego dostępu do gry.

Nawet w tak wczesnym stadium produkcji warto przyjrzeć się dobrze rokującemu tytułowi. Postanowiliśmy zrobić to w mniej tradycyjny sposób i zamiast typowej zapowiedzi, przygotować coś w rodzaju FAQ dla osób, które chciałyby zapoznać się z grą w bliższy, a jednocześnie przystępny sposób. Prosimy jednak wziąć pod uwagę, że poniższy tekst bazuje właśnie na tej wczesnej wersji, a więc zanim nastąpi premiera gry, niektóre zawarte w nim informacje mogą się zdezaktualizować. Celowo pomijamy opis fabuły gry i postawione przed drużyną zadania, ponieważ doskonale zdajemy sobie sprawę, że takie rzeczy najlepiej odkrywać samemu.

Informacje ogólne

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

Czym jest Divinity: Grzech pierworodny?

Divinity: Grzech pierworodny jest komputerową grą role-playing z kamerą ukazującą akcję w rzucie izometrycznym. Gra nawiązuje w ten sposób do popularnych przed kilkunastoma laty serii pokroju Baldur’s Gate czy Icewind Dale.

Kto stoi za produkcją gry?

Za przygotowanie gry odpowiada belgijskie Larian Studios, twórcy wydanej niedawno gry Divinity: Dragon Commander. Finansowego wsparcia udzieliła zespołowi społeczność Kickstartera, aczkolwiek zbiórka miała na celu tylko zgromadzenie dodatkowych funduszy do gry, będącej jużw produkcji.

Czy Divinity: Grzech pierworodny jest powiązany z innymi grami Larian Studios?

Akcja gry rozgrywa się w świecie Rivellon, który był już przedstawiony w poprzednich dziełach Belgów - m.in. Divine Divinity czy Beyond Divinity. Grzech pierworodny jest jednak prequelem, a więc jego fabuła ma miejsce przed wydarzeniami z tamtych produkcji. Pozwoliło to w znaczący sposób poszerzyć opis świata i praw nim rządzących. W grze spotykamy również postacie pojawiające się w poprzendich tytułach, co pozwala osobom zaznajomionym z serią na poznanie ich wcześniejszych losów.

Czy gra będzie po polsku?

Gra ma być dostępna w wersji kinowej, dającej możliwość włączenia polskich napisów.

Czy opłaca się wykupić dostęp do wersji alfa?

Nie w przypadku, gdy mamy zamiar na poważnie zaangażować się w fabułę i rozwiązywanie zadań. Po pierwsze, wersja alfa oferuje jedynie fragment rozgrywki, więc nie da się jej ukończyć już teraz. Po drugie, twórcy dość regularnie starają się dostarczać kolejne łatki, które niestety nie są ze sobą kompatybilne. Oznacza to, że po aktualizacji gry przestają działać wcześniej zapisane stany rozgrywki. Po trzecie, cena Divinity jest na razie dość wygórowana. Premierowe wydanie będzie z pewnością znacznie bardziej opłacalne.

Czy w grze zaimplementowano cykl dobowy?

Nie, testowana wersja nie oferuje zmian pory dnia.

Czy gra posiada tryb wieloosobowy?

Tak. W grze dostępny jest tryb kooperacji. W ten sposób możliwe jest przejście całej kampanii.

Czy gra będzie wspierała społeczność moderów?

Tak, twórcy przewidują udostępnienie edytora i możliwość tworzenia własnych przygód.

Kiedy odbędzie się premiera gry?

Premiera ma się odbyć wiosną tego roku. Niestety, nie podano konkretnej daty.

Ile będzie kosztować gra?

Z pewnością mniej niż drogi dostęp do wersji alfa (w tym momencie to 40 euro). W Polsce wydanie pudełkowe zapewne da się też kupić w niższej cenie, niż wersję cyfrową na Steamie.

Kreacja postaci

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

Czy gra narzuca zabawę gotowymi postaciami?

Nie, to od gracza zależy jacy bohaterowie pojawią się na starcie w drużynie. Jednak bez względu na wybór profesji, osobowości bohaterów zawsze pozostają te same.

Ile postaci może stworzyć gracz?

Gracz może na początku stworzyć dwóch bohaterów. Są to dwie osoby, wokół których obracać się będzie wątek główny.

Czy drużyna musi składać się z mężczyzny i kobiety? Czy można grać dwoma mężczyznami lub dwiema kobietami?

Obecnie nie ma takiej możliwości. Gra narzuca wybór obu płci. W kreatorze postaci znajdują się ikony pozwalające wybrać płeć, ale w wersji alfa są one nieaktywne. Być może zmieni się to w pełnej wersji, w co raczej można wątpić, jako że twórcy od początku twierdzili, że będzie to opowieść o herosie i heroinie.

Czy gracz może decydować o początkowym wyglądzie postaci?

W drobnym zakresie. Kreator oferuje kilka predefiniowanych strojów, które można przypisać do slotów torsu, rąk i stóp. Nie da się manipulować wyglądem twarzy.

Czy w czasie kreacji można w dowolny sposób wydać punkty na różne współczynniki postaci?

Po wyborze profesji punkty atrybutów, zdolności i talentów są już odpowiednio rozlokowane, jednak gra pozwala je także modyfikować według własnego uznania.

Jakie profesje oferuje kreator postaci?

W testowanej wersji umieszczono sześć profesji. Dwie nastawione na walkę wręcz (Knight i Warrior), dwie postacie łotrzykowskie (Rogue i Survivor) oraz dwie postacie parające się magią (Wizard i Cleric).

Postacie

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

Jakimi współczynnikami opisane są postacie?

Każda z postaci opisana jest kilkoma podstawowymi współczynnikami oraz współczynnikami dodatkowymi. Współczynniki podstawowe wzrastają w miarę zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia, ale to gracz decyduje, które z nich chce podwyższyć.

Do współczynników podstawowych należą:

  1. Siła - determinuje szansę trafienia celu, wpływa na udźwig ekwipunku i możliwość podnoszenia różnych przedmiotów.
  2. Zręczność - wpływa na trafienie orężem korzystającym z tego parametru.
  3. Inteligencja - im wyższa, tym więcej punktów umiejętności postać otrzymuje na każdy zdobyty poziom doświadczenia. Zwiększa obrażenia zaklęć bojowych opartych na żywiołach i zmniejsza zużycie punktów akcji potrzebnych na wykorzystanie którejś ze zdolności specjalnych w czasie walki.
  4. Budowa ciała - od tego współczynnika zależy liczba punktów akcji odzyskiwanych po każdej z tur walki oraz całkowita liczba punktów życia.
  5. Szybkość - wpływa na szybkość poruszania się postaci, liczbę punktów akcji na początku każdej z walk oraz współczynnik Inicjatywy.
  6. Postrzeganie - determinuje szansę na trafienie krytyczne, wykrywanie pułapek i celność w przypadku używania broni dystansowej.

Współczynniki dodatkowe opisujące postać:

  1. Wzrok - wpływa na możliwość zauważenia innych postaci.
  2. Słuch - im wyższy, z tym większej odległości do postaci docierają wszelkie odgłosy.
  3. Ruch - odległość, jaką postać przemierzy w walce, wykorzystując jeden punkt akcji.
  4. Inicjatywa - wpływa na kolejność aktywowania postaci w trakcie walki.
  5. Żywotność - liczba punktów życia.
  6. Punkty akcji - liczba punktów pozwalających wykonywać czynności w trakcie walki podczas jednej tury.
  7. Reputacja - wskazuje jak postrzegana jest postać przez otoczenie.

Odporności wyrażane są w punktach procentowych i odpowiadają za zmniejszenie wpływu żywiołów ognia, wody, ziemi i powietrza oraz na trucizny i ataki określane mianem Blackrock.

Jakie umiejętności posiadają postacie?

Awansując na kolejny poziom doświadczenia, możemy rozdać punkty umiejętności zebrane w cztery grupy, odpowiadające za walkę (Warrior), czarowanie (Wizard), zdolności łotrzykowskie (Survivor) i socjalne (Social). Każda z grup zawiera kilka pozycji do wyboru, jak na przykład walkę bronią jedno- lub dwuręczną, korzystanie z tarczy, naprawę, szkoły magii, skradanie się, kradzież kieszonkową czy zastraszenie.

Czym są talenty?

Każda z postaci posiada jakieś dodatkowe talenty, które w sobie odkrywa podczas eksploracji świata. Talentów jest ponad czterdzieści. Zwiększają one szanse postaci na odniesienie sukcesu, na przykład talent Gladiator pozwala na częstsze trafienie przeciwnika w trakcie walki, talent Braveheart uodparnia w 50% na strach, a Grease Monkey zwiększa umiejętności naprawy uszkodzonego oręża.

Czym są cechy?

Postacie w drużynie opisane są też przez różne cechy związane z ich zachowaniem, które mogą się zwiększać lub zmniejszać wraz z postępami w grze lub poprzez dyskusje pomiędzy członkami drużyny. Cech jest czternaście, a wśród nich można wyróżnić, takie jak prawość, pragmatyzm, romantyzm, egoizm, altruizm czy niezależność. Cechy wpływają na umiejętności postaci, przykładowo romantyzm zwiększa szczęście, egoizm umiejętności targowania się ze sprzedawcami, a altruizm charyzmę.

Drużyna

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

Ilu członków może liczyć drużyna?

Drużyna może maksymalnie liczyć czterech członków, zaś dwójka głównych bohaterów stworzonych na początku rozgrywki przez gracza stanowi jej rdzeń. Jest to spowodowane oczywiście wymogami fabuły, a przede wszystkim mechaniką rozgrywki. Dwójka głównych postaci to niejako kierownictwo drużyny. Tylko oni mają pełną możliwość rozmowy z postaciami zamieszkującymi świat gry.

Czy pomiędzy członkami drużyny zachodzą jakieś interakcje?

Tak i to w rozbudowanym stopniu. Dwie główne postacie dyskutują pomiędzy sobą w trakcie podejmowania decyzji, próbując wpłynąć na siebie poprzez wykorzystanie uroku osobistego, racjonalnych przesłanek czy nawet gróźb. Dołączające do drużyny postacie także posiadają własną osobowość i przekonania, w związku z czym często będą chciały przedyskutować nurtujący je problem. Znakiem, że pora na rozmowę są pojawiające się nad postaciami wykrzykniki.

Czy można odłączyć postać od drużyny?

Tak, nie ma takiego problemu. Postać, której podziękujemy będzie oczekiwała na nas w lokacji znajdującej się poza planem materialnym, do której otrzymujemy dostęp wkrótce po rozpoczęciu przygody.

Rozgrywka i zadania

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

W jaki sposób sterujemy postaciami?

Postacią główną, na którą mamy bezpośredni wpływ jest ta, na której wizerunek, widoczny na głównym ekranie, klikniemy. Możemy trzymać lewy przycisk myszki i wtedy w zależności od oddalenia kursora od postaci idzie ona normalnym tempem lub biegnie. Innym sposobem jest kliknięcie LPM w dowolnym miejscu ekranu, aby postać ruszyła w tym kierunku. Pozostałe postacie z drużyny starają się same podążać za tą, nad którą gracz przejął bezpośrednią kontrolę.

Czy można zmieniać ustawienia kamery?

Tylko w dosyć niewielkim zakresie. Kółko myszy przybliża obraz, a jego wciśnięcie i ruch myszką pozwala obracać kamerą w zakresie około czterdziestu pięciu stopni.

Czy da się korzystać z teleportacji do odwiedzonych wcześniej miejsc?

Tak. Eksplorując świat gry, co jakiś czas napotykamy bramy teleportacyjne, które od chwili odkrycia stają się punktami nawigacyjnymi, pozwalającymi na skorzystanie z trybu szybkiej podróży.

Czy da się rozmawiać z osobami zamieszkującymi świat gry?

Oczywiście. Można porozmawiać z większością osobników, pojawiających się w grze.

Czy główne zadanie obecne w wersji alfa da się przejść na więcej niż jeden sposób?

Kolejność podejmowanych decyzji i sposób ich realizacji w dużej mierze zależą od inwencji grającego.

Jak bardzo rozbudowane są zadania poboczne?

Nie da się powiedzieć, że w grze są tylko proste, “fedeksowe” zadania poboczne, czy też autorzy postarali się, aby wszystkie one były bardzo rozbudowane. Są i takie i takie. Jednak bez problemu da się zauważyć, że twórcom zależy na tym, by gracz się nie nudził, wobec czego zadania nie są w żadnej mierze jednostajne. Wiele z nich nie przewiduje nawet uciekania się do aktów przemocy, inne pozwalają na wiele rozwiązań. Niech za przykład posłuży tu misja, w której NPC zleca nam w akcie zemsty zabicie orczycy-bibliotekarki i przyniesienie na dowód jej amuletu. Możemy wykonać to polecenie lub negocjować z orczycą, by ta dała nam po prostu amulet, dzięki czemu wywiedziemy w pole szaleńca. Możemy też zwyczajnie typa zadenuncjować władzom, okazując jakiś dowód. Jak widać, gracz ma szerokie pole do popisu. W grze nie brak także questów eksploracyjnych, eskortowych czy nawet zagadek.

Czy rozwiązanie siłowe danej sytuacji lub wręcz przeciwnie, porozumiewawcza rozmowa z NPC-ami są z góry narzucone przez autorów gry?

To zależy. W niektórych przypadkach możemy za pomocą konwersacji z neutralnymi postaciami wykonać zadanie, jednak zdarzają się przypadki, kiedy da się je wręcz sprowokować bądź poprzez rozmowę bezpośrednio z nimi, bądź poprzez dyskusję w gronie samych głównych bohaterów.

Czy powzięte decyzje mają wpływ na dalszy rozwój sytuacji?

Twórcy zapewniają, że jak najbardziej. W wersji alfa nie da się tego raczej zaobserwować. Na przykład zabicie na samym początku gry pijanych legionistów, pilnujących mostu w żaden sposób nie skutkuje późniejszą obstrukcją ze strony ich towarzyszy. Z drugiej strony, walka odbywała się w odosobnieniu, więc może wieść o morderstwie nie zdołała dotrzeć do pozostałych?

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #2

Czy da się kraść? Jak na kradzież reagują mieszkańcy?

Tak, da się kraść. Można to robić jawnie lub poprzez skradanie się. Ekran w miejscach, których nikt nie obserwuje, robi się wtedy czarno-biały.

Jeżeli w trakcie popełniania występku zostaniemy wykryci, reakcja postaci niezależnych może być różna - od ucieczki do wszczęcia walki. Możliwe jest też pojawienie się strażnika i wtrącenie delikwenta do więzienia. Wtedy zostaje on rozdzielony z resztą drużyny, jednak cały czas istnieje możliwość przełączania się pomiędzy wszystkimi postaciami.

Przyłapanie na kradzieży czasem wiąże się też z zepsuciem reputacji.

Czym są teleportacyjne piramidki?

Wkrótce po rozpoczęciu gry drużyna powinna znaleźć się w posiadaniu dwóch teleportacyjnych piramidek. Ponieważ postacie nie muszą wszędzie podążać wspólnie i mogą się rozdzielić w dowolnej chwili, każdy z głównych bohaterów powinien być w posiadaniu jednej z nich. Klikając na piramidkę prawym przyciskiem myszy, teleportujemy się bowiem w miejsce, w którym znajduje się druga piramidka, co pozwala nie tylko oszczędzić czas, ale także przydaje się przy wykonywaniu różnych zadań czy nawet ucieczki z więzienia.

Walka

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

W jakim systemie rozgrywane są walki w grze? W czasie rzeczywistym z aktywną pauzą czy w turach?

Przez większość czasu gry akcja rozgrywa się w czasie rzeczywistym, zaś w chwili rozpoczęcia walki przechodzi ona w tryb turowy.

Czy kolejność aktywowania postaci w drużynie jest dowolna, jak na przykład w grze Might & Magic X: Legacy?

Nie. Kolejność, w której następuje aktywacja postaci zależna jest od czynnika Inicjatywy. Na inicjatywę postaci można wpływać poprzez inwestowanie w rozwój atrybutów lub korzystanie z odpowiedniego ekwipunku.

Czy kolejność wykonywania działań aktywną postacią jest dowolna?

Każda z postaci dysponuje punktami akcji. Podejmowane przez nią działania mogą być wykonywane w dowolnej kolejności. Punkty niewykorzystane w jednej turze przechodzą na turę kolejną.

Czy przeszkody terenowe mają wpływ na walkę?

Tak i to zasadniczy - wpływają na widoczność celu i blokują drogę ataku. Nawet magiczna kula ognia może odbić się od zbyt wysokiego kamiennego muru lub utknąć w konarach drzewa. Stojąc zbyt blisko, osoba rzucająca zaklęcie sama może ulec jego destrukcyjnemu wpływowi.

Czy można zranić postacie z drużyny?

Tak. Jeżeli któraś z postaci z drużyny zasłoni sobą przeciwnika, strzelec może chybić i postrzelić sprzymierzeńca. Również nierozważne stosowanie magii jest zagrożeniem dla sojuszników.

Czy z walki da się wycofać?

Tak. Istnieje możliwość ucieczki. Drużyna zostaje wtedy przetransportowana do najbliższego odkrytego wcześniej punktu nawigacyjnego.

Jak działa magia w walce?

System magii nie wykorzystuje punktów magii czy many. Każdy czar posiada współczynnik cooldown - po minięciu określonej liczby tur można go ponownie użyć. Zaklęcia zapisane w zwojach są jednorazowego użytku.

Warto także zwracać uwagę na elementy otoczenia, których trafienie przynosi dodatkowe korzyści. Beczka z olejem może eksplodować po potraktowaniu jej ofensywnym zaklęciem ognia, woda dobrze przewodzi prąd, co sprawia, że zaklęcie porażenia działa obszarowo i ze zwiększoną efektywnością, wodę można zamrozić, tworząc lodowisko, na którym będą się przewracać osoby chcące przedostać sie na drugą stronę, a zaklęcie deszczu gasi ogień, przez co wpływa na istoty się nim posługujące. Co ważne, niektóre efekty zaklęć nie znikają zaraz po walce i utrzymują się jeszcze przez jakiś czas po niej.

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #2

Czy członek drużyny może zginąć bez możliwości wskrzeszenia?

Nie ma raczej takiej możliwości. Poza tym postacie mogą nauczyć się zaklęcia zmartwychwstania, kupić stosowny zwój lub po prostu skorzystać z usługi u NPC-ów. Zwłoki do czasu wskrzeszenia zawsze pozostają przy ostatnim punkcie nawigacyjnym.

Ekwipunek i handel

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #1

Czy w grze istnieją sklepy z ekwipunkiem?

Oczywiście. Towary nabywamy poprzez rozmowę ze sprzedawcą i wybór odpowiedniej ikony.

Czy można handlować z napotykanymi NPC-ami?

Z większością tak, chociaż niektórzy nie posiadają przy sobie interesujących przedmiotów lub pieniędzy. Istnieje za to możliwość wymiany przedmiotów o porównywalnej wartości.

Wszystko, co chcieliście wiedzieć o Divinity: Original Sin - czy będzie to RPG grzechu wart? - ilustracja #2

W jaki sposób odbywa się wymiana przedmiotów pomiędzy postaciami z drużyny?

W wersji alfa trzeba otworzyć ekwipunek, złapać myszką interesujący nas przedmiot i przenieść go na ikonę z lewej strony przedstawiającą wizerunek odpowiedniego członka drużyny.

Czy rozdzielenie pieniędzy lub różnego rodzaju ekwipunku pomiędzy postacie z drużyny ma jakiś wpływ na rozgrywkę?

Tak. W przeciwieństwie do wielu gier, gdzie ekwipunek jest wspólny dla wszystkich członków drużyny, w Grzechu pierworodnym ma to znaczenie. Postać bez pieniędzy czy przedmiotów na wymianę nie będzie miała czym handlować. Ponadto postać nie posiadająca w swoim ekwipunku przedmiotu, będącego częścią jakiegoś zadania nie będzie mogła poinformować NPC-a o jego wykonaniu.

Czy każda postać może używać dowolnej broni czy też istnieją jakieś ograniczenia?

Każdy może korzystać z dowolnej broni o ile spełnia wymagania danego oręża, np. posiada odpowiedni współczynnik siły lub inteligencji. Niemniej nie znaczy to, że w każdych rękach ta sama broń będzie równie skuteczna.

Czy broń ulega degradacji?

Tak. Każda z broni opisana jest współczynnikiem zużycia. Broń naprawić można u NPC-ów lub własnymi narzędziami, przy odpowiednio wysokim poziomie umiejętności.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Divinity: Grzech Pierworodny

Divinity: Grzech Pierworodny