Twórca Cyberpunka: ta gra jest przesiąknięta polityką

Mike Pondsmith w 1988 roku stworzył fabularną podstawę Cyberpunka 2077. W najnowszym wywiadzie z Video Games Chronicle opowiedział, dlaczego w Cyberpunkowym uniwersum nie da się uciec od polityki, korporacji i trudnych pytań.

Julia Dragović

Gdzie ten Keanu? / Źródło: eurogamer - Twórca Cyberpunka: ta gra jest przesiąknięta polityką - wiadomość - 2019-07-01
Gdzie ten Keanu? / Źródło: eurogamer

Mike Pondsmith, autor RPG-ów Cyberpunk 2013 i Cyberpunk 2020 – pierwowzorów gry CD Projekt Red – udzielił właśnie wywiadu Video Games Chronicle i nie zawahał się w nim przyznać, że Cyberpunk jest przesiąknięty polityką. Tak jak i zresztą wszystko wokół nas.

To nie polityka w rozumieniu prawicy albo lewicy, czy konserwatyzmu lub liberalizmu… Wszystko jest polityczne. Najpierw zdobyliśmy jedzenie, później wynaleźliśmy prostytucję, a potem stworzyliśmy politykę. No, może mieliśmy politykę przed prostytucją, nie jestem pewien.

Według Pondsmitha, technologia to bardzo dobre narzędzie do równoważenia władzy – pozwala na zdobycie niezależności. Przykład? Chociażby YouTube. Ma też jednak kontrowersyjne oblicza, jak coraz mniejsza prywatność i „korporacje śledzące każdy aspekt naszego życia”.

Cyberpunk w dużej mierze zwraca uwagę na to, w jaki sposób technologia może wpływać na nierówności w posiadaniu władzy. Nie muszę już iść do żadnej stacji, żeby stworzyć program telewizyjny. […] Nagle mogę robić radykalne, interesujące i mocno polityczne rzeczy, bo technologia mi to umożliwia. Mówię ludziom, że Cyberpunk to ostrzeżenie. Mamy dostęp do wybitnych osiągnięć technologii, do rzeczy, których nie spodziewałem się przed 2020 rokiem. Są już osoby korzystające z robotycznych protez rąk czy nóg i wyglądają, jak postacie z Cyberpunka. Mamy już takie możliwości. Więc jeśli je mamy, co z nimi zrobimy? Jak ten świat będzie działać? Jaką mamy gwarancję, że z tej technologii będą korzystać odpowiedzialni ludzie? Czy naprawdę chcemy, by korporacje kreowały nasze życie?

Według twórcy, rolą gry jest stawianie pytań o technologię i o to, jak świat powinien z niej korzystać. Czego zatem może nas nauczyć Cyberpunk 2077? Tego, zdaje się, że jeśli nie połączymy postępu technologicznego z refleksją, czeka nas raczej ponura przyszłość.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 10 grudnia 2020

Informacje o Grze
8.2

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

87

Julia Dragović

Autor: Julia Dragović

Studiowała filozofię i kierunki filologiczne. Pisanie trenowała, rzeźbiąc setki prac zaliczeniowych. Dziennikarka GRYOnline od 2019 roku. Zaczynała w newsroomie, pracowała w dziale publicystyki jako felietonistka i recenzentka, a wkrótce również jako etatowa redaktorka działu poradników i anglojęzycznego Gamepressure do roku 2023. Gra od kiedy pamięta, we wszystko oprócz strzelanek i RTS-ów. Kociara, simsiara, betoniara. Kiedy nie czyści map ze znajdziek i nie gra w symulatory wszystkiego, strategie ekonomiczne, RPG-i (papierowe też) oraz romantyczne indyki, lata z aparatem po polskich i zagranicznych miastach w poszukiwaniu brutalistycznej architektury i postkomunistycznych reliktów.

Motyw z serialu Stranger Things 3 za darmo na PS4

Następny
Motyw z serialu Stranger Things 3 za darmo na PS4

Liga Odkrywców powróci w dodatku Hearthstone Wybawcy Uldum

Poprzedni
Liga Odkrywców powróci w dodatku Hearthstone Wybawcy Uldum

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl