Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Tomb Raider Publicystyka

Publicystyka 17 sierpnia 2012, 10:52

autor: Amadeusz Cyganek

Tomb Raider z gamescomu 2012 - Lara Croft walczy o przetrwanie

Najnowsza odsłona serii Tomb Raider zapowiada się kapitalnie. Wyśmienita reżyseria, charyzmatyczna postać Lary Croft oraz mocarny klimat - to będzie hit.

Widok młodej i drobnej Lary, próbującej stawić czoła niesprzyjającym okolicznościom przyrody i na każdym kroku pakującej się w spore kłopoty, to niezbyt spodziewana przez fanów serii Tomb Raider perspektywa kolejnych perypetii panny Croft. Mając w pamięci wspaniałe wyczyny zjawiskowej archeolog, trudno sobie wyobrazić, że teraz przyjdzie nam walczyć o przeżycie w niezbyt łaskawych warunkach. Ekipa studia Crystal Dynamics proponuje wzięcie udziału w wyjątkowo zrealizowanym kursie przetrwania – takiej okazji rzecz jasna nie mogliśmy przegapić.

Wprawdzie twórcy przywieźli do Kolonii dokładnie ten sam fragment rozgrywki, który został zaprezentowany na czerwcowych targach E3, jednak tym razem dano nam możliwość przejęcia sterów i wcielenia się w młodziutką, choć już doświadczoną przez los Larę. Praktycznie od samego początku zabawy w oczy rzuca się iście filmowy sposób przedstawienia – co by nie mówić – spektakularnych przygód panny Croft. Atmosferę ciągłego zagrożenia i czyhających na każdym kroku niebezpieczeństw budują dynamiczne najazdy kamery i renderowane z poziomu silnika gry scenki, pokazujące towarzyszące naszej bohaterce emocje, a jednocześnie ogrom cierpień, jakie przeżywa, pokonując kolejne zdradzieckie przeszkody. Nie sposób nie zwrócić uwagi na fenomenalny poziom aktorów – kwestie Lary oraz okrzyki sugestywnie oddające ból i jej stan psychiczny zostały odegrane przez Camillę Luddington w sposób mistrzowski i w znacznej mierze wpływają na wyjątkowy klimat tej gry.

Twórcom – przynajmniej w trakcie ponad półgodzinnego dema – udało się zgrabnie połączyć fragmenty polegające na eksploracji z szybkimi, ale niezwykle emocjonującymi sekwencjami, które (często z zaskoczenia) dynamizują rozgrywkę i różnicują tempo zabawy. Szczególne wrażenie robi moment ucieczki z obozu porywaczy, gdy panna Croft zgrabnie lawiruje pomiędzy przeszkodami, wykorzystując nieuwagę przeciwników. Oczywiście odpowiedniemu budowaniu napięcia towarzyszy masa w pełni oskryptowanych ujęć, choć trzeba przyznać, że reżyserowane wstawki trzymają całą akcję w ryzach.

Fajnie zrealizowano również sceny walki: twórcy gry nie stronią od brutalności, choć tak naprawdę nieraz można się zdziwić, co też wyprawia ta – z pozoru bezbronna – młoda dziewczyna. Ekipa Crystal Dynamics bardzo często stara się również grać na naszych emocjach – spore wrażenie robią momenty przedstawiające dylematy moralne panny Croft i pokazujące jej niekiedy kompletną bezbronność wobec zachowań, do jakich zmusza ją dana sytuacja.

Bardzo ciekawym pomysłem, wprowadzającym do Tomb Raidera elementy RPG, okazał się system wymiany punktów doświadczenia na różnego rodzaju zdolności – pozwolą one zarówno na rozwinięcie możliwości bojowych, jak i poprawienie umiejętności survivalowych bohaterki. Wśród dostępnych usprawnień można znaleźć chociażby zwiększenie celności podczas strzelania z łuku czy też odzyskiwanie strzał z zabitej zwierzyny – mam nadzieję, że twórcy wykażą się w tym aspekcie sporą pomysłowością. Ciekawie sprawdza się również mechanizm rozbudowy broni – po zgromadzeniu odpowiednich narzędzi w testowanym fragmencie pojawiła się opcja stworzenia zabójczo skutecznego topora na bazie malutkiego tomahawka – twórcy zapowiadają, że każda dostępna w grze broń będzie podatna na modyfikacje.

Zmiana charakteru zabawy i przeobrażenie słynnej pani archeolog w młodziutką kobietę z determinacją walczącą o przetrwanie to coś, co może okazać się strzałem w dziesiątkę i przywrócić serii należny jej blask. Rozgrywka jest niezwykle spójna pod względem kompozycyjnym i niesie ze sobą ogromny ładunek emocjonalny, a całości nadano oprawę wizualną najwyższych lotów. Kilkadziesiąt minut spędzonych z grą minęło jak z bicza trzasł – przygody nowej Lary Croft zapowiadają się nieprzeciętnie.

Tomb Raider

Tomb Raider