Za dubbing NPC-ów w San Andreas odpowiadali prawdziwi członkowie gangów. Poprawili przy tym część dialogów

Kulisy produkcji czegokolwiek, w tym gier, są powszechnie nieznane, ale do czasu. Lazlow Jones uchylił rąbka tajemnicy o pracy nad serią GTA.

cooldown.pl

Szymon Orzeszek

1
Za dubbing NPC-ów w San Andreas odpowiadali prawdziwi członkowie gangów. Poprawili przy tym część dialogów, źródło grafiki: Rockstar Games.
Za dubbing NPC-ów w San Andreas odpowiadali prawdziwi członkowie gangów. Poprawili przy tym część dialogów Źródło: Rockstar Games.

Przez ostatnie lata branża gier komputerowych dołączyła do grona, w którym wszystkie szczegóły produkcji trzyma się pod kluczem. Czasami się udaje, a czasami wiadomo o tytule wszystko zanim jeszcze jest oficjalnie zapowiedziany. Prym w tej kwestii wiedzie Rockstar, które pilnuje swoich tajemnic bardzo skrupulatnie. Na tyle, że jedyne informacje o tym jak powstawały ich gry pochodzą najczęściej od byłych pracowników studia.

„My byśmy tak nie powiedzieli”

Seria GTA to flagowa produkcja brytyjskiego studia, skupiająca się na przedstawieniu, mniej lub bardziej wiernie, realiów świata zorganizowanej przestępczości. GTA San Andreas to wydana w 2004 roku piąta gra z serii. Względem swoich poprzedniczek wnosiła wiele usprawnień w rozgrywce pod kątem technicznym, ale nie tylko.

Lazlow Jones, były reżyser dźwięku w Rockstar, pracujący między innymi właśnie przy GTA San Andreas niedawno udzielił wywiadu na kanale Kinda Funny Games.

Jednym z poruszonych tematów było nagrywanie linii dialogowych do postaci w piątej odsłonie GTA oraz Red Dead Redemption 2. Oba tytuły rozgrywają się w miejscach lub w społecznościach, które wyróżniają się językiem, sposobem mówienia czy akcentem. Różnice te były na tyle duże, że „zwykli” aktorzy głosowi nie byliby w stanie sprawić, by kwestie postaci z takich środowisk brzmiały wiarygodnie.

Takich akcentów nie znajdzie się w Nowym Jorku czy Los Angeles

Dlatego też przy produkcji RDR2 pracownicy Rockstara polecieli do Santa Fe, by współpracować z rdzennymi Amerykanami i mieszkańcami Nowego Orleanu, gdzie konsultowali się z ludnością kreolską. Takie praktyki można jednak prześledzić aż do 2004 roku czyli wydania GTA San Andreas. Przestępczość zorganizowana to społeczeństwo w społeczeństwie, które różni się wieloma aspektami w tym sposobem wysławiania się.

W celu jak najwierniejszego oddania tych realiów studio miało zatrudnić aktywnych członków gangów, którzy mieli użyczyć swoich głosów. Miało to swój pozytywny efekt uboczny, bo po zobaczeniu scenariusza nowo zatrudnieni mieli kilka uwag.

Pokazaliśmy im scenariusz, a oni powiedzieli, że „tak nie mówimy, tych słów nie używamy, powiedzielibyśmy tak”. Daliśmy im wolną rękę

I właśnie takie szczegóły sprawiają, że w gry chce się grać. Te małe elementy, które w ostatecznym rozrachunku sprawiają ogromną różnicę, bo przecież studio mogło zatrudnić „zwykłych” aktorów głosowych, którzy nie wiedzą nic o półświatku. Przynajmniej tak zakładam. Zdecydowali się jednak na trudniejszą drogę i najwyraźniej się opłaciło, bo oba tytuły są uznawane za świetne do dziś.

2

Szymon Orzeszek

Autor: Szymon Orzeszek

Doświadczony autor naukowych tekstów i absolwent Socjologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Znawca światów gier z serii Dragon Age, Dark Souls oraz The Elder Scrolls, który raz w roku przechodzi Mass Effecta i Dragon Age’a, a także regularnie para się modowaniem Skyrima. Ponadto jest aktywnym graczem League of Legends, Warframe’a i gry Dota 2. W przerwach od wyżej wymienionych produkcji sprawdza wszelakie RPG-i oraz ćwiczy zmysł strategiczny w cyklu Total War bądź Endless Space i Endless Legend. Oprócz gier wideo, swój czas poświęca nauce języka walijskiego, amatorskiemu łucznictwu i szermierce oraz zabawie origami.

PS5 może otrzymać wsteczną kompatybilność z PS3, i to bez konieczności strumieniowania gier

Następny
PS5 może otrzymać wsteczną kompatybilność z PS3, i to bez konieczności strumieniowania gier

Twórcy War Thunder przeprosili za wykorzystanie amerykańskiej katastrofy na grafice

Poprzedni
Twórcy War Thunder przeprosili za wykorzystanie amerykańskiej katastrofy na grafice

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl