Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 27 grudnia 2013, 00:01

autor: Mateusz Kowalczyk

Od survivalu do postapokalipsy - trendy w grach w 2013 roku

Od mody na przetrwanie poprzez wzrastające znaczenie tematyki postapokaliptycznej aż po opcję wczesnego dostępu do gier. Analizujemy szczegółowo najważniejsze trendy 2013 roku.

Spis treści

Przenikanie się światów

Co prawda płynne przenikanie się trybu jednoosobowego z wieloosobowym związane jest z przyszłością konsol nowej generacji, ale w 2013 roku mogliśmy obserwować w grach pewne przejawy tego, co ma nas niebawem czekać na każdym kroku. Na uwagę zasługuje Need for Speed Rivals, który zawiera moduł All Drive. Dzięki niemu bez utraty postępów w kampanii można przeskakiwać z rozgrywki jednoosobowej do rywalizacji sieciowej. Rozwiązanie kwestii przenikania się trybów jest w Rivals chyba najbardziej zbliżone do tego, co zaoferują pod tym względem produkcje next-genowe. Nie istnieje w nim bowiem ścisłe rozgraniczenie pomiędzy poszczególnymi rodzajami rozgrywki, a za zdobywane w multi środki można nabyć dowolne ulepszenia w singlu.

Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist proponuje nieco inny model przenikania się światów. Tutaj także zarobione w jednym z trybów pieniądze można wydawać w drugim, jednak kampania i rozgrywka sieciowa są już wyraźnie od siebie oddzielone. Pomimo faktu, że znany z Chaos Theory tryb Spies vs Mercs da się niecnie wykorzystać do szybkiego zdobywania kasy, grając samemu ze sobą, Blacklist to całkiem udany pomysł na synergię pomiędzy trybem jedno- i wieloosobowym. Dodatkowo w kooperacji można rozegrać opcjonalne misje, co stanowi interesujące uzupełnienie głównego wątku fabularnego.

Tryb kooperacji miał się w 2013 roku bardzo dobrze. - 2013-12-23
Tryb kooperacji miał się w 2013 roku bardzo dobrze.

Wspólne przechodzenie kampanii w trybie kooperacji miało się w 2013 roku tak samo dobrze jak w latach poprzednich i z pewnością będzie królować także w przyszłości. Podobnie jak w fenomenalnym Borderlands 2 zabawa z przyjaciółmi okazała się równie przyjemna w Saints Row 4 oraz Dead Rising 3. No i oczywiście przedmioty zdobyte w jednym z trybów nie przepadały, gdy zdecydowaliśmy się przenieść do drugiego.

Nieco odmiennym przykładem przenikania się trybów rozgrywki jest pomysł zastosowany w Dark Souls, który pojawi się także i w drugiej części gry. W Dark Souls z innymi graczami można zarówno współpracować, jak i rywalizować, a za pomocą różnego rodzaju wskazówek pomagać w odkrywaniu świata lub wprowadzać w błąd. Model zabawy opierający się na wymianie doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek oficjalnych wskazówek, jest interesującym sposobem na zbudowanie wokół tytułu prężnie działającej społeczności sieciowej.