Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 lipca 2016, 13:15

autor: Janusz Guzowski

Warner Bros. płacił youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru

Federalna Komisja Handlu Stanów Zjednoczonych opublikowała ugodę z firmą Warner Bros., którą oskarżono o nielegalne praktyki marketingowe. Spółka miała płacić youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru, z pominięciem wymaganego w tym wypadku oznaczenia materiałów sponsorowanych. Na liście płac znalazł się m.in. PewDiePie. Dokument nie przewiduje kar finansowych.

Amerykańska Federalna Komisja Handlu jeszcze w 2014 roku oskarżyła spółkę Warner Bros. o zakazane praktyki marketingowe. Przedsiębiorstwo wynajęło zewnętrzną firmę marketingową, za pośrednictwem której płaciło youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru. Kwoty zależały od popularności danego użytkownika i wynosiły od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Aby otrzymać pieniądze, materiał musiał spełniać określone kryteria. Całość przekazu miała mieć pozytywny wydźwięk – wideo nie mogło ukazywać błędów produkcji ani zawierać negatywnych opinii dotyczących samej gry, firmy Warner Bros., ani żadnego z jej partnerów. Jednocześnie autorzy musieli zawrzeć „entuzjastyczne werbalne wezwanie do kliknięcia w link odsyłający do oficjalnej strony internetowej gry, aby dowiedzieć się więcej o samej produkcji, sposobach rejestracji oraz podstawach rozgrywki”.

Firma Warner Bros. płaciła youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru. - Warner Bros. płacił youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru - wiadomość - 2016-07-12
Firma Warner Bros. płaciła youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru.

W takich wypadkach amerykańskie prawo ochrony konsumenta wymaga jednoznacznego informowania odbiorców o sponsorowanym charakterze materiału. Tymczasem firma wynajęta przez Warner Bros. sugerowała youtuberom, by informację o fundatorach zamieścić w opisie filmu. Jednakże tym sposobem stosowna adnotacja była widoczna jedynie po kliknięciu przycisku „pokaż więcej”. Co więcej, użytkownicy, którzy z materiałami zapoznawali się za pośrednictwem serwisów społecznościowych w ogóle nie mieli możliwości zobaczenia wymaganej przepisami informacji. Wszystko to w sposób jednoznaczny sugerowało, że recenzje są bezstronne, a wszystkie pochwały pod adresem gry Śródziemie: Cień Mordoru zasłużone. Twórcy materiałów zobowiązali się także do zamieszczenia co najmniej jednego wpisu na Facebooku lub Twitterze, który promowałby produkcję wydawaną przez Warner Bros. Komisja wyliczyła, że materiały, o których mowa, zostały wyświetlone blisko 5,5 miliona razy. Za 3,7 miliona odsłon odpowiada jedna osoba - szwedzki youtuber PewDiePie. Wszystkie materiały przed publikacją były oceniane przez zamawiającego i przynajmniej w jednym wypadku firma Warner Bros. była świadoma braku adekwatnych oznaczeń.

Teraz okazuje się, że sprawa ma szansę zakończyć się ugodą. Wczoraj na stronach Federalnej Komisji Handlu został opublikowany projekt porozumienia. Przez najbliższe 30 dni pismo będzie przedmiotem publicznej debaty. Po tym czasie Komisja zdecyduje o jego ostatecznej finalizacji. Zgodnie z dokumentem, firma Warner Bros. zobowiązuje się na przyszłość do umieszczania stosownych informacji o materiałach sponsorowanych w wyraźnym miejscu i w sposób jednoznaczny. Nie przewiduje się żadnych kar finansowych. Jak napisano w oficjalnym oświadczeniu:

Konsumenci mają prawo wiedzieć, czy recenzent przedstawia swoją opinię, czy też został opłacony. Firmy takie jak Warner Bros. muszą być transparentne w swoich kampaniach marketingowych.

Nie jest to pierwsza tego typu sytuacja. W 2015 roku Federalna Komisja Handlu zaskarżyła portal Machinima za tworzenie „fałszywych i wprowadzających w błąd” materiałów promujących wydaną wówczas konsolę Xbox One. Ostatnio informowaliśmy też o tym, że znani youtuberzy promowali na swoich kanałach hazardową stronę CSGOLotto, będąc jednocześnie jej właścicielami.

Śródziemie: Cień Mordoru to wydana w 2014 roku trzecioosobowa gra akcji osadzona w tolkienowskim Śródziemiu. Tytuł został stworzony przez amerykańskie studio Monolith Productions. Kampania fabularna przedstawia losy Taliona, zwiadowcy, który za sprawą prastarego Ducha Zemsty powstaje z martwych, by wziąć krwawy odwet na sługach Saurona za śmierć swoich bliskich. Rozgrywka opiera się w dużej mierze na efektownych starciach z hordami przeciwników. Produkcja została ciepło przyjęta przez recenzentów. Chwalono głównie oryginalny system odpowiedzialny za walkę frakcji i częściowo otwarty charakter świata.

Federalna Komisja Handlu (ang. Federal Trade Commission, FTC) to niezależna agencja rządu Stanów Zjednoczonych powołana w 1914 roku. Jej zadaniem jest ochrona konsumentów przed nielegalnymi działaniami organizacji trustowych. W Polsce analogicznym organem jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).