Pójdzie czy nie pójdzie.... Dzień Przeznaczenia

Borys Zajączkowski

Pójdzie czy nie pójdzie...

Niemalże każda z wydawanych przez id Software gier poddaje pod wątpliwość wydajność współczesnego im sprzętu. Nie inaczej stało się w przypadku trzeciej części Dooma, lecz gołym okiem widać, na co idzie moc maszyny. Lub na co pójdzie, gdy stosowne maszyny zostaną wyprodukowane.

PC Gamer zachwyca się: „Z początku gry jesteś zmuszony do szybkiego biegu poza obrębem bazy (oddychając szybko kończącym się powietrzem z butli) w poszukiwaniu śluzy. To wtedy zacząłem zdawać sobie sprawę z tego, że oglądam graficzną doskonałość, z którą nie mogą się równać nawet tak gorące tytuły jak Far Cry. (...) Doom 3, bez wielkiej przesady, jest najlepiej prezentującą się grą, jaką dotychczas widzieliśmy”. A przy tym nie dramatyzuje zbytnio: „P4 3 GHz z kartą klasy GeForce’a 5950 będzie OK. (...) Wciąż dostępny jest wyższy poziom jakości obrazu, lecz niedostępne są jeszcze pecety, które mogłyby go obsłużyć. (...) Nawet na karcie GeForce 4MX i 512 MB pamięci szczegółowość tekstur jest doskonała, chociaż daje się zauważyć zubożenie w szczegółach wyglądu. (...) Jeśli Far Cry nie zdołał cię przekonać do upgrade’u komputera, Doom 3 powinien to zrobić”.

IGN w pełni tę opinię popiera: „Precyzja modelowania poziomów jest wyjątkowa. Wielość przedmiotów wypełnia otoczenie tak szczegółowo, że zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że to jest przyszłość gier. (...) Wszystko to chodzi całkiem gładko. Nie twierdzę, że mam doskonałą ilość klatek na sekundę w rozdzielczości 1024 na 768 przy wysokim poziomie detali na P4 3 GHz, 1 GB RAM i karcie GeForce 5900 Ultra, ale i tak gra działa znacznie płynniej, niż jakakolwiek inna jej podobna na rynku. (...) Zdumiewająco, różnica w jakości pomiędzy różnymi rozdzielczościami ekranu jest niewielka”.

Gamespy natomiast dostrzega praktyczne zastosowanie jakości grafiki: „Wszystkie ekrany komputerów i wyświetlacze prezentują się wyśmienicie. Przy całej reszcie jest to tylko mały dodatek, lecz ściśle współgra on z ogólnym, perfekcyjnym wyglądem gry, a ponadto gra ważną rolę w przekazywaniu graczowi informacji”.

Oj, mówię ci, że to jest karabin!

Udźwiękowienie gry, podobnie jak i jej oprawa graficzna, powala na kolana wszystkich, którzy ich doświadczyli. Z każdym Doomem jak bumerang powraca pomysł zaciemnionego pomieszczenia, zamkniętych drzwi i podpiętej do żyły kroplówki.

„Zadziwiającej grafiki oczekiwałem, lecz to przez efekty dźwiękowe i ogólny projekt udźwiękowienia zacząłem się słaniać na nogach. Echo kroków niesie się niepokojąco po korytarzach, potwory wydobywają z siebie ścinające krew w żyłach ryki. (...) Doom 3 stanowi wystarczający powód po temu, by posiadać system Surround 5.1 lub lepszy. (...) Wpływ udźwiękowienia na doświadczenie płynące z gry nie daje się przecenić, dodając do niego palącą potrzebę wyłączenia światła, zaciągnięcia kotar i podkręcenia głośności, by stworzyć sobie komfortowe warunki do sikania ze strachu”, pisze PC Gamer.

Jednak IGN raz jeszcze przypomina niepokojące uwagi względem efektów dźwiękowych: „Jedyne zastrzeżenia, jakie mam do dźwięku są takie, że nie czyni on zadość potrzebie radosnego wywijania bronią. Nie ma ona takiego przytupu, jakby się chciało. Chciałbym poczuć huk i grzmot buczącego w moich rękach karabinu maszynowego. Nie trzaski i klekot, nawet jeśli karabin faktycznie takie dźwięki wydaje.”

Last but not least

„W czasie 23 godzin gry nie doświadczysz nudnego momentu lub chociażby mniej niż hipnotyzującego. Doom 3 jest dziełem sztuki. (...) Poprzeczka została podniesiona. Zobaczymy, czy ktoś ją zdoła przeskoczyć”, jak pisze PC Gamer nie bez podniecenia.

Pierwsze opinie o grze wystawiają jej doskonałe świadectwo. Nadzieje milionów nie zostały zawiedzione, było na co czekać, idea przybrała formę majstersztyku. Jedyne poważniejsze uwagi, jakie pojawiają się w odniesieniu do tej wyjątkowej gry, to nie dość satysfakcjonujące odgłosy wydawane przez niektóre bronie. Ponadto PC Gamer zwraca uwagę na fakt, że humor prezentowany przez autorów gry bywa bardzo nie na miejscu. Ale z drugiej strony... czy gdyby Doom był bardzo na miejscu, to wybiłby się na pozycję lidera?

Borys „Shuck” Zajączkowski

Doom 3

Doom 3

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 3 sierpnia 2004

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.0

Gracze

8.9

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2004-08-09
01:24

zanonimizowany182593 Junior


zgadnijcie co.. mam pIII800eb, 256ram, grforce2mx32mb, dysk120gb7200-8mbcache i co?? i gram w d3.. jedtna muka to ze sie doczytuje czasem jak drzwi otwieram (niby tylko drzwi ale costam laduje) i przeszedlem juz ladny kawalek :D grafa nawet jak na moim sprzecie jest niezla ale dzwiek+ciemnosc to najwieksze plusy tej gry.. oczywiscie sa momenty gdzie wiadomo co sie stanie ale np. w pokoju gdzie cos mowi "savee meee", na scianie cos zyje, stoja swiece, trupy i nagle spawnuja sie 2 impy to sie osralem i zaczalem spier... gdzie popadnie :D poza kilkoma szczegolami gra jest taka jakiej oczekiwalem ;]

Komentarz: zanonimizowany182593
2004-08-09
09:08

zanonimizowany114724 Junior

--> diox niestety im dalej, tym mniej będziesz miał okazji do przestraszenia sie. Po prostu motywy ciągle się powtarzają więc nie ma co Cię już zaskoczyć - przygasa światło ... wiesz, że na bank spawnują się 2 impy, jeden z przodu, kill, nie zapominaj o drugim z tyłu, obrót kill ... przed tobą drzwi, zmiana na chainsaw, otwierasz na bank coś na ciebie wypadnie, ale to był jego błąd :) itd... Przypomina to róznicę w klimacie międzi pierwszym "Obcym", a drugim. Hordy monsterów nie straszą już tak jak jeden, ale czający się nie wiadomo gdzie ...

Komentarz: zanonimizowany114724
2004-08-09
10:17

zanonimizowany182593 Junior


to oczywiste ze po jakims czasie przestana cie zaskakiwac znikajace swiatla, ale pomimo tego gra sie naprawde grubo :D ale nadal nie moge uwierzyc ze to dziala u mnie :D wie ktos jak wejsc na serwer zeby nie chcialo tego zasranego a ?

Komentarz: zanonimizowany182593
2004-08-09
17:53

zanonimizowany143440 Legionista

Hmm ja wam napisze jedno: nie bede wydawał 1500 złoty jak nie wiecej po to aby zagrac w jedna gre w dodatq tak nie dopracowana.Engine Doom'a jest po prostu badziewiasty...HeHe poczekajcie jak wyjdzie HL 2 to bedzie hicior;] moze valve troche zwleka i ciagnie sie z hl 2 ale za to jak bedzie dopracowane i na wikszosci sprzetach bedzie smigac,a nie tylko na p4 powyzej 3.0 Mhz i 1 gb ramu:(((. <-- od tego trzeba zaczac gra ma byc dla uzytkownikow a nie po to aby zmieniać sprzet!!! ( jeszcze gdyby dla czego było ale doom 3 odpada).

Komentarz: zanonimizowany143440
2004-08-12
18:56

zanonimizowany181662 Junior

😊

a kiedy preniera w polsce? podobno 13..... A co do grafy to nie można się do niczego przyczepic według KS gra jest genialna.. a co do stalkerea to wyjdzie dopiero w 2005 roku:(

Komentarz: zanonimizowany181662

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl