Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Euro Truck Simulator 2 Publicystyka

Publicystyka 7 kwietnia 2014, 14:58

autor: Amadeusz Cyganek

Euro Truck Simulator 2 w wersji 1.9 - ETS 2 doczekał się dużych zmian

Dziesiątki bezsensownych kolizji, korki i mandaty nie z naszej winy – to już przeszłość. Najnowsza aktualizacja do Euro Truck Simulator 2 eliminuje większość tych problemów i wprowadza szereg nowych funkcjonalności.

ŁATKA 1.9 W SKRÓCIE:
  • nowy system ruchu ulicznego;
  • usprawnione działanie skrzyni biegów;
  • dodane wsparcie Oculus Rift;
  • ulepszenie modeli Scanii i Iveco;
  • obsługa kursora za pomocą gamepada;
  • aktualizacje mapy.

Choć grze Euro Truck Simulator 2 niedługo stukną drugie urodziny, to patrząc na aktywność jej twórców oraz całej społeczności, można odnieść wrażenie, że produkcja czeskiego studia SCS Software pojawiła się na rynku maksymalnie miesiąc temu. Co i rusz w sieci pojawiają się niezliczone ilości nowych modyfikacji, a nasi południowi sąsiedzi w pocie czoła pracują nad tym, by ich flagowe dzieło stawało się jeszcze bardziej kompletne i realistyczne. Łatka 1.9 to kolejny efekt ich wytężonej pracy i jedna z najważniejszych poprawek, które pojawiły się od długiego czasu.

Nie chcielibyście słyszeć tego ryku klaksonów…

Kilka tygodni beta-testów, końcowe szlify i przygotowania, zmiany w kodzie aktualizacji do ostatniej chwili i wzmożony kontakt ze społecznością podpowiadającą co zmienić, by ciężarówki prowadziły się jeszcze lepiej – tak wyglądała końcówka lutego i praktycznie cały marzec w praskiej siedzibie SCS Software. Najnowsza łatka wprowadza dużo ciekawych nowości, które w sposób istotny wpływają na komfort podróżowania po całej Europie i rozwiązują część istotnych problemów będących nierzadko obiektem frustracji wśród miłośników ETS-a.

Jak widać w lusterku, po sygnalizacji zmiany pasa kierowcy cierpliwie czekają na nasz manewr.

Winiety, nie mandaty

Główną zmianą, jaką przynosi patch 1.9, jest całkowicie nowy i napisany praktycznie od podstaw system ruchu ulicznego. Twórcy otrzymali mnóstwo skarg od graczy w związku z całą masą absurdalnych sytuacji pojawiających się na drodze – bezsensownymi kolizjami, łamaniem przepisów w trakcie wyprzedzania czy też blokowaniem przejazdu przez uszkodzone samochody. Wprowadzone poprawki praktycznie eliminują zdecydowaną większość tych problemów. Nareszcie uzasadnione jest używanie kierunkowskazu przy próbie zmiany pasa ruchu. W przypadku takowej sygnalizacji samochody jadące równoległym pasem zwalniają i przepuszczają naszą ciężarówkę, umożliwiając bezkolizyjne przemieszczenie się np. w okolice zjazdu lub wyprzedzenie wolniejszego pojazdu. Jeżeli zbyt długo nie wykonamy manewru, kierowcy nie będą czekać w nieskończoność i tworzyć kilometrowego korka – dopiero po zwolnieniu kierunkowskazu i ponownym jego włączeniu pozwolą nam wykonać skręt.

Remonty nie ułatwiają unikania stłuczek.

Rozwiązano także kwestię tworzenia się gigantycznych zatorów w trakcie postoju ciężarówki na jednym z pasów ruchu. Od teraz kierowcy swobodnie omijają nasz pojazd i włączają się do ruchu na sąsiednim torze. Podobnie sprawa wygląda w momencie zwężenia jezdni lub ograniczenia liczby pasów ruchu – kierowcy nie czekają do ostatniej chwili i całkowitego zamknięcia nitki jezdni, lecz już wcześniej szukają sposobu na wjechanie na właściwą trasę.

Zmiana pasu przez pojazdy odbywa się bardzo płynnie.

Zniknął także problem związany z blokowaniem przejazdu przez auta biorące udział w kolizjach drogowych – po kilku sekundach od zdarzenia odjeżdżają w wybranym kierunku nie tworząc bezsensownych zatorów, przez które nierzadko musimy łamać przepisy, by zdążyć z realizacją zamówienia. W przypadku niesygnalizowanego postoju naszej ciężarówki na drodze z podwójną linią ciągłą kierowcy nie czekają cierpliwie na to, aż ruszymy z miejsca – momentalnie za naszymi plecami rozlega się chóralny dźwięk klaksonów, który z każdą kolejną sekundą zdecydowanie przybiera na sile.

Euro Truck Simulator 2 w wersji 1.9 - ETS 2 doczekał się dużych zmian - ilustracja #2

SCS Software w tym momencie skupione jest na przygotowaniu swojej najnowszej produkcji – American Truck Simulator. Choć premierę gry zawierającej region Kalifornii przewiduje się najwcześniej w wakacje, to twórcy regularnie dzielą się ze swoimi fanami istotnymi informacjami na temat jej powstawania. Jedną z nich z pewnością jest fakt, że pozyskali oficjalną licencję marki Kenworth – jednego z najpopularniejszych amerykańskich producentów ciężarówek.

No proszę, puśćcie!

Nierzadko bardzo kłopotliwym manewrem był wyjazd z siedziby firmy, dla której realizowaliśmy zlecenie przewozowe – głównie wiązało się to z tym, że pojazdy poruszające się po drodze nie miały ochoty przepuścić naszej ciężarówki, umożliwiając jednocześnie opuszczenie parkingu. Teraz sytuacja nieco się zmieniła – choć samochody nie dają nam natychmiastowej możliwości wyjechania z terenu firmy spedycyjnej, to przy dłuższym oczekiwaniu jeden z wozów przystaje i sygnalizuje tę możliwość za pomocą świateł. Pojazdy sterowane przez komputer doczekały się także skręcających osi – do tej pory zachowywały się jak kartonowe modele, a koła, mimo nierzadko ostrych zakrętów, wyglądały tak, jakby nadal miały do czynienia z prostym odcinkiem jezdni; teraz ta sytuacja uległa przeobrażeniu. Twórcom udało się także wpłynąć na optymalizację natężenia ruchu w zależności od pory dnia – w trakcie porannego oraz popołudniowego szczytu komunikacyjnego możemy zaobserwować wyraźny wzrost liczby pojazdów poruszających się po drogach, z kolei nocą ulice i jezdnie wyraźnie pustoszeją, dzięki czemu możemy bez przeszkód przemieszczać się pomiędzy kolejnymi miastami.

Popołudniowy szczyt komunikacyjny zwiastuje niemałe korki!

Poprawek doczekał się także model jazdy – przede wszystkim usprawniono działanie automatycznej skrzyni biegów. Twórcy zdecydowali się na dodanie większej liczby przełożeń, dzięki czemu różnica prędkości pomiędzy ciągnikami z silnikami o mniejszej pojemności a najmocniejszymi maszynami widoczna jest jeszcze bardziej. Znacznie usprawniono także współpracę z tempomatem, przez co korzystanie z tej przydatnej funkcji nie nastręcza już dodatkowych problemów związanych z jego obsługą. Ulepszono także niektóre modele ciężarówek – w szczególności tyczy się to Scanii Streamline, do której nie tylko przygotowano nowe malowania i tekstury, ale i szereg nowych części dostępnych bezpośrednio u dealera.

Nieco mniejszych nowości możemy spodziewać się w przypadku dwóch innych ciężarówek – Iveco Hi-Way, w której poprawiono działanie komputera pokładowego i wygląd, oraz Volvo FH16, gdzie usprawniono działanie wycieraczek czy też wygląd wnętrza kokpitu. Nieco realizmu dodano także w kwestii udźwiękowienia, gdzie do dwóch modeli Scanii: wspomnianej już Streamline oraz R8, nagrano odgłosy silników V8.

Łatki się pojawiają, ale "niewidzialne ściany" nadal istnieją!

Panowie z SCS Software cały czas nadążają za nowinkami technologicznymi, tym razem dodając do gry obsługę bardzo głośnego i popularnego ostatnimi czasy gadżetu – Oculus Rift (okulary VR rozszerzające rzeczywistość). Ich obsługa znacznie wpływa na realizm prowadzenia pojazdu i pozwala poczuć się jak w kokpicie ogromnej ciężarówki. Ciekawym udogodnieniem okazuje się także wprowadzenie sterowania kursorem myszy za pomocą pada, dzięki czemu wyeliminowana zostaje niezbyt wygodna konieczność obsługi menu oraz interfejsu za pomocą poczciwego gryzonia. Oprócz tego zawarto również kilka pomniejszych poprawek mapy, zwłaszcza w kwestii aktualizacji sieci dróg.

Nawet wprawnemu kierowcy czasami zdarzy się pominąć zjazd!

Mercedes na trasy!

Niejako na uboczu prac nad nową poprawką twórcy postarali się o skompletowanie pełni praw licencyjnych do ciężarówek znajdujących się w grze – czeskie studio właśnie podpisało umowę z Mercedesem, dzięki czemu model znany jako Majestic Across zmienił się w Mercedesa Actros MP3. Co ważniejsze, przy okazji zapowiedziano również powstanie wersji MP4, której dodania możemy spodziewać się zapewne w jednej z przyszłych aktualizacji. Tym samym w grze nie znajdziemy ani jednego nielicencjonowanego modelu ciągnika.

Podczas zjazdów ograniczenia prędkości często są niedostosowane do warunków jazdy.

Jak widać, łatka 1.9 zapewnia naprawdę sporą bazę istotnych zmian wpływających nie tylko na mechanikę rozgrywki, ale i na szereg technicznych aspektów. Stworzenie zupełnie nowego systemu ruchu ulicznego to zdecydowany krok w stronę urealnienia rozgrywki i uczynienia jej nieco mniej frustrującej, gdyż wiele drogowych problemów pojawiało się właśnie poprzez niezbyt rozsądną jazdę samochodów sterowanych przez sztuczną inteligencję. Szereg poprawek w wyglądzie oraz osiągach ciężarówek, poprawa działania automatycznej skrzyni biegów czy dodanie obsługi Oculus Rifta z pewnością znajdą uznanie w oczach społeczności i – szczególnie w ostatnim przypadku – przyczynią się do wzrostu popularności tego gadżetu w niedalekiej przyszłości. Jak widać, w obliczu wzmożonych działań nad dodatkowymi dwoma produkcjami (studio pracuje także nad American Truck Simulator i Euro Coach Simulator) można ciągle dbać o społeczność skupioną wokół wydanego tytułu oraz wsłuchiwać się w ich prośby i żądania. Z pożytkiem dla wszystkich fanów wirtualnych ciężarówek.

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2