Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 lipca 2023, 13:27

W Baldur's Gate 3 przed rozpoczęciem zabawy warto odznaczyć jedną opcję

Wiele zmieniło się w Baldur's Gate 3 od rozpoczęcia wczesnego dostępu, ale akurat tę opcję lepiej wyłączyć, o ile Larian Studios nie poprawi jej do premiery.

Źródło fot. Larian Studios.
i

Po ostatnim przedpremierowym panelu z piekła rodem gracze wyczekują premiery Baldur’s Gate III, która na PC nastąpi już wkrótce. Oprócz powszechnej ekscytacji gracze dzielą się też poradami, w tym zaleceniem zajrzenia do ustawień gry i wyłączenia jednej potencjalnie frustrującej domyślnej opcji.

Chodzi o tzw. karmiczną kość (Karmic Dice), która została dodana na początku 2021 roku, wtedy jeszcze pod nazwą Loaded Dice, czyli „źle wyważonej kostki” wykorzystywanej przez oszustów. System miał pozwolić na zbalansowanie losowości typowej dla papierowych gier fabularnych, które były główną inspiracją dla Baldur’s Gate III (i klasycznych RPG w ogóle).

  1. Na początku karmiczne kości po prostu wyrównywały rzuty gracza. Jeśli zbyt często wyrzucaliśmy niskie liczby, gra zwiększała nasze szanse na dobre rzuty i vice versa.
  2. Jednakże twórcy szybko zmienili to po narzekaniach graczy: teraz karmiczna kostka zawsze zapewnia lepsze rzuty.

Na pierwszy rzut oka wydaje się to pomocną funkcją, na którą mogliby narzekać tylko najbardziej zagorzali wyznawcy losowości. Jest tylko jeden mały problem: karmiczna kostka wspiera także wrogów, i to w dużym stopniu.

O tym „drobnym” utrudnieniu od dwóch tygodni przypomina użytkownik serwisu Reddit Havelok (u/Havelok), cytując wpis innego internauty – akdavidxy (/akdavidxy). Ten bowiem przeprowadził mały eksperyment z tą funkcją. Motywacją dla niego była „jednoosobowa” przygoda w BG 3, czyli próba przejścia gry pojedynczą postacią z naciskiem na defensywę.

  1. Internauta przyznaje, że jego próbka badawcza była skromna (po około 150 rzutów). Niemniej wystarczyła ona, by wyraźnie zobaczyć negatywny wpływ Karmic Dice na starcia z wrogami. Nawet przy wartości pancerza (Armor Class) na względnie wysokim poziomie jak na początek gry (23) wrogowie trafiali jego postać przy 30-40% rzutów.
  2. Co więcej, przekładało się to na trzykrotnie większą szansę wrogów na trafienie krytyczne: 15% zamiast 5%. Przy tym akdavidxy zauważył, że efekt narasta wraz z wartością Armor Class. Innymi słowy, im wyższą mamy klasę pancerza, tym bardziej gra faworyzuje wrogów.

Nie trzeba tłumaczyć, jak bardzo utrudnia to granie „tankiem”, gdy wrogowie zbyt często trafiają naszą postać i do tego zadają krytyczne, podwójne obrażenia. Havelok i akdavidxy nie są zresztą jedynymi graczami, którzy przekonali się o klątwie specjalnie wyważonej kostki.

Dlatego też lepiej wyłączyć karmiczną kostkę przed rozpoczęciem rozgrywki. Miejmy też nadzieję, że zespół Larian Studios lepiej wyważy tę opcję przed premierą, nim gra wyjdzie z wczesnego dostępu.

Baldur’s Gate III ukaże się 3 sierpnia na PC i 6 września na PlayStation 5.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej