GeForce GTX 690 – wydajność w grach w 2012 roku. To była najlepsza karta graficzna w 2012 roku
- To była najlepsza karta graficzna. Sprawdziliśmy jak wypada 10 lat później
- GeForce GTX 690 – wydajność w grach w 2012 roku
- Czy GTX 690 w 2022 roku nadaje się do grania?
GeForce GTX 690 – wydajność w grach w 2012 roku
Wśród gier, które siały postrach w 2012 roku, znajdowały się przede wszystkim dwie pierwsze odsłony serii Crysis i Crysis: Warhead. Poza tym mocnego sprzętu potrzebowało też GTA 4, ale bardziej ze względu na kiepską optymalizację niż bajeczną oprawę graficzną. „Czwórka” potrafi sprawiać problemy nawet współczesnym kartom graficznym. Niemałe wymagania miało również Metro 2033, choć w tym przypadku były one jak najbardziej uzasadnione oszałamiającą jakością grafiki. Dekadę temu testerzy GPU chętnie sięgali też po takie tytuły jak Skyrim, Wiedźmin 2, Mafia 2 i Deus Ex: Human Revolution.

Na komputerze z GTX-em 690 dało się komfortowo grać we wszystkie wymienione produkcje w rozdzielczości Full HD na maksymalnych detalach i z włączonym wygładzaniem krawędzi, choć to ostatnie w niektórych przypadkach nie pozwalało osiągnąć średnio 60 klatek na sekundę. Najlepszym przykładem jest tutaj Metro 2033, które po włączeniu MSAA 4x działało w 50 kl./s ze spadkami poniżej 20 kl./s. Dopiero po ustawieniu antyaliasingu na AAA płynność w każdej sekundzie zaczynała przekraczać 70 ramek. Do magicznej granicy bez obniżania jakości obrazu nie udało się dobić również w GTA 4. Flagowa karta wykręcała w tej grze średnio 53 fps. W pozostałych produkcjach wszystko już hulało aż miło. Pierwszy Crysis śmigał w 72 kl./s, Skyrim w 67 kl./s, a rodzimy Wiesiek 2 w 91 kl./s. Barierę 100 fps i to znacznie udało się przebić w Mafii 2 i Deus Ex. Taki zapas pozwalał realnie myśleć o gamingu w wyższej rozdzielczości. I faktycznie, karta radziła sobie zadowalająco w rozdziałce 2560x1600 pikseli, a nawet w imponującej 5760x1080 pikseli.
To, że najlepsza, a co za tym idzie najdroższa, karta graficzna w 2012 roku radziła sobie znakomicie w ówczesnych grach, jest raczej oczywistością. Bardziej zagadkowe jest to, jak eksflagowiec spisuje się dziś, po 10 latach od premiery. GPU nadaje się już tylko do oglądania YouTube’a czy można je jeszcze wykorzystać do gamingu?
