Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

American Truck Simulator Publicystyka

Publicystyka 20 października 2015, 12:40

Graliśmy w American Truck Simulator i mamy sporo nowych informacji!

Tegoroczne targi Poznań Game Arena były okazją, by osobiście zasiąść za kierownicą American Truck Simulatora i dowiedzieć się paru szczegółów od samego prezesa studia SCS – Pavla Sebora.

Gier, w których mamy okazję przejechać się egzotycznymi superautami czy sportowymi bolidami, jest bez liku i każdy może wręcz przebierać w tytułach oferujących mniej lub bardziej zręcznościowy model jazdy, tryby wyścigów itd. Ci jednak, którzy zamiast driftu, ogromnego przyspieszenia i osiągania 300 km/h na prostej wolą powolne rozpędzanie się do przepisowej prędkości, jazdę z tachografem i doskonalenie swoich umiejętności parkowania z naczepą, mają tylko jedną, ale za to bardzo udaną grę – mowa oczywiście o Euro Truck Simulatorze 2. Przemierzanie europejskich autostrad od prawie trzech lat jest konsekwentnie urozmaicane sporą ilością ciekawych modyfikacji oraz stałym wsparciem producenta, który wypuszcza kolejne łatki i udoskonalenia, jednak wielu miłośników ciężarówek nie może doczekać się już dawno obiecanych przenosin za ocean i jazdy po bezdrożach Stanów Zjednoczonych w American Truck Simulatorze. Studio SCS Software niczym prawdziwy osiemnastokołowiec zmierza do celu konsekwentnie, z nieuszkodzonym ładunkiem, ale też i niezbyt zawrotną prędkością.

Na początku warto zaznaczyć, że ATS nie będzie nową grą w pełnym znaczeniu tego słowa. To w zasadzie Euro Truck Simulator 2 z kosmetycznymi poprawkami. Nowa jest sceneria, sieć dróg, parę niezbyt istotnych niuansów, ale to w zasadzie wszystko – tytuł nie zaskoczy nas żadnymi przełomowymi zmianami. Co więcej – każda wprowadzona nowość lub poprawka prędzej czy później znajdzie się też w Euro Truck Simulatorze 2, ponieważ twórcy planują wspierać tę grę przynajmniej przez kolejne 45 lat!

„American Truck i Euro Truck to gry bliźniacze – mają tę samą bazę, podstawę. Jeśli skupimy się na amerykańskiej wersji, nasi europejscy fani znienawidzą nas za to, to będzie jak porzucenie ich, a nawet zdrada. Każdą poprawkę, ulepszenie, którą wprowadzimy do jednej gry, będziemy również w rozsądnym przedziale czasu umieszczać w drugim tytule. Naszym celem jest to, by baza użytkowników, jaką mamy, korzystała zarówno z ATS, jak i ETS2, chcemy dawać im coraz więcej zawartości do grania”.

Amerykańska prowincja pełną gębą - diner, skrzydlaki i picku-upy.

Trochę ponad godzina za kierownicą majestatycznego Peterbilta pozwoliła na wykonanie paru zleceń w obrębie San Francisco i okolic, bo to właśnie stan Kalifornia dostaniemy na starcie w pełnej wersji gry. Przemierzając słoneczne autostrady i lokalne drogi, można rzeczywiście poczuć klimat USA. Mijamy charakterystyczne motele, bary, po ulicach śmigają vany w barwach znanych firm kurierskich, klimatyczne auta z lat 60., kampery czy pick-upy. Wiele miejsc stanu Kalifornia odtworzono dość realistycznie, wręcz podręcznikowo. Tak jak w rzeczywistości – zjeżdżając z mostu Golden Gate w San Francisco odwiedzamy po chwili do Tęczowego Tunelu, który od niedawna nosi imię aktora Robina Williamsa. Jeśli pokusimy się o włączenie w tle internetowego radia z muzyką country – klimat amerykańskiego truckingu będzie wręcz wylewać się z monitora! Tę świetną atmosferę od czasu do czasu psuły jedynie sztucznie umieszczone zapory w postaci półprzezroczystych ścianek blokujących możliwość jazdy w jakimś kierunku. W dużej mierze była to wina niekompletnej gry, w której nie wszystko jest jeszcze gotowe, ale w pełnej wersji również nie będziemy mogli wszędzie pojechać – zwłaszcza tam, gdzie ogromne ciężarówki w rzeczywistości także mają zakaz poruszania się, np. w ścisłych centrach dużych miast. Na odwzorowaniu Kalifornii oczywiście się nie skończy – autorzy pracują już nad sąsiednimi stanami, które będą stopniowo dodawane w późniejszym okresie.

Niektóre miejsca parkowania naczepy mogą być szczególnie trudne.

Czy American Truck Simulator będzie więc kompletnie pozbawiony nowości w mechanice zabawy? Nie do końca. Zmiana, którą szybko zauważymy, to kilka miejsc parkingowych w punkcie docelowym. Niektóre nie sprawią nam kłopotu, inne mają wymagać naprawdę sporych umiejętności w manewrowaniu naczepą, a te – zgodnie z amerykańskimi realiami – będą w ATS znacznie dłuższe niż europejskie.

„Kiedy docierałeś do firmy w ETS2, a już tam byłeś wcześniej, dobrze wiedziałeś, gdzie trzeba zaparkować, miejsce było zawsze to samo. W ATS dojeżdżasz do bramy i dopiero tam się dowiadujesz, gdzie trzeba zostawić naczepę – może na środku, a może gdzieś z tyłu, w wyjątkowo trudno dostępnym miejscu. To jak gra w grze, manewrowanie zawsze może być trochę inne. Dla wielu graczy to bardzo istotna część rozgrywki i okazja, by zaprezentować swoje umiejętności, ponieważ sama jazda po autostradzie nie wymaga szczególnych zdolności. Ci najbardziej doświadczeni będą mogli zawsze znaleźć dla siebie spore wyzwanie, ale równocześnie do wyboru będą też dużo łatwiejsze miejsca – nie zamykamy się przed początkującymi graczami. Wybór poziomu trudności z uwzględnieniem własnych możliwości to jedna z tych opcji, których nie mieliśmy w ETS2”.

W ATS pojawią się radiowozy - w przyszłości będą mogły ruszyć za nami w pościg.

Jeśli odzew społeczności okaże się pozytywny, wybór miejsca parkingowego z pewnością zawita też do Euro Truck Simulatora 2. Nowością w ATS jest także policja, do tej pory nieobecna na europejskich drogach. Charakterystyczne biało-czarne radiowozy poruszają się teraz razem z innymi uczestnikami ruchu drogowego, stoją zaparkowane na poboczu, wyłapując kierowców przekraczających prędkość, włączają czasem światła koguta.

„Na naszej liście życzeń są radiowozy, które aktywnie uczestniczą w ruchu drogowym i zaczynają Cię ścigać, jeśli popełnisz wykroczenie. Mamy plan znacznie rozszerzyć całą koncepcję przestrzegania zasad ruchu drogowego, choć na pewno nie nastąpi to w momencie premiery gry”.

Autorzy cały czas usprawniają też algorytmy sztucznej inteligencji pozostałych aut na drogach, gdyż ta, jak mogłem się przekonać, czasem trochę gubi się przy dynamicznie zmieniających się warunkach. Raz po raz dochodziło do sytuacji, gdy SI wjeżdżała w nas, nie wszystkie błędy jednak okazywały się irytujące. W pewnym momencie dwie ciężarówki, usiłując skręcić równocześnie na tym samym skrzyżowaniu, kompletnie zablokowały ruch na długi czas, powodując spore korki. Z jednej strony to niewątpliwie bug, ale z drugiej dość realistyczna sytuacja, którą znamy z własnego doświadczenia – błąd, który znacznie ubarwił monotonną jazdę z punktu A do B. Sporym wyzwaniem są też negocjacje z koncernami na temat licencji i umieszczania poszczególnych ciężarówek w grze. W American Truck Simulatorze zobaczymy wyłącznie realne ciągniki, z wszelkimi oznaczeniami, nie będzie żadnych zmyślonych nazw w stylu DAV, Ivedo, Majestic, jak to miało miejsce kiedyś w ETS2. Jak na razie potwierdzono trzech producentów, ale Pavel Sebor jest dobrej myśli i z czasem powinno pojawić się ich więcej.

„Obecnie prowadzimy rozmowy jeszcze z dwoma producentami i kto wie, jak się one skończą. Dialog z firmą Daimler trwał cztery lata, więc z naszego doświadczenia wiemy, że wszystko może się wyjaśnić w przeciągu tygodnia lub miesiąca albo potrwać jeszcze rok i dłużej. (…) Po premierze ETS2 nasi gracze zaczęli wręcz bombardować producentów ciężarówek poprzez maile czy serwisy społecznościowe, domagając się konkretnych marek na taką skalę, że to same korporacje w końcu zwróciły się do nas z prośbą, czy mogą znaleźć się w grze. Osobiście mam więc nadzieję na powtórkę tej sytuacji, na to, że producenci sami zorientują się, że są wykluczeni z miejsca, gdzie powinni być, i wtedy rozmowy z nimi staną się o wiele łatwiejsze”.

Amerykańskie naczepy będą dłuższe niż te europejskie.

Zapowiadane długie wsparcie dla obu gier powinno zaowocować w przyszłości wbudowanym trybem wieloosobowym, niezależnie od istniejącego już moda. Na razie jednak twórcy skupiają się nad budową swoistego pomostu pomiędzy singlem a multi, stworzeniem systemu motywacji do konsekwentnego grania, śledzenia naszego stylu jazdy, miejsc, tak by wszystko, co robimy w grze, miało konkretny wpływ na naszą dalszą karierę. W tym celu między innymi powstaje serwis World of Trucks, który będzie docelowo zawierać nasz profil online, ze statystykami, doświadczeniem itp. Tryb wieloosobowy zostanie oparty na tych właśnie fundamentach i pojawi się nie wcześniej niż za rok.

Przykładowy wybór miejsca parkingowego.

Korzystając z okazji, zapytałem też Pavla o ewentualne plany wydania ETS2 i ATS na konsole oraz o wieści w sprawie zapowiedzianego swego czasu Euro Coach Simulatora. Jak można było przypuszczać, wszystko rozbija się o czas i listę aktualnych priorytetów. Jeśli chodzi o konsole, to wielu graczy codziennie dopytuje się w mailach, kiedy takowa wersja może się ukazać, ale jak zawsze wszystko zależne jest nie od dobrej woli twórców, którzy bardzo chcieliby być obecni na innych platformach, ale od ich możliwości. Przeniesienie autorskiego silnika na konsole nie jest takie łatwe jak w przypadku Unity czy Unreala i wymagałoby sporo pracy kosztem dalszego udoskonalania wersji PC, Mac i Linux, dlatego – choć wersja konsolowa jest gdzieś na liście życzeń i planów twórców – nie należy oczekiwać jej w najbliższej przyszłości. Trochę lepsze wieści uzyskaliśmy na temat Euro Coach Simulatora, który w wielu fragmentach był już prawie gotowy, ale na przeszkodzie znowu stanęły koncerny i pozyskiwanie licencji konkretnych marek. Pavel zapewnia, że gra wyjdzie na 100%, choć nie jako osobny tytuł, a DLC, co zakładano na samym początku. Kiedy? Być może w przyszłym roku, choć nic nie można obiecać. Ciekawostką jest natomiast to, że studio SCS nie chce poprzestać na ciężarówkach i planami sięga dużo dalej niż do autokarów. W ciągu najbliższych dwóch lat pragnie wprowadzić inne rodzaje pojazdów, którymi będziemy mogli się poruszać po europejskich i amerykańskich drogach, przykładem mogą być choćby wywrotki czy samochody dostawcze.

„Nie chcemy utknąć w świecie ciężarówek. Chcemy tworzyć kolejne doświadczenia dla naszych graczy. Jesteśmy wyjątkową firmą, która robi całkiem dobre symulacje, bogate, skomplikowane, a jednocześnie przystępne. Zauważyliśmy, że w świecie naszych gier można by z pewnością poruszać się również innymi rodzajami pojazdów. Marzymy, by wprowadzić opcję jazdy normalnymi samochodami osobowymi, bo choć wielu naszych graczy to fani i miłośnicy ciężarówek, to cała reszta pochodzi spoza tego środowiska, po prostu lubi jeździć i eksplorować świat gry, zatem inne auta będą dla niej równie atrakcyjne. W najbliższej przyszłości chcemy więc wprowadzić kolejne rodzaje pojazdów, by stworzyć wielki sandbox, w którym można robić dużo więcej niż tylko kierować ciężarówką – autokary będą właśnie takim pierwszym przykładem”.

W grze uświadczymy różne atrakcyjne wzory malowań.

Plany czeskiego studia zapowiadają się więc rewelacyjnie, oby tylko starczyło na wszystko czasu. Choć nadchodzący American Truck Simulator nie będzie rewolucyjnym, nowym produktem, to z pewnością wielu graczy z przyjemnością przeniesie się choćby od czasu do czasu w amerykańskie realia, bo już sam przejazd mostem Golden Gate stanowi miłe urozmaicenie od majaczącego w tle Pałacu Kultury w Warszawie. Najbliższa przewidywana data premiery to luty 2016 roku, ale znając SCS Software, może być z tym różnie. Niemniej i tak jest na co czekać, choćby parę miesięcy dłużej!

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

American Truck Simulator

American Truck Simulator