Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 24 stycznia 2003, 15:11

autor: Maciej Hajnrich

One Must Fall: Battlegrounds - zapowiedź

Gra przenosi nas w odległą przyszłość, gdzie najpopularniejszym sportem są walki potężnych dziesięciometrowych robotów. Gracz otrzymuje możliwość kierowania jedną z tych monstrualnych maszyn w walce o dominację nad obcą planetą.

Tytuł gry może wydać się całkiem obcy, a w najlepszym wypadku zapomniany. Historia Battlegrounds sięga o wiele dalej, niż można by przypuszczać, bo do wczesnych lat ’90. Wtedy to ukazał się One Must Fall, zręcznościowa i całkowicie dwuwymiarowa gra zaliczająca się do gatunku bijatyk, czy po prostu „mordobić”. Postacie ludzkie zostały zastąpione robotami, które w całości zdominowały wydany kilka lat później sequel z dopiskiem „2097” w tytule. I chociaż nie był to Mortal Kombat, czy Street Fighter to znalazł wielu miłośników, wśród których byłem także i ja. Po tym czasie zespół Diversions Entertainment zamilkł i kwestia ewentualnych dalszych losów mechanicznych wojowników przepadł w głębokie czeluści niepamięci. Dlatego też pierwsze informacje na temat One Must Fall: Battlegrounds przyjąłem bardzo optymistycznie, szczególnie, że sytuacja wirtualnych bijatyk w wersji PC w chwili obecnej jest żałosna. Zresztą owa „chwila obecna” trwa już od dłuższego czasu i nie zanosi się na żadną poprawę. Co gorsza, jedną z pierwszych dat premiery trzeciej części serii był początek 2002go roku. Przeszło rok później wiadomości na jej temat nie są bogatsze, a data premiery wydaje się być realna. Faktem jednak jest, że prace cały czas posuwają się do przodu. Stąd też owa zapowiedź.

Wydarzenia przedstawione w Battlegrounds mają miejsce 20 lat po tych z 2097. Ludzie stają do pojedynków, w których uczestniczą maszyny. Wobec tego przed rozgrywką dokonamy dwóch wyborów: pilota oraz robota. Umiejętności tego pierwszego będą bezpośrednio wpływać na sposób walki, toteż istotna będzie waga tego drugiego. Jeśli poziom staminy nie jest specjalnie wygórowany to lepszy będzie robot lekki i szybki, a nie ociężały „twardziel”. Pilotów będzie około 50, co w kombinacji z ośmioma mechami da spory wachlarz możliwości. Jako ciekawostkę należy wymienić sposób sterowania postacią. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, a zarazem do większości gier tego typu, widowisko nie będzie obserwowane z kamery bocznej przesuwającej się jedynie w lewą i prawą stronę. Przeniesienie gry w całkowity trójwymiar nakłoniło autorów do zwiększenia możliwości kontrolowania robotem, która teraz bardziej przypomina którąś z gier TPP (jak chociażby Tomb Raider). Dorzucając do tego dynamiczną rozgrywką w stylu Quake’a otrzymamy wybuchową mieszankę.

Areny będą jeszcze większe, zaprojektowane z myślą o rozgrywkach wieloosobowych. Domyślnie każda z nich pomieści 8 walczących, aczkolwiek większa ich ilość nie jest przeciwwskazana. Maksimum to 16. Autorzy mają zamiar stworzyć pierwszą sieciową bijatykę, co może bardzo przemówić na jej korzyść. Wręcz przeciwnie, jednak ta część zabawy uzależniona będzie od umiejętności gracza jak i od posiadanego sprzętu.

Areny będą charakteryzować się specyficznym wyglądem oraz dodatkowymi atrybutami, w rodzaju wysokiego napięcia czy nalotów, a w „strategicznych” miejscach ulokowane zostaną bomby, wyrzutnie rakiet, działka. Rozgrywka urozmaicona będzie wszelakimi ciosami specjalnymi, z combosami włącznie. Opanowanie klawiszy poruszania się oraz sześciu atakujących to klucz w Battlegrounds. Ogromne roboty będą mieć własne ciosy specjalne oraz szereg ruchów defensywnych i ofensywnych. W ostatecznej wersji możemy spodziewać się kilku trybów rozgrywki, w tym także zespołowej z Team Deathmatch i Capture The Flag na czele. Niewykluczone, że w przyszłości pojawią się modyfikacje udostępniające jeszcze więcej trybów zespołowych nawiązujących do popularnych sportów, jak np. hokej bądź piłka nożna (z zagraniami wykraczającymi poza granice fair-play). Oczywiście nie zabraknie oprogramowania ułatwiającego wyszukiwanie graczy z innych części globu.

Wszystkie człony wchodzące w skład szeroko pojętej grafiki prezentują się i zapowiadają w samym superlatywach. O ile niemożliwym okazało się przeniesienie wszystkich starych robotów w pełne 3D, o tyle wszystkie występujące w grze postaci powstają z dużą dbałością o szczegóły. Także te, których nie widać na statycznych obrazkach, czyli o szczegóły w animacji. Jednak wydane trailery i relacje z beta testów nie pozwalają weń wątpić. Od kilku miesięcy producent niemalże regularnie publikuje nowe zrzuty z gry, które dowodzą, że kwestii wysokiego poziomu pracy grafików nie można zbyt wiele zarzucić. Lokacje różnią się od siebie drastycznie, na każdej panuje inna atmosfera. Tekstury oraz właściwości obiektów będą wiernie naśladować rzeczywistość, jak np. błyszczący i odbijający promienie świetlne metal, bądź dym z rakiet.

Wszystko wskazuje na to, że obietnice autorów wobec gry będą mogły zaspokoić pokładane w niej nadzieje. Oczywiście o tym przekonamy się dopiero po premierze, która, mam nadzieję, nie zostanie zbyt opóźniona. Z całą pewnością idea przyświecająca powstaniu Battlegrounds godna jest pochwały, o przyznaniu której zadecyduje samo wykonanie. Ciekawostką będzie system punktacji zastępujący zabijanie przeciwnika i naliczający punkty w „nagrodę” za dobrze wykonane ciosy – wygrywa ten, kto ma ich najwięcej. Co wy na to?

Maciek „Valpurgius” Hajnrich

One Must Fall: Battlegrounds

One Must Fall: Battlegrounds