Co odeszło? Co zniknęło?. Dekada innowacji – jak zmieniły się gry w ostatnim dziesięcioleciu?

Jerzy Bartoszewicz

Co odeszło? Co zniknęło?

Wiele dzisiejszych gier trudno zaszufladkować do jednego, konkretnego gatunku. Seria BioShock jest tego doskonałym przykładem.

Sandboksy i mieszanie gatunków

Rozwijanie postaci, urządzanie własnego mieszkania, personalizacja bohatera – to tylko niektóre z elementów charakterystycznych dla gatunku RPG, które są obecnie przenoszone do innych gier. Jest to znamienne zwłaszcza w przypadku pierwszoosobowych strzelanin, w których zdobywamy punkty doświadczenia i przydzielamy bohaterowi specjalne umiejętności (perki). Tego typu połączenie na szerszą skalę najprawdopodobniej pojawiło się po raz pierwszy w serii Shenmue, która niejako zdefiniowała szablon współczesnej gry sandboksowej. Obecnie produkcje oparte na szeroko pojętej swobodzie określane są nierzadko jako osobny gatunek. Zaliczyć można do niego takie tytuły jak Assassin’s Creed czy Red Dead Redemption.

Manipulowanie czasem

Tym, czym Matrix był dla kinematografii, tym Max Payne był dla elektronicznej rozrywki. Tzw. bullet time, czyli efekt spowolnienia czasu, był główną atrakcją dzieła firmy Remedy Entertainment.

Braid, Prince of Persia: Piaski czasu, Forza Motorsport 3 – co łączy te trzy gry? W każdej z nich czas okazuje się pojęciem względnym. W każdej wykorzystuje się go w inny sposób. W Braidzie mamy do czynienia z przewijaniem czasu jako formą rozwiązywania zagadek logicznych. W Prince of Persia wprowadzono ten mechanizm, by umożliwić uzyskiwanie przewagi nad przeciwnikami i śmiercionośnymi pułapkami oraz by użyć go w razie porażki. Manipulacja czasem pojawiła się jednak w grach wideo już wcześniej, dlatego spośród wymienionej powyżej trójki wyróżnić należy trzecią odsłonę Forzy – innowacyjny, prosty, lecz świetny pomysł na cofanie czasu praktycznie w dowolnym momencie wyścigu sprowokował nowe spojrzenie na gry z tego gatunku. Dzięki niemu możliwe stało się analizowanie pomyłek i doprowadzanie jazdy do perfekcji na każdym odcinku. Patent ten obecnie pojawia się często w konkurencyjnych tytułach, przybierając czasem inne formy – jako przykład można podać punkty kontrolne w Need for Speed: The Run.

Gry społecznościowe

Szacuje się, że codziennie ponad 200 milionów osób loguje się na Facebooku. Według danych z 2011 roku co piąta z nich choć raz zagrała w Farmville. Okazuje się również, że jeśli trend się utrzyma, za stereotypowego gracza niebawem będzie mogła być uważana kobieta po 40 pogrywająca sobie w godzinach pracy. Gry społecznościowe, które w naturalny sposób wyewoluowały z gier przeglądarkowych stanowią dziś bardzo silny segment rynku. Swoją popularność zawdzięczają sprytnym mechanizmom zabawy zachęcającym do wciągania w nią znajomych oraz prężnie rozwijającym się serwisom społecznościowym. Gatunkiem zainteresowali się również deweloperzy i wydawcy działający dotychczas na polu tradycyjnych, wysokobudżetowych produkcji, przykładem czego jest The Sims Social bijące obecnie rekordy popularności na Facebooku.

Telefony komórkowe jako konsole do gier

Chociaż wypuszczona na rynek w 2003 roku konsola-telefon Nokia N-Gage nie odniosła spodziewanego sukcesu, można ją śmiało potraktować jako pewnego rodzaju przełom w dziedzinie mobilnego grania. Oto bowiem tradycyjne palmtopy zostały wyparte przez nowe urządzenia – smartfony z systemami operacyjnymi, na które prężnie zaczęła rozwijać się produkcja gier i emulatorów. Grafika wyświetlana przez N-Gage zawstydzała ówczesnego lidera rynku handheldów, czyli Game Boya Advance, a dziś historia zdaje się powtarzać. Pomimo silnej pozycji przenośnych konsol Sony i Nintendo rynek aplikacji rozrywkowych na telefony i tablety wzrasta z dnia na dzień. W związku z tym często powtarzane jest pytanie, czy tradycyjne handheldy nie zostaną wyparte z rynku. To okaże się jednak dopiero w przeciągu najbliższych lat.

Apteczki – relikt przeszłości

Wprowadzanie nowych trendów i mechanizmów rozgrywki w naturalny sposób wiąże się porzucaniem niektórych starych rozwiązań. W ten sposób w pierwszoosobowych strzelaninach trudno odnaleźć dziś apteczki regenerujące zdrowie, a system osiągnięć i trofeów zniechęcił producentów do implementowania cheatów i kodów. Swoje pięć minut miał również bullet time, niegdyś niezwykle popularny dzięki serii Max Payne, a dziś raczej rzadko spotykany. Zniknęły również archaiczne punkty zapisu. Ze względu na rozbudowaną interakcję z otoczeniem rzadziej pojawiają się klasyczne formy w postaci skrzyń czy wybuchających beczek.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2012-03-15
10:54

LooKAS Konsul

LooKAS

obecne gry nie sa gorsze od tych sprzed nastu lat, one nie sa lepsze i to najbardziej boli...

Komentarz: LooKAS
2012-03-15
14:17

Yaboll Generał

Obecne gry nie są takie złe jednak straciły wiele z tego co było kiedyś. Gry stały się już tylko grami, zwykłymi produktami robionymi na dużą skale przez wielkie firmy. Nie ma w nich już tej pasji którą wkładali twórcy kiedyś. Robione są one dla pieniędzy za durze pieniądze sięgających budżetów superprodukcji kinowych. Kiedyś twórcy gier nie potrzebowali tak wielkich nakładów finansowych aby wykrzesać coś fajnego i cieszącego człowieka. Wiele elementów jakie wprowadzono do gier czy do czy do samego tego światka związanego z tą rozrywka są nie potrzebne. Regeneracja zdrowia, awatary czy osiągnięcia to elementy które są w ogóle nie potrzebne. QTE mógłby być natomiast w niektórych grach bardziej umiejętnie wykorzystywany.

Komentarz: Yaboll
2012-03-16
23:09

Kamil950 Konsul

Tęsknicie za starymi grami? To czemu w nie nie zagracie? Gdzie byliście, kiedy dawniej takie bardziej ambitne gry jak Oddworld: Abe Oddysee, System Shock 1 & 2 słabo się sprzedawały, a ludzie kupowali w masowych ilościach dość proste "strzelanki" jak np. kolejne Doomy, Quake'i (jak dzisiaj powiedzmy Call of Duty) itp. produkcje? Hm? To właśnie w dzisiejszych czasach bardziej ambitne projekty jak np. Braid czy Bastion mają szansę zaistnieć, dzięki internetowi, scenie indie, systemom elektronicznej dystrybucji jak np. Steam/PSN/Xbox Live cośtam i innych. Poza tym w tych strasznych, okropnych obecnych czasach jednak czasem się sprzedają także takie lepsze gry z głównego nurtu jak np. Bioshock.

Zresztą ile pamiętacie naprawdę dobrych starych gier? Przecież ich nie było aż tak tyle. Wiele z nich to były po prostu gnioty. Dzisiaj zresztą też. Chociaż w obu przypadkach nie wszystkie.

Komentarz: Kamil950
2012-03-18
20:51

discord Konsul

QTE, w taki sposób, w jaki zaimplementowano je w ogromnej większości gier (chyba wszystkich w które miałem okazje grac) uważam za zło w zasadzie nie wnoszące nic konkretnego do rozgrywki (a dodawanie tego w grach crpg to już w ogolę chory pomysł).

Chowanie się a osłonami uważam za wielkie zło zmniejszające dynamikę rozgrywki.

Przegiętą regeneracje zdrowia w niektórych tytułach (np. MW) uważam za zło i gloryfikacje noskillostwa.

DLC, w takiej formie, w jakiej widzi je większość wydawców (EA trolol) uważam za zło i zagrożenie na miarę anunakow i nibru.
______________________________________________________________

Generalnie gówniana dekada ;]
Cala nadzieje w grach indie, modach i tych kilku e-sportowych tytułach (DOTA, CS) z dużym skill-init.
Jak i to upadnie to zmieniam hobby i wreszcie nauczę się wymiatać na wiośle \o/

Tęsknicie za starymi grami? To czemu w nie nie zagracie? Gdzie byliście, kiedy dawniej takie bardziej ambitne gry jak Oddworld: Abe Oddysee, System Shock 1 & 2 słabo się sprzedawały, a ludzie kupowali w masowych ilościach dość proste "strzelanki" jak np. kolejne Doomy, Quake'i (jak dzisiaj powiedzmy Call of Duty) itp. produkcje? Hm?

Wtedy to z kieszonkowego ledwo mi starczało na dwa piraty miesięcznie, kupowane na giełdzie na grzybowskiej, lub stadionie X lecia ;]

A, i w porównaniu z dzisiejszymi fpsami, to quake jest majstersztykiem pod względem skill-init, dynamiki rozgrywki i uświadamiania noobow w ich noobstwie.

Komentarz: discord
2012-03-21
15:21

chjuston Pretorianin

W ciągu ostatnich lat pojawiło się też coś takiego jak gry free to play... Można było wspomnieć.

Komentarz: chjuston

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl