Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 stycznia 2022, 11:21

autor: Adrian Werner

Recenzje Uncharted: Legacy of Thieves Collection i porównanie graficzne z PS4

W sieci pojawiły się pierwsze recenzje Uncharted: Legacy of Thieves Collection oraz materiały wideo, w tym obszerny film oferujący porównanie graficzne z wydaniem na PS4.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O WYDANIU NA PS5:
  1. trzy tryby, w tym jeden pozwalający na zabawę w 120 klatkach na sekundę,
  2. gra ogólnie utrzymuje płynność na stałym poziomie; jedynie w trybie 120 fps zdarzają się większe, ale stosunkowo rzadkie spadki,
  3. na PS5 poprawiono LOD, niektóre tekstury, a także efekty odbić, cieniowanie i motion blur,
  4. wczytywanie jest znacznie szybsze, także w porównaniu z wydaniem na PS4 działającym na PS5 w trybie wstecznej kompatybilności,
  5. pochwały zbiera ulepszone sterowanie wykorzystujące funkcje DualSense oraz dźwięk 3D.

Jutro na rynku zadebiutuje Uncharted: Legacy of Thieves Collection, czyli zestaw zawierający odświeżone wersje gry Uncharted 4: A Thief's End oraz samodzielnego dodatku Uncharted: The Lost Legacy. W sieci pojawiło się już wiele recenzji i wynika z nich, że kolekcja spełnia pokładane w niej nadzieje.

Wydanie na PlayStation 5 posiada średnią ocen na poziomie 87% według serwisu Metacritic. Uncharted: Legacy of Thieves Collection trafi również na PC – na razie nie pojawiły się żadne recenzje tej wersji.

Odświeżone edycje obydwu projektów nie wprowadzają zmian do rozgrywki, a jedynie ulepszają grafikę. Dlatego najważniejsze jest, jak ta kolekcja prezentuje się w akcji oraz jak wypada w zestawieniu z oryginalnymi wersjami, wydanymi na konsolę PlayStation 4. Tym kwestiom poświęcony jest materiał wideo przygotowany przez redakcję Digital Foundry.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection na PS5 oferuje trzy tryby działania:

Tryb:

Rozdzielczość:

Docelowa liczba klatek na sekundę:

Fidelity

3840x2160

30 fps

Performance

2560x1440

60 fps

Performance+

1920x1080

120 fps

Według Digital Foundry różnica w ostrości obrazu miedzy Fidelity a Performance nie jest znaczna, głównie dzięki dobremu wykorzystaniu efektów przetwarzania końcowego, takich jak głębia pola widzenia (ang. Depth of Field).

Tryb Performance+ wymusza rozdzielczość 1920x1080, co powoduje utratę wielu detali, ale to ustawienie najbardziej przypadło do gustu redaktorowi Digital Foundry, gdyż oferowane przez nie 120 klatek na sekundę doskonale sprawdza się podczas rozgrywki, zapewniając znacznie płynniejsze sterowanie, a dobrze zastosowane wygładzanie krawędzi zapewnia zadowalającą jakość obrazu.

Warto dodać, że Naughty Dog nie zdecydowało się na zastosowanie dynamicznej rozdzielczości, zmieniającej się w zależności od tego, co dzieje się na ekranie w celu utrzymania docelowej liczby fps.

Recenzje Uncharted: Legacy of Thieves Collection i porównanie graficzne z PS4 - ilustracja #1
Wersja na PS5 (po prawej) renderuje więcej detali na dużych dystansach niż pierwowzór na PS4 (po lewej).

Zmiany nie ograniczają się do rozdzielczości i liczby klatek na sekundę. Twórcy wprowadzili również subtelne, ale korzystne modyfikacje w innych elementach oprawy graficznej. W wydaniu na PS5 gry renderują więcej detali na dużym dystansie, co nie tylko sprawia, że lokacje prezentują się lepiej, ale ogranicza również brzydki efekt nagłego materializowania się elementów otoczenia podczas eksploracji. Co ważne, to ulepszenie obecne jest we wszystkich trybach.

Ponadto w Uncharted: Legacy of Thieves Collection niektóre tekstury są lepszej jakości, choć większość nie została zmieniona od czasów PS4. Lekkie usprawnienia wprowadzono także w cieniowaniu i efektach odbić. Złagodzono również motion blur. Problem w tym, że ciągle jest on dopasowany do 30 fps, więc podczas zabawy w 120 klatkach rozmycie jest niemalże niewidoczne, co niweluje filmowość obrazu. W menu gry dostępna jest także opcja kompletnego wyłączenia tego efektu.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection oferuje także znacznie krótsze czasy ładowania. Przy normalnej rozgrywce nie jest to zauważalne, gdyż nawet na PS4 gra nieustannie wczytywała dane w tle. Ulepszenie to docenimy dopiero podczas ręcznego ładowania wybranych fragmentów kampanii. Podczas gdy na PS4 taki loading potrafił trwać 48 sekund (a na PS5 w trybie wstecznej kompatybilności 32 sekundy), tak w natywnej wersji na PlayStation 5 zajmuje to raptem 3 sekundy.

Oryginały na PS4 trzymały w większości stałe 30 klatek na sekundę, ale na PS4 Pro, po aktualizacji ulepszającej grafikę z myślą o nowszej wersji konsoli, zdarzały się spadki nawet do 24 fps, co było zauważalne gołym okiem. W Uncharted: Legacy of Thieves Collection większość tych problemów nie istnieje. Tryb Fidelity zapewnia idealne 30 fps, a w Performance zdarzają się okazjonalne spadki poniżej 60 fps (o 1-2 klatki). Inaczej ma się sprawa z Performance+. W tym wariancie gra przez większość czasu trzyma 120 fps, a pojedyncze spowolnienia są trudne do dostrzeżenia. W kampanii jest jednak kilka bardzo wymagających sekwencji, gdzie Uncharted 4 potrafi wyświetlać jedynie nieco ponad sto klatek, a Uncharted: The Lost Legacy raptem dziewięćdziesiąt kilka.

Bardzo dobre wrażenie zrobił także ulepszony dźwięk przestrzenny, pozwalający uzyskać przekonujące efekty podczas korzystania ze słuchawek, a także poprawione sterowanie na padzie DualSense.

  1. Recenzja gry Uncharted 4: Kres złodzieja – najlepszy tytuł ekskluzywny na PS4
  2. Uncharted 4: Kres Złodzieja – poradnik do gry
  3. Recenzja gry Uncharted: Zaginione Dziedzictwo – mocny kandydat na grę roku
  4. Uncharted: Zaginione Dziedzictwo – poradnik do gry
  5. Naughty Dog – oficjalna strona
  6. Seria Uncharted – oficjalna strona

Przykładowe recenzje Uncharted: Legacy of Thieves Collection

  1. God is a Geek – 10/10
  2. Game Rant – 5/5
  3. PlayStation Universe – 9.5/10
  4. Press Start – 9.5/10
  5. Twinfinite – 4.5/5
  6. Game Revolution – 9/10
  7. True Gaming – 9/10
  8. COGconnected – 90/100
  9. Push Square – 9/10
  10. Worthplaying – 8.5/10
  11. Atomix – 85/100
  12. GameCentral – 8/10
  13. Telegraph – 4/5
  14. GameSpot – 8/10
  15. Washington Post – 80/100
  16. Stevior – 7/10

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej