Mag: Wstąpienie. 7 systemów RPG, które chcemy jako gry wideo

Mag: Wstąpienie

Świat Mroku nieodmiennie zaprasza do eksploatacji – w Wampirze, Wilkołaku czy omawianym w poprzednim zestawieniu Odmieńcu. Natomiast największym wyzwaniem zarówno dla wyobraźni mistrzów gry, jak i dla jej uczestników zawsze był Mag: Wstąpienie. O ile w przypadku Changelinga pewne wytyczne stanowiła poetyka baśni, o tyle przez ten system przewija się jedna, bardzo ryzykowna zasada: jak najmniej ograniczeń.

Podstawą filozoficzną Maga jest przekonanie, że w każdym człowieku drzemie cząstka boskiej jaźni (awatar). To zaś pozwala na kształtowanie i tak już płynnej oraz podatnej na modyfikacje rzeczywistości. Tutaj zdarzyć może się absolutnie wszystko, co tylko strzeli do głowy któremuś z magów. Przynajmniej dopóki nie dojdzie do paradoksu, który kończy się dla przebudzonego faktyczną schizofrenią.

Wstąpienie zabiera nas do świata pozornie przypominającego codzienność, jednak tylko na powierzchni. Gdy sięgnąć głębiej – rządzą nim siły przekraczające pojmowanie śmiertelników czy reguły, którymi ci się kierują. To rzeczywistość pełna duchów, zjaw i niewyobrażalnych mocy. To rzeczywistość, nad którą magowie próbują zapanować i zgarnąć jak najwięcej dla siebie. Tutaj każda myśl, każda sentencja może zmienić bieg wydarzeń.

Tym, co odróżnia omawiany system od innych przedstawicieli Świata Mroku czy systemów RPG w ogóle, jest swoboda w wyborze sposobu, jakim zaczniemy władać magią. Uniwersum we Wstąpieniu wykorzystuje rozmaite wierzenia i koncepcje zaczerpnięte z ziemskich kultur, dlatego też nikogo nie dziwi obecność kabalistów, mistyków czy szamanów wpływających na ścieżki losu i zmieniających postrzeganie otoczenia w niewyobrażalny sposób.

Mag: Wstąpienie to system dający ogromne pole do kreatywnych popisów, ale też wymagający olbrzymiej dyscypliny od twórców. Kiedy wolno niemal wszystko, łatwo popaść w banał. Niemniej można dostrzec w nim materiał na rozbudowaną grę RPG z odpowiednimi wizualizacjami i potężnymi blokami tekstu, jakich nie powstydziłby się żaden z Tormentów.

26

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Grywasz w stołowe gry RPG?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl