Tajemnice Wiedźmina 3. Moderzy ujawnili masę szczegółów o nieznanej wersji bestsellerowego RPG

Dzięki narzędziom moderskim do Wiedźmina 3 fani byli w stanie odkryć, jakie były plany twórców w 2012 roku. Kilkusetstronicowy dokument kreśli wizję gry mocno odmiennej od tego, co ostatecznie trafiło na rynek.

Adrian Werner

Tajemnice Wiedźmina 3. Moderzy ujawnili masę szczegółów o nieznanej wersji bestsellerowego RPG, źródło grafiki: CD Projekt RED.
Tajemnice Wiedźmina 3. Moderzy ujawnili masę szczegółów o nieznanej wersji bestsellerowego RPG Źródło: CD Projekt RED.

W maju tego roku udostępniono potężne narzędzia moderskie REDKit do Wiedźmina 3. Rezultatem tego nie był jedynie zalew nowych modyfikacji. Fani wykorzystali narzędzia również do grzebania w plikach gry i dzięki temu odkryli masę ciekawych informacji. Jedna z grup przygotowała projekt What Lies Unseen, który stanowi analizę wczesnych wersji gry.

Właśnie ukazał się pierwszy tom projektu zatytułowany A Time of Sword and Axe, poświęcony jest wizji Wiedźmina 3, jaka funkcjonowała w studiu CD Projekt RED w 2012 roku. To ogromny dokument, liczący aż 585 stron. Jeśli wolicie formę video, youtuber xLetalis przygotował wspólnie z tymi moderami prawie trzygodzinny materiał wideo poświęcony temu tematowi. Możecie go obejrzeć poniżej.

Nie sposób opisać tutaj wszystkich zmian, ale możemy się pokusić o wymienienie kilku najważniejszych.

  1. Przede wszystkim gra miała być znacznie dłuższa – przejście głównego wątku zajmowałoby 150 godzin.
  2. W trakcie kampanii spędzilibyśmy więcej czasu podróżując pomiędzy głównymi lokacjami, a historie wielu postaci niezależnych rozciągałyby się na wiele aktów historii.
  3. Podtył gry brzmiał wtedy A Time of Sword and Axe (Czas Miecza i Topora) zamiast Wild Hunt (Dziki Gon).
  4. Wybór między Yennifer i Triss oznaczałby, że odrzucona czarodziejka nie pojawiłaby się w ostatniej 1/3 gry.
  5. W Novigradzie wzięlibyśmy udział w podzielonym na wiele etapów skoku. Jego skuteczne ukończenie wymagałoby uzyskania pomocy od sojuszników, podobnie jak w Dzikim Gonie było to przypadku oblężenia Kaer Morhen.
  6. W kampanii pojawiłby się Iorveth i odegrałby dużą rolę w fabule.
  7. Historia Krwawego Barona była mocno odmienna i kończyła się dopiero w późnych etapach kampanii.
  8. Zakończenia miały być bardziej melancholijne i niejednoznaczne, pozostawiając szerokie pole do interpretacji przez graczy.
  9. W jednej z misji Geralt i Avallac'h teleportowaliby się do uniwersum Cyberpunka 2077.
  10. W grze próżno byłoby szukać Gwinta. Zamiast tego miały powrócić minigry z Wiedźmina 2, czyli kościany poker oraz siłowanie na rękę.

Skąd te odkrycia i co dalej?

Możecie zastanawiać się, jak moderzy to wszystko odkryli. W narzędziach moderskich znaleźli oni bazę danych, zawierająca prawie każdą linijkę tekstu, która została napisana między najwcześniejszym a ostatnim punktem rozwoju Wiedźmina 3. Na tej podstawie byli oni w stanie odtworzyć pierwotne plany twórców.

W planach są jeszcze trzy odsłony cyklu What Lies Unseen:

  1. Tom 2 – The Beginning (wersja historii z 2013 roku)
  2. Tom 3 – Directors Cut (2014 r.)
  3. Tom 4 – Expansion Packs (dokument poświęcony porzuconym planom związanym z dodatkami)

Na razie dostępny jest tylko Tom 1 oraz krótka zapowiedź Tomu 3.

  1. Oficjalna strona projektu What Lies Unseen
The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

3

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-12-09
17:40

zanonimizowany1404488 Pretorianin

150h a skończyło się na 25 czy tam 30? Reszta to fillery.

Komentarz: zanonimizowany1404488
2024-12-10
10:19

stud3nciq Pretorianin

Zauważcie, że nawet pomimo cięć i redukcji planów udało im się stworzyć jedną z najwybitniejszych gier w historii, pozycję która zgarnęła rekordową liczbę nagród i na długie lata stała się wzorem w branży.

###

Rozmach mieli ogromny, ale budżet i liczbę pracowników ograniczoną. Wiedźmin 2 bardzo dużo ich w tej kwestii nauczył. Tam zrobili DWA "akty drugie", każdy z osobną planszą, postaciami i zadaniami - zazębiały się tylko w kilku miejscach i żeby poznać całą grę trzeba było ją przejść po raz drugi, wybierając inną ścieżkę.

Coś podobnego zobaczyłem dopiero w Baldurze 3 - tylko tam jest trochę inaczej: cała masa pomniejszych wykluczających się ścieżek w ramach jednej lokacji. BG3 też można przechodzić na multum sposobów i zobaczyć zupełnie inne wydarzenia, z tym że w ramach jednej lokacji.

Takie podejście wymaga ogromu czasu i zasobów wszelkiego rodzaju - nie dziwię się że to zarzucili.

W trakcie kampanii spędzilibyśmy więcej czasu podróżując pomiędzy głównymi lokacjami, a historie wielu postaci niezależnych rozciągałyby się na wiele aktów historii.

I tak w sumie jest, chociaż może w mniejszym stopniu. Jest wiele postaci których losy ciągną się nie tylko przez akty, ale i całą grową trylogię.

W Novigradzie wzięlibyśmy udział w podzielonym na wiele etapów skoku. Jego skuteczne ukończenie wymagałoby uzyskania pomocy od sojuszników, podobnie jak w Dzikim Gonie było to przypadku oblężenia Kaer Morhen.

No i wzięliśmy udział w takim wieloetapowym skoku do którego trzeba było pozyskiwać wspólników - tyle że w Sercach z Kamienia.

W kampanii pojawiłby się Iorveth i odegrałby dużą rolę w fabule.

Iorvetha akurat naprawdę mocno mi brakowało. Polubiłem tego jednookiego uchacza i jego ścieżkę w Wiedźminie 2 :(

Historia Krwawego Barona była mocno odmienna i kończyła się dopiero w późnych etapach kampanii.

I przez to rozciągnięcie pewnie bardzo mocno by ucierpiała. Myślę że jest zdecydowanie lepsza w obecnej postaci.

Zakończenia miały być bardziej melancholijne i niejednoznaczne, pozostawiając szerokie pole do interpretacji przez graczy.

To mogło wyjść dobrze. W grze jest przecież cała masa fenomenalnych zadań które zostawiają gracza w stanie rozbicia. Bardzo mało jest tu rozwiązań idealnych które pozwalają uratować wszystko i wszystkich. Najczęściej nie da się uniknąć zła lub czyjejś krzywdy. Gracz może co najwyżej próbować wybrać mniejsze zło - a potem zastanawiać się czy zrobił dobrze i czy nie dało się lepiej.

W jednej z misji Geralt i Avallac'h teleportowaliby się do uniwersum Cyberpunka 2077.

I trzeba by było zrobić do tego osobną, dużą, wiarygodnie wyglądającą lokację - gracze późniejszego Cyberpunka czepialiby się nieścisłości i odmienności, bo koncepcja i wygląd tej gry mocno ewoluowały w ciągu 8 lat.

W grze próżno byłoby szukać Gwinta. Zamiast tego miały powrócić minigry z Wiedźmina 2, czyli kościany poker oraz siłowanie na rękę.

I ostatecznie Gwint był dużo lepszą decyzją - to jedna z najlepszych i najbardziej wciągających mini-gier jakie kiedykolwiek wymyślono i doczekała się osobnych wydań. Kościany poker był OK, ale za bardzo przypominał zwykły hazard i pewnie dlatego go zarzucono.

Komentarz: stud3nciq
2024-12-10
13:19

geohound Generał

Oyayebe... końcówka 2024r. a te serwisy dalej żerują na jednym, dolarogennym słowie - Wiedźmin. A jak dorzucą do niego trójkę, to klękajcie narody, można zgasić kompa po wysłaniu "newsa" i przez następny miesiąc już nic nie robić.

Komentarz: geohound

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl