Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 lipca 2025, 09:10

Twórca Dark and Darker przeprasza za „niespójne decyzje” po wielkim review bombingu

Nowa aktualizacja Dark and Darker przelała czarę goryczy i spowodowała wysyp negatywnych recenzji na Steamie. Reżyser gry przeprosił społeczność, wyjaśnił swoje decyzje i zapowiedział zmiany.

Źródło fot. Ironmace
i

Dark and Darker od kilku dni mierzy się z potężnym review bombingiem w serwisie Steam. W ostatnich 30 dniach produkcja otrzymała ponad 2,5 tysiąca recenzji, z czego jedynie 25% jest pozytywnych. Tak negatywna reakcja społeczności zmusiła reżysera gry do zabrania głosu i przeproszenia za swoje decyzje.

O co halo?

Najpierw szybko wyjaśnijmy jednak, skąd wzięło się tak duże niezadowolenie graczy. 26 czerwca Dark and Darker otrzymało nową aktualizację z wieloma zmianami. Społeczność już od jakiegoś czasu narzekała na kierunek rozwoju gry, ale teraz najwyraźniej przelała się czara goryczy.

Fantastyczna gra, rozczarowujący rozwój i zarządzanie. – pisz autor jednej z wielu nowych negatywnych recenzji DaD na Steamie.

Źródło: Steam - Twórca Dark and Darker przeprasza za „niespójne decyzje” po wielkim review bombingu - wiadomość - 2025-07-03
Źródło: Steam

W recenzjach gracze zwracają uwagę na nieudolne zarządzanie grą i wprowadzanie zmian, których nikt tak naprawdę nie chce. W ostatniej aktualizacji m.in. znacznie zmniejszono częstotliwość wypadania wartościowych przedmiotów w trybie przygodowym, przez co wiele osób nie widzi żadnego sensu w graniu w ten wariant rozgrywki. Dodatkowo usunięto kolejki solo i duetów ze wszystkich trybów. W efekcie próba dołączenia do zabawy w pojedynkę często kończy się ucieczką przed wrogą trzyosobową drużyną.

Sporo krytyki skierowano również pod adresem balansu klas oraz przerobionego ekwipunku. Wiele osób obarcza winą reżysera gry, znanego jako SDF, twierdząc, że jego wizja zabija grę.

Przeprosiny twórcy

Po tym „bombardowaniu” SDF podzielił się na serwerze kanale Discord Dark and Darker swoimi przemyśleniami na temat obecnego stanu gry i kierunku, w którym zmierza. Przyznał wprost, że nie jest „szczególnie dobry” w tworzeniu gier pod obecne trendy .– ani nawet docelowych odbiorców

Kiedy projektujemy grę, to zasadniczo nie gonimy za obecnie popularnymi schematami ani nie tworzymy gier specjalnie pod docelowych odbiorców, których tak naprawdę nie rozumiemy – tylko dlatego, że ta grupa jest liczna. Prosty i szczery powód jest taki, że nie jesteśmy szczególnie dobrzy w tworzeniu gier w ten sposób.

Następnie wyjaśnił, że początkowo tytuł powstawał z myślą o graczach, którzy mają „podobne preferencje” co on. Z czasem jednak, Dark and Darker trafiło do znacznie szerszego grona osób, co spowodowało, że zespół Ironmace odszedł od pierwotnej wizji i skupił się na „spełnianiu rosnących oczekiwań w otrzymywanych opiniach”.

W związku z tym SDF zapowiedział, że od teraz będzie podążał zgodnie z wizją zespołu, choć oczywiście nie zamierza całkowicie odcinać się od opinii graczy. Przeprosił również za stan Dark and Darker wynikający z jego skrajnego podejścia do rozwiązywania problemów i całą winę wziął wyłącznie na siebie

Moje niespójne decyzje i niepoważne odpowiedzi na opinie różnych graczy doprowadziły grę do obecnego stanu, i uważam, że nie jest to idealny rezultat. To był wyłącznie mój błąd i nie zamierzam go powtórzyć. Od teraz będę podążał jasno wytyczoną ścieżką, zgodnie z ostateczną wizją, jaką mamy dla tej gry. To nie oznacza, że przestanę słuchać graczy. Oznacza to, że chcę pozostać wierny kierunkowi, w którym zmierzamy: odsiewając opinie przez ten pryzmat i nie dając się łatwo wytrącić z kursu.

Planowane zmiany

Chociaż obecny stan Dark and Darker jest dla twórcy „zadowalający”, to zapowiedział on pewne zmiany, które być może spotkają się z cieplejszą reakcją graczy niż ostatnia aktualizacja. Wśród planowanych nowości znajduje się m.in. system mistrzostwa, który zapewni graczom dodatkowe bonusy w zależności od biegłości w używaniu konkretnych broni lub zbroi.

SDF zaznaczył, że zespół skupi się teraz na trzech kluczowych obszarach, którymi są:

  1. poprawa doświadczenia graczy solo;
  2. wzmocnienie satysfakcji płynącej ze zdobywanych przedmiotów;
  3. odpowiednie zbalansowanie systemu walki tak, aby gracze zawsze mieli poczucie, że mogą zwyciężyć.

Jest mi naprawdę przykro słyszeć zarzuty, że celowo niszczymy grę. Wciąż jestem pełen nadziei co do jej przyszłości i mam w sobie dużo energii. Każdy z nas nadal będzie dawać z siebie wszystko, aby gra mogła się rozwijać i ewoluować.

Dziś rano gracze mogli zobaczyć pierwszy efekt tych zmian. Nowy hotifx miał nieco wyrównać szanse pojedynczych graczy w walce z drużynami, a do tego poprawił częstotliwość wypadania łupu we wszystkich trybach Dark and Darker. Do tego doszło sporo poprawek błędów, m.in. tych związanych z blokowaniem ataków. Pełną listę zmian z hotfixa #89 znajdziecie w ogłoszeniu opublikowanym przez dewelopera na Steamie.

Dark and Darker dostępne jest we wczesnym dostępie wyłącznie na PC. Tytuł niedawno całkowicie zniknął z Epic Games Store z powodu wyroku sądowego sprzed kilku miesięcy. Obecnie grać można poprzez Steama lub samodzielnego klienta gry.

  1. Dark and Darker – karta gry na Steamie

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej