Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Euro Truck Simulator 2 Publicystyka

Publicystyka 5 sierpnia 2014, 12:31

autor: Amadeusz Cyganek

Pozdrowienia z Wenecji - test gry Euro Truck Simulator 2 z łatką 1.11

Kolejny miesiąc to kolejny patch do Euro Truck Simulator – jak się okazuje, tym razem oprócz poprawek w kodzie gry, twórcy udostępnili nam również zupełnie nowe tereny do zwiedzania!

Fani ciężarówek – a tych w naszym kraju przecież wcale nie brakuje – to bodaj najbardziej rozpieszczana grupa graczy pod względem wsparcia technicznego i poprawek. Euro Truck Simulator 2 to książkowy przykład na to, jak powinno się postępować z klientami – ekipa czeskiego studia SCS Software regularnie wypuszcza poprawki optymalizujące rozgrywkę, jak również nieustannie pracuje nad nową zawartością, poszerzającą możliwości zabawy. Właśnie pojawił się kolejny patch oznaczony liczbą 1.11, dodający do gry szereg ciekawych i użytecznych funkcji, jak również premierowe miasta i tereny gotowe do eksploracji.

Lepsze lusterka, informacja o ograniczeniach prędkości – czego chcieć więcej?

Byle do Wenecji!

CO NOWEGO W EURO TRUCK SIMULATOR 2?
  • Trzy nowe miasta (Klagenfurt, Graz i Wenecja);
  • Regulacja siedzenia kierowcy;
  • Ulepszona praca lusterek;
  • Usprawniona praca tempomatu;
  • Monit o limicie prędkości w wirtualnym doradcy drogowym;
  • Zmiana środka ciężkości naczep i poprawki w AI;
  • Nowe opcje sortowania stacji radiowych i utworów;
  • Możliwość sprzedaży garażu i przeniesienia siedziby do innego miasta.

Tym, na co najbardziej czekają miłośnicy wirtualnych ciężarówek, są rzecz jasna aktualizacje mapy, pozwalające przejechać większą część Starego Kontynentu i odwiedzić miasta, których do tej pory próżno było szukać w ETS 2. W ostatniej łatce twórcy postanowili skoncentrować się na południu Europy, oferując nam do dyspozycji trzy nowe miejscowości: Klagenfurt, Graz oraz Wenecję. Co zatem zyskujemy? Wenecja to znane miasto portowe, zatem możemy spodziewać się ładunków, które będziemy musieli dowieźć do tamtejszych doków. Dwa miasta w Austrii wypełniają z kolei lukę powstałą na południu tego kraju, jak również otwierają nowe ścieżki tranzytowe, pozwalające znacznie skrócić drogę do Italii. Dzięki stworzeniu autostrady A2 czas przejazdu z Wiednia do Turynu czy Mediolanu zmniejszył się znacząco, gdyż teraz nie musimy już nadrabiać kilometrów, okrążając Austrię przez Salzburg oraz Innsbruck. Trasa ta posiada również niewątpliwe walory widokowe – drogę umiejscowiono w urokliwych dolinach i górzystych terenach, a ilość różnorodnych serpentyn i niebezpiecznych zjazdów wymusza na nas zmniejszenie prędkości przejazdu, a co za tym idzie – pozwala na obserwowanie zalesionych, górskich krajobrazów. Warto wspomnieć, iż nowe tereny w grze są dziełem autorstwa polskiego studia Heavy Loads, od niedawna ściśle współpracującego z czeskim SCS Software.

W ciemności i deszczu asekuracja to podstawa!

W łacie nie zabrakło również kilku istotnych z punktu widzenia graczy poprawek technicznych. Pierwszą z nich jest zaawansowana możliwość regulacji fotela, dzięki czemu w sposób bardzo precyzyjny możemy dostosować widok z kokpitu do naszych potrzeb. Za pomocą prostego w obsłudze modułu przesuniemy siedzisko do tyłu lub do przodu, uważnie dobierając właściwą odległość od kierownicy, jak również wyregulujemy ustawienie oparcia. Narzędzie umożliwia nam także wybranie odpowiedniej perspektywy widzenia dzięki zmianie kątów oraz zakresu pola, na które spoglądamy podczas podróży.

Lustereczko, powiedz przecie…

Z komfortową jazdą i unikaniem różnego rodzaju stłuczek na drodze podczas manewrów wyprzedzania, zmiany pasa czy wyjazdu z drogi podporządkowanej wiąże się również ulepszona praca lusterek. Wcześniej, gdy zmienialiśmy perspektywę patrzenia na boczne lusterka, naszym oczom cały czas ukazywał się ten sam widok na drogę zarówno z lewej, jak i prawej strony kabiny. Teraz mamy zaś do czynienia z sytuacją, w której każdy ruch na siedzeniu kierowcy ma wpływ na ten obraz, a co za tym idzie – w lusterkach zobaczymy nieco więcej terenu. Poprawek doczekał się także tempomat – w trakcie jego użytkowania w dowolnej chwili możemy za pomocą dwóch przycisków zwiększyć lub zmniejszyć stałą prędkość z jaką jedziemy. Możliwe staje się także wznowienie jego działania po zakończeniu hamowania i rozpoczęciu jazdy, co znacznie ułatwi utrzymywanie stałej szybkości.

Wenecja, doki i… Costa Concordia?

Od teraz nasz wirtualny doradca drogowy (mowa o GPS-ie umiejscowionym w prawym dolnym rogu ekranu) to bardziej kompleksowe narzędzie, w istotny sposób dbające o to, byśmy nie wydali zbyt wielkiego majątku na mandaty w trakcie przejeżdżania obok radarów czy punktów pomiaru prędkości. Wyświetla ono bowiem ograniczenie prędkości obowiązujące na danej trasie, zatem nie musimy już martwić się o to, że przekroczyliśmy limit właściwy dla konkretnego odcinka. Co ciekawe, gra pozwala nam na ustawienie pokazywanych wartości – możemy wybrać ograniczenia stosowane do wszystkich użytkowników dróg, jak również tylko dla pojazdów ciężarowych. Te w niektórych sytuacjach różnią się nawet o 20 km/h, warto zatem mieć to na uwadze podczas jazdy. Na desce rozdzielczej znajdziemy także informacje o przewidywanym spalaniu, zatem możemy łatwo określić, kiedy konieczny stanie się zjazd do stacji benzynowej.

Patch 1.11 przynosi także zmiany w fizyce jazdy – twórcy poświęcili sporo czasu na doprecyzowanie środków ciężkości w poszczególnych rodzajach naczep. Dzięki temu prowadzenie ciągnika z rozmaitymi ładunkami różni się diametralnie od dotychczasowego i wymaga od nas zwrócenia uwagi na różnorodne aspekty jazdy, a w szczególności na drogę hamowania i prędkość, z jaką wjeżdżamy w ostre zakręty czy zjazdy z tras. Poprzez te poprawki delikatnie wzrosło również ryzyko wywrotki!

Piękne widoki, prawda?

„Przekroczyłeś prędkość! Zwolnij!”

Ulepszeniu uległa również sztuczna inteligencja wirtualnych uczestników ruchu drogowego. Upłynniono nieco ruch na trasach, na których nie ma limitu prędkości lub jest on możliwie największy – szybsze pojazdy wybierają teraz lewy pas, przeznaczony dla pojazdów jadących z większą prędkością, a w przypadku, gdy to my poruszamy się „szybszą stroną jezdni”, wolniejsi kierowcy ustąpią nam miejsca i zjadą na prawo. Autorzy ETS2 wydłużyli także nieco drogę hamowania aut przy dojeździe do sygnalizacji świetlnej czy też skrzyżowań, jak również poprawili ich zachowanie, dostosowując je do panujących przepisów drogowych. Wozy od teraz włączają światła nie tylko wówczas, gdy zapada zmrok, ale również wtedy, gdy znacznie psuje się widoczność. Usprawniono także proces wyprzedzania samochodów, które uczestniczyły w kolizji – przypomnijmy, że skrócono czas ich obecności na drodze już w poprzednim, wydanym kilka miesięcy temu, patchu. Czesi wreszcie udostępnili także opcję sprzedania posiadanych garaży, jak również możliwość przeniesienia swojej siedziby do innego miasta niż to, w którym rozpoczęliśmy zabawę.

Ze zmian zadowoleni będą również użytkownicy radia, które oferuje teraz znacznie większą ilość ustawień. Deweloperzy udostępnili bowiem funkcjonalne narzędzie dające szansę na szybkie i proste posortowanie oraz filtrowanie wybranych stacji oraz utworów muzycznych. Nie zabrakło również innych, mniejszych poprawek interfejsu, jeszcze bardziej integrujących ETS2 z serwisem społecznościowym World of Trucks. Ekipa SCS Software poprawiła także poziomy głośności ciężarówek oraz regularnego ruchu ulicznego, poprzez co odczujemy różnicę wybierając widok z kabiny oraz spoza jej wnętrza.

Jak na autostradę ruch niezbyt duży… Może dlatego, że nie ma bramek?

A może by tak do Skandynawii?

Jak widzicie, ilość zmian zawartych w poprawce o numerze 1.11 jest naprawdę duża, a to przecież nie wszystko – twórcy postarali się bowiem o szereg napraw różnorodnych mniejszych bugów oraz niedoróbek odnoszących się do fizyki jazdy i sztucznej inteligencji, poprawili poszczególne elementy modeli ciężarówek, jak również usprawnili działanie narzędzi moderskich i edytora gry. Co ważne, wszystko wskazuje na to, iż już wkrótce będziemy mogli spodziewać się kolejnych aktualizacji mapy – według informacji ujawnionych przez producentów wynika, iż niebawem pojedziemy do Skandynawii. Nie ma na razie żadnych konkretów odnośnie do państw oraz miast, które zwiedzimy wówczas za kierownicą ciężarówki, ale to nie jedyne nowinki w tym temacie. Krążą bowiem niepotwierdzone jeszcze informacje, iż do gry trafi także teren Irlandii. Jeśli te rewelacje znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, to już niedługo będziemy mogli przejechać kolejne tysiące wirtualnych kilometrów.

W Klagenfurcie wszystko po staremu.

Jak widać, pomimo ponad dwóch lat od premiery Euro Truck Simulator 2, twórcy nadal pieczołowicie poprawiają swoje dzieło i uzupełniają je o nowe tereny, co raczej nie jest sytuacją spotykaną powszechnie. Co ważne, wszystkie te łatki otrzymujemy kompletnie za darmo, co jeszcze bardziej uwidacznia stosunek SCS Software do fanów swojego dzieła. Poprawka 1.11 przyniosła szereg ważnych zmian (narzędzie do zmiany ustawienia fotela czy możliwość sprzedaży garażu to istotne funkcje już dawno wyczekiwane przez graczy), a nowe tereny do eksploracji to kolejne dodatkowe godziny zabawy i istotny powód, dla którego część maniaków wirtualnych ciężarówek zdecyduje się na powrót do ETS2. A pamiętajmy, iż w zaawansowanej fazie produkcji znajduje się także American Truck Simulator – kolejna odsłona serii, w której przeniesiemy się na terytorium Ameryki Północnej. Jedno jest pewne – nie wygląda na to, by dobre czasy dla fanów starego filmu Konwój miały się szybko skończyć!

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2