Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 października 2022, 08:26

autor: Adrian Werner

Steam nie dopuścił gry do sprzedaży, twórcy przepraszają [Aktualizacja: Valve zmieniło zdanie]

Valve zablokowało wydanie Chaos;Head Noah na Steamie. Jest to tym bardziej zaskakujące, że produkcja bez problemów ukaże się na Nintendo Switchu. Aktualizacja: Valve zmieniło zdanie.

Źródło fot. Spike Chunsoft
i

Aktualizacja

Akcja fanów przyniosła skutek. Firma Valve zmieniła zdanie i gra Chaos;Head Noah zostanie dopuszczona do dystrybucji na Steamie. Produkcja trafi do sprzedaży w tym serwisie dzisiaj ok. 19:00 czasu polskiego.

Będąca wydawcą gry firma Spike Chunsoft podziękowała fanom za akcję w mediach społecznościowych, stwierdzając, że to ona przekonała Valve to zmiany decyzji.

  1. Chaos;Head Noah na Steamie

Poprzednia wiadomość (5 października 2022 r.)

Firma Valve mocno zdenerwowała fanów gatunku visual novel, nie dopuszczając do dystrybucji na Steamie gry Chaos;Head Noah studia Nitroplus.

  1. O sprawie poinformował wydawca produkcji, czyli firma Spike Chunsoft.
  2. Odmowa nie była kategoryczna. Valve zasugerowało szereg zmian, które mogłyby umożliwić dopuszczenie gry do dystrybucji, ale twórcy uznali, że tak mocno ocenzurowane Chaos;Head Noah nie prezentowałoby odpowiednio wysokiego poziomu.
  3. Spike Chunsoft przeprosiło fanów za brak wersji na Steam i poinformowało, że obecnie szuka innych metod dystrybucji pecetowej wersji gry. Nie wiadomo, kiedy poznamy jakieś konkrety w tej sprawie.
  4. Nic natomiast nie zmienia się w kwestii wersji na Nintendo Switch, która zostanie wydana zgodnie z planem, czyli 7 października.

Niezrozumiałe powody decyzji Valve

Decyzja Valve budzi duże wątpliwości, gdyż Steam zapełniony jest obecnie grami, które są zwykłą pornografią. Wielu fanów ma wrażenie, że zarządzający serwisem ostrzej podchodzą do japońskich produkcji niż do podobnych tytułów spoza Kraju Kwitnącej Wiśni. Chaos;Head Noah jest zresztą pod tym względem bardzo skromne.

W tym przypadku sytuacja jest tym bardziej dziwna, że Chaos;Child, czyli inna odsłona tej serii, została dopuszczona do dystrybucji.

Nintendo bardziej tolerancyjne niż Valve?

Niektórzy są również zaskoczeni, że Valve wydaje się mieć w tej kwestii wyższe standardy niż Nintendo oraz grupa ratingowa ESRB, która wydaniu na Switch wystawiła kategorię M. Te zarzuty nie są jednak do końca trafne. Edycja konsolowa jest bowiem ocenzurowana, zwłaszcza w zakresie brutalności.

Ciekawi nas, czy Valve domagało się jeszcze mocniejszych cięć niż Nintendo, czy też nie zaakceptowało tego, co bez problemu przeszło na konsolach. Zaskakujące jest to, że Spike Chunsoft nie zastosowało popularnego wśród deweloperów gier visual novel wybiegu wydania mocno ocenzurowanej gry na Steamie przy równoczesnym udostępnieniu na swojej stronie patcha, który przywraca wycięte elementy.

W mediach społecznościowych fani rozpoczęli akcję #SaveChaosHead, mającą przekonać Valve do zmiany decyzji, ale trudno ocenić, czy inicjatywa na szanse na powodzenie.

Sytuacja z grupą moderską Committee of Zero

W sprawie głos zabrała grupa Committee of Zero, specjalizująca się w tworzeniu fanowskich patchów do gier studia Nitroplus. Jej członkowie zachęcili graczy do wspierania akcji #SaveChaosHead oraz zapowiedzieli, że decyzja Valve nie wpłynie na ich plany i gdy anglojęzyczna wersja pecetowa Chaos;Head Noah zadebiutuje na rynku, to szybko otrzyma od nich modyfikację.

Projekty tego zespołu mają na celu naprawienie wszystkich niedoskonałości gier Nitroplus, takich jak brzydkie czcionki czy niekompletne tłumaczenie, jak również poprawienie interfejsu i przywrócenie wyciętej zawartości. Do tej pory grupa wydała pięć modyfikacji tego typu:

  1. Chaos;Child – Steam Patch
  2. Robotics;Notes DaSH – Steam Patch
  3. Robotics;Notes Elite – Steam Patch
  4. Steins;Gate – Steam Improvement Patch
  5. Steins;Gate 0 – Steam Patch

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej