Soundbar a dźwięk przestrzenny 5.1. Soundbar – dobry głośnik do telewizora i komputera
- Soundbar – dobry głośnik do telewizora i komputera
- Co to jest soundbar?
- Soundbar a dźwięk przestrzenny 5.1
- Soundbar z wbudowanym subwooferem
- Soundbar bezprzewodowy. Kodeki i audio 4K
- Polecane modele Soundbarów
Soundbar a dźwięk przestrzenny 5.1
Pomiędzy soundbarami z parą głośników stereo, a tymi wyposażonymi w więcej przetworników (3.1, 5.1, 6.1 lub 7.1) jest, a przynajmniej powinna być znacząca różnica. Te drugie mają według producentów zapewnić dźwięk przestrzenny. Są różne pomysły jak go uzyskać z płaskiej listwy, w której wszystkie głośniki znajdują się przed słuchaczem.
Yamaha, która de facto stoi za stworzeniem pierwszego soundbara, stawia na odbijanie wiązek dźwięku. Jak to działa? Część głośników znajduje się pod kątem umożliwiającym odbicie się fal dźwiękowych od ścian. Do uszu słuchacza mają one docierać od boku, a nawet od tyłu, co ma zapewnić wrażenie dźwięku przestrzennego. W takim przypadku zaczyna mieć znaczenie to, jak wygląda nasz pokój. Jeśli po obu stronach soundbara nie ma ścian, ale np. okno z zasłonami, efekt będzie znacznie gorszy, przynajmniej w tańszych modelach. Na niektórych belkach istnieją co prawda możliwości konfiguracyjne pozwalające „zaznaczyć”, jakie warunki akustyczne panują w pomieszczeniu, ale nawet poprawne ich określenie niewiele zmienia i nie wzmacnia efektu surround, który ze względów konstrukcyjnych i tak nie jest w soundbarach jakiś wybitny.
Producenci przez wiele lat szukali możliwości na poprawienie tego stanu rzeczy. Jednym z pomysłów zrealizowanych w przypadku topowych modeli belek od Japończyków z technologią dźwięku przestrzennego YSP jest dołączony do zestawu mikrofon kalibracyjny. Jego zadaniem jest zmierzenie warunków akustycznych pokoju po to, aby soundbar wiedział, w jaki sposób mają odbijać się tworzone przez niego wiązki dźwięku i w jakim czasie powinny one być wysyłane. Przykładem belki wykorzystującej mikrofon kalibracyjny jest Yamaha MusicCast YSP-2700 dostępny w zestawie z subwooferem za około 4 tysiące złotych.

Do całej sprawy inaczej podeszli spece z firmy Focal. W swoim topowym produkcie Focal Dimension francuski producent symuluje dźwięk przestrzenny dzięki wyjątkowo szerokiej scenie (4 metry) i dużej mocy soundbara. Belka dosłownie wypełnia dźwiękiem całe pomieszczenie, w którym znajduje się słuchacz. Wystarczy powiedzieć, że sprzęt o mocy wyjściowej 450W jest według twórców wystarczający do nagłośnienia 50m2, a nawet większych powierzchni. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że listwa głośnikowa nie musi być umieszczona pośrodku ściany. Asymetryczne ulokowanie nie jest dla Focal Dimension żadnym problemem.
Inną propozycję dla osób zainteresowanych efektami surround ma JBL. W modelu JBL Bar 5.1 po obu końcach belki znajduje się odłączany głośnik. Modularna konstrukcja pozwala na najwierniejsze odwzorowanie prawdziwego systemu przestrzennego. Wystarczy znaleźć odpowiednie miejsce dla głośników tylnych. Jest to świetne rozwiązanie dla osób z małym pokojem. Na czas seansu można ustawić satelitki w miejscu, gdzie nie mogłyby one zostać umieszczone na stałe. Odchodzisz od komputera i chcesz obejrzeć film na telewizorze? Odłącz satelitki i postaw je na biurku znajdującym się za Tobą.

Na rynku soundbarów nie brakuje modeli, które są jeszcze bardziej zbliżone do rozwiązań znanych z zestawów kina domowego. Mowa tu o belkach 5.1 i 7.1, które wymagają od użytkownika rozlokowania dodatkowych głośników odpowiedzialnych za efekty surround w odpowiednim miejscu na stałe. Głośniki tylne są opcjonalne, czyli do podstawowego modelu belki można dopiero po jakimś czasie dokupić satelitki zapewniające przestrzenne wrażenia.
Najnowsze i jednocześnie jedne z najdroższych soundbarów idą jeszcze dalej w symulacji dźwięku przestrzennego i oferują wsparcie technologii Dolby Atmos. Przy jej udziale dźwięk otacza słuchacza już nie tylko od przodu, po bokach i z tyłu, ale również od góry. Najbardziej zaawansowane belki wspierające piętrowy dźwięk Dolby Atmos mają wbudowane głośniki, które wysyłają wiązkę dźwięku do góry, dzięki czemu może ona odbić się od sufitu i dopiero wtedy dotrzeć do uszu. Nietrudno sobie wyobrazić lub przywołać w pamięci sceny, w których efekt ten może być z powodzeniem wykorzystany – bohaterowie słyszący hałas na górnym piętrze, helikopter lecący nad samochodem, maszyna przelatująca nad głową itp.


