Granie na ultrawide 21:9. Trzy monitory 16:9 vs jeden ultrawide 21:9

futurebeat.pl

Jacek Winkler

Granie na ultrawide 21:9

Jedną z najważniejszych zalet monitorów ultrapanoramicznych jest immersja wynikająca z większego (i szerszego) ekranu jest dla wielu tym, bez czego nie potrafią sobie wyobrazić żadnej gry. Oczywiście pozostaje kwestia kompatybilności. Wsparcie dla ultrapanoramicznych formatów w grach jest może znacznie bardziej popularne niż wsparcie dla trzech monitorów, ale nawet w tym przypadku zdarzają się wpadki. Co chwilę można usłyszeć o jego braku, a takowe dodawane jest po czasie – na przykład w Medium. Wspomniany przypadek jest nowy, a w starszych produkcjach o wsparciu dla 21:9 można często po prostu zapomnieć.

Monitor ultrawide do konsoli?

Konsole są urządzeniami wartymi omówienia w kwestii monitorów ultrapanoramicznych. Niestety nie korzystają one z takiego formatu, a na domiar złego, PlayStation 5, czyli najnowsze dziecko Sony, nie wspiera nawet sygnału WQHD. Nie wiadomo czy kiedykolwiek się to zmieni i jest to dziwne ze względu na wsparcie dla wyższej rozdzielczości 4K.

Coraz częściej z monitorów ultrapanoramicznych korzystają także profesjonalni gracze. W sieciowych produkcjach – szczególnie w strzelankach, zaletą ultrawide jest to, że użytkownik widzi na ekranie więcej. Zwiększony FOV (ang. field of view – pole widzenia) daje bezpośrednią przewagę nad przeciwnikiem, który korzysta ze standardowego pola widzenia w monitorach 16:9. Żeby zniwelować te różnice, Blizzard postarał się nawet, by w ich popularnym Overwatch, tak zmniejszyć FOV dla rozdzielczości ultrawide, żeby mniej więcej pasował do formatów 16:9.

To oczywiście kompletnie bezsensowne postępowanie, bo równie dobrze można coś takiego zrobić z ilością klatek na sekundę. Użytkownicy monitorów z wysokim odświeżaniem również mają przewagę nad graczami korzystających z monitorów 60 Hz, ale na szczęście nie było jeszcze gry, w której producent sztucznie ogranicza wydajność dla „zrównania szans”.

Tylko ultrawide – innej opcji nie widzę

Swój pierwszy monitor w formacie 21:9 kupiłem na początku 2016 roku. Od pierwszego momentu, kiedy stanął na moim biurku, zostałem oczarowany. Na początku faktem, że kinowe hity wyświetlają się na nim bez żadnych czarnych pasów i w całości wypełniają wielką – jak mi się wtedy zdawało – matrycę. W następnej kolejności odkryłem zalety pracy z 3 okienkami otwartymi obok siebie w jednym czasie. Najmniejsze wrażenie zrobiło na mnie granie w UWHD. Było z tym kilka problemów, najczęściej z przerywnikami filmowymi, nawet tymi renderowanymi w czasie rzeczywistym na silniku gry. Otóż odpalały się one w 16:9. Rozwiązaniem okazały się różnego rodzaju fixy. Nie działały one jednak w każdym tytule. W kilku innych produkcjach problemem okazywał się również rozjechany interfejs. Jednak ogólnie rzecz biorąc, byłem zachwycony nowymi proporcjami. Szybko pojawiła się u mnie myśl, że już nigdy się z nimi nie rozstanę.

Po jakimś czasie kupiłem mały, tani i prosty monitor Full-HD. Zacząłem korzystać z niego jako dodatkowego wyświetlacza. Głównie po to, aby oglądać filmiki na YouTubie podczas pracy… znaczy się poszerzyć obszar roboczy i pracować jeszcze efektywniej. To był strzał w dziesiątkę. Możliwość otworzenia dodatkowych 2 okienek okazała się bardzo przydatna. Pod koniec 2020 roku wymieniłem swój główny ekran na coś jeszcze większego. Przejście z 2560x1080 na 3440x1440 wyeliminowało jedną z największych bolączek niejednego wyświetlacza 21:9. Mam tu na myśli stosunkową małą wysokość, a przez to potrzebę częstego scrollowania. Przy 34 calach i 1440 pikselach w pionie jest z tym już znacznie lepiej.

Wyższa rozdziałka pozwoliła mi na nowo odkryć gaming. Zasięg widzenia w Anno 1800 i Wasteland 3 powoduje teraz opad szczęki. Szkoda tylko, że w części gier nadal trzeba korzystać z hex ediotora, aby zdjąć czarne pasy z cutscenek. Obecnie nie wyobrażam sobie, że kiedykolwiek będę potrzebował jeszcze większego/lepszego monitora. Myślę, że dobiłem do swojego maksimum, które mogę wykorzystać i zmieścić na biurku. Jedyne, czego teraz potrzebuję to RTX 3080, który pozwoli mi cieszyć się grami w UWQHD z 60 fps.

Mateusz Ługowik

Zdjęcie nie jest w stanie oddać ogromu przestrzeni roboczej. - Lepiej kilka monitorów 16:9 czy jeden ultrawide 21:9? - dokument - 2021-04-21
Zdjęcie nie jest w stanie oddać ogromu przestrzeni roboczej.

Monitory ultrapanoramiczne posiadają zdecydowanie więcej zalet niż wad. Nie jest więc dziwne, że w przeciągu zaledwie kilku lat stały się tak popularne zarówno pośród graczy, jak i dla pracowników na home office. Wyższy koszt monitora jest względny, ponieważ tak jak wspomniałem już wcześniej, w kwocie do 2000 zł otrzymamy naprawdę świetny ekran. Jest to kwestia osobistych preferencji aniżeli wyboru czegoś lepszego. Obie opisywane w tym artykule opcje mają swoje mocne i słabe strony. Wy musicie się tylko ulokować ze swoimi wymaganiami w jednym z obozów.

21:9 + 16:9 = wyższa szkoła matematyki?

Na przestrzeni lat testowałem sporo różnych monitorów w bardzo wielu konfiguracjach. I choć jestem totalnie zakochany w ekranach ultrawide, to czasami czuję silną potrzebę „wywalenia” czegoś na drugi monitor. Dlatego obecnie, zarówno w domu jak i w redakcji mam po dwa panele Full HD. To dość korzystny układ do pracy i zabawy, ale gdybym miał opisać wymarzony ideał, to byłoby nim połączenie 34 calowego ultrawide’a z umieszonym nad nim panelem 16:9 (a co, jak szaleć to szaleć – myślałem też o dwóch ekranach 21:9, ale to już zdecydowanie overkill).

Problemem z graniem w rozdzielczości 3440x1440 będzie zawsze wydajność. Stałe 60 FPS z ray tracingiem na ultra widziałem jedynie po podłączeniu monitora 21:9 do redakcyjnego kompa z prockiem AMD Ryzen 9 5900X, grafą GeForce RTX 3080 Palit GameRock i 32 GB RAM. Inwestując w ultrapanoramę trzeba mieć ZAWSZE na uwadze, że do grania na wysokich detalach będzie potrzebna bardzo mocna maszyna.

Michał Ostiak

Żeby pograć w ultrawide pewnie będzie trzeba zainwestować w nowy sprzęt. - Lepiej kilka monitorów 16:9 czy jeden ultrawide 21:9? - dokument - 2021-04-21
Żeby pograć w ultrawide pewnie będzie trzeba zainwestować w nowy sprzęt.

ZASTRZEŻENIE

Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.

Podobało się?

17

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Komputery
2021-04-21
22:47

Kik0zTV Konsul

Kik0zTV

Wszyscy się chwalą monitorami 27", a ja dalej od ponad 10 lat cisnę na syncmaster 2243lnx 21.6" i nie narzekam xD

Komentarz: Kik0zTV
2021-04-21
23:07

SerwusX Generał

SerwusX

Próbowałem z Ultrawide, ale nie umiałem na tym pracować. Jak ktoś obrabia wideo, to spoko, ale do pracy z tekstem muszę mieć edytor na środku ekranu, więc dzielenie na 2 nie zdaje egzaminu (na 3 to już za mała powierzchnia robocza). Ostatecznie najlepiej jest mieć jeden monitor na środku, a drugi gdzieś z boku i jest klawo.

Komentarz: SerwusX
2021-04-22
10:13

urekrules Legionista

Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest jeden monitor o proporcjach 31:9. Tylko niestety cena odstrasza.

Komentarz: urekrules
2021-04-22
11:40

Bdx Senator

Bdx

Wybór 'wyświetlacza' to jest bardzo indywidualna sprawa, a do wyboru jest ich multum. Po przerobieniu wielu wariantów najlepiej jest po prostu wypróbować i zdecydowanie najważniejszym parametrem jest zdecydować się w kwestii użytkowej tzn do czego ma służyć. Stuprocentowa uniwersalność nie istnieje więc ja w moim wirtualnym życiu po przerobieniu kilku generacji wyświetlaczy od monochromatycznych z opcją 'zielonego' przy x86, CRT sony trinitron, pierwsze LCD 4:3 potem 16:9, potem ultra wide 21:9 aktualnie siedzę przed telewizorem 43PUS7855/12 ( dlatego użyłem wcześniej słowa wyświetlacz ). 4k na 43" + ambilight w każdym razie robi robotę czy to przy 'office', grach, filmach, CAD itp...

Komentarz: Bdx
2021-04-22
11:52

b212 Generał

16:9 32" 4K to taki sweet spot dla mnie, przy tej wielkości ekrau nie tęsknię za 16:10, ale to jednak trochę mało pod 4K. W przyszłości będę celował pewnie w jakiś kosmos typu 16:9 43", próbowałem, ale jednak trochę daleko trzeba siedzieć a nie mam w obecnym mieszkaniu warunków do tego.

Wielomonitorowy setup już miałem i odradzam od zastosowań wszelakich, za dużo kręcenia głową, przy 2 ekranach żaden nie jest na środku, nabawiłem się tylko problemów zdrowotnych przez to (zapalenie mięśni).

Dodam, że prawie nie gram, do grania ultrawide (szczególnie zakrzywione) mają jak najbardziej sens.

Komentarz: b212

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl