Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 marca 2001, 14:20

autor: Kacper Kieja

Evil Islands: Klątwa Zagubionej Duszy - zapowiedź

Już wkrótce zobaczymy na naszym rynku najnowszą grę firmy Nival (twórcy Rage of Mages), zatytułowaną Evil Islands. O popularności tego tytułu niech świadczy fakt, że wersja demonstracyjna tej gry jest jednym z najczęściej ściąganych z sieci programów.

Już na przełomie kwietnia i maja zobaczymy na naszym rynku najnowszą grę firmy Nival (twórcy Rage of Mages), zatytułowaną Evil Islands. Program w tej chwili znajduje się już w ostatnim stadium prac lokalizacyjnych. O tym, że na Evil Islands warto czekać, może świadczyć fakt, że wersja demonstracyjna tej gry jest jednym z najczęściej ściąganych programów na polskich i zagranicznych site'ach.

Evil Islands to gra role-play, ale znacznie różniącą się zarówno od serii Diablo, jak i Baldur's Gate. Przede wszystkim rosyjscy autorzy opracowali nowoczesny i bardzo szybki engine 3D. Pozwala on graczowi na dowolne kierowanie kamerą oraz na oglądanie świata zarówno ze sporego oddalenia, jak i w pełnym zbliżeniu. Scenografia została przygotowana z dbałością o wszelkie detale i nawet przy wybraniu największych zbliżeń nie odnosi się wrażenia, że obraz rozpada się na piksele. Dodatkowo czekają nas takie atrakcje jak zmiana pór dnia (w nocy bohaterowie widzą gorzej!) i efekty pogodowe (deszcz, śnieżyce, błyskawice). Wśród rolplejowców bardzo często pojawiają się obawy przed pełnym 3D, z uwagi na fakt, że źle przygotowany engine potrafi skutecznie zepsuć lub wręcz uniemożliwić zabawę. W tym jednak wypadku grafika 3D znacznie ułatwia i uatrakcyjnia samą rozgrywkę.

Evil Islands opowiada historię Zaka - młodego mężczyzny, który trafia na odizolowane wyspy, zamieszkane zarówno przez poczciwych osadników, jak i przerażające stwory. Jego zadaniem stanie się nie tylko rozwikłanie tajemnic własnej przeszłości, ale i uratowanie mieszkańców fantastycznego świata przed zagrażającym im złem. Aby tego dokonać Zak będzie musiał wziąć udział w szeregu misji i rozwiązać dziesiątki zagadek. Oczywiście, również, pokonać całe hordy zarówno bezrozumnych potworów, jak i wrogo nastawionych do ludzi przedstawicieli obcych ras.

Na początku przeciwnikami gracza będą dziki, plujące kwasem żaby, słabe gobliny, jednak w miarę kontynuowania podróży wrogowie staną się coraz więksi, coraz bardziej wymagający i obdarzeni nadnaturalnymi właściwościami. O ich sile gracz będzie mógł przekonać się nawet na podstawie samej obserwacji. Trudno, bowiem, nie poczuć respektu, kiedy staje się przed wielkim jak góra cyklopem lub widzi się jak skrzydła gigantycznego smoka przesłaniają niebo.

Świat gry został podzielony na trzy wielkie wyspy, a każda z nich składa się z kilkunastu obszarów, na których zwykle należy wykonać po parę misji. Pomiędzy obszarami grupa podróżuje korzystając z teleportów, co oznacza, że wrogowie nie mogą podążać za bohaterami z obszaru na obszar. Natomiast na swoim terenie umieją gonić ich bardzo skutecznie!

Bohater, kierowany przez gracza, zyska pomoc napotkanych ludzi, a niektórych z nich będzie mógł włączyć do drużyny (może ona liczyć maksimum trzy osoby. W momencie, kiedy postać staje się członkiem grupy gracz ma nad nią pełną kontrolę - zarówno w sterowaniu na polu bitwy, jak i decydowaniu o rozwoju poszczególnych cech, nauce nowych umiejętności, czy przygotowywaniu ekwipunku. Każdemu bohaterowi punkty doświadczenia przyznawane są za zabicie potworów oraz za wypełnienie zleceń, a następnie za te punkty może on "kupować" dodatkowe cechy i umiejętności. Tych właśnie umiejętności i cech jest naprawdę sporo, a gracz na początku gry musi podjąć decyzję w jakim kierunku szkolić bohatera. Czy ma być on szybkim i zwinnym łucznikiem, trzymającym się z dala od wroga, czy potężnym wojownikiem przyjmującym bez lęku uderzenia przeciwników, czy też raczej szkolić umiejętności magiczne.

Wszystkie walki toczą się w czasie rzeczywistym, ale gracz może w każdej chwili zatrzymać akcję za pomocą spacji i spokojnie wydać drużynie odpowiednie rozkazy. Co ciekawe walki od początku rozgrywki są bardzo trudne i gracz często spotka na swej drodze potwory, których nie może pokonać, lecz musi przed nimi się ukrywać, ominąć je albo niepostrzeżenie okraść.

Autorzy, aby uatrakcyjnić zabawę, przygotowali nie tylko bogaty zestaw przedmiotów i czarów, ale również opcję umożliwiającą tworzenie własnych zbroi, oręża lub zaklęć, nieco przypominającą edytor, z którym mieliśmy do czynienia w słynnym programie Daggerfall.

Evil Islands zapowiada się na jeden z największych hitów na polskim rynku, a z całą pewnością stanie się nie lada gratką dla miłośników RPG. Jedyne obawy może budzić jakość polskiej lokalizacji, z którą jak wiemy, bywa różnie. Tutaj będzie to mieć dodatkowe znaczenie, gdyż wszystkie dialogi (a jest ich sporo) są czytane przez aktorów. Jeśli jednak polski dystrybutor (CODA) zadba o tę stronę programu, to będziemy mieć do czynienia nie tylko ze znakomitą grą, ale kto wie, czy nawet nie z grą, która ustali nowe standardy dla role-play. A ponieważ poprzeczkę zawiesza naprawdę wysoko, to może być... ciekawie!

Kacper Kieja

Evil Islands: Klątwa Zagubionej Duszy

Evil Islands: Klątwa Zagubionej Duszy